logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Cuberta de Ministerio
Cuberta de Organigrama
Cuberta de Ministro para a Transformación Dixital e da Función Pública
Cuberta de Secretaría de Estado de Dixitalización e Intelixencia Artificial
Cuberta de Secretaría de Estado de Telecomunicacións e Infraestruturas Dixitais
Cuberta de Secretaría de Estado de Función Pública
Cuberta de Subsecretaría para a Transformación Dixital e da Función Pública
Cuberta de Participación pública en proxectos normativos
Cuberta de Consulta pública previa
Cuberta de Proxectos sometidos a trámite de consulta pública previa
Cuberta de Audiencia e información pública
Cuberta de Plan de Recuperación, Transformación e Resiliencia
Cuberta de Empleo
Cuberta de Persoal Laboral
Cuberta de Persoal Funcionario
Cuberta de Concursos 2025
Cuberta de Función Pública
Cuberta de A Secretaría
Cuberta de Captación de talento
Cuberta de Función Pública
Cuberta de Quen somos
Cuberta de Subdirectora Xeral de Datos para o Emprego Público
Cuberta de Subdirección Xeral de Datos para o Emprego Público
Cuberta de Acceso ao Emprego Público
Cuberta de Resolve dúbidas
Cuberta de Coñece a fondo o Emprego Público
Cuberta de Boletín Estatístico do RCP
Cuberta de Xornadas de Captación de Talento
Cuberta de Convocatorias Persoal Laboral
Cuberta de Ofertas de Emprego Público
Cuberta de 2024
Cuberta de 2023
Cuberta de 2022
Cuberta de Convocatorias Persoal Funcionario
Cuberta de Xestiona a túa vida profesional como persoal empregado público
Cuberta de Concursos de traslados
Cuberta de Persoal laboral
Cuberta de Mobilidade das persoas empregadas públicas
Cuberta de Mobilidade do persoal funcionario de carreira
Cuberta de Mobilidade do persoal laboral
Cuberta de CONCURSO ABERTO E PERMANENTE-FASES FINALIZADAS
Cuberta de ANO 2024
Cuberta de Concurso aberto e permanente do IV Convenio Único 1_2024
Cuberta de Concurso aberto e permanente do IV Convenio Único 2_2024
Cuberta de Concurso aberto e permanente do IV Convenio Único 3_2024
Cuberta de ANO 2023
Cuberta de Concurso aberto e permanente do IV Convenio Único 1_2023
Cuberta de Concurso aberto e permanente do IV Convenio Único 2_2023
Cuberta de Concurso aberto e permanente do IV Convenio Único 3_2023
Cuberta de ANO 2022
Cuberta de Concurso aberto e permanente do IV Convenio Único 1_2022
Cuberta de Concurso aberto e permanente do IV Convenio Único 2_2022
Cuberta de Concurso aberto e permanente do IV Convenio Único 3_2022
Cuberta de ANO 2021
Cuberta de Concurso aberto e permanente do IV Convenio Único 1_2021
Cuberta de Concurso aberto e permanente do IV Convenio Único 2_2021
Cuberta de CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO
Cuberta de CONVOCATORIAS FINALIZADAS
Cuberta de ANO 2022
Cuberta de CONCURSO DE TRASLADOS DO ANEXO II DO IV CONVENIO - PRIMEIRA CONVOCATORIA 2022
Cuberta de CONCURSO DE TRASLADOS DO ANEXO II DO IV CONVENIO - SEGUNDA CONVOCATORIA 2022
Cuberta de ANO 2023
Cuberta de CONCURSO DE TRASLADOS DO ANEXO II DO IV CONVENIO - PRIMEIRA CONVOCATORIA 2023
Cuberta de CONCURSO DE TRASLADOS DO ANEXO II DO IV CONVENIO - PRIMEIRA CONVOCATORIA 2024
Cuberta de CONCURSO ABERTO E PERMANENENTE IV CONVENIO ÚNICO CAP 1 2025
Cuberta de Reingresos ao servizo activo funcionarios e laborais
Cuberta de Reingreso funcionarios
Cuberta de Situacións administrativas persoal funcionario
Cuberta de Réxime Xurídico
Cuberta de Comisión Superior de Persoal
Cuberta de Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
Cuberta de 1. Acceso, adquisición e perda da condición de funcionario.
Cuberta de 2. Carreira administrativa.
Cuberta de 3. Condicións de traballo.
Cuberta de 4. Incompatibilidades.
Cuberta de 7. Xornada e horarios.
Cuberta de 10. Provisión de postos.
Cuberta de 11. Recoñecemento de servizos prestados.
Cuberta de Histórico de BODECO
Cuberta de Outros
Cuberta de 1. Acceso, adquisición e perda da condición de funcionario.
Cuberta de 2. Carreira administrativa
Cuberta de 3. Dereitos e deberes
Cuberta de 4. Incompatibilidades
Cuberta de 5. Xornadas e horarios
Cuberta de 6. Provisión de postos
Cuberta de 7. Recoñecemento de servizos prestados
Cuberta de 8. Responsabilidade
Cuberta de 12. Vacacións, permisos e licenzas
Cuberta de 13. Outros
Cuberta de 13. OUTROS
Cuberta de Relacións Laborais
Cuberta de Diálogo Social
Cuberta de Negociación Colectiva
Cuberta de Negociación Colectiva da Administración Xeral do Estado
Cuberta de Mesa de Negociación de funcionarios, estatutarios e laborais
Cuberta de Negociación do persoal laboral IV Convenio Único
Cuberta de Comisión Paritaria
Cuberta de Negociación V Convenio Único Persoal Laboral
Cuberta de Comisión Negociadora
Cuberta de Subvencións a organizacións sindicais
Cuberta de Igualdade
Cuberta de Órganos de colaboración
Cuberta de Relacións Internacionais en materia de emprego público
Cuberta de Unión Europea
Cuberta de Rexistro Central de Persoal
Cuberta de Boletín Estatístico do RCP
Cuberta de Documentación do Rexistro Central de Persoal
Cuberta de Impresos Persoal Laboral
Cuberta de Impresos de Persoal Laboral Docente
Cuberta de Espazo ISPA
Cuberta de ISPA 2025
Cuberta de ESTATÍSTICAS ISPA
Cuberta de Persoal funcionario de administración local con habilitación de carácter nacional
Cuberta de Concursos ordinarios provisión postos reservados
Cuberta de Concursos ordinarios anteriores
Cuberta de Concursos unitarios provisión postos reservados
Cuberta de Concursos unitarios anteriores
Cuberta de Cambios de situacións administrativas dos funcionarios de administración local con habilitación de carácter nacional
Cuberta de Excedencias
Cuberta de Comisións de servizo / Acumulacións
Cuberta de Inscripción méritos generales
Cuberta de Outros procedementos
Cuberta de Gobernación Pública
Cuberta de Simplificación administrativa e redución de cargas
Cuberta de Inspección de Servizos
Cuberta de Calidade nas Administracións Públicas​
Cuberta de Metodoloxía e Guías
Cuberta de Informes de Avaliación da Calidade dos Servizos
Cuberta de Informes sobre a percepción cidadá dos servizos públicos
Cuberta de Informes acerca da actividade despregada polas Axencias Estatais
Cuberta de Recoñecemento: Certificacións e Premios
Cuberta de Certificación do Nivel de Excelencia das Organizacións
Cuberta de Premios á Calidade e Innovación na Xestión Pública​
Cuberta de Rede Interadministrativa de Calidade dos Servizos
Cuberta de Conferencias de Calidade nos Servizos Públicos
Cuberta de 7ª Conferencia Estatal de Calidade nos Servizos Públicos
Cuberta de Electronic reports and notifications
Cuberta de Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Cuberta de Incompatibilidade e conflito de intereses
Cuberta de Info DANA
Inicio  
  • Organigrama
  • Protección de Datos
  • Participación pública en proxectos normativos
  • Plan de Recuperación, Transformación e Resiliencia
  • Empleo
  • Portada de Ministerio
  • Cuberta de Ministerio
Dixitalización e IA  
Telecomunicación e Infraestruturas Dixitais  
  • A Secretaría
  • Función Pública
  • Gobernación Pública
  • Incompatibilidade e conflito de intereses
  • Cuberta de Función Pública
Comunicación  
Contacto  
  • Medidas adoptadas en relación coa DANA
  • Portada de Info Dana
  • Cuberta de Info DANA
texto
  1. Inicio
  2. Función Pública
  3. Función Pública
  4. Réxime Xurídico
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 7. Xornada e horarios.

Aplicación dá bolsa de horas e deber inescusable.

A aplicación da bolsa de horas deberá realizarse mediante unha adecuada ponderación entre o interese do traballador no uso desta medida de conciliación e o interese da unidade onde desempeñe as súas funcións, así como as necesidades e peculiaridades do servizo, que han de ser cubertas. Os supostos de feito que amparan tanto a bolsa de horas como o permiso por deber inescusable poidan compartir algunhas características se ben se pode afirmar que algunhas das mesmas danse con maior intensidade en función da medida ou permiso ao que nos/nos refiramos.

A consulta versa sobre a aplicación da bolsa de horas prevista no apartado 8.8 da Resolución do 28 de febreiro de 2019, pola que se ditan instrucións sobre xornada e horario de traballo do persoal ao servizo da Administración Xeral do Estado, e, en concreto, sobre se as horas dispoñibles poden acumularse en xornadas completas e sobre se a bolsa de horas é compatible coa xornada en réxime de especial dedicación e coa flexibilidade horaria do horario fixo de xornada.

Así mesmo, solicítase a aclaración dos supostos que puidesen acollerse á figura da bolsa de horas fronte ao permiso por deber inescusable.

A medida para a conciliación da vida familiar e laboral relativa á bolsa de horas atópase regulada no apartado 8.8 da Resolución do 28 de febreiro de 2019, cuxo parágrafo primeiro determina que:

“8.8 Os empregados ou empregadas públicos poderán dispor dunha bolsa de horas de ata un 5% da xornada anual de cada empregado ou empregada, para os casos de coidado de fillos ou fillas menores de idade e menores suxeitos a tutela ou acollemento; e para a atención de persoas maiores e persoas con discapacidade ata o primeiro grao de consanguinidade ou afinidade”.

Tres notas poden desprenderse, con carácter xeral, da figura que se crea:

(i) A medida configurouse desde a máxima flexibilidade, estando por tanto a súa regulación orientada a facilitar, potenciar e permitir o uso da mesma da forma máis áxil e flexible para o coidado de fillos ou fillas menores de idade e menores suxeitos a tutela ou acollemento; e para a atención de persoas maiores e persoas con discapacidade ata o primeiro grao de consanguinidade ou afinidade.

(ii) A bolsa de horas configurouse como unha medida de flexibilización horaria adicional ás xa existentes, e en ningún caso matiza nin substitúe aos permisos nin ás licenzas xa regulados.

(iii) A medida concreta articúlase con arranxo a un modelo mixto, no que se permite o goce de parte da bolsa de horas de forma puntual polo tempo imprescindible por horas; e parte tamén de forma consecutiva e acumulada en xornadas completas.

O quinto e sexto parágrafo do apartado 8.8 das instrucións de xornada e horarios expresan o seguinte:

“As horas poderán acumularse en xornadas completas sempre que exista unha razón xustificada para iso, considerando as peculiaridades da prestación do servizo público.

Os calendarios laborais poderán establecer os límites e condicións de acumulación destas horas sen alcanzar xornadas completas sempre que sexa compatible coa organización do traballo, así como as adaptacións que puidesen ser necesarias para as peculiaridades de determinados ámbitos ou colectivos.”

Deste xeito, a bolsa de horas para a conciliación consiste en esencia nunha medida de flexibilidade horaria, que permite a disposición de horas soltas, posteriormente recuperadas, para mellor adaptar o horario de traballo ao coidado de menores ou atención de persoas maiores con discapacidade.

Así mesmo, hase de facer referencia ao Acordo da Comisión Superior de Persoal relativo aos criterios de aplicación da medida de flexibilidade horaria “bolsa de horas” prevista no apartado 8.8 da Resolución do 28 de febreiro de 2019, da Secretaría de Estado de Función Pública, pola que se ditan instrucións sobre xornada e horarios de traballo do persoal ao servizo da Administración Xeral do Estado e os seus organismos públicos.

O citado Acordo sinala as características da bolsa de horas e, en concreto, no seu punto 1.2 determina que esta figura “Consiste nunha medida de flexibilización horaria adicional ás xa existentes, e en ningún caso matiza nin substitúe aos permisos nin licenzas xa regulados. É dicir, é unha medida con identidade propia e diferenciada con respecto doutros permisos e medidas de conciliación previstos na lexislación vixente; non debendo asimilarse de facto e na práctica aos días de libre disposición, senón que se trata dunha medida de flexibilidade horaria para a mellor conciliación nos casos previstos nas instrucións sobre xornada e horarios de traballo.”

Neste sentido, hase de ter en conta que a bolsa de horas articúlase con arranxo a un modelo mixto, no que se permite o goce de parte da bolsa de horas de forma puntual polo tempo indispensable; e parte tamén de forma consecutiva e acumulada en xornadas completas.

Así, a forma ordinaria de aplicación da bolsa de horas será a disposición de horas soltas, posteriormente recuperadas. Xunto con esta forma ordinaria de disposición, prevense tamén dúas formas de aplicación, con carácter extraordinario e xustificado: a acumulación de varias horas sen que supoñan unha xornada completa; e a acumulación de varias horas nunha xornada completa; en ambos os casos co seu posterior e subseguinte compensación.

A aplicación da bolsa de horas deberá realizarse mediante unha adecuada ponderación: entre o interese do traballador no uso desta medida de conciliación e a súa disposición no modo que mellor lle sirva para a atención dos coidados familiares a que se refire o apartado 8.8 das Instrucións sobre xornada e horarios de traballo; e o interese da unidade onde desempeñe as súas funcións, e as necesidades e peculiaridades do servizo que han de ser cubertas.

Deste xeito, e tal como despréndese do tenor literal do parágrafo quinto do citado apartado 8.8, a acumulación en xornadas completas haberá de valorarse caso por caso, en función da concreta xustificación da súa conveniencia e a súa adecuación ás peculiaridades da prestación do servizo público. En todo caso haberase de ter en conta o establecido no apartado 1.2 do Acordo da Comisión Superior de Persoal ao que se fixo referencia anteriormente.

Con relación a se a medida de conciliación relativa á bolsa de horas é compatible coa xornada en réxime de especial dedicación, cabe sinalar que a bolsa de horas non vén restrinxida en canto ao réxime concreto de dedicación do persoal; así, o primeiro parágrafo do apartado 8.8 refírese co obxecto de a medida, que poderá ser de “ata un 5% da xornada anual de cada empregado ou empregada”, referido, por tanto, ao 5% da xornada concreta de cada empregado ou empregada. É por tanto compatible co réxime de especial dedicación e calcúlase con respecto da xornada anual de cada funcionario, total sobre o que haberá que aplicar, caso por caso, o cálculo do 5%.

En canto a se a bolsa de horas é compatible coa flexibilidade horaria do horario fixo, cabe sinalar que non se inclúe previsión algunha respecto diso da imposibilidade de que coincida a súa aplicación con outras medidas de flexibilidade. Ha de terse en conta, en todo caso, que a figura da bolsa ten unha natureza e identidade propia e diferenciada con respecto doutros permisos e medidas de conciliación previstos na lexislación vixente que puidesen así mesmo aplicarse no caso obxecto de consulta (días por asuntos particulares, licenza sen soldo, flexibilidades horarias, etc.); de xeito que o seu obxecto debería poder ser diferenciado do doutras medidas de flexibilidade e só aplicarse para atender aquelas situacións para as que as restantes medidas ou permisos non sexan de aplicación.

Con relación á última das cuestións, isto é, a delimitación da bolsa de horas con respecto do permiso por deber inescusable cabe informar o seguinte:

A regulación deste permiso atópase no artigo 48.j) do texto refundido da Lei do Estatuto Básico do Empregado Público, aprobado polo Real Decreto Lexislativo 5/2015, do 30 de outubro (TRLEBEP), que o regula nos seguintes termos: “Os funcionarios públicos terán os seguintes permisos: […] j) Por tempo indispensable para o cumprimento dun deber inescusable de carácter público ou persoal e por deberes relacionados coa conciliación da vida familiar e laboral”.

O “deber inescusable”, configurado como un concepto xurídico indeterminado, veuse definindo, como contempla o Manual de Procedementos de Xestión de Recursos Humanos, publicado por Resolución do 14 de decembro de 1992 da Secretaría de Estado para a Administración Pública, como aquela obriga que incumbe a unha persoa cuxo incumprimento lle xera unha responsabilidade de índole civil, penal ou administrativa; definición que veu sendo aceptada polos Tribunais de Xustiza (entre outras, Sentenza 272/2016, do 27 de abril, da Sala do Contencioso do Tribunal Superior de Xustiza de Galicia).

Por tanto, e en tanto que a súa natureza como concepto xurídico indeterminado así o impide, non é posible realizar, con carácter previo e alcance xeral, unha enumeración concreta e taxada dos casos en que cabería a súa aplicación de forma automática. Neste sentido, se ha acudir novamente ao citado Acordo da Comisión Superior de Persoal, que regula no seu punto 2 a convivencia da bolsa de horas co permiso por deber inescusable nos seguintes termos:

“Sen prexuízo de que os supostos de feito que amparan tanto a bolsa de horas como o permiso por deber inescusable poidan compartir algunhas das notas antes presentadas, pódese afirmar que algunhas das mesmas danse con maior intensidade en función da medida ou permiso ao que nos/nos refiramos, así:

En canto ao permiso por deber inescusable por motivos de conciliación regulado no artigo 48.j) do TRLEBEP e o artigo 75.f) do IV CUAGE:

2.1. En principio e con carácter xeral pódese afirmar que ten como elemento definitorio que os supostos de feito revistan unha gravidade evidente, de tal forma que se trate de obrigas cuxo incumprimento xere unha responsabilidade directa e persoal ao interesado de índole civil, penal ou administrativa.

2.2. Trátase dun permiso residual, de aplicación subsidiaria, no sentido de que se aplica só cando non existan outros permisos ou mediadas que amparen a situación que se pretende protexer a través do mesmo.

2.3. Debe, por iso, circunscribirse a situacións puntuais e imprevisibles, que non se prolonguen no tempo, e excepcionais, que non sexan reiteradas; xa que, pola contra, parecería conveniente a aplicación doutras medidas de conciliación ou flexibilización da xornada de traballo, permisos e excedencias dos que poidan gozar os funcionarios, cuxa concesión, condicionada ás necesidades do servizo, será autorizada ou denegada de forma motivada polo superior xerárquico.

En canto á flexibilidade horaria por medio da Bolsa de horas:

2.4. De acordo con o apartado 8.8 das instrucións de xornada e horarios, unicamente pode aplicarse para os casos de coidado de fillos ou fillas menores de idade e menores suxeitos a tutela ou acollemento; e para a atención de persoas maiores e persoas con discapacidade ata o primeiro grao de consanguinidade ou afinidade.

2.5. Non comparte a nota do carácter residual que se predica do permiso por deber inescusable, e por comparación con este ten como elemento definitorio que os supostos de feito sexan dunha gravidade menor.

2.6. Do mesmo xeito que o permiso por deber inescusable, a bolsa de horas pode atender a situacións imprevisibles, xeralmente acompañadas de situacións cunha evidente urxencia sobrevinda, que demandan a presenza do interesado; pero, a diferenza de do permiso por deber inescusable, pode aplicarse a situacións máis previsibles ou mesmo reiteradas no tempo, sempre que sexa compatible coa organización do traballo, e sempre que a súa aplicación non se asimile de facto e na práctica á dos días de libre disposición.”

Os extremos indicados deben servir de guía para que as unidades competentes en materia de recursos humanos resolvan respecto diso, atendendo ás circunstancias concorrentes en cada caso concreto.

Todo o anterior indícase sen prexuízo de lembrar que, de acordo con o réxime de competencias deste centro directivo, as respostas a consultas que emite esta dirección xeral posúen carácter meramente informativo e, en consecuencia, non teñen carácter de criterio vinculante, nin orixinan dereitos nin expectativas de dereito, nin implican vinculación algunha co tipo de procedementos a que se refiran. Ademais, ao carecer de carácter preceptivo ou vinculante, os órganos destinatarios das estas respostas poderán, no seu caso, adoptar finalmente unha decisión que non se corresponda co parecer contido nas mesmas.

As respostas a consultas contidas neste boletín atenden ás cuestións expostas á luz da normativa vixente no momento da súa emisión, de maneira que estas respostas poden verse afectadas por modificacións lexislativas posteriores ou resolucións xudiciais.

  • Guía de navegación
  • Mapa
  • Contacto
  • Nota Legal
  • Accesibilidade
  • Sistema interno de información
  • Plan Estratéxico de Subvencións do MTDFP

© Ministerio para a Transformación Dixital e da Función Pública

Política de cookies

Este sitio web utiliza cookies propias e de terceiros para ofrecer un mellor servizo. Se continúa navegando consideramos que acepta o seu uso.

Ver política de cookies