logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Cover Ministeri
Cover Organigrama
Cover Ministre per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Cover Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial
Cover Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals
Cover Secretaria d'Estat de Funció Pública
Cover Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Cover Participació pública en projectes normatius
Cover Consulta pública prèvia
Cover Projectes sotmesos a tràmit de consulta pública prèvia
Cover Audiència i informació pública
Cover Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Cover Empleo
Cover Personal Laboral
Cover Personal Funcionari
Cover Concursos 2025
Cover Funció Pública
Cover La Secretaria
Cover Captació de talent
Cover Funció Pública
Cover Qui som
Cover Subdirectora General de Dades per a l'Ocupació Pública
Cover Subdirecció General de Dades per a l'Ocupació Pública
Cover Accés a l'Ocupació Pública
Cover Resol dubtes
Cover Coneix a fons l'Ocupació Pública
Cover Butlletí Estadístic del RCP
Cover Jornades de Captació de Talent
Cover Convocatòries Personal Laboral
Cover Ofertes d'Ocupació Pública
Cover 2024
Cover 2023
Cover 2022
Cover Convocatòries Personal Funcionari
Cover Gestiona la teua vida professional com a personal empleat públic
Cover Concursos de traslados
Cover Personal laboral
Cover Mobilitat de les persones ocupades públiques
Cover Mobilitat del personal funcionari de carrera
Cover Mobilitat del personal laboral
Cover CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES
Cover ANY 2024
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2024
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2024
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2024
Cover ANY 2023
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2023
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2023
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2023
Cover ANY 2022
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2022
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2022
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2022
Cover ANY 2021
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2021
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2021
Cover CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO
Cover CONVOCATÒRIES FINALITZADES
Cover ANY 2022
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2022
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2022
Cover ANY 2023
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2023
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2024
Cover CONCURS OBERT I PERMANENENTE IV CONVENI ÚNIC CAP 1 2025
Cover Reingressos al servei actiu funcionaris i laborals
Cover Reingresse funcionaris
Cover Situacions administratives personal funcionari
Cover Règim Jurídic
Cover Comissió Superior de Personal
Cover Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
Cover 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Cover 2. Carrera administrativa.
Cover 3. Condicions de treball.
Cover 4. Incompatibilitats.
Cover 7. Jornada i horaris.
Cover 10. Provisió de llocs.
Cover 11. Reconeixement de serveis prestats.
Cover Històric de BODECO
Cover Altres
Cover 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Cover 2. Carrera administrativa
Cover 3. Drets i deures
Cover 4. Incompatibilitats
Cover 5. Jornades i horaris
Cover 6. Provisió de llocs
Cover 7. Reconeixement de serveis prestats
Cover 8. Responsabilitat
Cover 12. Vacances, permisos i llicències
Cover 13. Uns altres
Cover 13. UNS ALTRES
Cover Relacions Laborals
Cover Diàleg Social
Cover Negociació Col·lectiva
Cover Negociació Col·lectiva de l'Administració General de l'Estat
Cover Taula de Negociació de funcionaris, estatutaris i laborals
Cover Negociació del personal laboral IV Conveni Únic
Cover Comissió Paritària
Cover Negociació V Conveni Únic Personal Laboral
Cover Comissió Negociadora
Cover Subvencions a organitzacions sindicals
Cover Igualtat
Cover Órganos de colaboración
Cover Relacions Internacionals en matèria d'ocupació pública
Cover Va unir Europea
Cover Registre Central de Personal
Cover Butlletí Estadístic del RCP
Cover Documentació del Registre Central de Personal
Cover Impresos Personal Laboral
Cover Impresos de Personal Laboral Docent
Cover Espai ISPA
Cover ISPA 2025
Cover ESTADÍSTIQUES ISPA
Cover Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Cover Concursos ordinarios provisión puestos reservados
Cover Concursos ordinarios anteriores
Cover Concursos unitaris provisió posats reservats
Cover Concursos unitarios anteriores
Cover Cambios de situaciones administrativas de los funcionarios de administración local con habilitación de carácter nacional
Cover Excedències
Cover Comissions de servei / Acumulacions
Cover Inscripción méritos generales
Cover Altres procediments
Cover Governança Pública
Cover Simplificació administrativa i reducció de càrregues
Cover Inspecció de Serveis
Cover Qualitat en les Administracions Públiques​
Cover Metodologia i Guies
Cover Informes d'Avaluació de la Qualitat dels Serveis
Cover Informes sobre la percepció ciutadana dels serveis públics
Cover Informes sobre l'activitat desplegada per les Agències Estatals
Cover Reconeixement: Certificacions i Premis
Cover Certificación del Nivel de Excelencia de las Organizaciones
Cover Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública​
Cover Xarxa Interadministrativa de Qualitat dels Serveis
Cover Conferències de Qualitat en els Serveis Públics
Cover 7a Conferència Estatal de Qualitat en els Serveis Públics
Cover Registres electrònics i notificacions
Cover Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Cover Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Cover Info DANA
Inici  
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Empleo
  • Portada de Ministeri
  • Cover Ministeri
Digitalització i IA  
Telecomunicació i Infraestructures Digitals  
  • La Secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
  • Cover Funció Pública
Comunicació  
Contacto  
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
  • Cover Info DANA
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 3. Condicions de treball.

Dret a l'assistència lletrada del personal empleat públic

La regla general és que el personal empleat públic podrà ser representat i defensat per l'Advocat de l'Estat davant qualsevol ordre jurisdiccional en els supòsits en què es dirigisca contra ells alguna acció com a conseqüència del legítim acompliment de les seues funcions o càrrecs, o quan hagueren complit ordre d'autoritat competent, sempre que siga compatible amb la defensa dels drets i interessos generals de l'Estat, organisme o entitat corresponent.

La qüestió plantejada versa sobre el dret a l'assistència lletrada del personal empleat públic.

Així, en primer lloc, cal analitzar el marc jurídic d'aplicació. En concret, es tracta del text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, aprovat per Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre (TRLEBEP, d'ara en avant) i la Llei 52/1997 de 27 de novembre, d'Assistència Jurídica a l'Estat i Institucions Públiques i el Reglament de l'Advocacia General de l'Estat, aprovat per Reial decret 1057/2024, de 15 d'octubre (RAGE, d'ara en avant), en l'àmbit d'aplicació establit en totes dues normes.

Tenint en compte l'anterior, la qüestió plantejada se centra en determinar com s'articula el dret a l'assistència lletrada del personal funcionari. Referent a això, s'assenyala el següent:

L'article 14. f) del TRLEBEP reconeix el dret dels empleats públics a “la defensa jurídica i protecció de l'Administració Pública en els procediments que se seguisquen davant qualsevol ordre jurisdiccional com a conseqüència de l'exercici legítim de les seues funcions o càrrecs públics”.

Per part seua, l'article 2 de la Llei 52/1997 de 27 de novembre, d'Assistència Jurídica a l'Estat i Institucions Públiques assenyala que “en els termes establits reglamentàriament, els Advocats de l'estat podran assumir la representació i defensa en judici de les autoritats, funcionaris i empleats de l'Estat, els seus Organismes públics (…) i Òrgans Constitucionals, qualsevol que siga la seua posició processal, quan els procediments se seguisquen per actes o omissions relacionats amb el càrrec”.

Esta previsió es concreta en els arts.82 i següents del RAGE.

La regla general és que les “autoritats, personal funcionari i personal empleat públic de l'Administració General de l'Estat, els òrgans constitucionals i les entitats pertanyents al sector públic estatal l'assistència jurídica del qual corresponga a l'Advocacia General de l'Estat en virtut de norma legal o reglamentària, o conveni, podran ser representats i defensats per l'Advocat de l'Estat davant qualsevol ordre jurisdiccional en els supòsits en què es dirigisca contra ells alguna acció com a conseqüència del legítim acompliment de les seues funcions o càrrecs, o quan hagueren complit ordre d'autoritat competent” (art. 82.1 RAGE).

Per a assumir la representació i defensa d'este personal, els Advocats de l'Estat hauran d'estar habilitats per resolució expressa de la Direcció General del Contenciós (art. 82.2 RAGE).

El procediment a seguir per a obtindre aquesta habilitació consisteix en l'elaboració d'una proposta raonada per l'òrgan del qual depenga l'empleat o empleada pública de què es tracte, en la qual hauran de contindre's els antecedents imprescindibles perquè l'Advocacia General de l'Estat-Adreça del Servei Jurídic puga verificar la concurrència dels requisits exigits (art. 82.4 RAGE).

Aquests requisits són els següents:

- ha de tractar-se d'un procediment judicial que siga conseqüència del legítim acompliment de les funcions o càrrecs d'este personal, o quan haguera complit ordre d'autoritat competent (article 82.1 RAGE)

- l'habilitació ha de ser compatible amb la defensa dels drets i interessos generals de l'Estat, organisme o entitat corresponent i, en particular, dels quals estiguen en discussió el mateix procés (article 82.3 RAGE).

En els casos de detenció, presó o qualsevol altra mesura cautelar per actes o omissions relacionats amb el càrrec, este personal podrà sol·licitar directament de l'Advocacia de l'Estat corresponent ser assistits per l'Advocat de l'Estat (art.82.5 RAGE).

D'altra banda, en el cas que el personal assenyalat comparega o es dirigisca a l'òrgan jurisdiccional mitjançant una altra representació, s'entendrà que renúncia a l'assistència jurídica per part de l'Advocat de l'Estat (art.82.6 RAGE). I això atés que esta regulació no afecta al dret de l'autoritat, funcionari o empleat públic a designar defensor, o al fet que se'l designe d'ofici.

Finalment, respecte de la possibilitat que l'Advocat de l'Estat exercite accions en nom d'este personal, es requereix autorització expressa del Ministeri en el qual s'integre l'Advocacia General de l'Estat, a proposta raonada del titular del departament, president o director general de l'organisme o entitat pública de qui depenga la persona en el nom de la qual es pretenguen exercitar aquestes accions i previ informe de la Direcció General del Contenciós (art.85 RAGE).

En conclusió, l'ordenament jurídic reconeix que el personal empleat públic puga ser representat i defensat per l'Advocat de l'Estat davant qualsevol ordre jurisdiccional en els supòsits en què es dirigisca contra ells alguna acció com a conseqüència del legítim acompliment de les seues funcions o càrrecs, o quan hagueren complit ordre d'autoritat competent, sempre que siga compatible amb la defensa dels drets i interessos generals de l'Estat, organisme o entitat corresponent.

Todo lo anterior se indica sin perjuicio de recordar que, de acuerdo con el régimen de competencias de este centro directivo, las respuestas a consultas que emite esta dirección general poseen carácter meramente informativo y, en consecuencia, no tienen carácter de criterio vinculante, ni originan derechos ni expectativas de derecho, ni implican vinculación alguna con el tipo de procedimientos a que se refieran. Además, al carecer de carácter preceptivo o vinculante, los órganos destinatarios de dichas respuestas podrán, en su caso, adoptar finalmente una decisión que no se corresponda con el parecer contenido en las mismas.

Les respostes a consultes contingudes en este butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seua emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Pla Estratègic de Subvencions del MTDFP

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Este lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies