D'acord amb la Llei 28/2006 de 18 de juliol, d'Agències Estatals, els objectius que han de caracteritzar l'activitat d'aquests organismes s'expliciten com “satisfer les necessitats i demandes ciutadanes amb el nivell de qualitat que en aquests moments la societat exigeix”. A més la Llei defineix el compromís dels poders públics amb “l'adequada i eficaç prestació d'aquells serveis públics la gestió dels quals correspon a l'Administració General de l'Estat”, en aquest cas mitjançant “un nou enfocament organitzatiu i funcional dels organismes públics que tenen encomanats aquests serveis”.
L'esmentada Llei, en la seva exposició de motius, recull a més els principals mandats, així com les expectatives del legislador respecte a aquests organismes. D'entre tots, cal ressenyar especialment: la posada en marxa d'un model de gestió que equilibri adequadament els principis d'autonomia, control i responsabilitat dels resultats, al costat de l'aprofundiment en una nova cultura de gestió que es recolzi en el compliment d'objectius clars, mesurables i orientats cap a la millora en la prestació del servei, amb els consegüents avantatges per als usuaris i per als contribuents.
La pròpia Llei 28/2006 assigna les responsabilitats per al seguiment de les actuacions d'aquests organismes en matèria de Gestió de Qualitat. La disposició addicional primera d'aquesta norma determina al punt tercer que serà l'Agència Estatal d'Avaluació de les Polítiques Públiques i la Qualitat dels Serveis (AEVAL), l'encarregada d'elaborar un informe anual sobre l'activitat desplegada per les Agències Estatals i els seus compromisos per a millorar la qualitat dels serveis prestats als ciutadans. També estableix que l'informe resultant serà remès al Congrés dels Diputats. Així és des de l'any 2008, del que s'han presentat fins avui set informes
Així doncs, en compliment d'aquest mandat, es presenta l'INFORME d'AGÈNCIES ESTATALS 2015 que ha estat elaborat pel Departament de Qualitat dels Serveis d'AEVAL, amb la col·laboració de la resta de les Agències Estatals.