MTDFP logoa
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Ren azala Ministerioa
Ren azala Organigrama
Ren azala Eraldaketa Digitalerako eta Funtzio Publikorako ministroa
Ren azala Digitalizazioko eta Adimen Artifizialeko Estatu Idazkaritza
Ren azala Telekomunikazio eta Azpiegitura Digitalen Estatu Idazkaritza
Ren azala Funtzio Publikoaren Estatu Idazkaritza
Ren azala Eraldaketa Digitalerako eta Funtzio Publikorako Idazkariordetza
Ren azala Parte-hartze publikoa arau-proiektuetan
Ren azala Aurretiko kontsulta publikoa
Ren azala Aurretiazko kontsulta publikoaren izapidea bete behar duten proiektuak
Ren azala Entzunaldia eta jendaurreko informazioa
Ren azala Suspertze, Transformazio eta Erresilientzia Plana
Ren azala Empleo
Ren azala Lan-itunpeko langileria
Ren azala Funtzionarioak
Ren azala Lehiaketak 2025
Ren azala Funtzio Publikoa
Ren azala Idazkaritza
Ren azala Talentua erakartzea
Ren azala Funtzio Publikoa
Ren azala Nor gara
Ren azala Enplegu Publikorako Datuen zuzendariorde nagusia
Ren azala Enplegu SailaDatu Zuzendariordetza Nagusia
Ren azala Enplegu publikorako sarbidea
Ren azala Zalantzak argitu
Ren azala Ezagutu ondo Enplegu Publikoa
Ren azala BBBren estatistika-buletina
Ren azala Talentua erakartzeko jardunaldiak
Ren azala Lan-kontratuko langileen deialdiak
Ren azala Lan-eskaintza publikoak
Ren azala 2024
Ren azala 2023
Ren azala 2022
Ren azala Funtzionarioen deialdiak
Ren azala Kudeatu zure bizitza profesionala enplegatu publiko gisa
Ren azala Kontratazioak
Ren azala Lan-kontratuak
Ren azala Langile publikoen mugimendua
Ren azala Mugikortasuna
Ren azala Langile lan-kontratudunen mugikortasuna
Ren azala LEHIAKETA IREKIA ETA IRAUNKORRA AMAITUTAKO LANETAN
Ren azala 2024 URTE
Ren azala 1_2024 IV. Akordio Ireki eta Jasangarrirako Unibal Proiektua
Ren azala 2_2024 IV. Akordio Ireki eta Jasangarrirako Unibal Proiektua
Ren azala 3_2024 IV. Akordio Ireki eta Jasangarrirako Unibal Proiektua
Ren azala 2023 URTE
Ren azala 1_2023 IV. Akordio Ireki eta Jasangarrirako Unibal Proiektua
Ren azala 2_2023 IV. Akordio Ireki eta Jasangarrirako Unibal Proiektua
Ren azala 3_2023 IV. Akordio Ireki eta Jasangarrirako Unibal Proiektua
Ren azala 2022 URTEA
Ren azala 1_2022 IV. Akordio Ireki eta Jasangarrirako Unibal Proiektua
Ren azala 2_2022 IV. Akordio Ireki eta Jasangarrirako Unibal Proiektua
Ren azala 3_2022 IV. Akordio Ireki eta Jasangarrirako Unibal Proiektua
Ren azala 2021. URTEA
Ren azala 1_2021 IV. Un-Lehiaketa irekia eta Iraunkorra proiektua
Ren azala 2_2021 IV. Akordio Ireki eta Jasangarrirako Unibal Proiektua
Ren azala IV. II. HITZARMEN BAKARRA ELIKAGAI-LEHIAKETAK
Ren azala AMAITUTAKO DEIALDIAK
Ren azala 2022 URTEA
Ren azala IV. II. ERABAKIA. SALBAMENDU-LEHIAKETA - 2022KO LEHEN DEIALDIA
Ren azala IV. II. ACUERDO. SALBAMENDU-LEHIAKETA - 2022ko BIGARREN DEIALDIA
Ren azala 2023 URTE
Ren azala IV. II. ACUERDO. SALBAMENDU-LEHIAKETA - 2023KO LEHEN DEIALDIA
Ren azala IV. II. ACUERDO. SALBAMENDU-LEHIAKETA - 2024ko LEHEN DEIALDIA
Ren azala LEHIAKETA IREKIA ETA IRAUNKORRA IV. HITZARMEN BAKARRA 1. KAP 2025
Ren azala Funtzionarioak eta lan-legepekoak itzultzea
Ren azala Funtzionarioak itzultzea
Ren azala Administrazioaren egoera
Ren azala Araubide juridikoa
Ren azala Langileen Batzorde Nagusia
Ren azala Giza Baliabideen arloko kontsulten buletina (BODECO)
Ren azala 1. Ingalaterra Funtzionario izaera eskuratzea, eskuratzea eta galtzea.
Ren azala 2. Ingalaterra Administrazio-karrera.
Ren azala 3. Olaizola II Lan-baldintzak.
Ren azala 4. Ingalaterra Bateraezintasunak.
Ren azala 7. Alemania Lanaldia eta ordutegiak.
Ren azala 10. Lanpostuak betetzea.
Ren azala 11. Emandako zerbitzuak aintzat hartzea.
