Desgaitasuna duten pertsonen enplegu publikorako sarbidea eta lanpostuen hornikuntza arautzen dituen Errege Dekretu Proiektuari buruzko aldez aurreko kontsulta publikoa.
Argitaratze-data: 2024 / 12 / 03
Epea: 2025/01/03ra arte
Administrazio Publikoen Administrazio Prozedura Erkideari buruzko urriaren 1eko 39/2015 Legearen 133. artikuluan eta Gobernuari buruzko azaroaren 27ko 50/1997 Legearen 26.2 artikuluan xedatutakoarekin bat etorriz, eta lege-mailako arauak eta erregelamenduak egiteko prozeduran herritarrek duten parte-hartzea hobetzeko helburuarekin, aurretiazko kontsulta publiko horren xedea da etorkizuneko arauak eragin diezaiekeen subjektuen eta ordezkaritza handieneko erakundeen iritzia biltzea honako hauei buruz:
- Ekimenaren bidez konpondu nahi diren arazoak.
- Onartzeko premia eta egokitasuna.
- Arauaren helburuak.
- Izan daitezkeen konponbide alternatibo erregulatzaileak eta ez-erregulatzaileak.
Aurrekoa betez, eta urriaren 3ko PRE/1590/2016 Aginduan xedatutakoarekin bat etorriz (agindu horrek Ministro Kontseiluaren 2016ko irailaren 30eko Erabakia argitaratzen du, ministerioetako sailen web-atarien bidez arauak egiteko prozesuan parte-hartze publikoa gaitzeko jarraibideak ematen dituena), herritarrek, erakundeek eta elkarteek aukera izango dute beren iruzkinak helarazteko Errege Dekretuaren proiektua, desgaitasuna duten pertsonen enplegu publikorako sarbidea eta lanpostuak betetzea arautzen dituena.
Abenduaren 3ko 2271/2004 Errege Dekretua, desgaitasuna duten pertsonen enplegu publikorako sarbidea eta lanpostuak betetzea arautzen dituena, da ordezkatu nahi den araua.
Onartu zenetik, aurrerapauso handiak egin dira legeetan, gizartean eta teknologian, eta arau hau eguneratu beharra dago.
Bereziki, Nazio Batuen Desgaitasuna duten Pertsonen Eskubideei buruzko Konbentzioa bezalako nazioarteko araudiak indarrean sartzeak, bai eta nazio-legerian egindako aldaketek ere, hala nola azaroaren 29ko 1/2013 Legegintzako Errege Dekretuak, Desgaitasuna duten pertsonen eskubideei eta haien gizarteratzeari buruzko Lege Orokorraren testu bategina onartzen duenak, irisgarritasun unibertsalaren eta pertsona guztientzako diseinuaren ikuspegia zabaldu eta indartu dute.
Gainera, gaur egungo gizarte-testuinguruak politika publiko inklusiboagoak eskatzen ditu, eta arreta berezia jartzen du sartzeko oztopoak ezabatzean, aukera-berdintasuna sustatzean eta dibertsitate funtzionala administrazio publikoarentzako balio gisa aitortzean.
Horregatik guztiagatik, ezinbestekoa da arau-esparrua egungo printzipioetara egokitzea, indarrean dauden araudiekiko koherentzia eta enplegu inklusiboaren arloko jardunbide egokiak bermatuz.
Abenduaren 3ko 2271/2004 Errege Dekretua aldarrikatu zenetik, berrikusi eta eguneratu beharreko hainbat arlo identifikatu dira, desgaitasuna duten pertsonak enplegu pubean blico.Los hobeto txerta daitezen. Hauek dira ekimen horrekin konpondu nahi diren arazo nagusiak:
- Nazioarteko araudietara egokitzeko beharra eta nacionales.Desde 2004, hainbat tresna onartu dira, hala nola Nazio Batuen Desgaitasuna duten Pertsonen Eskubideei buruzko Konbentzioa, Espainiak 2008an berretsia, eta 1/2013 Legegintzako Errege Dekretua, Desgaitasuna duten pertsonen eskubideei eta haien gizarteratzeari buruzko Lege Orokorraren testu bategina onartzen duena.
- Halaber, kontuan hartu behar da 6/2023 Errege Lege Dekretua, abenduaren 19koa, Suspertze, Transformazio eta Erresilientzia Plana egikaritzeko presako neurriak onartzen dituena justizia-zerbitzu publikoaren, funtzio publikoaren, toki-araubidearen eta mezenasgoaren arloetan. 108.4 artikuluak, adibidez, handitu egiten du hautaketa-prozesuetako erreserba-kupoa, eta 115.2 artikuluak pertsona horien parte-hartzea sustatzen du hautaketa-organoetan. 113. atala, berriz, desgaitasuna duten pertsonak enplegu publikora iristeari buruzkoa da oso-osorik. Funtsezkoa da indarrean dagoen araudia lege-esparru horiekin lerrokatzea, benetako inklusioa bermatzeko.
- Aurrerapen teknologikoak eta sozialak.Eboluzio teknologikoak eta gizarte-aldaketek hautaketa-prozesu irisgarriagoak eta egokituagoak ezartzea eskatzen dute, bai eta desgaitasuna duten pertsonen behar espezifikoak aintzat hartzen dituzten lanpostuak hornitzea ere, aukera-berdintasuna sustatuz eta oztopoak kenduz.
- Ekimen horren bidez, erronka horiei aurre egin nahi zaie, eta arau-esparrua eguneratu, desgaitasuna duten pertsonak enplegu publikoan erabat eta eraginkortasunez integratzen direla bermatzeko, berdintasunaren, diskriminaziorik ezaren eta irisgarritasun unibertsalaren printzipioekin bat etorriz.
Desgaitasuna duten pertsonen enplegu publikorako sarbidea eta lanpostuak betetzea arautzen dituen abenduaren 3ko 2271/2004 Errege Dekretua aldatzea da Desgaitasunari buruzko 2022-2030 Espainiako Estrategiak Transformazio Digitalerako eta Funtzio Publikorako Ministerioari esleitzen dion neurrietako bat.
Gainera, beharrezkoa da desgaitasuna duten pertsonentzako enplegu publikoko politikak eguneratzea, haien gaitasun eta premietara egokitutako lanpostuetan errazago sartzeko eta bertan jarraitzeko neurriak txertatuz.
Horrekin batera, Administrazio Publikoa gero eta proaktiboagoa da, eta gero eta arreta handiagoa jartzen die gizartearen eskaerei. Adibide ona da Administrazio Ireki baten aldeko Adostasuna, Ministerio honen ibilbide-orria, interesatutako sektore guztiekin batera ezarritako eraldaketarako, metodologia berritzaile baten bidez.
Bere proiektuen artean, hirugarrena eta bosgarrena nabarmentzen dira, “enplegu publiko, proaktibo, inklusibo eta berritzaileari” buruzkoa, eta “elkarrizketa sozialaren bidez lan-baldintza onenak”, hurrenez hurren. Horiek Administrazio Publikoak, enplegatzaile gisa, bere langile publikoen bizitzak hobetzeko duen borondatea islatzen dute, eta horien artean sartzen dira desgaitasuna duten pertsonak ere.
Testuinguru horretan, desgaitasuna duten pertsonentzako enplegu publikorako sarbidea arautuko duen arau berri bat onartzea aukera bat da araudia indarrean dauden nazioarteko eta nazioko estandarrekin lerrokatzeko, desgaitasuna duten pertsonei aitortutako eskubideak betetzen direla bermatuz; desgaitasuna duten pertsonak enplegu publikoan sartzea eta sustatzea erraztuko duten ekintza positiboko neurriak eta arrazoizko doikuntzak sartzea, eta Administrazio Publikoetan kultura inklusibo bat sustatzea, aniztasuna baloratuko duena eta herritar guztientzako aukera-berdintasuna sustatuko duena.
Araudi hori eguneratzea, beraz, egungo gizarte- eta lege-eskaerei beharrezko erantzun egokia ematea da, administrazioa inklusiboagoa eta gizartea gehiago ordezkatzen duena bihurtzera bideratua.
Errege Dekretuaren proiektuaren bidez, gai hauek konpondu nahi dira:
- Arau-esparrua eguneratzea, 2271/2004 Errege Dekretua ordeztuz, araudia lege-, gizarte- eta teknologia-aurrerapenetara egokituz, Desgaitasuna duten Pertsonen Eskubideei buruzko Konbentzioarekin eta indarrean dauden estatuko eta nazioarteko beste araudi batzuekin bat etorriz.
- Enplegu publikoari eta desgaitasuna duten pertsonen lanpostuak betetzeari buruzko ziurtasuna eskaintzea.
- Hautaketa-prozesuetan oztopo fisikoak, teknologikoak eta prozedurazkoak murrizteko neurri zehatzak ezartzea, irisgarritasuna eta desgaitasuna duten pertsonen behar anitzetara egokitzea ziurtatuz.
- Desgaitasuna duten pertsonentzako plazen erreserba-kupoa eguneratzea, 6/2023 Errege Lege Dekretuak 108.4 artikuluan ezartzen duenarekin bat etorriz (6/2023 Errege Lege Dekretua, abenduaren 19koa, Suspertze, Transformazio eta Erresilientzia Plana betearazteko presako neurriak onartzen dituena justizia-zerbitzu publikoaren, funtzio publikoaren, toki-araubidearen eta mezenasgoaren arloetan).
- Arrazoizko egokitzapenak eta irisgarritasun unibertsala sustatzea, lanpostuak desgaitasuna duten pertsonen behar indibidualetara egokituta daudela bermatuz eta esleitutako eginkizunen eta haien gaitasunen arteko bateragarritasuna erraztuz.
- Karrera profesionalean aukera-berdintasuna sustatzea, eta, horretarako, neurriak ezartzea, desgaitasunen bat duten pertsonek barne-sustapeneko, mugikortasuneko eta lanpostuak betetzeko prozesuetan berdintasun-baldintzetan parte har dezaten bermatzeko.
- Enplegu publikorako sarbidean zehaztu gabe dauden kontzeptuak argitzea, segurtasun juridiko handiagoa lortze aldera.
- Administrazio inklusiboa eta adierazgarria sendotzea, aniztasunarekiko errespetuan, aukera-berdintasunean eta diseinu unibertsalean oinarritutako antolamendu-kultura sustatuz, eta administrazio publikoa laneratzeko erreferentzia-eredu gisa kokatuz.
- Etengabe ebaluatu eta hobetzea, hartutako neurrien jarraipena egiteko, ebaluatzeko eta etengabe hobetzeko mekanismoak ezarriz, hirugarren sektorearen parte-hartze aktiboarekin, hala nola desgaitasuna duten pertsonak ordezkatzen dituzten antolakundeak eta inplikatutako beste eragile batzuk.
Arau hori onartzen ez bada, indarrean jarraituko luke 2271/2004 Errege Dekretuak, zeinak ez baititu islatzen promulgatu zenetik gertatu diren arau-, gizarte- eta teknologia-aurrerapenak. Horrek estatuko araudiaren eta nazioarteko estandarren arteko desoreka sortuko luke, legea ez betetzeko arriskuarekin.
Aldaketa partzialak edo maila txikiagoko xedapenak onartzea –esaterako, Administrazio Publikoaren eremuko jarraibideak edo barne-zirkularrak– plantea litezkeen arren, aukera horiek ez lukete konponbide integralik eskainiko, eta ez lukete behar adinako indar juridikorik izango beharrezko koherentzia eta eraginkortasuna bermatzeko.
Kontuan har liteke desgaitasuna duten pertsonen laneratzea sustatzeko sentsibilizazio- eta prestakuntza-programak eta jardunbide egokiak garatzea sektore publikoan. Hala eta guztiz ere, neurri horiek, osagarriak eta erabilgarriak izan arren, ezin dute ordezkatu kolektibo horrentzako enplegu publikorako sarbidea eta lanpostuen hornikuntza espezifikoki arautuko dituen arau-esparru eguneratu baten beharra.
Errege-dekretu mailako arau berri bat egitea da egungo erronkei modu integralean aurre egiteko aukera bideragarririk onena, desgaitasuna duten pertsonak enplegu publikoan erabat sartzea bermatuz eta Espainiak hartutako konpromiso legalak eta sozialak betez.
Aurreko oharrak kontuan hartuta, aurreikusitako errege-dekretuaren eduki posibleari buruzko aldez aurreko kontsulta publikorako epea ireki da.
Kontsultaren iraunaldia: 2025eko urtarrilaren 3an amaituko da.
Oharrak bidaltzeko helbide elektronikoa: participacion.dgfp@digital.gob.es