Posibilidade de que o persoal suxeito a un contrato laboral especial de alta dirección forme parte do órgano de selección de persoal laboral fixo.
Con carácter xeral, as relacións de servizo ou laborais de carácter temporal, non facultan para a participación como membro dun órgano de selección. No entanto, no caso das relacións laborais de carácter especial, como é o contrato de alta dirección, é necesario analizar tanto a natureza do posto de que se trate como o resto dos elementos que caractericen esta relación laboral. Nos supostos nos que concorran estes elementos, podería participar no órgano de selección de persoal laboral fixo o persoal directivo que estivese vinculado ao Organismo por unha relación laboral de carácter especial de alta dirección.
Exponse se o persoal suxeito a un contrato especial de alta dirección pode formar parte dun tribunal calificador de probas selectivas para ingreso de persoal laboral fixo nun Organismo Público da Administración Xeral do Estado.
O Real Decreto Lexislativo 5/2015, do 30 de outubro, polo que se aproba o texto refundido da Lei do Estatuto Básico do Empregado Público regula, no seu artigo 60, a composición dos órganos de selección, establecendo o seguinte:
“(…) 2. O persoal de elección ou de designación política, os funcionarios interinos e o persoal eventual non poderán formar parte dos órganos de selección.”
Hase de estudar a natureza xurídica do contrato especial de alta dirección. Configúrase esta como unha relación laboral de carácter especial de acordo con o disposto no artigo 2.1.a) Real Decreto Lexislativo 2/2015, do 23 de outubro, polo que se aproba o texto refundido da Lei do Estatuto dos Traballadores. A especialidade reside na relación de confianza recíproca en que se ha de basear a relación entre o alto directivo e a empresa contratante.
Ademais, conforme ao Real Decreto 1382/1985, do 1 de agosto, polo que se regula a relación laboral de carácter especial do persoal de alta dirección, este contrato de traballo poderá extinguirse por desistencia do empresario.
En segundo lugar, a exclusión dos funcionarios interinos da súa participación nos órganos de selección ten relación coa garantía de imparcialidade que outorga a condición de funcionario de carreira, en virtude da inamovilidad.
A temporalidade é a nota fundamental que xustifica a exclusión dos funcionarios interinos dos órganos de selección así como do persoal eventual, característica así mesmo predicable do persoal laboral temporal, posto que o que se pretende é que participen nos órganos de selección persoal con certa estabilidade e fijeza no posto, características que non son predicables do contrato de alta dirección que se pode resolver en calquera momento.
Por tanto, en aras non só da imparcialidade, senón tamén da independencia e discrecionalidad técnica que deben garantirse nos procesos selectivos do persoal funcionario e laboral, enténdese que, con carácter xeral, as relacións de servizo ou laborais de carácter temporal, non facultan para a participación como membro de órgano de selección.
No entanto, no caso das relacións laborais de carácter especial, como é o contrato de alta dirección, é necesario analizar tanto a natureza do posto de que se trate como o resto de elementos que caractericen esta relación laboral (forma de selección, duración do contrato, garantías do posto, etc.)
Neste sentido, sen prexuízo de cal sexa o marco xurídico contractual que regule o citado contrato, é necesario abordar o estudo de diversos elementos, entre outros, a forma de selección, o período de duración do contrato, as causas de rescisión, a especificidade das funcións a realizar, o que en determinados supostos permite afirmar que, a pesar de poder ter unha duración limitada, trátase dunha relación con vocación de permanencia, especializado e de carácter técnico, que ten unha duración certa pero tamén estable, e que só se pode extinguir polas causas expresamente taxadas.
Nestes casos, atendendo ás especificidades organizativas e competenciais do Organismo en cuestión, ás características que poden configurar o contrato laboral de carácter especial de alta dirección, así como á especificidade das prazas de persoal laboral que se convoquen, pódese concluír que, nos supostos nos que concorran estes elementos, podería participar no órgano de selección de persoal laboral fixo o persoal directivo que estivese vinculado ao Organismo por unha relación laboral de carácter especial de alta dirección.
En canto á participación de funcionarios de carreira en órganos de selección, cando se atopan nunha situación administrativa distinta á de servizo activo, cabe indicar que nada di respecto diso a normativa regulamentaria, no entanto, en todo caso, deberá de reunir os requisitos de titulación e demais requisitos esixibles ao resto de membros do Tribunal, así como non incorrer en ningunha das causas que poidan impedir a súa participación, incluídas as causas de incompatibilidade.
En relación coa modificación das bases de procesos selectivos de persoal laboral fixo dun Organismo Público da Administración Xeral do Estado, descoñécese se o proceso selectivo vén referido a persoal laboral fixo incluído no ámbito de aplicación do IV Convenio colectivo único para o persoal laboral da Administración Xeral do Estado., pero así se presupón.
Conforme ao artigo 28 do IV Convenio colectivo único, a convocatoria e resolución das prazas para o acceso libre como persoal laboral fixo corresponde ao órgano competente, podendo encomendarse a xestión aos distintos Departamentos Ministeriais ou organismos dependentes.
Por tanto, será o órgano competente para aprobar a convocatoria o que o sexa, así mesmo, para aprobar a nova resolución pola que se modifica o anexo das Bases que foi anulado por unha Sentenza da xurisdición contencioso-administrativa.
No entanto, se o proceso selectivo non vén referido a persoal laboral fixo incluído no ámbito de aplicación do IV Convenio colectivo único e a Dirección Xeral da Función Pública non é competente para convocar e resolver aquel, senón unicamente para autorizar, corresponderalle unicamente a autorización dos cambios esixidos.
En conclusión, presupondo que o proceso selectivo refírese a persoal laboral fixo incluído no IV Convenio colectivo único, o órgano competente da aprobación da convocatoria aprobará, así mesmo, a nova resolución pola que se modifica o anexo das Bases da convocatoria en cuestión no que deberá figurar a nova composición do tribunal calificador nos termos establecidos na Resolución xudicial.
Todo o anterior indícase sen prexuízo de lembrar que, de acordo con o réxime de competencias deste centro directivo, as respostas a consultas que emite esta dirección xeral posúen carácter meramente informativo e, en consecuencia, non teñen carácter de criterio vinculante, nin orixinan dereitos nin expectativas de dereito, nin implican vinculación algunha co tipo de procedementos a que se refiran. Ademais, ao carecer de carácter preceptivo ou vinculante, os órganos destinatarios das estas respostas poderán, no seu caso, adoptar finalmente unha decisión que non se corresponda co parecer contido nas mesmas.
As respostas a consultas contidas neste boletín atenden ás cuestións expostas á luz da normativa vixente no momento da súa emisión, de maneira que estas respostas poden verse afectadas por modificacións lexislativas posteriores ou resolucións xudiciais.