logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Portada de Ministeri
Portada de Organigrama
Portada de Ministro para la Transformación Digital y de la Función Pública
Portada de Secretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial
Portada de Secretaría de Estado de Telecomunicaciones e Infraestructuras Digitales
Portada de Secretaria d'Estat de Funció Pública
Portada de Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Portada de Participació pública en projectes normatius
Portada de Consulta pública prèvia
Portada de Projectes sotmesos a tràmit de consulta pública prèvia
Portada de Audiència i informació pública
Portada de Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Portada de Ocupació
Portada de Personal Laboral
Portada de Personal Funcionari
Portada de Concursos 2025
Portada de Funció Pública
Portada de La Secretaria
Portada de Captació de talent
Portada de Funció Pública
Portada de Qui som
Portada de Subdirectora General de Dades per a l'Ocupació Pública
Portada de Subdirecció General de Dades per a l'Ocupació Pública
Portada de Accés a l'Ocupació Pública
Portada de Resol dubtes
Portada de Coneix a fons l'Ocupació Pública
Portada de Butlletí Estadístic del RCP
Portada de Jornades de Captació de Talent
Portada de Convocatòries Personal Laboral
Portada de Ofertes d'Ocupació Pública
Portada de 2024
Portada de 2023
Portada de 2022
Portada de Convocatòries Personal Funcionari
Portada de Gestiona la teva vida professional com a personal empleat públic
Portada de Concursos de traslados
Portada de Personal laboral
Portada de Mobilitat de les persones ocupades públiques
Portada de Mobilitat del personal funcionari de carrera
Portada de Mobilitat del personal laboral
Portada de CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES
Portada de ANY 2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2024
Portada de ANY 2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2023
Portada de ANY 2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2022
Portada de ANY 2021
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2021
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2021
Portada de CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO
Portada de CONVOCATÒRIES FINALITZADES
Portada de ANY 2022
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2022
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2022
Portada de ANY 2023
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2023
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2024
Portada de CONCURS OBERT I PERMANENENTE IV CONVENI ÚNIC CAP 1 2025
Portada de Reingressos al servei actiu funcionaris i laborals
Portada de Reingresso funcionaris
Portada de Situacions administratives personal funcionari
Portada de Règim Jurídic
Portada de Comissió Superior de Personal
Portada de Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
Portada de 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Portada de 2. Carrera administrativa.
Portada de 3. Condicions de treball.
Portada de 4. Incompatibilitats.
Portada de 7. Jornada i horaris.
Portada de 10. Provisió de llocs.
Portada de 11. Reconeixement de serveis prestats.
Portada de Històric de BODECO
Portada de Altres
Portada de 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Portada de 2. Carrera administrativa
Portada de 3. Drets i deures
Portada de 4. Incompatibilitats
Portada de 5. Jornades i horaris
Portada de 6. Provisió de llocs
Portada de 7. Reconeixement de serveis prestats
Portada de 8. Responsabilitat
Portada de 12. Vacances, permisos i llicències
Portada de 13. Altres
Portada de 13. UNS ALTRES
Portada de Relacions Laborals
Portada de Diàleg Social
Portada de Negociació Col·lectiva
Portada de Negociació Col·lectiva de l'Administració General de l'Estat
Portada de Taula de Negociació de funcionaris, estatutaris i laborals
Portada de Negociació del personal laboral IV Conveni Únic
Portada de Comissió Paritària
Portada de Negociació V Conveni Únic Personal Laboral
Portada de Comissió Negociadora
Portada de Subvencions a organitzacions sindicals
Portada de Igualtat
Portada de Órganos de colaboración
Portada de Relacions Internacionals en matèria d'ocupació pública
Portada de Va unir Europea
Portada de Registre Central de Personal
Portada de Butlletí Estadístic del RCP
Portada de Documentació del Registre Central de Personal
Portada de Impresos Personal Laboral
Portada de Impresos de Personal Laboral Docent
Portada de Espai ISPA
Portada de ISPA 2025
Portada de ESTADÍSTIQUES ISPA
Portada de Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Portada de Concursos ordinaris provisió posats reservats
Portada de Concursos ordinarios anteriores
Portada de Concursos unitaris provisió posats reservats
Portada de Concursos unitarios anteriores
Portada de Canvis de situacions administratives dels funcionaris d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Portada de Excedències
Portada de Comissions de servei / Acumulacions
Portada de Inscripció mèrits generals
Portada de Altres procediments
Portada de Governança Pública
Portada de Simplificació administrativa i reducció de càrregues
Portada de Inspecció de Serveis
Portada de Qualitat en les Administracions Públiques​
Portada de Metodologia i Guies
Portada de Informes d'Avaluació de la Qualitat dels Serveis
Portada de Informes sobre la percepció ciutadana dels serveis públics
Portada de Informes sobre l'activitat desplegada per les Agències Estatals
Portada de Reconeixement: Certificacions i Premis
Portada de Certificació del Nivell d'Excel·lència de les Organitzacions
Portada de Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública​
Portada de Xarxa Interadministrativa de Qualitat dels Serveis
Portada de Conferències de Qualitat en els Serveis Públics
Portada de 7a Conferència Estatal de Qualitat en els Serveis Públics
Portada de Registres electrònics i notificacions
Portada de Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Portada de Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Portada de Info DANA
Inici  
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Ocupació
  • Portada de Ministeri
  • Portada de Ministeri
Digitalització i IA  
Telecomunicació i Infraestructures Digitals  
  • La Secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
  • Portada de Funció Pública
Comunicació  
Contacto  
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
  • Portada de Info DANA
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.

Possibilitat de conducta a la jubilació per incapacitat o jubilació voluntària d'un funcionari públic quan es troba en situació de suspensió de funcions.

El funcionari públic que es trobi en la situació administrativa de suspensió de funcions pot instar la iniciació d'un procediment de jubilació per incapacitat permanent així com de jubilació voluntària.

La consulta versa sobre la possibilitat de conducta a la jubilació per incapacitat o jubilació voluntària d'un funcionari públic quan es troba en situació de suspensió de funcions.

D'acord amb la informació que proporciona la Delegació del Govern consultant, un funcionari de carrera destinat en l'àmbit d'aquesta Delegació formula, a través d'un Habilitat de Classes Passives, sol·licitud d'inici d'expedient de jubilació per incapacitat.

Comunicada la sol·licitud al Centre de treball on ve prestant els seus serveis el funcionari, s'informa per l'esmentat Centre que el funcionari sol·licitant es troba en situació administrativa de suspensió de funcions per un any i tres mesos, amb efectes des d'1 de gener de 2009 i fins a 31 de març de 2010.

Amb base en aquests fets, se sol·licita informe sobre la procedència d'iniciar el procediment de jubilació per malaltia, quan el funcionari es troba en situació de suspensió de funcions.

En el present assumpte, el funcionari de carrera, que es troba complint una sanció de suspensió de funcions d'un any i tres mesos, sol·licita la jubilació per incapacitat permanent abans d'haver complert la sanció imposada.

Per a poder pronunciar-se sobre si cap o no l'opció sol·licitada, és necessari, en primer lloc, examinar la regulació existent en l'actualitat sobre jubilació de funcionaris públics.

L'article 14.1, apartat n), del text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic (TRLEBEP), aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, preveu com un dels drets dels funcionaris el dret a “la jubilació segons els termes i condicions establertes en les normes aplicables”.

Al seu torn, l'article 67 de la mateixa norma preveu, entre els diferents tipus de jubilació, la jubilació per incapacitat permanent bé sigui aquesta absoluta o total.

D'altra banda, l'article 90.1 del TRLEBEP disposa que “El funcionari declarat en la situació de suspensió quedarà privat durant el temps de permanència en la mateixa de l'exercici de les seves funcions i de tots els drets inherents a la condició. La suspensió determinarà la pèrdua del lloc de treball quan excedeixi de sis mesos”.

Si bé és cert que, sense embuts, la jubilació es presenta com un dels drets dels funcionaris, han de tenir-se en compte dos extrems: d'una banda, el dret a la jubilació no és un dret que correspongui en exclusiva als funcionaris o que sigui inherent a tal condició, ja que la jubilació, entesa com el dret a extingir una relació, bé de serveis, ben contractual, donant lloc a la percepció de la corresponent prestació, és un dret que també posseeix qualsevol altre empleat, bé sigui públic, ben privat; i per una altra, que precisament la jubilació, una vegada declarada, extingeix la relació de serveis i comporta la pèrdua de la condició de funcionari (article 63.c) TRLEBEP).

Els drets dels quals queda privat el funcionari en la situació de suspensió de funcions són aquells drets que estan íntima i indissolublement lligats a l'exercici professional, i que, bé són precisos per al correcte desenvolupament de les seves funcions, bé es generen, precisament, com a conseqüència de l'exercici de les seves funcions.

No obstant això, la jubilació seria un dret l'exercici del qual, com s'assenyalava, suposaria perdre la condició de funcionari, de manera que no desvirtuaria els efectes que aquesta situació administrativa comporta.

D'altra banda, el TRLEBEP no estableix cap limitació per a sol·licitar i, si escau, obtenir la jubilació, en els casos en què el funcionari es trobi en la situació de suspensió de funcions, la qual cosa si ocorre en altres supòsits, com la previsió continguda en l'article 89.2, tercer paràgraf, en el qual s'indica que l'excedència voluntària per interès particular no es podrà declarar quan al funcionari públic se li instrueixi expedient disciplinari.

Per part seva, el Reial decret 172/1988, de 22 febrer, pel qual s'estableix el procediment de jubilació i concessió de pensió de jubilació dels funcionaris civils de l'Estat, tampoc preveu que la situació administrativa de suspensió de funcions sigui causa impeditiva per a iniciar el procediment de jubilació per incapacitat.

Segons l'exposat, es conclou que la suspensió de funcions no obsta la iniciació del procediment de jubilació per incapacitat.

La jubilació per incapacitat permanent, en el cas de ser reconeguda, comporta la pèrdua de la condició de funcionari i, per tant, la impossibilitat de poder continuar executant la sanció de suspensió de funcions imposada al funcionari, com es dedueix del que es disposa en l'article 11.2 del Reial decret 33/1986, de 10 de gener, pel qual es regula el procediment per a l'exigència de la responsabilitat disciplinària del personal funcionari, que indica que “la pèrdua de la condició de funcionari no allibera de la responsabilitat civil o penal contreta per faltes comeses durant el temps en què es va ostentar aquella”, del que es dedueix, a sensu contrari, que la responsabilitat disciplinària sí que quedarà extingida quan es perd la condició de funcionari públic.

Així mateix, l'article 19.2 del Reial decret 33/1986, de 10 de gener, pel qual es regula el procediment per a l'exigència de la responsabilitat disciplinària del personal funcionari, disposa que, “si durant la substanciació del procediment sancionador es produís la pèrdua de la condició de funcionari de l'inculpat, es dictarà resolució en la qual, amb invocació de la causa, es declararà extingit el procediment sancionador, sense perjudici de la responsabilitat civil o penal que li pugui ser exigida i s'ordenarà l'arxivament de les actuacions, tret que per part interessada s'insti la continuació de l'expedient. Al mateix temps, es deixaran sense efecte quantes mesures de caràcter provisional s'haguessin adoptat respecte al funcionari inculpat”.

El que ve a confirmar la impossibilitat d'exigir la responsabilitat disciplinària quan es produeix la pèrdua de la condició de funcionari públic.

Per tot l'exposat, es conclou que el funcionari públic que es trobi en la situació administrativa de suspensió de funcions pot instar la iniciació d'un procediment de jubilació per incapacitat permanent.

Cas jubilació voluntària:

El règim jurídic exposat és vàlid per al cas de jubilació voluntària. Aquest tipus de jubilació és un tipus de jubilació total del funcionari que comporta la pèrdua de la condició de funcionari i, amb això, cessa definitivament l'aplicació de les normes que venien regint la relació de serveis, la qual cosa comporta, així mateix, l'extinció de la situació administrativa en la qual fins a aquest moment es trobés aquell, ja que les situacions administratives no són sinó l'aplicació d'aquella part de la normativa de funció pública que regula els drets i obligacions que a cada moment corresponen únicament als qui són funcionaris de carrera, però no als qui, per els uns o els altres motius, perden aquesta condició. Així el confirma el Tribunal Suprem en la seva Sentència de 18 de març de 2008, de la Sala contenciosa administrativa:

«La jubilació, com bé declara la sentència d'instància, no és una situació del funcionari sinó l'extinció de la relació funcionarial. És a dir, una cosa diferent. Així resulta de la literalitat de l'article 2 del Reglament de Situacions, que no inclou la jubilació dins de la seva relació de "situacions administratives". Però també si s'aprofundeix una mica en el significat que tenen aquestes "situacions administratives" es descobreix la raó per la qual no apareix la jubilació com una d'elles: aquestes "situacions administratives" són expressives del diferent contingut de drets i obligacions que pot tenir la relació funcionarial mentre la mateixa existeix, això és, mentre no s'ha produït la pèrdua de la condició de funcionari».

Per tot l'exposat, s'entén que la situació administrativa de suspensió ferma de funcions tampoc suposa un impediment perquè pugui instar-se la iniciació del procediment de jubilació voluntària.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'aquest centre directiu, les respostes a consultes que emet aquesta direcció general posseeixen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es refereixin. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es correspongui amb el parer contingut en aquestes.

Les respostes a consultes contingudes en aquest butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seva emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Pla Estratègic de Subvencions del MTDFP

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies