logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Cover Ministeri
Cover Organigrama
Cover Ministre per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Cover Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial
Cover Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals
Cover Secretaria d'Estat de Funció Pública
Cover Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Cover Participació pública en projectes normatius
Cover Consulta pública prèvia
Cover Projectes sotmesos a tràmit de consulta pública prèvia
Cover Audiència i informació pública
Cover Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Cover Empleo
Cover Personal Laboral
Cover Personal Funcionari
Cover Concursos 2025
Cover Funció Pública
Cover La Secretaria
Cover Captació de talent
Cover Funció Pública
Cover Qui som
Cover Subdirectora General de Dades per a l'Ocupació Pública
Cover Subdirecció General de Dades per a l'Ocupació Pública
Cover Accés a l'Ocupació Pública
Cover Resol dubtes
Cover Coneix a fons l'Ocupació Pública
Cover Butlletí Estadístic del RCP
Cover Jornades de Captació de Talent
Cover Convocatòries Personal Laboral
Cover Ofertes d'Ocupació Pública
Cover 2024
Cover 2023
Cover 2022
Cover Convocatòries Personal Funcionari
Cover Gestiona la teua vida professional com a personal empleat públic
Cover Concursos de traslados
Cover Personal laboral
Cover Mobilitat de les persones ocupades públiques
Cover Mobilitat del personal funcionari de carrera
Cover Mobilitat del personal laboral
Cover CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES
Cover ANY 2024
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2024
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2024
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2024
Cover ANY 2023
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2023
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2023
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2023
Cover ANY 2022
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2022
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2022
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2022
Cover ANY 2021
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2021
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2021
Cover CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO
Cover CONVOCATÒRIES FINALITZADES
Cover ANY 2022
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2022
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2022
Cover ANY 2023
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2023
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2024
Cover CONCURS OBERT I PERMANENENTE IV CONVENI ÚNIC CAP 1 2025
Cover Reingressos al servei actiu funcionaris i laborals
Cover Reingresse funcionaris
Cover Situacions administratives personal funcionari
Cover Règim Jurídic
Cover Comissió Superior de Personal
Cover Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
Cover 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Cover 2. Carrera administrativa.
Cover 3. Condicions de treball.
Cover 4. Incompatibilitats.
Cover 7. Jornada i horaris.
Cover 10. Provisió de llocs.
Cover 11. Reconeixement de serveis prestats.
Cover Històric de BODECO
Cover Altres
Cover 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Cover 2. Carrera administrativa
Cover 3. Drets i deures
Cover 4. Incompatibilitats
Cover 5. Jornades i horaris
Cover 6. Provisió de llocs
Cover 7. Reconeixement de serveis prestats
Cover 8. Responsabilitat
Cover 12. Vacances, permisos i llicències
Cover 13. Uns altres
Cover 13. UNS ALTRES
Cover Relacions Laborals
Cover Diàleg Social
Cover Negociació Col·lectiva
Cover Negociació Col·lectiva de l'Administració General de l'Estat
Cover Taula de Negociació de funcionaris, estatutaris i laborals
Cover Negociació del personal laboral IV Conveni Únic
Cover Comissió Paritària
Cover Negociació V Conveni Únic Personal Laboral
Cover Comissió Negociadora
Cover Subvencions a organitzacions sindicals
Cover Igualtat
Cover Órganos de colaboración
Cover Relacions Internacionals en matèria d'ocupació pública
Cover Va unir Europea
Cover Registre Central de Personal
Cover Butlletí Estadístic del RCP
Cover Documentació del Registre Central de Personal
Cover Impresos Personal Laboral
Cover Impresos de Personal Laboral Docent
Cover Espai ISPA
Cover ISPA 2025
Cover ESTADÍSTIQUES ISPA
Cover Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Cover Concursos ordinarios provisión puestos reservados
Cover Concursos ordinarios anteriores
Cover Concursos unitaris provisió posats reservats
Cover Concursos unitarios anteriores
Cover Cambios de situaciones administrativas de los funcionarios de administración local con habilitación de carácter nacional
Cover Excedències
Cover Comissions de servei / Acumulacions
Cover Inscripción méritos generales
Cover Altres procediments
Cover Governança Pública
Cover Simplificació administrativa i reducció de càrregues
Cover Inspecció de Serveis
Cover Qualitat en les Administracions Públiques​
Cover Metodologia i Guies
Cover Informes d'Avaluació de la Qualitat dels Serveis
Cover Informes sobre la percepció ciutadana dels serveis públics
Cover Informes sobre l'activitat desplegada per les Agències Estatals
Cover Reconeixement: Certificacions i Premis
Cover Certificación del Nivel de Excelencia de las Organizaciones
Cover Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública​
Cover Xarxa Interadministrativa de Qualitat dels Serveis
Cover Conferències de Qualitat en els Serveis Públics
Cover 7a Conferència Estatal de Qualitat en els Serveis Públics
Cover Registres electrònics i notificacions
Cover Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Cover Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Cover Info DANA
Inici  
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Empleo
  • Portada de Ministeri
  • Cover Ministeri
Digitalització i IA  
Telecomunicació i Infraestructures Digitals  
  • La Secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
  • Cover Funció Pública
Comunicació  
Contacto  
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
  • Cover Info DANA
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.

Possibilitat de conducta a la jubilació per incapacitat o jubilació voluntària d'un funcionari públic quan es troba en situació de suspensió de funcions.

El funcionari públic que es trobe en la situació administrativa de suspensió de funcions pot instar la iniciació d'un procediment de jubilació per incapacitat permanent així com de jubilació voluntària.

La consulta versa sobre la possibilitat de conducta a la jubilació per incapacitat o jubilació voluntària d'un funcionari públic quan es troba en situació de suspensió de funcions.

De acuerdo con la información que proporciona la Delegación del Gobierno consultante, un funcionario de carrera destinado en el ámbito de dicha Delegación formula, a través de un Habilitado de Clases Pasivas, solicitud de inicio de expediente de jubilación por incapacidad.

Comunicada la sol·licitud al Centre de treball on ve prestant els seus serveis el funcionari, s'informa per l'esmentat Centre que el funcionari sol·licitant es troba en situació administrativa de suspensió de funcions per un any i tres mesos, amb efectes des d'1 de gener de 2009 i fins a 31 de març de 2010.

Con base en estos hechos, se solicita informe sobre la procedencia de iniciar el procedimiento de jubilación por enfermedad, cuando el funcionario se encuentra en situación de suspensión de funciones.

En el present assumpte, el funcionari de carrera, que es troba complint una sanció de suspensió de funcions d'un any i tres mesos, sol·licita la jubilació per incapacitat permanent abans d'haver complit la sanció imposada.

Para poder pronunciarse sobre si cabe o no la opción solicitada, es necesario, en primer lugar, examinar la regulación existente en la actualidad sobre jubilación de funcionarios públicos.

L'article 14.1, apartat n), del text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic (TRLEBEP), aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, preveu com un dels drets dels funcionaris el dret a “la jubilació segons els termes i condicions establides en les normes aplicables”.

Al seu torn, l'article 67 de la mateixa norma preveu, entre els diferents tipus de jubilació, la jubilació per incapacitat permanent bé siga esta absoluta o total.

D'altra banda, l'article 90.1 del TRLEBEP disposa que “El funcionari declarat en la situació de suspensió quedarà privat durant el temps de permanència en la mateixa de l'exercici de les seues funcions i de tots els drets inherents a la condició. La suspensió determinarà la pèrdua del lloc de treball quan excedisca de sis mesos”.

Si bé és cert que, sense embuts, la jubilació es presenta com un dels drets dels funcionaris, han de tindre's en compte dos extrems: d'una banda, el dret a la jubilació no és un dret que corresponga en exclusiva als funcionaris o que siga inherent a tal condició, ja que la jubilació, entesa com el dret a extingir una relació, bé de serveis, ben contractual, donant lloc a la percepció de la corresponent prestació, és un dret que també posseïx qualsevol altre empleat, bé siga públic, ben privat; i per una altra, que precisament la jubilació, una vegada declarada, extingeix la relació de serveis i comporta la pèrdua de la condició de funcionari (article 63.c) TRLEBEP).

Els drets dels quals queda privat el funcionari en la situació de suspensió de funcions són aquells drets que estan íntima i indissolublement lligats a l'exercici professional, i que, bé són precisos per al correcte desenvolupament de les seues funcions, bé es generen, precisament, com a conseqüència de l'exercici de les seues funcions.

No obstant això, la jubilació seria un dret l'exercici del qual, com s'assenyalava, suposaria perdre la condició de funcionari, de manera que no desvirtuaria els efectes que aquesta situació administrativa comporta.

D'altra banda, el TRLEBEP no establix cap limitació per a sol·licitar i, si escau, obtindre la jubilació, en els casos en què el funcionari es trobe en la situació de suspensió de funcions, la qual cosa si ocorre en altres supòsits, com la previsió continguda en l'article 89.2, tercer paràgraf, en el qual s'indica que l'excedència voluntària per interés particular no es podrà declarar quan al funcionari públic se li instruïsca expedient disciplinari.

Per part seua, el Reial decret 172/1988, de 22 febrer, pel qual s'establix el procediment de jubilació i concessió de pensió de jubilació dels funcionaris civils de l'Estat, tampoc preveu que la situació administrativa de suspensió de funcions siga causa impeditiva per a iniciar el procediment de jubilació per incapacitat.

Segons l'exposat, es conclou que la suspensió de funcions no obsta la iniciació del procediment de jubilació per incapacitat.

La jubilació per incapacitat permanent, en el cas de ser reconeguda, comporta la pèrdua de la condició de funcionari i, per tant, la impossibilitat de poder continuar executant la sanció de suspensió de funcions imposada al funcionari, com es deduïx del que es disposa en l'article 11.2 del Reial decret 33/1986, de 10 de gener, pel qual es regula el procediment per a l'exigència de la responsabilitat disciplinària del personal funcionari, que indica que “la pèrdua de la condició de funcionari no allibera de la responsabilitat civil o penal contreta per faltes comeses durant el temps en què es va ostentar aquella”, del que es deduïx, a sensu contrari, que la responsabilitat disciplinària sí que quedarà extingida quan es perd la condició de funcionari públic.

Així mateix, l'article 19.2 del Reial decret 33/1986, de 10 de gener, pel qual es regula el procediment per a l'exigència de la responsabilitat disciplinària del personal funcionari, disposa que, “si durant la substanciació del procediment sancionador es produïra la pèrdua de la condició de funcionari de l'inculpat, es dictarà resolució en la qual, amb invocació de la causa, es declararà extingit el procediment sancionador, sense perjudici de la responsabilitat civil o penal que li puga ser exigida i s'ordenarà l'arxivament de les actuacions, llevat que per part interessada s'inste la continuació de l'expedient. Al mateix temps, es deixaran sense efecte quantes mesures de caràcter provisional s'hagueren adoptat respecte al funcionari inculpat”.

El que ve a confirmar la impossibilitat d'exigir la responsabilitat disciplinària quan es produïx la pèrdua de la condició de funcionari públic.

Per tot l'exposat, es conclou que el funcionari públic que es trobe en la situació administrativa de suspensió de funcions pot instar la iniciació d'un procediment de jubilació per incapacitat permanent.

Cas jubilació voluntària:

El règim jurídic exposat és vàlid per al cas de jubilació voluntària. Este tipus de jubilació és un tipus de jubilació total del funcionari que comporta la pèrdua de la condició de funcionari i, amb això, cessa definitivament l'aplicació de les normes que venien regint la relació de serveis, la qual cosa comporta, així mateix, l'extinció de la situació administrativa en la qual fins a eixe moment es trobara aquell, ja que les situacions administratives no són sinó l'aplicació d'aquella part de la normativa de funció pública que regula els drets i obligacions que a cada moment corresponen únicament als qui són funcionaris de carrera, però no als qui, per els uns o els altres motius, perden aquesta condició. Així el confirma el Tribunal Suprem en la seua Sentència de 18 de març de 2008, de la Sala contenciosa administrativa:

«La jubilació, com bé declara la sentència d'instància, no és una situació del funcionari sinó l'extinció de la relació funcionarial. És a dir, una cosa diferent. Així resulta de la literalitat de l'article 2 del Reglament de Situacions, que no inclou la jubilació dins de la seua relació de "situacions administratives". Però també si s'aprofundeix una mica en el significat que tenen eixes "situacions administratives" es descobrix la raó per la qual no apareix la jubilació com una d'elles: aquestes "situacions administratives" són expressives del diferent contingut de drets i obligacions que pot tindre la relació funcionarial mentre la mateixa existeix, això és, mentre no s'ha produït la pèrdua de la condició de funcionari».

Per tot l'exposat, s'entén que la situació administrativa de suspensió ferma de funcions tampoc suposa un impediment perquè puga instar-se la iniciació del procediment de jubilació voluntària.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'este centre directiu, les respostes a consultes que emet esta direcció general posseïxen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es referisquen. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es corresponga amb el parer contingut en aquestes.

Les respostes a consultes contingudes en este butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seua emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Pla Estratègic de Subvencions del MTDFP

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Este lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies