logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Portada de Ministeri
Portada de Organigrama
Portada de Ministro para la Transformación Digital y de la Función Pública
Portada de Secretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial
Portada de Secretaría de Estado de Telecomunicaciones e Infraestructuras Digitales
Portada de Secretaria d'Estat de Funció Pública
Portada de Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Portada de Participació pública en projectes normatius
Portada de Consulta pública prèvia
Portada de Projectes sotmesos a tràmit de consulta pública prèvia
Portada de Audiència i informació pública
Portada de Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Portada de Ocupació
Portada de Personal Laboral
Portada de Personal Funcionari
Portada de Concursos 2025
Portada de Funció Pública
Portada de La Secretaria
Portada de Captació de talent
Portada de Funció Pública
Portada de Qui som
Portada de Subdirectora General de Dades per a l'Ocupació Pública
Portada de Subdirecció General de Dades per a l'Ocupació Pública
Portada de Accés a l'Ocupació Pública
Portada de Resol dubtes
Portada de Coneix a fons l'Ocupació Pública
Portada de Butlletí Estadístic del RCP
Portada de Jornades de Captació de Talent
Portada de Convocatòries Personal Laboral
Portada de Ofertes d'Ocupació Pública
Portada de 2024
Portada de 2023
Portada de 2022
Portada de Convocatòries Personal Funcionari
Portada de Gestiona la teva vida professional com a personal empleat públic
Portada de Concursos de traslados
Portada de Personal laboral
Portada de Mobilitat de les persones ocupades públiques
Portada de Mobilitat del personal funcionari de carrera
Portada de Mobilitat del personal laboral
Portada de CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES
Portada de ANY 2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2024
Portada de ANY 2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2023
Portada de ANY 2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2022
Portada de ANY 2021
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2021
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2021
Portada de CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO
Portada de CONVOCATÒRIES FINALITZADES
Portada de ANY 2022
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2022
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2022
Portada de ANY 2023
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2023
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2024
Portada de CONCURS OBERT I PERMANENENTE IV CONVENI ÚNIC CAP 1 2025
Portada de Reingressos al servei actiu funcionaris i laborals
Portada de Reingresso funcionaris
Portada de Situacions administratives personal funcionari
Portada de Règim Jurídic
Portada de Comissió Superior de Personal
Portada de Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
Portada de 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Portada de 2. Carrera administrativa.
Portada de 3. Condicions de treball.
Portada de 4. Incompatibilitats.
Portada de 7. Jornada i horaris.
Portada de 10. Provisió de llocs.
Portada de 11. Reconeixement de serveis prestats.
Portada de Històric de BODECO
Portada de Altres
Portada de 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Portada de 2. Carrera administrativa
Portada de 3. Drets i deures
Portada de 4. Incompatibilitats
Portada de 5. Jornades i horaris
Portada de 6. Provisió de llocs
Portada de 7. Reconeixement de serveis prestats
Portada de 8. Responsabilitat
Portada de 12. Vacances, permisos i llicències
Portada de 13. Altres
Portada de 13. UNS ALTRES
Portada de Relacions Laborals
Portada de Diàleg Social
Portada de Negociació Col·lectiva
Portada de Negociació Col·lectiva de l'Administració General de l'Estat
Portada de Taula de Negociació de funcionaris, estatutaris i laborals
Portada de Negociació del personal laboral IV Conveni Únic
Portada de Comissió Paritària
Portada de Negociació V Conveni Únic Personal Laboral
Portada de Comissió Negociadora
Portada de Subvencions a organitzacions sindicals
Portada de Igualtat
Portada de Órganos de colaboración
Portada de Relacions Internacionals en matèria d'ocupació pública
Portada de Va unir Europea
Portada de Registre Central de Personal
Portada de Butlletí Estadístic del RCP
Portada de Documentació del Registre Central de Personal
Portada de Impresos Personal Laboral
Portada de Impresos de Personal Laboral Docent
Portada de Espai ISPA
Portada de ISPA 2025
Portada de ESTADÍSTIQUES ISPA
Portada de Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Portada de Concursos ordinaris provisió posats reservats
Portada de Concursos ordinarios anteriores
Portada de Concursos unitaris provisió posats reservats
Portada de Concursos unitarios anteriores
Portada de Canvis de situacions administratives dels funcionaris d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Portada de Excedències
Portada de Comissions de servei / Acumulacions
Portada de Inscripció mèrits generals
Portada de Altres procediments
Portada de Governança Pública
Portada de Simplificació administrativa i reducció de càrregues
Portada de Inspecció de Serveis
Portada de Qualitat en les Administracions Públiques​
Portada de Metodologia i Guies
Portada de Informes d'Avaluació de la Qualitat dels Serveis
Portada de Informes sobre la percepció ciutadana dels serveis públics
Portada de Informes sobre l'activitat desplegada per les Agències Estatals
Portada de Reconeixement: Certificacions i Premis
Portada de Certificació del Nivell d'Excel·lència de les Organitzacions
Portada de Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública​
Portada de Xarxa Interadministrativa de Qualitat dels Serveis
Portada de Conferències de Qualitat en els Serveis Públics
Portada de 7a Conferència Estatal de Qualitat en els Serveis Públics
Portada de Registres electrònics i notificacions
Portada de Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Portada de Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Portada de Info DANA
Inici  
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Ocupació
  • Portada de Ministeri
  • Portada de Ministeri
Digitalització i IA  
Telecomunicació i Infraestructures Digitals  
  • La Secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
  • Portada de Funció Pública
Comunicació  
Contacto  
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
  • Portada de Info DANA
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 7. Jornada i horaris.

Possibilitat de concedir una reducció de jornada per cura de fill a un funcionari que ocupa un lloc de treball amb atenció al públic continuada (APC)

No s'estableix en el nostre ordenament incompatibilitat entre l'acompliment d'un lloc d'atenció al públic continuada i el gaudi d'una reducció de jornada, si bé la seva concessió i la manera d'articular-la hauran d'adequar-se en tot cas a les necessitats organitzatives i del servei.

La qüestió plantejada versa sobre la possibilitat de concedir una reducció de jornada per cura de fill a un funcionari que ocupa un lloc de treball amb atenció al públic continuada (APC).

Així, en primer lloc, cal analitzar el marc jurídic d'aplicació. L'article 48.h) de la Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic. (d'ara endavant, TREBEP), disposa que “per raons de guarda legal, quan el funcionari tingui la cura directa d'algun menor de dotze anys (…), tindrà dret a la reducció de la seva jornada de treball, amb la disminució de les seves retribucions que correspongui.”

L'apartat segon de la Disposició final quarta de l'EBEP disposa que fins que es dictin les Lleis de Funció Pública i les normes reglamentàries de desenvolupament es mantindran en vigor en cada Administració Pública les normatives vigents sobre ordenació, planificació i gestió de recursos humans en tant no s'oposen al que s'estableix en aquest Estatut.

Per això ha d'entendre's que continua en vigor, en tant no contravingui el que es disposa en l'EBEP, l'article 30.1.g) de la Llei 30/1984, de 2 d'agost, de Mesures per a la Reforma de la Funció Pública, així com el Reial decret 2670/1998, d'11 de desembre, pel qual es desenvolupa l'article 30.1.f) de la Llei 30/1984, de 2 d'agost, de Mesures per a la Reforma de la Funció Pública.

L'article únic del Reial decret 2670/1998, d'11 de desembre, disposa que:

“1. El funcionari que per raons de guarda legal tingui a la seva cura directa algun menor de sis anys, ancià que requereixi especial dedicació o a un disminuït psíquic, físic o sensorial que no exerceixi activitat retribuïda, tindrà dret a una disminució de fins a un mitjà de la jornada de treball, amb la reducció proporcional de les retribucions.

2. Per al càlcul del valor hora aplicable a aquesta reducció es prendrà com a base la totalitat de les retribucions íntegres mensuals que percebi el funcionari dividida entre el nombre de dies naturals del corresponent mes i, al seu torn, aquest resultat pel nombre d'hores que el funcionari tingui obligació de complir, de mitjana, cada dia.

3. Quan el permeti l'organització del treball de la unitat, es concedirà al funcionari la part de la jornada que convingui als seus interessos personals.”

Tenint en compte l'anterior, la qüestió plantejada se centra en la possibilitat de reconèixer la reducció de jornada al personal que ocupa un lloc de treball amb atenció al públic continuada.

Del que es disposa en l'article 48.h) del TREBEP i altra normativa d'aplicació, resulta difícil deduir que existeix una limitació d'aplicació al personal que ocupa posats concrets del dret a acollir-se a un determinat permís, en aquest cas, per raons de guarda legal.

En aquest marc, cal recordar que les Administracions Públiques són competents per a establir l'ordenació del temps de treball del personal al seu servei, d'acord amb el que s'estableix en els articles 47 i 51 del TREBEP.

Així, en l'àmbit de l'Administració General de l'Estat resulta d'aplicació la Resolució de 28 de febrer de 2019, de la Secretaria d'Estat de Funció Pública, per la qual es dicten instruccions sobre jornada i horaris de treball del personal al servei de l'Administració General de l'Estat i els seus organismes públics.

En aquesta Resolució de jornada i horaris vigent no es reconeix expressament la incompatibilitat entre l'acompliment d'un lloc d'atenció al públic continuada i el gaudi d'una reducció de jornada, si bé la seva concessió i la manera d'articular-la hauran d'adequar-se en tot cas a les necessitats organitzatives i del servei.

Per tant, els empleats públics que ocupen un lloc de treball amb atenció al públic continuada (APC) tenen dret a la reducció de jornada per cura de fill o filla.

Ara bé, es recullen en l'ordenament jurídic instruments que permeten equilibrar el dret dels funcionaris públics amb l'interès general derivat de les necessitats de prestació del servei.

Així, l'article únic del Reial decret 2670/1998, d'11 de desembre recull específicament que es concedirà al funcionari la part de la jornada que convingui als seus interessos si el permet l'organització del treball.

Per tant, el funcionari pot, en principi, triar la part de la jornada en la qual gaudir la reducció conformement als seus interessos personals, però l'Administració està facultada per a modificar aquesta elecció del funcionari si les necessitats organitzatives de la unitat en la qual treballa així l'exigeixen.

En el mateix sentit, el Fonament Jurídic Tercer de la Sentència de la Secció Tercera de la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Madrid, Sentència número 842/2007, de 7 de desembre, que estableix en relació al Reial decret 2670/1998, d'11 de desembre, que:

“Aquesta norma condiciona l'elecció pel funcionari de la part de jornada que convingui als seus interessos, al fet que el permeti l'organització del treball de la unitat, la qual cosa vol dir que la concessió de la reducció de la jornada és obligada per a l'Administració, sense cap marge per a l'apreciació discrecional, si es compleixen els pressupostos de fets recollits en la lletra g) de l'article 30.1 això és, que un funcionari per raó de guarda legal tingui a la seva cura directa un menor de dotze anys, però que no obstant això l'elecció pel funcionari interessat de la part de jornada en què es durà a terme la reducció horària que convingui als seus interessos personals, està condicionada al fet que el permeti l'organització del treball de la unitat, o en altres paraules a les necessitats del servei”.

Per tant, és compatible l'acompliment d'un lloc d'atenció al públic continuada i el gaudi d'una reducció de jornada, si bé la seva concessió i la manera d'articular-la hauran d'adequar-se en tot cas a les necessitats organitzatives i del servei.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'aquest centre directiu, les respostes a consultes que emet aquesta direcció general posseeixen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es refereixin. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es correspongui amb el parer contingut en aquestes.

Les respostes a consultes contingudes en aquest butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seva emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Pla Estratègic de Subvencions del MTDFP

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies