logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Inici Ministeri
Inicio Organigrama
Ministeri Ministro para la Transformación Digital y de la Función Pública
Organigrama Directora de Gabinete del Ministro para la Transformación Digital y de la Función Pública
Secretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial
Organigrama Secretaria de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial
Secretaría de Estado de Telecomunicaciones e Infraestructuras Digitales
Organigrama Secretario de Estado de Telecomunicaciones e Infraestructuras Digitales
Secretaria d'Estat de Funció Pública
Organigrama Secretària d'Estat de Funció Pública
Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Organigrama Sotssecretària per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Regulació Legal
Protecció de Dades Participació pública en projectes normatius
Ministeri Consulta pública prèvia
Participació pública en projectes normatius Projectes sotmesos a tràmit de consulta pública prèvia
Consulta pública prèvia Consulta pública prèvia sobre el Projecte de Reial decret pel qual es regula l'accés a l'ocupació pública i la provisió de llocs de treball de les persones amb discapacitat. Consulta pública prèvia sobre el Projecte de Reial decret d'adaptació d'organismes públics existents en l'àmbit estatal a la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic Projecte d'Ordre per la qual s'estableixen criteris generals per a l'adaptació de mitjans i temps i la realització d'ajustos raonables en els processos selectius per a l'accés a l'ocupació pública de persones amb discapacitat
Audiència i informació pública
Participació pública en projectes normatius Audiència Pública sobre el projecte d'Ordre per la qual s'estableixen criteris generals per a l'adaptació de mitjans i temps i la realització d'ajustos raonables en els processos selectius per a l'accés a l'ocupació pública de persones amb discapacitat Audiència Pública sobre el projecte de Reial decret d'adaptació d'organismes públics existents en l'àmbit estatal a la llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic
Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Ministeri Instruccions de comunicació Informació addicional Seguiment del Pla
Ocupació
Ministeri Personal Laboral
Ocupació 1FC (SEDIA) - Tècnic Superior en espais de dades sectorials 2FC (SEDIA) - Tècnic Superior anés de conveni en Intel·ligència Artificial 3FC (SEDIA) - Tècnic Superior en control de projecte 4FC (SETELECO) Consultor en Infraestructures Digitals 5FC (SETELECO) Consultor Superior en Xarxes i Sistemes de Telecomunicacions 6FC (SETELECO) Tècnic Jurídic i Econòmic expert en organitzacions públiques 7FC assumpte OEPL 2020 suprimit ministeri assumptes economicos 1CU (SEDIA) – M2 RECERCA entre els candidats preseleccionats pel Servei Públic d'Ocupació 2CU (SETELECO) – M2 RECERCA entre els candidats preseleccionats pel Servei Públic d'Ocupació (no s'admeten sol·licituds externes). 3CU (SETELECO) – M2 CIENCIAS DE LA INFORMACIÓN (PERIODISMO)
Personal Funcionari
Ocupació Concursos 2025
Personal Funcionari Concurs general 2025 Concurs específic 2025
Portada de Ministeri
Digitalització i IA Telecomunicació i infraestructures Digitals Funció Pública
Inicio La Secretaria
Funció Pública Secretaria d'Estat de Funció Pública Directora del Gabinet de la Secretaria d'Estat de Funció Pública Newsletter de Funció Pública Captació de talent
La Secretaria Cartelleria Campanya: #UnRetoParaTi #UnaMejoraParaTodos 6 raons per a treballar en l'Administració
Actualitat
Funció Pública
Funció Pública Qui som
Funció Pública Directora General de Funció Pública Subdirector General de Planificació de Recursos Humans i Retribucions Subdirectora General de Ordenación de Recursos Humanos Subdirector General de Relacions Laborals Subdirectora General de Relacions amb Altres Administracions Subdirector General de Régimen Jurídico Subdirectora General de Dades per a l'Ocupació Pública
Qui som Subdirecció General de Dades per a l'Ocupació Pública
Subdirectora General de Dades per a l'Ocupació Pública Qui som Una mica d'història
Subdirectora General del Sector Públic Institucional Jefa de la Unidad de Asistencia Técnica
Acceso al Empleo Público
Funció Pública Resol dubtes
Acceso al Empleo Público Què és l'ocupació pública, i quin tipus d'empleades i empleats públics existeixen? Per què és atractiu per a mi l'ocupació pública? Com puc accedir a l'ocupació pública i quins són els requisits necessaris? Quines opcions estan actualment disponibles, i com accedeixo a elles?
Coneix a fons l'Ocupació Pública
Acceso al Empleo Público Butlletí Estadístic del personal al servei de les Administracions Públiques
Coneix a fons l'Ocupació Pública Boletines anteriores a 2006 Histórico de noticias
Evolució dels efectius de les Administracions Públiques Evolució dels efectius de les Comunitats Autònomes per àrea d'activitat Estudis d'envelliment de les plantilles en les Administracions Públiques
Jornades de Captació de Talent
Acceso al Empleo Público Jornades de Captació de Talent 2023 Jornades de Captació de Talent 2022 Jornades de Captació de Talent 2021 Jornades de Captació de Talent 2020 Jornades de Captació de Talent 2019 Jornades de Captació de Talent 2024
Convocatòries Personal Laboral
Acceso al Empleo Público Informació sobre Convocatòries per a Personal Laboral de l'IV Conveni Únic Convocatòries de Personal Laboral fora de l'IV Conveni Únic
Ofertes d'Ocupació Pública
Acceso al Empleo Público 2024
Ofertes d'Ocupació Pública Distribució de places per àrees d'interès Reserva de places per a persones amb discapacitat
2023
Ofertes d'Ocupació Pública Distribució de places d'accés lliure per grup de personal funcionari i personal laboral Distribució de places per àrees d'interès Reserva de places per a persones amb discapacitat
2022
Ofertes d'Ocupació Pública Distribució de places d'accés lliure per grup de personal funcionari i personal laboral Reserva de places per a personal amb discapacitat Distribució de places per àrees d'interès
Convocatorias Personal Funcionario
Acceso al Empleo Público Cossos i Escales Generals de funcionaris Cossos i Escales Especials de funcionaris
Gestiona la teva vida professional com a personal empleat públic
Funció Pública Procediments de personal Concursos de traslados
Gestiona la teva vida professional com a personal empleat públic Personal laboral
Concursos de traslados Concurs de trasllats de personal laboral en l'àmbit de l'III Conveni Únic (Administració Central) - Procés Finalitzat Ordre PRE/2748/2010, de 5 d'octubre, per la qual es convoca concurs de trasllats per a la provisió de llocs de treball de personal laboral en l'àmbit de l'III Conveni Únic (Administració Perifèrica) Concurs de trasllats per a la provisió de llocs de treball de personal laboral en l'àmbit de l'III Conveni Únic de l'Administració General de l'Estat. Concurs de trasllats 2015 (III Conveni Únic) Concurs de trasllats per a la provisió de llocs de treball de personal laboral en l'àmbit de l'III Conveni Únic de l'Administració General de l'Estat (2016) Concurs de trasllats per a la provisió de llocs de treball de personal laboral en l'àmbit de l'III Conveni Únic de l'Administració General de l'Estat (2017) Concurs de trasllats personal laboral 2018
Mobilitat de les persones ocupades públiques
Gestiona la teva vida professional com a personal empleat públic Mobilitat del personal funcionari de carrera
Mobilitat de les persones ocupades públiques Comissions de serveis Permutes Autorización bases de concursos Trasllat de lloc per raons de discapacitat, motius de salut i possibilitats de rehabilitació Mobilitat de les funcionàries víctimes de violència de gènere
Mobilitat del personal laboral
Mobilitat de les persones ocupades públiques CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES
Mobilitat del personal laboral ANY 2024
CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2024
ANY 2024 INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2024
ANY 2024 INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2024
ANY 2024 INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
ANY 2023
CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2023
ANY 2023 INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2023
ANY 2023 INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2023
ANY 2023 INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
ANY 2022
CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2022
ANY 2022 INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION DE SOL·LICITUDS
Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2022
ANY 2022 INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2022
ANY 2022 INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
ANY 2021
CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2021
ANY 2021 INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION DE SOL·LICITUDS
Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2021
ANY 2021 INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION DE SOL·LICITUDS
CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO
Mobilitat del personal laboral CONVOCATÒRIES FINALITZADES
CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO ANY 2022
CONVOCATÒRIES FINALITZADES CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2022
ANY 2022 INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION DE SOL·LICITUDS
CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2022
ANY 2022 INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION DE SOL·LICITUDS
ANY 2023
CONVOCATÒRIES FINALITZADES CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2023
ANY 2023 INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2023
ANY 2024
CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2024
CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2025
CONCURS OBERT I PERMANENENTE IV CONVENI ÚNIC CAP 1 2025
Mobilitat del personal laboral INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
CONCURS-EXTRAORDINARI-E0-IV-CONVENI--NICO-CE0-2025
Reingressos al servei actiu funcionaris i laborals
Gestiona la teva vida professional com a personal empleat públic Reingresso funcionaris
Reingressos al servei actiu funcionaris i laborals Gestió del reingrés al servei actiu dels funcionaris de carrera
Reingressos laborals
Situacions administratives personal funcionari
Gestiona la teva vida professional com a personal empleat públic Servei actiu Servei especials Excedència voluntària per interès particular Excedència voluntària per agrupació familiar Excedencia por cuidado de hijo/hija o familiar Excedencia por violencia de género Excedencia por violencia terrorista Suspensió de funcions Excedència voluntària per prestació de serveis en el sector públic Expectativa de destino Excedència forçosa Excedencia voluntaria incentivada Serveis en altres AAPP
Nomenament de Cossos i Escales adscrits a la SEFP Nomenament de Cossos i Escales no adscrits a la SEFP Jubilacions voluntàries Renuncies
Règim Jurídic
Funció Pública Legislació i documentació d'interès Comissió Superior de Personal
Règim Jurídic Què és la Comissió Superior de Personal Acords de la Comissió Superior de Personal
Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
Règim Jurídic Què és Bodeco? 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO) Possibilitat d'accés al Subgrup A2 amb la superació de 180 crèdits del títol oficial de Grau. Nomenament d'eventual amb edat superior a 70 anys. Titulacions oficials i els seus efectes per a l'ingrés en les Administracions Públiques, Organismes Públics i Ens de Dret Públic. Possibilitat de compatibilitzar la realització d'un curs selectiu amb el permís per naixement. Es planteja la possibilitat de prolongar en servei actiu a funcionaris interins. Impossibilitat que un preparador d'oposicions pugui formar part d'un òrgan de selecció. Possibilitat de prendre possessió en situació d'incapacitat temporal, conseqüència o no d'embaràs, situació de risc durant l'embaràs o de baixa per maternitat. Títol necessari per a l'accés a Cossos del Subgrup A1 en els quals s'exerceixen professions regulades. Possibilitat de denegar la prolongació en el servei actiu. Revisió de la discapacitat durant un procés selectiu. Òrgan competent per a jubilar a un funcionari en situació de servei en altres Administracions Públiques. Possibilitat de conducta a la jubilació per incapacitat o jubilació voluntària d'un funcionari públic quan es troba en situació de suspensió de funcions. Possibilitat d'accedir a l'ocupació pública després d'haver estat acomiadat mitjançant expedient disciplinari, sent professor amb contracte laboral. Possibilitat d'anotar en el RCP el nomenament d'un funcionari interí quan ja s'és funcionari de carrera d'aquest mateix Cos. Possible revocació de la concessió d'una pròrroga per a continuar en el servei actiu. Possibilitat que el personal subjecte a un contracte laboral especial d'alta direcció formi part de l'òrgan de selecció de personal laboral fix. Terminis per a la presa de possessió com a funcionari de carrera en l'Administració de l'Estat. Terminis processos d'estabilització.
2. Carrera administrativa.
Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO) Possibilitat de gaudi dels dies de presa de possessió en un lloc obtingut per concurs ocupat prèviament en adscripció provisional Còmput del temps de permanència en la situació de serveis especials per al reconeixement de grau personal. Especial esment a l'ocupació de llocs de personal eventual Possibilitat de finalitzar la prolongació en el servei actiu del funcionari al qual s'instrueix expedient disciplinari Còmput del termini possessori a l'efecte de consolidació de grau personal Possibilitat que el temps exercit en un Cos computi per a consolidar el grau personal d'un nou Cos al qual s'accedeix amb posterioritat Possibilitat de promoció interna del Subgrup C1 al Subgrup A1 Es formula consulta sobre la possibilitat de reconeixement de grau per l'acompliment de llocs del nivell corresponent durant tres anys amb interrupció Es formula consulta sobre la possibilitat de consolidació de grau personal per part d'un funcionari docent Aplicació carrera horitzontal al personal interí.
3. Condicions de treball.
Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO) Dret a l'assistència lletrada del personal empleat públic Situació administrativa dels qui ostenten càrrecs electius en organitzacions sindicals més representatives (LOLS) Obligatorietat de colegiació de funcionaris públics
4. Incompatibilitats.
Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO) Possibilitat d'incompatibilitat de funcionari docent universitari en cas de ser contractat per una Universitat noruega. Compatibilitat durant la situació de suspensió ferma.
7. Jornada i horaris.
Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO) Criteris aplicables a la flexibilitat horari per cura de fills Descomptar dies de permís per assumptes particulars al no assistir al lloc de treball al·legant raons de força major Forma de gaudi de la reducció de jornada per cura de fill Possibilitat de realitzar jornada ordinària durant períodes de vacances o festius per part de funcionaris que de manera habitual realitzen jornada reduïda per interès particular Possibilitat de concedir una reducció de jornada per cura de fill a un funcionari que ocupa un lloc de treball amb atenció al públic continuada (APC) Possibilitat d'acollir-se a les mesures de conciliació el personal funcionari amb jornada d'especial dedicació. Jornada d'estiu ampliada per fills de fins a 12 anys. Aplicació de la bossa d'hores i deure inexcusable.
10. Provisió de llocs.
Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO) Sol·licitud de permuta i altres supòsits de mobilitat. Possibilitat que un funcionari sigui destituït en un lloc ocupat en comissió de serveis durant una baixa mèdica. Possibilitat de nomenar de funcionari en lloc de treball obtingut per concurs quan aquest lloc segueix ocupat per haver diferit el cessament. Efectes de la modificació en el sistema de provisió de llocs de treball. Ajornament del cessament d'una funcionària en pròrroga en el seu lloc de treball per gaudi d'un permís per malaltia greu de familiar. Possibilitat d'entendre inclòs dins de l'àmbit subjectiu de la mobilitat per motius de salut dels funcionaris a les persones que estiguin sotmeses a la tutela legal d'aquells. Adjudicació de dos llocs del mateix o diferent Cos sense que coincideixi el període de temps de possessió. Conseqüències que un funcionari no es presenti al concurs de mèrits de la plaça que ocupa en adscripció provisional.
11. Reconeixement de serveis prestats.
Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO) Reconeixement de serveis previs prestats a temps parcial. Reconeixement serveis previs – Administració Institucional. Reconeixement serveis previs – Serveis prestats a l'estranger. Reconeixement serveis previs – Personal laboral. Reconeixement serveis previs – Tipus de vinculació.
12. Règim laboral. 15. Retribucions. 16. Seguretat Social Funcionaris. 17. Situacions administratives. 14. Responsabilitat Històric de BODECO
Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO) INDICE BODECO REFÓS NUMEROS 23 A 28
19. Vacances, permisos i llicències.
Altres
Règim Jurídic Històric de BODECO 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Altres Possibilitat d'accés al Subgrup A2 amb la superació de 180 crèdits del títol oficial de Grau Nomenament d'eventual amb edat superior a 70 anys Titulacions oficials i els seus efectes per a l'ingrés en les Administracions Públiques, Organismes Públics i Ens de Dret Públic. Possibilitat de compatibilitzar la realització d'un curs selectiu amb el permís per naixement. Es planteja la possibilitat de prolongar en servei actiu a funcionaris interins. Impossibilitat que un preparador d'oposicions pugui formar part d'un òrgan de selecció. Possibilitat de prendre possessió en situació d'incapacitat temporal, conseqüència o no d'embaràs, situació de risc durant l'embaràs o de baixa per maternitat. Títol necessari per a l'accés a Cossos del Subgrup A1 en els quals s'exerceixen professions regulades. Possibilitat de denegar la prolongació en el servei actiu. Revisió de la discapacitat durant un procés selectiu. Òrgan competent per a jubilar a un funcionari en situació de servei en altres Administracions Públiques. Possibilitat de conducta a la jubilació per incapacitat o jubilació voluntària d'un funcionari públic quan es troba en situació de suspensió de funcions. Possibilitat d'accedir a l'ocupació pública després d'haver estat acomiadat mitjançant expedient disciplinari, sent professor amb contracte laboral. Possibilitat d'anotar en el RCP el nomenament d'un funcionari interí quan ja s'és funcionari de carrera d'aquest mateix Cos. Possible revocació de la concessió d'una pròrroga per a continuar en el servei actiu. Possibilitat que el personal subjecte a un contracte laboral especial d'alta direcció formi part de l'òrgan de selecció de personal laboral fix. Terminis per a la presa de possessió com a funcionari de carrera en l'Administració de l'Estat. Terminis processos d'estabilització.
2. Carrera administrativa
Altres Possibilitat de gaudi dels dies de presa de possessió en un lloc obtingut per concurs ocupat prèviament en adscripció provisional Còmput del temps de permanència en la situació de serveis especials per al reconeixement de grau personal. Especial esment a l'ocupació de llocs de personal eventual Possibilitat de finalitzar la prolongació en el servei actiu del funcionari al qual s'instrueix expedient disciplinari Còmput del termini possessori a l'efecte de consolidació de grau personal Possibilitat que el temps exercit en un Cos computi per a consolidar el grau personal d'un nou Cos al qual s'accedeix amb posterioritat Possibilitat de promoció interna del Subgrup C1 al Subgrup A1 Possibilitat de reconeixement de grau per l'acompliment de llocs del nivell corresponent durant tres anys amb interrupció Possibilitat de consolidació de grau personal per part d'un funcionari docent Aplicació carrera horitzontal al personal interí
3. Drets i deures
Altres Dret a l'assistència lletrada del personal empleat públic Situació administrativa dels qui ostenten càrrecs electius en organitzacions sindicals més representatives (LOLS) Obligatorietat de colegiació de funcionaris públics
4. Incompatibilitats
Altres Possibilitat d'incompatibilitat de funcionari docent universitari en cas de ser contractat per una Universitat noruega Compatibilitat durant la situació de suspensió ferma
5. Jornades i horaris
Altres Criteris aplicables a la flexibilitat horari per cura de fills Descomptar dies de permís per assumptes particulars al no assistir al lloc de treball al·legant raons de força major Forma de gaudi de la reducció de jornada per cura de fill Possibilitat de realitzar jornada ordinària durant períodes de vacances o festius per part de funcionaris que de manera habitual realitzen jornada reduïda per interès particular Possibilitat de concedir una reducció de jornada per cura de fill a un funcionari que ocupa un lloc de treball amb atenció al públic continuada (APC) Possibilitat d'acollir-se a les mesures de conciliació el personal funcionari amb jornada d'especial dedicació. Jornada d'estiu ampliada per fills de fins a 12 anys. Aplicació de la bossa d'hores i deure inexcusable.
6. Provisió de llocs
Altres Sol·licitud de permuta i altres supòsits de mobilitat. Possibilitat que un funcionari sigui destituït en un lloc ocupat en comissió de serveis durant una baixa mèdica. Possibilitat de nomenar de funcionari en lloc de treball obtingut per concurs quan aquest lloc segueix ocupat per haver diferit el cessament. Efectes de la modificació en el sistema de provisió de llocs de treball Ajornament del cessament d'una funcionària en pròrroga en el seu lloc de treball per gaudi d'un permís per malaltia greu de familiar. Possibilitat d'entendre inclòs dins de l'àmbit subjectiu de la mobilitat per motius de salut dels funcionaris a les persones que estiguin sotmeses a la tutela legal d'aquells. Adjudicació de dos llocs del mateix o diferent Cos sense que coincideixi el període de temps de possessió. Conseqüències que un funcionari no es presenti al concurs de mèrits de la plaça que ocupa en adscripció provisional. Valoración que corresponde otorgar en concursos a títulos universitarios oficiales Presa de possessió de lloc en comissió de serveis estant en incapacitat temporal Tractament de la possibilitat de reingrés de militar a l'Administració civil Possibilitat d'ocupació de llocs en l'Administració civil per personal militar Lloc a assignar a funcionari d'una altra Administració en cas de cessament en lloc de lliure designació Diferents qüestions sobre terminis possessoris Comissió de serveis des de la situació d'excedència per cura de fills Cessament i presa de possessió en lloc obtingut per concurs de funcionari en incapacitat temporal.
7. Reconeixement de serveis prestats
Altres Reconeixement de serveis previs prestats a temps parcial Reconeixement serveis previs – Administració Institucional Reconeixement serveis previs – Serveis prestats a l'estranger Reconeixement serveis previs – Personal laboral Reconeixement serveis previs – Tipus de vinculació
8. Responsabilitat
Altres Possibilitat d'arxivar expedient disciplinari a funcionari que està en parador ignorat Aplicació del règim disciplinari al personal eventual Prescripció de sanció greu Conservació del grau personal després de la rehabilitació com a funcionari Règim disciplinari aplicable al personal laboral anés de conveni
12. Vacances, permisos i llicències
Altres Permís per cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu: criteri que tots dos progenitors treballin Permís per deure inexcusable Qüestions relatives al permís per a la concurrència a exàmens i altres proves definitives d'aptitud Qüestions relatives a la reducció de jornada per a cura de familiars per raó de malaltia Abonament de vacances no gaudides al personal laboral temporal per estar en situació d'incapacitat temporal Reducció de jornada per a cura de familiars en situació d'incapacitat temporal Actuació a seguir quan un funcionari, que, després d'haver esgotat el període màxim d'incapacitat laboral, continua remetent baixes per malaltia Possibilitat d'ampliar l'àmbit d'aplicació de l'article 59 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes a l'efecte de permetre que el permís per adopció interrompi les vacances Permís d'adopció a funcionari que adopta al fill de la seva dona amb la qual va contreure matrimoni dos anys abans. Gaudi del permís per naixement a temps parcial Concessió del permís per al compliment d'un deure inexcusable per a l'exercici de determinades funcions d'Alcalde Còmput de dies de vacances i assumptes particulars en cas d'haver gaudit una llicència per assumptes propis. Deducció del temps de lactància sense sou del còmput del permís de lactància en jornades completes. Criterio interpretativo actual del término “distinta localidad” a efectos del permiso del artículo 48 a) TRLEBEP. Consideració dels dissabtes com a dies hàbils/inhàbils a l'efecte del gaudi del permís per defunció, accident o malaltia greu de familiar Possibilitat de gaudir de forma continuada de dies de vacances, dies independents de vacances i dies per assumptes particulars
13. Altres
Altres Certificats en l'Administració General de l'Estat 13. UNS ALTRES
13. Altres Certificats en l'Administració General de l'Estat Competències d'INAP/INAP i de Funció Pública en els processos selectius Recopilatori de pàgines web i arxius de preguntes freqüents (FAQs) de Funció Pública.
Relacions Laborals
Funció Pública Diàleg Social
Relacions Laborals Negociació Col·lectiva
Diàleg Social Negociació Col·lectiva de l'Administració General de l'Estat
Negociació Col·lectiva Taula de Negociació de personal funcionari Taula de Negociació de funcionaris, estatutaris i laborals
Negociació Col·lectiva de l'Administració General de l'Estat Taules Delegades
Negociació del personal laboral IV Conveni Únic
Negociació Col·lectiva Comissió Paritària
Negociació del personal laboral IV Conveni Únic Actes de la Comissió Paritària Acords de Civea en vigor
Comissió Negociadora
Negociació V Conveni Únic Personal Laboral
Negociació Col·lectiva Comissió Negociadora
Negociació V Conveni Únic Personal Laboral Actes
Informació General
Taula General de Negociació de les Administracions Públiques Acords Administració-Sindicats en les Taules Generals de Negociació Acords Administració-Sindicats per al personal laboral AGE del Conveni Únic Altres Acords
Eleccions Sindicals Seguiment Vagues de personal AGE Subvencions a organitzacions sindicals
Diàleg Social Convocatòries Anteriors
Igualtat
Relacions Laborals Plans per a la Igualtat de gènere Conciliació i corresponsabilitat Violència contra les dones Enfront de l'assetjament laboral i sexual
Responsabilitat Social Corporativa Prevenció
Órganos de colaboración
Funció Pública Relacions Internacionals en matèria d'ocupació pública
Órganos de colaboración Va unir Europea
Relacions Internacionals en matèria d'ocupació pública Xarxa EUPAN COMITÈ EUROPEU DE DIÀLEG SOCIAL PER A LES ADMINISTRACIONS CENTRALS Consejo de la Unión Europea Grup de Treball Estatut
Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) Mobilitat Internacional Relacions bilaterals
Órganos de colaboración interadministrativa
Registre Central de Personal
Funció Pública Butlletí Estadístic del RCP
Registre Central de Personal Boletines anteriores a 2006 Histórico de noticias
Evolució dels efectius de les Administracions Públiques Evolució dels efectius de les Comunitats Autònomes per àrea d'activitat Estudis d'envelliment de les plantilles en l'Administració General de l'Estat Espai Siep Documentació del Registre Central de Personal
Registre Central de Personal Impresos Personal Funcionari Impresos Personal Laboral
Documentació del Registre Central de Personal Personal laboral amb sistema de classificació professional basat en grup i categoria professionals Personal laboral amb sistema de classificació professional basat en grups professionals, especialitats professionals i/o famílies professionals
Impresos d'inscripció Impresos de Personal Funcionari Docent Impresos de Personal Laboral Docent
Documentació del Registre Central de Personal Personal laboral amb sistema de classificació professional basat en grup i categoria professionals Personal laboral amb sistema de classificació professional basat en grups professionals, especialitats professionals i/o famílies professionals
Espai ISPA
Funció Pública ISPA 2025
Espai ISPA Comunitats Autonomas Comunitat Foral de Navarresa Ajuntaments Càrrecs electes de Corporacions Locals Diputacions, Consells i Cabildos Insulars
ESTADÍSTIQUES ISPA
Espai ISPA Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals i Comunitats Autònomes. ISPA 2024 Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals i Comunitats Autònomes. ISPA 2023 Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals i Comunitats Autònomes. ISPA 2022 Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals i Comunitats Autònomes. ISPA 2021 Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals i Comunitats Autònomes. ISPA 2020 Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals i Comunitats Autònomes. ISPA 2019 Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals. ISPA 2018 Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals. ISPA 2017 Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals. ISPA 2016 Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals. ISPA 2015 Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals. ISPA 2014
ISPA NAVARRA 2025
Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Funció Pública Novetats Normativa Reguladora FHCN Nomenaments de personal funcionari / Assignació del primer destino Concursos ordinaris provisió posats reservats
Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional Concursos ordinarios anteriores
Concursos ordinaris provisió posats reservats Concurs Ordinari 2023 Concurs Ordinari 2022 Concurs Ordinari 2021 Concurs Ordinari 2020 Concurs Ordinari 2019 Concurs Ordinari 2018 Concurs Ordinari 2017
Concurs Ordinari 2024
Concursos unitaris provisió posats reservats
Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional Concursos unitarios anteriores
Concursos unitaris provisió posats reservats Concurs Unitari 2022 Concurso Unitario 2022 País Vasco Concurs Unitari 2021 Concurs Unitari 2020 Concurs Unitari 2019 Concurs Unitari 2018 Concurs Unitari 2017
Concurs Unitari 2023
Canvis de situacions administratives dels funcionaris d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional Serveis especials Reingrés al servei actiu (només per a aquelles situacions administratives amb reserva de lloc de treball) Servei en altres Administracions Públiques Excedències
Canvis de situacions administratives dels funcionaris d'administració local amb habilitació de caràcter nacional EXCEDENCIAS POR CUIDADO DE FAMILIARES EXCEDENCIA POR INTERÉS PARTICULAR EXCEDÈNCIA VOLUNTÀRIA PER PRESTACIÓ DE SERVEIS EN EL SECTOR PÚBLIC EXCEDÈNCIA VOLUNTÀRIA PER PRESTACIÓ DE SERVEIS EN UNA ALTRA SUBESCALA DE FHN EXCEDENCIA VOLUNTARIA POR AGRUPACIÓN FAMILIAR EXCEDENCIA POR VIOLENCIA DE GÉNERO EXCEDENCIA POR RAZÓN DE VIOLENCIA TERRORISTA
Certificats funcionaris d'administració local Comissions de servei / Acumulacions
Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional Comissions de serveis Acumulació de funcions reservades
Inscripció mèrits generals
Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional Inscripció del grau personal Inscripció de titulacions Inscripción de cursos de formación o perfeccionamiento Inscripció de serveis previs Mèrits referits a la conciliació de la vida personal, familiar i laboral
Altres procediments
Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional Permuta de llocs de treball reservat Remissió de consultes sobre el règim jurídic Recurso potestativo de reposición Jubilacions i prolongacions del servei actiu
Governança Pública
Funció Pública Directora General de Gobernanza Pública Simplificació administrativa i reducció de càrregues
Governança Pública Què és una càrrega administrativa? Análisis de Impacto Normativo. Impacto en cargas administrativas Manual de Simplificació Administrativa i Reducció de Càrregues per a l'AGE Convenis amb organitzacions Compensación de cargas administrativas. One in - one out Simplificació de Procediments en les Administracions Públiques. Mapa de Situació Documentació de referència
Inspecció de Serveis
Governança Pública Normativa reguladora Guia d'auditoria per a inspectors de serveis Consultoria operativa de serveis Curs selectiu de la funció inspectora Vacants d'Inspectors/as de Serveis Informes de Simplificació i Reducció de Càrregues
Atenció a la ciutadania Qualitat en les Administracions Públiques​
Governança Pública Gestió de Cartes de Serveis en l'AGE Metodologia i Guies
Qualitat en les Administracions Públiques​ Guia per a la realització d'estudis d'anàlisis de la demanda i d'avaluació de la satisfacció dels usuaris (edició 2014) Modelo EFQM 2013 CAF 2013, el Marc Comú d'Avaluació CAF 2020 Guia per a la gestió de queixes i suggeriments (2013) Guia d'Interpretació del Model EFQM d'Excel·lència 2010 per a les Administracions Públiques CAF Educació (2010) CAF Procediment de Retroalimentació Externa (2009) Guia per al desenvolupament de Cartes de Serveis Guía de Evaluación. Modelo EVAM (2009) Guia per al reconeixement a l'excel·lència (2009) CAF 2006 El Valor de l'Excel·lència. Recomanacions per a l'excel·lència en la creació de valor públic a través del Model EFQM (2018).​​ Guia per a la Qualitat de l'Administració Pública, Una Caixa d'Eines per a Gestors, versió resumida Marc comú sobre les Cartes de Serveis en les Administracions Públiques Espanyoles (2015) Guia per a l'Avaluació de la Qualitat dels Serveis Públics (2009)​​ Guia per a l'elaboració i gestió d'una carta de serveis en l'Administració Local Guia de models d'avaluació per a l'Administració Local
Informes d'Avaluació de la Qualitat dels Serveis
Qualitat en les Administracions Públiques​ Informe sobre l'Activitat dels Ministeris Espanyols (ISAM) Informes sobre la percepció ciutadana dels serveis públics
Informes d'Avaluació de la Qualitat dels Serveis Govern Obert La confiança en les Institucions Informe sobre percepció ciutadana en la prestació dels serveis públics​​ Estabilitat i millora en els serveis públics Qualitat i sostenibilitat dels serveis públics Qualitat dels Serveis Públics en temps d'austeritat La Qualitat dels Serveis Públics i les actituds dels ciutadans cap a les mesures modernitzadores de l'Administració Pública La importància dels Serveis Públics en el benestar dels ciutadans L'Administració Pública segons el parer dels ciutadans Agenda Pública i Satisfacció amb els Serveis Públics en l'Estat Autonòmic La percepció social dels Serveis Públics a Espanya 1985-2008 ​​​
Informes sobre l'activitat desplegada per les Agències Estatals
Informes d'Avaluació de la Qualitat dels Serveis Informe al Congrés de Diputats sobre l'Activitat desplegada per les Agències Estatals durant 2016 Informe al Congrés de Diputats sobre l'Activitat desplegada per les Agències Estatals durant 2015 Informe al Congrés de Diputats sobre l'Activitat desplegada per les Agències Estatals durant 2014 Informe al Congrés de Diputats sobre l'Activitat desplegada per les Agències Estatals durant 2013 Informe al Congrés de Diputats sobre l'Activitat desplegada per les Agències Estatals durant 2012 Informe al Congrés de Diputats sobre l'Activitat desplegada per les Agències Estatals durant 2011 Informe al Congrés de Diputats sobre l'Activitat desplegada per les Agències Estatals durant 2010 Informe al Congrés de Diputats sobre l'Activitat desplegada per les Agències Estatals durant 2009 Informe al Congrés de Diputats sobre l'Activitat desplegada per les Agències Estatals durant 2008
Avaluació E08/2007 de la Qualitat del servei dels Museus de titularitat estatal
Reconeixement: Certificacions i Premis
Qualitat en les Administracions Públiques​ Certificació del Nivell d'Excel·lència de les Organitzacions
Reconeixement: Certificacions i Premis Organitzacions el nivell d'Excel·lència de les quals ha estat certificat
Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública​
Reconeixement: Certificacions i Premis Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública XIV Edició. Memòries Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública XV Edició. Memòries XV edició. Galeria de Vídeos Lliurament dels Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública XIII Edició Galeria d'imatges del lliurament de Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública XII Edició Galeria d'imatges del Lliurament dels Premis a la Qualitat i Innovació 2014​​
Gestió del coneixement i difusió de bones pràctiques Assessorament, consultoria, assistència tècnica i Formació​ Xarxes Internacionals Xarxa Interadministrativa de Qualitat dels Serveis
Qualitat en les Administracions Públiques​ Conferències de Qualitat en els Serveis Públics
Xarxa Interadministrativa de Qualitat dels Serveis 7a Conferència Estatal de Qualitat en els Serveis Públics
Conferències de Qualitat en els Serveis Públics Galeria d'imatges de la 7a Conferència Estatal de Qualitat en els Serveis Públics
Transparència Govern obert Registres electrònics i notificacions
Governança Pública Rexistro Electrónico de Apoderamentos Registro de Funcionarios Habilitados Registro Electrónico General Notificacions
Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Governança Pública Digitalització de documents i registro Assistència en la identificació i signatura electrònica Còpies autèntiques Apoderament
Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Funció Pública Oficina de Conflictos de Intereses Membres del Govern i Alts Càrrecs de l'Administració General de l'Estat Incompatibilitats de personal al servei de les Administracions Públiques Informes sobre compliment dels alts càrrecs MASTERCLASS: Guia del Govern Obert
Comunicació Contacte Info DANA
Inicio Mesures adoptades en relació amb la DANA Portada d'Info Dana
Inici
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Ocupació
  • Portada de Ministeri
  • Portada de Ministeri
Digitalització i IA
Telecomunicació i infraestructures Digitals
  • La Secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
  • Portada de Funció Pública
Comunicació
Contacte
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
  • Portada de Info DANA
texto

Funció Pública

    • Directora General de Funció Pública
    • Subdirector General de Planificació de Recursos Humans i Retribucions
    • Subdirectora General de Ordenación de Recursos Humanos
    • Subdirector General de Relacions Laborals
    • Subdirectora General de Relacions amb Altres Administracions
    • Subdirector General de Régimen Jurídico
        • Qui som
        • Una mica d'història
    • Subdirectora General del Sector Públic Institucional
    • Jefa de la Unidad de Asistencia Técnica
      • Què és l'ocupació pública, i quin tipus d'empleades i empleats públics existeixen?
      • Per què és atractiu per a mi l'ocupació pública?
      • Com puc accedir a l'ocupació pública i quins són els requisits necessaris?
      • Quines opcions estan actualment disponibles, i com accedeixo a elles?
        • Boletines anteriores a 2006
        • Histórico de noticias
      • Evolució dels efectius de les Administracions Públiques
      • Evolució dels efectius de les Comunitats Autònomes per àrea d'activitat
      • Estudis d'envelliment de les plantilles en les Administracions Públiques
      • Jornades de Captació de Talent 2023
      • Jornades de Captació de Talent 2022
      • Jornades de Captació de Talent 2021
      • Jornades de Captació de Talent 2020
      • Jornades de Captació de Talent 2019
      • Jornades de Captació de Talent 2024
      • Informació sobre Convocatòries per a Personal Laboral de l'IV Conveni Únic
      • Convocatòries de Personal Laboral fora de l'IV Conveni Únic
        • Distribució de places per àrees d'interès
        • Reserva de places per a persones amb discapacitat
        • Distribució de places d'accés lliure per grup de personal funcionari i personal laboral
        • Distribució de places per àrees d'interès
        • Reserva de places per a persones amb discapacitat
        • Distribució de places d'accés lliure per grup de personal funcionari i personal laboral
        • Reserva de places per a personal amb discapacitat
        • Distribució de places per àrees d'interès
      • Cossos i Escales Generals de funcionaris
      • Cossos i Escales Especials de funcionaris
    • Procediments de personal
        • Concurs de trasllats de personal laboral en l'àmbit de l'III Conveni Únic (Administració Central) - Procés Finalitzat
        • Ordre PRE/2748/2010, de 5 d'octubre, per la qual es convoca concurs de trasllats per a la provisió de llocs de treball de personal laboral en l'àmbit de l'III Conveni Únic (Administració Perifèrica)
        • Concurs de trasllats per a la provisió de llocs de treball de personal laboral en l'àmbit de l'III Conveni Únic de l'Administració General de l'Estat.
        • Concurs de trasllats 2015 (III Conveni Únic)
        • Concurs de trasllats per a la provisió de llocs de treball de personal laboral en l'àmbit de l'III Conveni Únic de l'Administració General de l'Estat (2016)
        • Concurs de trasllats per a la provisió de llocs de treball de personal laboral en l'àmbit de l'III Conveni Únic de l'Administració General de l'Estat (2017)
        • Concurs de trasllats personal laboral 2018
        • Comissions de serveis
        • Permutes
        • Autorización bases de concursos
        • Trasllat de lloc per raons de discapacitat, motius de salut i possibilitats de rehabilitació
        • Mobilitat de les funcionàries víctimes de violència de gènere
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION DE SOL·LICITUDS
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION DE SOL·LICITUDS
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION DE SOL·LICITUDS
                • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION DE SOL·LICITUDS
                • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION DE SOL·LICITUDS
                • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
              • CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2023
            • ANY 2024
            • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
          • CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2025
          • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
        • CONCURS-EXTRAORDINARI-E0-IV-CONVENI--NICO-CE0-2025
        • Gestió del reingrés al servei actiu dels funcionaris de carrera
      • Reingressos laborals
      • Servei actiu
      • Servei especials
      • Excedència voluntària per interès particular
      • Excedència voluntària per agrupació familiar
      • Excedencia por cuidado de hijo/hija o familiar
      • Excedencia por violencia de género
      • Excedencia por violencia terrorista
      • Suspensió de funcions
      • Excedència voluntària per prestació de serveis en el sector públic
      • Expectativa de destino
      • Excedència forçosa
      • Excedencia voluntaria incentivada
      • Serveis en altres AAPP
    • Nomenament de Cossos i Escales adscrits a la SEFP
    • Nomenament de Cossos i Escales no adscrits a la SEFP
    • Jubilacions voluntàries
    • Renuncies
    • Portada de Règim Jurídic
    • Legislació i documentació d'interès
      • Què és la Comissió Superior de Personal
      • Acords de la Comissió Superior de Personal
      • Què és Bodeco?
        • Possibilitat d'accés al Subgrup A2 amb la superació de 180 crèdits del títol oficial de Grau.
        • Nomenament d'eventual amb edat superior a 70 anys.
        • Titulacions oficials i els seus efectes per a l'ingrés en les Administracions Públiques, Organismes Públics i Ens de Dret Públic.
        • Possibilitat de compatibilitzar la realització d'un curs selectiu amb el permís per naixement.
        • Es planteja la possibilitat de prolongar en servei actiu a funcionaris interins.
        • Impossibilitat que un preparador d'oposicions pugui formar part d'un òrgan de selecció.
        • Possibilitat de prendre possessió en situació d'incapacitat temporal, conseqüència o no d'embaràs, situació de risc durant l'embaràs o de baixa per maternitat.
        • Títol necessari per a l'accés a Cossos del Subgrup A1 en els quals s'exerceixen professions regulades.
        • Possibilitat de denegar la prolongació en el servei actiu.
        • Revisió de la discapacitat durant un procés selectiu.
        • Òrgan competent per a jubilar a un funcionari en situació de servei en altres Administracions Públiques.
        • Possibilitat de conducta a la jubilació per incapacitat o jubilació voluntària d'un funcionari públic quan es troba en situació de suspensió de funcions.
        • Possibilitat d'accedir a l'ocupació pública després d'haver estat acomiadat mitjançant expedient disciplinari, sent professor amb contracte laboral.
        • Possibilitat d'anotar en el RCP el nomenament d'un funcionari interí quan ja s'és funcionari de carrera d'aquest mateix Cos.
        • Possible revocació de la concessió d'una pròrroga per a continuar en el servei actiu.
        • Possibilitat que el personal subjecte a un contracte laboral especial d'alta direcció formi part de l'òrgan de selecció de personal laboral fix.
        • Terminis per a la presa de possessió com a funcionari de carrera en l'Administració de l'Estat.
        • Terminis processos d'estabilització.
        • Possibilitat de gaudi dels dies de presa de possessió en un lloc obtingut per concurs ocupat prèviament en adscripció provisional
        • Còmput del temps de permanència en la situació de serveis especials per al reconeixement de grau personal. Especial esment a l'ocupació de llocs de personal eventual
        • Possibilitat de finalitzar la prolongació en el servei actiu del funcionari al qual s'instrueix expedient disciplinari
        • Còmput del termini possessori a l'efecte de consolidació de grau personal
        • Possibilitat que el temps exercit en un Cos computi per a consolidar el grau personal d'un nou Cos al qual s'accedeix amb posterioritat
        • Possibilitat de promoció interna del Subgrup C1 al Subgrup A1
        • Es formula consulta sobre la possibilitat de reconeixement de grau per l'acompliment de llocs del nivell corresponent durant tres anys amb interrupció
        • Es formula consulta sobre la possibilitat de consolidació de grau personal per part d'un funcionari docent
        • Aplicació carrera horitzontal al personal interí.
        • Dret a l'assistència lletrada del personal empleat públic
        • Situació administrativa dels qui ostenten càrrecs electius en organitzacions sindicals més representatives (LOLS)
        • Obligatorietat de colegiació de funcionaris públics
        • Possibilitat d'incompatibilitat de funcionari docent universitari en cas de ser contractat per una Universitat noruega.
        • Compatibilitat durant la situació de suspensió ferma.
        • Criteris aplicables a la flexibilitat horari per cura de fills
        • Descomptar dies de permís per assumptes particulars al no assistir al lloc de treball al·legant raons de força major
        • Forma de gaudi de la reducció de jornada per cura de fill
        • Possibilitat de realitzar jornada ordinària durant períodes de vacances o festius per part de funcionaris que de manera habitual realitzen jornada reduïda per interès particular
        • Possibilitat de concedir una reducció de jornada per cura de fill a un funcionari que ocupa un lloc de treball amb atenció al públic continuada (APC)
        • Possibilitat d'acollir-se a les mesures de conciliació el personal funcionari amb jornada d'especial dedicació.
        • Jornada d'estiu ampliada per fills de fins a 12 anys.
        • Aplicació de la bossa d'hores i deure inexcusable.
        • Sol·licitud de permuta i altres supòsits de mobilitat.
        • Possibilitat que un funcionari sigui destituït en un lloc ocupat en comissió de serveis durant una baixa mèdica.
        • Possibilitat de nomenar de funcionari en lloc de treball obtingut per concurs quan aquest lloc segueix ocupat per haver diferit el cessament.
        • Efectes de la modificació en el sistema de provisió de llocs de treball.
        • Ajornament del cessament d'una funcionària en pròrroga en el seu lloc de treball per gaudi d'un permís per malaltia greu de familiar.
        • Possibilitat d'entendre inclòs dins de l'àmbit subjectiu de la mobilitat per motius de salut dels funcionaris a les persones que estiguin sotmeses a la tutela legal d'aquells.
        • Adjudicació de dos llocs del mateix o diferent Cos sense que coincideixi el període de temps de possessió.
        • Conseqüències que un funcionari no es presenti al concurs de mèrits de la plaça que ocupa en adscripció provisional.
        • Reconeixement de serveis previs prestats a temps parcial.
        • Reconeixement serveis previs – Administració Institucional.
        • Reconeixement serveis previs – Serveis prestats a l'estranger.
        • Reconeixement serveis previs – Personal laboral.
        • Reconeixement serveis previs – Tipus de vinculació.
      • 12. Règim laboral.
      • 15. Retribucions.
      • 16. Seguretat Social Funcionaris.
      • 17. Situacions administratives.
      • 14. Responsabilitat
        • INDICE BODECO REFÓS NUMEROS 23 A 28
      • 19. Vacances, permisos i llicències.
      • Anar a Altres
      • Històric de BODECO
        • Anar a 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
        • Possibilitat d'accés al Subgrup A2 amb la superació de 180 crèdits del títol oficial de Grau
        • Nomenament d'eventual amb edat superior a 70 anys
        • Titulacions oficials i els seus efectes per a l'ingrés en les Administracions Públiques, Organismes Públics i Ens de Dret Públic.
        • Possibilitat de compatibilitzar la realització d'un curs selectiu amb el permís per naixement.
        • Es planteja la possibilitat de prolongar en servei actiu a funcionaris interins.
