logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Cuberta de Ministerio
Cuberta de Organigrama
Cuberta de Ministro para a Transformación Dixital e da Función Pública
Cuberta de Secretaría de Estado de Dixitalización e Intelixencia Artificial
Cuberta de Secretaría de Estado de Telecomunicacións e Infraestruturas Dixitais
Cuberta de Secretaría de Estado de Función Pública
Cuberta de Subsecretaría para a Transformación Dixital e da Función Pública
Cuberta de Participación pública en proxectos normativos
Cuberta de Consulta pública previa
Cuberta de Proxectos sometidos a trámite de consulta pública previa
Cuberta de Audiencia e información pública
Cuberta de Plan de Recuperación, Transformación e Resiliencia
Cuberta de Empleo
Cuberta de Persoal Laboral
Cuberta de Persoal Funcionario
Cuberta de Concursos 2025
Cuberta de Función Pública
Cuberta de A Secretaría
Cuberta de Captación de talento
Cuberta de Función Pública
Cuberta de Quen somos
Cuberta de Subdirectora Xeral de Datos para o Emprego Público
Cuberta de Subdirección Xeral de Datos para o Emprego Público
Cuberta de Acceso ao Emprego Público
Cuberta de Resolve dúbidas
Cuberta de Coñece a fondo o Emprego Público
Cuberta de Boletín Estatístico do RCP
Cuberta de Xornadas de Captación de Talento
Cuberta de Convocatorias Persoal Laboral
Cuberta de Ofertas de Emprego Público
Cuberta de 2024
Cuberta de 2023
Cuberta de 2022
Cuberta de Convocatorias Persoal Funcionario
Cuberta de Xestiona a túa vida profesional como persoal empregado público
Cuberta de Concursos de traslados
Cuberta de Persoal laboral
Cuberta de Mobilidade das persoas empregadas públicas
Cuberta de Mobilidade do persoal funcionario de carreira
Cuberta de Mobilidade do persoal laboral
Cuberta de CONCURSO ABERTO E PERMANENTE-FASES FINALIZADAS
Cuberta de ANO 2024
Cuberta de Concurso aberto e permanente do IV Convenio Único 1_2024
Cuberta de Concurso aberto e permanente do IV Convenio Único 2_2024
Cuberta de Concurso aberto e permanente do IV Convenio Único 3_2024
Cuberta de ANO 2023
Cuberta de Concurso aberto e permanente do IV Convenio Único 1_2023
Cuberta de Concurso aberto e permanente do IV Convenio Único 2_2023
Cuberta de Concurso aberto e permanente do IV Convenio Único 3_2023
Cuberta de ANO 2022
Cuberta de Concurso aberto e permanente do IV Convenio Único 1_2022
Cuberta de Concurso aberto e permanente do IV Convenio Único 2_2022
Cuberta de Concurso aberto e permanente do IV Convenio Único 3_2022
Cuberta de ANO 2021
Cuberta de Concurso aberto e permanente do IV Convenio Único 1_2021
Cuberta de Concurso aberto e permanente do IV Convenio Único 2_2021
Cuberta de CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO
Cuberta de CONVOCATORIAS FINALIZADAS
Cuberta de ANO 2022
Cuberta de CONCURSO DE TRASLADOS DO ANEXO II DO IV CONVENIO - PRIMEIRA CONVOCATORIA 2022
Cuberta de CONCURSO DE TRASLADOS DO ANEXO II DO IV CONVENIO - SEGUNDA CONVOCATORIA 2022
Cuberta de ANO 2023
Cuberta de CONCURSO DE TRASLADOS DO ANEXO II DO IV CONVENIO - PRIMEIRA CONVOCATORIA 2023
Cuberta de CONCURSO DE TRASLADOS DO ANEXO II DO IV CONVENIO - PRIMEIRA CONVOCATORIA 2024
Cuberta de CONCURSO ABERTO E PERMANENENTE IV CONVENIO ÚNICO CAP 1 2025
Cuberta de Reingresos ao servizo activo funcionarios e laborais
Cuberta de Reingreso funcionarios
Cuberta de Situacións administrativas persoal funcionario
Cuberta de Réxime Xurídico
Cuberta de Comisión Superior de Persoal
Cuberta de Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
Cuberta de 1. Acceso, adquisición e perda da condición de funcionario.
Cuberta de 2. Carreira administrativa.
Cuberta de 3. Condicións de traballo.
Cuberta de 4. Incompatibilidades.
Cuberta de 7. Xornada e horarios.
Cuberta de 10. Provisión de postos.
Cuberta de 11. Recoñecemento de servizos prestados.
Cuberta de Histórico de BODECO
Cuberta de Outros
Cuberta de 1. Acceso, adquisición e perda da condición de funcionario.
Cuberta de 2. Carreira administrativa
Cuberta de 3. Dereitos e deberes
Cuberta de 4. Incompatibilidades
Cuberta de 5. Xornadas e horarios
Cuberta de 6. Provisión de postos
Cuberta de 7. Recoñecemento de servizos prestados
Cuberta de 8. Responsabilidade
Cuberta de 12. Vacacións, permisos e licenzas
Cuberta de 13. Outros
Cuberta de 13. OUTROS
Cuberta de Relacións Laborais
Cuberta de Diálogo Social
Cuberta de Negociación Colectiva
Cuberta de Negociación Colectiva da Administración Xeral do Estado
Cuberta de Mesa de Negociación de funcionarios, estatutarios e laborais
Cuberta de Negociación do persoal laboral IV Convenio Único
Cuberta de Comisión Paritaria
Cuberta de Negociación V Convenio Único Persoal Laboral
Cuberta de Comisión Negociadora
Cuberta de Subvencións a organizacións sindicais
Cuberta de Igualdade
Cuberta de Órganos de colaboración
Cuberta de Relacións Internacionais en materia de emprego público
Cuberta de Unión Europea
Cuberta de Rexistro Central de Persoal
Cuberta de Boletín Estatístico do RCP
Cuberta de Documentación do Rexistro Central de Persoal
Cuberta de Impresos Persoal Laboral
Cuberta de Impresos de Persoal Laboral Docente
Cuberta de Espazo ISPA
Cuberta de ISPA 2025
Cuberta de ESTATÍSTICAS ISPA
Cuberta de Persoal funcionario de administración local con habilitación de carácter nacional
Cuberta de Concursos ordinarios provisión postos reservados
Cuberta de Concursos ordinarios anteriores
Cuberta de Concursos unitarios provisión postos reservados
Cuberta de Concursos unitarios anteriores
Cuberta de Cambios de situacións administrativas dos funcionarios de administración local con habilitación de carácter nacional
Cuberta de Excedencias
Cuberta de Comisións de servizo / Acumulacións
Cuberta de Inscripción méritos generales
Cuberta de Outros procedementos
Cuberta de Gobernación Pública
Cuberta de Simplificación administrativa e redución de cargas
Cuberta de Inspección de Servizos
Cuberta de Calidade nas Administracións Públicas​
Cuberta de Metodoloxía e Guías
Cuberta de Informes de Avaliación da Calidade dos Servizos
Cuberta de Informes sobre a percepción cidadá dos servizos públicos
Cuberta de Informes acerca da actividade despregada polas Axencias Estatais
Cuberta de Recoñecemento: Certificacións e Premios
Cuberta de Certificación do Nivel de Excelencia das Organizacións
Cuberta de Premios á Calidade e Innovación na Xestión Pública​
Cuberta de Rede Interadministrativa de Calidade dos Servizos
Cuberta de Conferencias de Calidade nos Servizos Públicos
Cuberta de 7ª Conferencia Estatal de Calidade nos Servizos Públicos
Cuberta de Electronic reports and notifications
Cuberta de Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Cuberta de Incompatibilidade e conflito de intereses
Cuberta de Info DANA
Inicio  
  • Organigrama
  • Protección de Datos
  • Participación pública en proxectos normativos
  • Plan de Recuperación, Transformación e Resiliencia
  • Empleo
  • Portada de Ministerio
  • Cuberta de Ministerio
Dixitalización e IA  
Telecomunicación e Infraestruturas Dixitais  
  • A Secretaría
  • Función Pública
  • Gobernación Pública
  • Incompatibilidade e conflito de intereses
  • Cuberta de Función Pública
Comunicación  
Contacto  
  • Medidas adoptadas en relación coa DANA
  • Portada de Info Dana
  • Cuberta de Info DANA
texto
  1. Inicio
  2. Función Pública
  3. Función Pública
  4. Réxime Xurídico
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 3. Condicións de traballo.

Dereito á asistencia letrada do persoal empregado público

A regra xeral é que o persoal empregado público poderá ser representado e defendido polo Avogado do Estado ante calquera orde xurisdicional nos supostos en que se dirixa contra eles algunha acción como consecuencia do lexítimo desempeño das súas funcións ou cargos, ou cando cumprisen orde de autoridade competente, sempre que sexa compatible coa defensa dos dereitos e intereses xerais do Estado, organismo ou entidade correspondente.

A cuestión exposta versa sobre o dereito á asistencia letrada do persoal empregado público.

Así, en primeiro lugar, cabe analizar o marco xurídico de aplicación. En concreto, trátase do texto refundido da Lei do Estatuto Básico do Empregado Público, aprobado por Real Decreto Lexislativo 5/2015, do 30 de outubro (TRLEBEP, en diante) e a Lei 52/1997 do 27 de novembro, de Asistencia Xurídica ao Estado e Institucións Públicas e o Regulamento da Avogacía Xeral do Estado, aprobado por Real Decreto 1057/2024, do 15 de outubro (RAGE, en diante), no ámbito de aplicación establecido en ambas as normas.

Tendo en conta o anterior, a cuestión exposta céntrase en determinar como se articula o dereito á asistencia letrada do persoal funcionario. A este respecto, sinálase o seguinte:

O artigo 14. f) do TRLEBEP recoñece o dereito dos empregados públicos a “a defensa xurídica e protección da Administración Pública nos procedementos que se sigan ante calquera orde xurisdicional como consecuencia do exercicio lexítimo das súas funcións ou cargos públicos”.

