O permiso debe concederse polo tempo mínimo, pero tamén suficiente para que a norma cumpra o seu obxectivo de facer posible a concorrencia a exames e probas definitivas de aptitude debendo valorarse, por tanto, os distintos extremos que comporta a realización dunha proba ou exame.
Cuestións relativas ao permiso para a concorrencia a exames e demais probas definitivas de aptitude
A cuestión exposta versa sobre a duración do permiso para concorrer a exames finais e demais probas definitivas de aptitude recollido no artigo 48.d) do Real Decreto Lexislativo 5/2015, do 30 de outubro, polo que se aproba o texto refundido da Lei do Estatuto Básico do Empregado Público (TREBEP).
Así, en primeiro lugar, cabe analizar o marco xurídico de aplicación. Así, o artigo 48.d) o TREBEP, dispón en relación cos funcionarios públicos que se lles concederá permiso "para concorrer a exames finais e demais probas definitivas de aptitude, durante os días da súa celebración".
En moi similares termos maniféstase o artigo 30.1.d) da Lei 30/1984, do 2 de agosto, de Medidas para a Reforma da Función Pública.
Esta previsión legal, está desenvolvida na Resolución do 28 de febreiro de 2019, da Secretaría de Estado de Función Pública, pola que se ditan instrucións sobre xornada e horarios de traballo do persoal ao servizo da Administración Xeral do Estado e os seus organismos públicos, que dispón no seu apartado 10.2.a), que se concederá “permiso retribuído, polo tempo indispensable e suficiente, para concorrer a exames finais e demais probas definitivas de aptitude para a obtención dun título académico ou profesional recoñecido durante os días da súa celebración”.
Tendo en conta o anterior, a cuestión exposta céntrase na duración deste permiso. A este respecto, os criterios de interpretación deste permiso quedaron fixados como doutrina legal pola Sentenza do 28 de xuño de 1996, da Sala Terceira do Tribunal Supremo, ditada no recurso de casación en interese da Lei nº 6059/94 e que, en síntese, son os seguintes:
a) No caso de que os exames e demais probas definitivas de aptitude e avaliación en Centros Oficiais, deban ter lugar no mesmo lugar de destino do funcionario e dentro da súa xornada laboral, o permiso deberá concederse polo tempo indispensable para concorrer ao exame, entendéndose que a expresión "tempo indispensable", non supón o outorgamento do permiso necesariamente durante todo o día da celebración das probas, podendo darse o suposto de que este permiso sexa concedido só para determinadas horas da xornada laboral, sempre que as que se conceden permitan concorrer á celebración da proba e regresar a tempo á dependencia onde se presta o servizo.
b) No caso de que o exame e as demais probas a que se refire o precepto váianse a celebrar na mesma localidade do destino, fóra da xornada laboral do funcionario e esta non se vexa afectada as circunstancias do exame, non procede o outorgamento de permiso algún.
Por tanto, se o exame ten lugar na mesma localidade, deberá concederse o tempo indispensable para concorrer ao exame, entendéndose que a expresión "tempo indispensable", non supón o outorgamento do permiso necesariamente durante todo o día da celebración das probas.
Este isto, no entanto, ha de terse en conta que o permiso debe concederse polo tempo mínimo pero tamén suficiente para que a norma cumpra o seu obxectivo de facer posible a concorrencia a exames e probas definitivas de aptitude debendo valorarse, por tanto, os distintos extremos que comporta a realización dunha proba ou exame debendo de terse en conta, en todo caso, que o lexislador pretende garantir que o funcionario poida realizar este tipo de probas sen ningún tipo de molestia ou elemento que poida perturbar a realización da mesma por iso é polo que deberá valorarse, naqueles supostos nos non procedese o permiso durante todo o día de realización da proba ou probas, que o permiso que se outorgue garanta o cumprimento do ben xurídico protexido pola norma.
As circunstancias particulares concorrentes en cada suposto deberán ser ponderadas adecuadamente polo Órgano competente para que a concesión ou denegación do permiso axústese a este criterio xeral.
Por outra banda, de acordo con o disposto nas Instrucións sobre xornada e horarios, por “exames finais e demais probas definitivas de aptitude” enténdense as dirixidas a obter un título académico ou oficial recoñecido.
No entanto, ha de terse en conta que o artigo 18.4 do EBEP establece que “as Administracións Públicas adoptarán medidas que incentiven a participación do seu persoal nos procesos selectivos de promoción interna e para a progresión na carreira profesional”.
Entre estas medidas atoparíase, a xuízo deste centro directivo, a autorización para realizar exames de promoción interna, polo tempo de duración dos mesmos, sen necesidade de solicitar un día de asuntos propios.
Todo o anterior indícase sen prexuízo de lembrar que, de acordo con o réxime de competencias deste centro directivo, as respostas a consultas que emite esta dirección xeral posúen carácter meramente informativo e, en consecuencia, non teñen carácter de criterio vinculante, nin orixinan dereitos nin expectativas de dereito, nin implican vinculación algunha co tipo de procedementos a que se refiran. Ademais, ao carecer de carácter preceptivo ou vinculante, os órganos destinatarios das estas respostas poderán, no seu caso, adoptar finalmente unha decisión que non se corresponda co parecer contido nas mesmas.
As respostas a consultas contidas neste boletín atenden ás cuestións expostas á luz da normativa vixente no momento da súa emisión, de maneira que estas respostas poden verse afectadas por modificacións lexislativas posteriores ou resolucións xudiciais.