Posibilidade de conceder unha redución de xornada por coidado de fillo a un funcionario que ocupa un posto de traballo con atención ao público continuada (APC)
Non se establece no noso ordenamento incompatibilidade entre o desempeño dun posto de atención ao público continuada e o goce dunha redución de xornada, se ben a súa concesión e o modo de articulala haberán de adecuarse en todo caso ás necesidades organizativas e do servizo.
A cuestión exposta versa sobre a posibilidade de conceder unha redución de xornada por coidado de fillo a un funcionario que ocupa un posto de traballo con atención ao público continuada (APC).
Así, en primeiro lugar, cabe analizar o marco xurídico de aplicación. O artigo 48.h) do Real Decreto Lexislativo 5/2015, do 30 de outubro, polo que se aproba o texto refundido da Lei do Estatuto Básico do Empregado Público. (en diante, TREBEP), dispón que “por razóns de garda legal, cando o funcionario teña o coidado directo dalgún menor de doce anos (…), terá dereito á redución da súa xornada de traballo, coa diminución das súas retribucións que corresponda.”
O apartado segundo da Disposición final cuarta do EBEP dispón que ata que se diten as Leis de Función Pública e as normas regulamentarias de desenvolvemento manteranse en vigor en cada Administración Pública as normativas vixentes sobre ordenación, planificación e xestión de recursos humanos en tanto non se opoñen ao establecido neste Estatuto.
Por iso debe entenderse que continúa en vigor, en tanto non contravenga o disposto no EBEP, o artigo 30.1.g) da Lei 30/1984, do 2 de agosto, de Medidas para a Reforma da Función Pública, así como o Real Decreto 2670/1998, do 11 de decembro, polo que se desenvolve o artigo 30.1.f) da Lei 30/1984, do 2 de agosto, de Medidas para a Reforma da Función Pública.
O artigo único do Real Decreto 2670/1998, do 11 de decembro, dispón que:
“1. O funcionario que por razóns de garda legal teña ao seu coidado directo algún menor de seis anos, ancián que requira especial dedicación ou a un diminuído psíquico, físico ou sensorial que non desempeñe actividade retribuída, terá dereito a unha diminución de ata un medio da xornada de traballo, coa redución proporcional das retribucións.
2. Para o cálculo do valor hora aplicable á esta redución tomarase como base a totalidade das retribucións íntegras mensuais que perciba o funcionario dividida entre o número de días naturais do correspondente mes e, á súa vez, este resultado polo número de horas que o funcionario teña obriga de cumprir, de media, cada día.
3. Cando o permita a organización do traballo da unidade, concederase ao funcionario a parte da xornada que conveña aos seus intereses persoais.”
Tendo en conta o anterior, a cuestión exposta céntrase na posibilidade de recoñecer a redución de xornada ao persoal que ocupa un posto de traballo con atención ao público continuada.
Do disposto no artigo 48.h) do TREBEP e demais normativa de aplicación, resulta difícil deducir que existe unha limitación de aplicación ao persoal que ocupa postos concretos do dereito a acollerse a un determinado permiso, neste caso, por razóns de garda legal.
Neste marco, cabe lembrar que as Administracións Públicas son competentes para establecer a ordenación do tempo de traballo do persoal ao seu servizo, de acordo con o establecido nos artigos 47 e 51 do TREBEP.
Así, no ámbito da Administración Xeral do Estado resulta de aplicación a Resolución do 28 de febreiro de 2019, da Secretaría de Estado de Función Pública, pola que se ditan instrucións sobre xornada e horarios de traballo do persoal ao servizo da Administración Xeral do Estado e os seus organismos públicos.
Na esta Resolución de xornada e horarios vixente non se recoñece expresamente a incompatibilidade entre o desempeño dun posto de atención ao público continuada e o goce dunha redución de xornada, se ben a súa concesión e o modo de articulala haberán de adecuarse en todo caso ás necesidades organizativas e do servizo.
Por tanto, os empregados públicos que ocupan un posto de traballo con atención ao público continuada (APC) teñen dereito á redución de xornada por coidado de fillo ou filla.
Agora ben, recóllense no ordenamento xurídico instrumentos que permiten equilibrar o dereito dos funcionarios públicos co interese xeral derivado das necesidades de prestación do servizo.
Así, o artigo único do Real Decreto 2670/1998, do 11 de decembro recolle especificamente que se concederá ao funcionario a parte da xornada que conveña aos seus intereses se o permite a organización do traballo.
Por tanto, o funcionario pode, en principio, elixir a parte da xornada na que gozar a redución con arranxo aos seus intereses persoais, pero a Administración está facultadá para modificar esa elección do funcionario se as necesidades organizativas da unidade na que traballa así o esixen.
No mesmo sentido, o Fundamento Xurídico Terceiro da Sentenza da Sección Terceira da Sala do Contencioso-Administrativo do Tribunal Superior de Xustiza de Madrid, Sentenza número 842/2007, do 7 de decembro, que establece en relación ao Real Decreto 2670/1998, do 11 de decembro, que:
“Esta norma condiciona a elección polo funcionario da parte de xornada que conveña aos seus intereses, a que o permita a organización do traballo da unidade, o que quere dicir que a concesión da redución da xornada é obrigada para a Administración, sen marxe algún para a apreciación discrecional, se se cumpren os orzamentos de feitos recollidos na letra g) do artigo 30.1 isto é, que un funcionario por razón de garda legal teña ao seu coidado directo un menor de doce anos, pero que con todo a elección polo funcionario interesado da parte de xornada en que se vai a levar a cabo a redución horaria que conveña aos seus intereses persoais, está condicionada a que o permita a organización do traballo da unidade, ou noutras palabras ás necesidades do servizo”.
Por tanto, é compatible o desempeño dun posto de atención ao público continuada e o goce dunha redución de xornada, se ben a súa concesión e o modo de articulala haberán de adecuarse en todo caso ás necesidades organizativas e do servizo.
Todo o anterior indícase sen prexuízo de lembrar que, de acordo con o réxime de competencias deste centro directivo, as respostas a consultas que emite esta dirección xeral posúen carácter meramente informativo e, en consecuencia, non teñen carácter de criterio vinculante, nin orixinan dereitos nin expectativas de dereito, nin implican vinculación algunha co tipo de procedementos a que se refiran. Ademais, ao carecer de carácter preceptivo ou vinculante, os órganos destinatarios das estas respostas poderán, no seu caso, adoptar finalmente unha decisión que non se corresponda co parecer contido nas mesmas.
As respostas a consultas contidas neste boletín atenden ás cuestións expostas á luz da normativa vixente no momento da súa emisión, de maneira que estas respostas poden verse afectadas por modificacións lexislativas posteriores ou resolucións xudiciais.