Pola súa banda, o artigo 2 da Lei 52/1997 do 27 de novembro, de Asistencia Xurídica ao Estado e Institucións Públicas sinala que “nos termos establecidos reglamentariamente, os Avogados do estado poderán asumir a representación e defensa en xuízo das autoridades, funcionarios e empregados do Estado, os seus Organismos públicos (…) e Órganos Constitucionais, calquera que sexa a súa posición procesual, cando os procedementos se sigan por actos ou omisións relacionados co cargo”.

Esta previsión concrétase nos arts.82 e seguintes do RAGE.

A regra xeral é que as “autoridades, persoal funcionario e persoal empregado público da Administración Xeral do Estado, os órganos constitucionais e as entidades pertencentes ao sector público estatal cuxa asistencia xurídica corresponda á Avogacía Xeral do Estado en virtude de norma legal ou regulamentaria, ou convenio, poderán ser representados e defendidos polo Avogado do Estado ante calquera orde xurisdicional nos supostos en que se dirixa contra eles algunha acción como consecuencia do lexítimo desempeño das súas funcións ou cargos, ou cando cumprisen orde de autoridade competente” (art. 82.1 RAGE).

Para asumir a representación e defensa deste persoal, os Avogados do Estado deberán estar habilitados por resolución expresa da Dirección Xeral do Contencioso (art. 82.2 RAGE).

O procedemento a seguir para obter a esta habilitación consiste na elaboración dunha proposta razoada polo órgano do que dependa o empregado ou empregada pública de que se trate, na que deberán conterse os antecedentes imprescindibles para que a Avogacía Xeral do Estado-Dirección do Servizo Xurídico poida verificar a concorrencia dos requisitos esixidos (art. 82.4 RAGE).

Estes requisitos son os seguintes:

- ha de tratarse dun procedemento xudicial que sexa consecuencia do lexítimo desempeño das funcións ou cargos deste persoal, ou cando cumprise orde de autoridade competente (artigo 82.1 RAGE)

- a habilitación ha de ser compatible coa defensa dos dereitos e intereses xerais do Estado, organismo ou entidade correspondente e, en particular, dos que estean en discusión o mesmo proceso (artigo 82.3 RAGE).

Nos casos de detención, prisión ou calquera outra medida cautelar por actos ou omisións relacionados co cargo, este persoal poderá solicitar directamente da Avogacía do Estado correspondente ser asistidos polo Avogado do Estado (art.82.5 RAGE).

Doutra banda, no caso de que o persoal sinalado compareza ou se dirixa ao órgano xurisdicional mediante outra representación, entenderase que renuncia á asistencia xurídica por parte do Avogado do Estado (art.82.6 RAGE). E iso dado que esta regulación non afecta ao dereito da autoridade, funcionario ou empregado público a designar defensor, ou a que se lle designe de oficio.

Por último, respecto da posibilidade de que o Avogado do Estado exercite accións en nome deste persoal, requírese autorización expresa do Ministerio no que se integre a Avogacía Xeral do Estado, a proposta razoada do titular do departamento, presidente ou director xeral do organismo ou entidade pública de quen dependa a persoa en cuxo nome se pretendan exercitar estas accións e previo informe da Dirección Xeral do Contencioso (art.85 RAGE).

En conclusión, o ordenamento xurídico recoñece que o persoal empregado público poida ser representado e defendido polo Avogado do Estado ante calquera orde xurisdicional nos supostos en que se dirixa contra eles algunha acción como consecuencia do lexítimo desempeño das súas funcións ou cargos, ou cando cumprisen orde de autoridade competente, sempre que sexa compatible coa defensa dos dereitos e intereses xerais do Estado, organismo ou entidade correspondente.

Todo o anterior indícase sen prexuízo de lembrar que, de acordo con o réxime de competencias deste centro directivo, as respostas a consultas que emite esta dirección xeral posúen carácter meramente informativo e, en consecuencia, non teñen carácter de criterio vinculante, nin orixinan dereitos nin expectativas de dereito, nin implican vinculación algunha co tipo de procedementos a que se refiran. Ademais, ao carecer de carácter preceptivo ou vinculante, os órganos destinatarios das estas respostas poderán, no seu caso, adoptar finalmente unha decisión que non se corresponda co parecer contido nas mesmas.

As respostas a consultas contidas neste boletín atenden ás cuestións expostas á luz da normativa vixente no momento da súa emisión, de maneira que estas respostas poden verse afectadas por modificacións lexislativas posteriores ou resolucións xudiciais.

  • Guía de navegación
  • Mapa
  • Contacto
  • Nota Legal
  • Accesibilidade
  • Sistema interno de información
  • Plan Estratéxico de Subvencións do MTDFP

© Ministerio para a Transformación Dixital e da Función Pública

Política de cookies

Este sitio web utiliza cookies propias e de terceiros para ofrecer un mellor servizo. Se continúa navegando consideramos que acepta o seu uso.

Ver política de cookies