Ren azala BODECO ren historikoa
Ren azala Beste batzuk
Ren azala 1. Ingalaterra Funtzionario izaera eskuratzea, eskuratzea eta galtzea.
Ren azala 2. Ingalaterra Administrazio-karrera
Ren azala 3. Olaizola II Eskubideak eta betebeharrak
Ren azala 4. Ingalaterra Bateraezintasunak
Ren azala 5. Tiran +29.53 Jardunaldiak eta ordutegiak
Ren azala 6. D.B. Lanpostuak betetzea
Ren azala 7. Alemania Emandako zerbitzuak aintzat hartzea
Ren azala 8. Tiran +29.53 Erantzukizuna
Ren azala 12. Oporrak, baimenak eta lizentziak
Ren azala 13. Beste batzuk
Ren azala 13. BESTELAKOAK
Ren azala Lan Harremanak
Ren azala Gizarte-elkarrizketa
Ren azala Negoziazio kolektiboa
Ren azala Estatuko Administrazio Orokorraren negoziazio kolektiboa
Ren azala Funtzionarioak, estatutupekoak eta lanekoak negoziatzeko mahaia
Ren azala Lan-kontratuko langileen negoziazioa IV. Hitzarmen Bakarra
Ren azala Batzorde Paritarioa
Ren azala Lan-kontratuko langileen V. Hitzarmen Bakarraren negoziazioa
Ren azala Negoziazio Batzordea
Ren azala Erakunde sindikalentzako diru-laguntzak
Ren azala Igualdad.
Ren azala Lankidetza-organoak
Ren azala Nazioarteko harremanak enplegu publikoaren arloan
Ren azala Europako Batasuna
Ren azala Langileen Erregistro Nagusia
Ren azala BBBren estatistika-buletina
Ren azala Langileen Erregistro Nagusiaren dokumentazioa
Ren azala Lan-kontratudunen inprimakiak
Ren azala Lan-kontratudun irakasleen inprimakiak
Ren azala ISPA gunea
Ren azala ISPA 2025
Ren azala ISPA-REN ESTATISTIKAK
Ren azala Gaikuntza nazionala duten toki-administrazioko funtzionarioak
Ren azala Lehiaketa arruntak lanpostu erreserbatuak hornitzeko
Ren azala Aurreko lehiaketa arruntak
Ren azala Lanpostu erreserbatuak hornitzeko lehiaketa unitarioak
Ren azala Aurreko lehiaketa unitarioak
Ren azala Gaikuntza nazionala duten toki administrazioko funtzionarioen egoera administratiboak aldatzea
Ren azala Gidabaimenak
Ren azala FAMILIARENTZAKO ESZEDENTZIA ELKARTZEAGATIK
Ren azala Tareas de servicio / Metaketak
Ren azala Merezimendu orokorren inskripzioa
Ren azala Beste prozedura batzuk
Ren azala Gobernantza Publikoa
Ren azala Administrazioa sinplifikatzea eta kargak murriztea
Ren azala Zerbitzuen ikuskapena
Ren azala Kalitatea administrazio publikoetan
Ren azala Metodologia eta gidak
Ren azala Informe de la Calidad de Servicios Evaluación
Ren azala Herritarrek zerbitzu publikoetan dituzten eskubideei buruzko txostena.
Ren azala Estatuko agentziei buruzko txostena
Ren azala Aintzatespena: Ziurtagiriak eta Sariak
Ren azala Certificado de calidad de las entidades
Ren azala Kalitatea eta berrikuntza kudeaketa publikoan
Ren azala Zerbitzuen Kalitatearen Arteko Sarea
Ren azala Zerbitzu publikoen kalitateari buruzko hitzaldia
Ren azala 7. Estado de calidad. Servicio de servicio. Konferentzia
Ren azala Erregistro elektronikoak eta egoiliarrak
Ren azala Oficina de ayuda en materia de protección
Ren azala Bateraezintasuna eta interes-gatazka
Ren azala Info DANA
Hasiera  
  • Organigrama
  • Datuen babesa
  • Parte-hartze publikoa arau-proiektuetan
  • Suspertze, Transformazio eta Erresilientzia Plana
  • Ministerioaren azala
  • Empleo
  • Ren azala Ministerioa
Digitalizazioa eta IA  
Telekomunikazioa eta Azpiegitura Digitalak  
  • Idazkaritza
  • Funtzio Publikoa
  • Gobernantza Publikoa
  • Bateraezintasuna eta interes-gatazka
  • Ren azala Funtzio Publikoa
Komunikazioa  
Kontaktua  
  • DANA dela eta hartutako neurriak
  • Info Danaren azala
  • Ren azala Info DANA
texto
  1. Hasiera
  2. Funtzio Publikoa
  3. Funtzio Publikoa
  4. Araubide juridikoa
  5. Giza Baliabideen arloko kontsulten buletina (BODECO)
  6. 1. Ingalaterra Funtzionario izaera eskuratzea, eskuratzea eta galtzea.

Funtzionario publiko batek bere borondatez ezintasunagatik edo erretiroagatik erretiroa hartzeko aukera, eginkizun-etenaldiko egoeran dagoenean.

Funtzio-etendurako administrazio-egoeran dagoen funtzionario publikoak ezintasun iraunkorragatiko erretiro-prozedura hastea eska dezake, bai eta borondatezko erretiroarena ere.

Funtzionario publiko bat funtzioetatik etenda dagoenean ezgaitasunagatik edo borondatezko erretiroagatik erretiroa hartzeko aukerari buruzkoa da kontsulta.

Kontsulta egin duen Gobernuaren Ordezkaritzak emandako informazioaren arabera, ordezkaritza horren esparruan lan egiten duen karrerako funtzionario batek, Klase Pasiboen Gaikuntza duen baten bidez, ezintasunagatiko erretiro-espedientea hasteko eskaera egin du.

Eskabidea funtzionarioak lan egiten duen lantokiari jakinarazi ondoren, zentro horrek jakinarazten du funtzionario eskatzailea administrazio-egoeran dagoela, eginkizunik gabe urtebete eta hiru hilabetez, 2009ko urtarrilaren 1etik 2010eko martxoaren 31ra arte.

Egitate horietan oinarrituta, txostena eskatu da, ea bidezkoa den gaixotasunagatiko erretiro-prozedura hastea, funtzionarioa eginkizun-etenaldiko egoeran dagoenean.

Auzi honetan, urtebete eta hiru hilabeteko eginkizun-etendurako zigorra betetzen ari den karrerako funtzionarioak ezintasun iraunkorragatiko erretiroa eskatzen du ezarritako zehapena bete aurretik.

Eskatutako aukera egin daitekeen ala ez erabaki ahal izateko, lehenik eta behin, funtzionario publikoen erretiroari buruz egun dagoen araudia aztertu behar da.

Enplegatu Publikoaren Oinarrizko Estatutuaren Legearen testu bateginak, urriaren 30eko 5/2015 Legegintzako Errege Dekretuaren bidez onetsiak, 14.1 artikuluaren n) apartatuan xedatzen duenez, funtzionarioen eskubideetako bat honako hau da: “erretiroa, aplikatu beharreko arauetan ezarritako baldintzen arabera”.

Era berean, arau bereko 67. artikuluak ezintasun iraunkorragatiko erretiroa aurreikusten du, erabatekoa nahiz osoa izan, erretiro-mota ezberdinen artean.

Bestalde, TRLEBEPen 90.1 artikuluak hau xedatzen du: “Etenaldian dagoen funtzionarioak, egoera horretan dagoen bitartean, ezin izango du bere eginkizunik bete, ez eta bere izaerari dagozkion eskubide guztiak ere. Etenaldiak lanpostua galtzea ekarriko du, sei hilabetetik gorakoa denean”..

Egia da, berez, erretiroa funtzionarioen eskubideetako bat dela, baina bi alderdi hartu behar dira kontuan: batetik, erretirorako eskubidea ez da funtzionarioei bakarrik dagokien eskubidea, edo funtzionario izateari datxekiona; izan ere, erretiroak —zerbitzu-harremana edo kontratu-harremana azkentzeko eskubidetzat ulertuta, dagokion prestazioa jasotzeko eskubidea ematen duena— beste edozein langilek ere badu eskubidea, publikoa izan, pribatua izan, eta, beste behin ere, funtzionario-izaera galtzen du (EBL63.c artikulua).

Funtzionarioa eginkizun-etenaldiko egoeran dagoenean, gabetuta geratzen diren eskubideak dira lanbideari hertsiki eta banaezinki lotuta dauden eskubideak, bai bere eginkizunak behar bezala betetzeko beharrezkoak direnak, bai, hain zuzen ere, bere eginkizunak egikaritzearen ondorioz sortzen direnak.

Hala ere, erretiroa eskubide bat izango litzateke, eta, adierazi bezala, eskubide hori baliatzeak funtzionario-izaera galtzea ekarriko luke, eta, beraz, ez lituzke indargabetuko administrazio-egoera horrek dakartzan ondorioak.

Bestalde, TRLEBEPek ez du inolako mugarik jartzen erretiroa eskatzeko eta, hala badagokio, eskuratzeko, baldin eta funtzionarioa eginkizun-etenaldiaren egoeran badago. Hori gertatzen da beste kasu batzuetan, hala nola 89.2 artikuluaren hirugarren paragrafoan jasotako aurreikuspenean, non adierazten baita interes partikularragatiko borondatezko eszedentzia ezin izango dela deklaratu funtzionario publikoari diziplina-espedientea egiten zaionean.

Bestalde, Estatuko funtzionario zibilen erretiro-pentsioaren emakida- eta erretiro-prozedura ezartzen dituen otsailaren 22ko 172/1988 Errege Dekretuak ez du aurreikusten, halaber, eginkizun-etenaldiaren administrazio-egoera ezintasunagatiko erretiro-prozedura hastea eragozten duen arrazoia denik.

Azaldutakoaren arabera, ondorioztatu dute funtzioak bertan behera uzteak ez duela oztopatzen ezintasunagatik erretiroa hartzeko prozedura hastea.

Ezintasun iraunkorragatiko erretiroak, aitortuz gero, funtzionario-izaera galtzea dakar, eta, beraz, ezin izango da funtzionarioari ezarritako eginkizun-etendurako zehapena betetzen jarraitu, urtarrilaren 10eko 33/1986 Errege Dekretuak, funtzionarioen diziplina-erantzukizuna eskatzeko prozedura arautzen duenak, 11.2 artikuluan xedatutakotik ondorioztatzen denez. “funtzionario-izaera galtzeak ez du kentzen egoera hori izan zen bitartean faltengatik sortutako erantzukizun zibila edo penala”Hortik ondorioztatzen da, a sensu contrario, diziplina-erantzukizuna iraungi egingo dela funtzionario publikoaren izaera galtzen denean.

Halaber, langile funtzionarioen diziplina-erantzukizuna eskatzeko prozedura arautzen duen urtarrilaren 10eko 33/1986 Errege Dekretuaren 19.2 artikuluak honako hau xedatzen du: “Zehapen-prozedura gauzatzen ari den bitartean erruztatuak funtzionario-izaera galtzen badu, ebazpena emango da; bertan, kausa argudiatuta, zehapen-prozedura azkendutzat joko da, eska dakiokeen erantzukizun zibil edo penalaren kalterik gabe, eta jarduketak artxibatzeko aginduko da, salbu eta interesdunak espedientea jarraitzeko eskatzen badu. Aldi berean, indarrik gabe utziko dira erruztatutako funtzionarioari dagokionez hartu diren behin-behineko neurri guztiak”.

Horrek berresten du ezinezkoa dela diziplina-erantzukizuna exijitzea funtzionario publikoaren izaera galtzen denean.

Azaldutako guztia kontuan hartuta, ondorioztatzen da funtzioak eteteko administrazio-egoeran dagoen funtzionario publikoak ezintasun iraunkorragatiko erretiro-prozedura hastea eska dezakeela.

Borondatezko erretiroaren kasua:

Adierazitako araubide juridikoak borondatezko erretirorako balio du. Erretiro-mota hori funtzionarioaren erabateko erretiro-mota bat da, eta, ondorioz, funtzionarioaren izaera galtzen du. Hori dela eta, behin betiko eteten da zerbitzu-harremanak arautzen zituzten arauen aplikazioa, eta, ondorioz, une horretara arte funtzionarioaren administrazio-egoera amaitu egiten da. Izan ere, administrazio-egoerak funtzio publikoaren araudiaren zati bat aplikatzea besterik ez dira, une bakoitzean karrerako funtzionario direnei soilik dagozkien eskubideak eta betebeharrak arautzen dituena, baina ez arrazoi batzuengatik edo besteengatik egoera hori galtzen dutenei. Hala berresten du Auzitegi Gorenak Administrazioarekiko Auzien Salaren 2008ko martxoaren 18ko epaian:

«Erretiroa, auzialdiko epaiak ongi adierazten duen bezala, ez da funtzionarioaren egoera bat, funtzionario-harremanaren azkentzea baizik. Hau da, zerbait desberdina. Horrela ondorioztatzen da Egoeren Araudiko 2. artikulua hitzez hitz, zeinak ez baitu erretiroa bere "administrazio-egoeren" zerrendan sartzen. Baina "administrazio-egoera" horiek duten esanahian pixka bat sakonduz gero, ikusiko dugu zergatik ez den agertzen erretiroa horietako bat balitz bezala: "administrazio-egoera" horiek funtzionario-harremanak izan ditzakeen eskubide eta betebeharren eduki desberdina adierazten dute, harreman hori dagoen bitartean, hau da, funtzionario-izaera galdu ez den bitartean».

Horregatik guztiagatik, uste dugu eginkizunen etete irmoaren administrazio-egoerak ez duela eragozten borondatezko erretiroaren prozedura hastea.

Aurreko guztia gorabehera, gogoratu behar da, zuzendaritza nagusi honen eskumenen araubidearen arabera, zuzendaritza nagusi honek egiten dituen kontsulten erantzunak informatzeko baino ez direla, eta, ondorioz, ez direla irizpide lotesleak, ez dutela ez eskubiderik ez eskubide-itxaropenik sortzen, eta ez dutela inolako loturarik sortzen dagozkien prozedura-motekin. Gainera, nahitaezko izaera edo izaera loteslerik ez dutenez, erantzun horien hartzaile diren organoek, hala badagokio, horietan jasotako iritziarekin bat ez datorren erabakia hartu ahal izango dute azkenean.

Buletin honetan jasotzen diren kontsulten erantzunek erantzuna emateko unean indarrean dagoen araudiaren arabera planteatutako galderei erantzuten diete, eta, beraz, erantzun horiek ondorengo lege-aldaketen edo ebazpen judizialen eragina jasan dezakete.

  • Nabigazio gida
  • Mapa
  • Kontaktua
  • Lege-oharra
  • Erabilerraztasuna
  • Informazioaren barne-sistema
  • TFEOren Dirulaguntzen Plan Estrategikoa

© Eraldaketa Digitalerako eta Funtzio Publikoko Ministerioa

Cookie politika

Webgune honek bere cookieak eta hirugarrenenak erabiltzen ditu zerbitzu hobea eskaintzeko. Nabigatzen jarraitzen baduzu, horien erabilera onartzen duzula ulertuko dugu.

Ikusi cookie politika