        • Impossibilitat que un preparador d'oposicions pugui formar part d'un òrgan de selecció.
        • Possibilitat de prendre possessió en situació d'incapacitat temporal, conseqüència o no d'embaràs, situació de risc durant l'embaràs o de baixa per maternitat.
        • Títol necessari per a l'accés a Cossos del Subgrup A1 en els quals s'exerceixen professions regulades.
        • Possibilitat de denegar la prolongació en el servei actiu.
        • Revisió de la discapacitat durant un procés selectiu.
        • Òrgan competent per a jubilar a un funcionari en situació de servei en altres Administracions Públiques.
        • Possibilitat de conducta a la jubilació per incapacitat o jubilació voluntària d'un funcionari públic quan es troba en situació de suspensió de funcions.
        • Possibilitat d'accedir a l'ocupació pública després d'haver estat acomiadat mitjançant expedient disciplinari, sent professor amb contracte laboral.
        • Possibilitat d'anotar en el RCP el nomenament d'un funcionari interí quan ja s'és funcionari de carrera d'aquest mateix Cos.
        • Possible revocació de la concessió d'una pròrroga per a continuar en el servei actiu.
        • Possibilitat que el personal subjecte a un contracte laboral especial d'alta direcció formi part de l'òrgan de selecció de personal laboral fix.
        • Terminis per a la presa de possessió com a funcionari de carrera en l'Administració de l'Estat.
        • Terminis processos d'estabilització.
        • Possibilitat de gaudi dels dies de presa de possessió en un lloc obtingut per concurs ocupat prèviament en adscripció provisional
        • Còmput del temps de permanència en la situació de serveis especials per al reconeixement de grau personal. Especial esment a l'ocupació de llocs de personal eventual
        • Possibilitat de finalitzar la prolongació en el servei actiu del funcionari al qual s'instrueix expedient disciplinari
        • Còmput del termini possessori a l'efecte de consolidació de grau personal
        • Possibilitat que el temps exercit en un Cos computi per a consolidar el grau personal d'un nou Cos al qual s'accedeix amb posterioritat
        • Possibilitat de promoció interna del Subgrup C1 al Subgrup A1
        • Possibilitat de reconeixement de grau per l'acompliment de llocs del nivell corresponent durant tres anys amb interrupció
        • Possibilitat de consolidació de grau personal per part d'un funcionari docent
        • Aplicació carrera horitzontal al personal interí
        • Dret a l'assistència lletrada del personal empleat públic
        • Situació administrativa dels qui ostenten càrrecs electius en organitzacions sindicals més representatives (LOLS)
        • Obligatorietat de colegiació de funcionaris públics
        • Possibilitat d'incompatibilitat de funcionari docent universitari en cas de ser contractat per una Universitat noruega
        • Compatibilitat durant la situació de suspensió ferma
        • Criteris aplicables a la flexibilitat horari per cura de fills
        • Descomptar dies de permís per assumptes particulars al no assistir al lloc de treball al·legant raons de força major
        • Forma de gaudi de la reducció de jornada per cura de fill
        • Possibilitat de realitzar jornada ordinària durant períodes de vacances o festius per part de funcionaris que de manera habitual realitzen jornada reduïda per interès particular
        • Possibilitat de concedir una reducció de jornada per cura de fill a un funcionari que ocupa un lloc de treball amb atenció al públic continuada (APC)
        • Possibilitat d'acollir-se a les mesures de conciliació el personal funcionari amb jornada d'especial dedicació.
        • Jornada d'estiu ampliada per fills de fins a 12 anys.
        • Aplicació de la bossa d'hores i deure inexcusable.
        • Sol·licitud de permuta i altres supòsits de mobilitat.
        • Possibilitat que un funcionari sigui destituït en un lloc ocupat en comissió de serveis durant una baixa mèdica.
        • Possibilitat de nomenar de funcionari en lloc de treball obtingut per concurs quan aquest lloc segueix ocupat per haver diferit el cessament.
        • Efectes de la modificació en el sistema de provisió de llocs de treball
        • Ajornament del cessament d'una funcionària en pròrroga en el seu lloc de treball per gaudi d'un permís per malaltia greu de familiar.
        • Possibilitat d'entendre inclòs dins de l'àmbit subjectiu de la mobilitat per motius de salut dels funcionaris a les persones que estiguin sotmeses a la tutela legal d'aquells.
        • Adjudicació de dos llocs del mateix o diferent Cos sense que coincideixi el període de temps de possessió.
        • Conseqüències que un funcionari no es presenti al concurs de mèrits de la plaça que ocupa en adscripció provisional.
        • Valoración que corresponde otorgar en concursos a títulos universitarios oficiales
        • Presa de possessió de lloc en comissió de serveis estant en incapacitat temporal
        • Tractament de la possibilitat de reingrés de militar a l'Administració civil
        • Possibilitat d'ocupació de llocs en l'Administració civil per personal militar
        • Lloc a assignar a funcionari d'una altra Administració en cas de cessament en lloc de lliure designació
        • Diferents qüestions sobre terminis possessoris
        • Comissió de serveis des de la situació d'excedència per cura de fills
        • Cessament i presa de possessió en lloc obtingut per concurs de funcionari en incapacitat temporal.
        • Reconeixement de serveis previs prestats a temps parcial
        • Reconeixement serveis previs – Administració Institucional
        • Reconeixement serveis previs – Serveis prestats a l'estranger
        • Reconeixement serveis previs – Personal laboral
        • Reconeixement serveis previs – Tipus de vinculació
        • Possibilitat d'arxivar expedient disciplinari a funcionari que està en parador ignorat
        • Aplicació del règim disciplinari al personal eventual
        • Prescripció de sanció greu
        • Conservació del grau personal després de la rehabilitació com a funcionari
        • Règim disciplinari aplicable al personal laboral anés de conveni
        • Permís per cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu: criteri que tots dos progenitors treballin
        • Permís per deure inexcusable
        • Qüestions relatives al permís per a la concurrència a exàmens i altres proves definitives d'aptitud
        • Qüestions relatives a la reducció de jornada per a cura de familiars per raó de malaltia
        • Abonament de vacances no gaudides al personal laboral temporal per estar en situació d'incapacitat temporal
        • Reducció de jornada per a cura de familiars en situació d'incapacitat temporal
        • Actuació a seguir quan un funcionari, que, després d'haver esgotat el període màxim d'incapacitat laboral, continua remetent baixes per malaltia
        • Possibilitat d'ampliar l'àmbit d'aplicació de l'article 59 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes a l'efecte de permetre que el permís per adopció interrompi les vacances
        • Permís d'adopció a funcionari que adopta al fill de la seva dona amb la qual va contreure matrimoni dos anys abans.
        • Gaudi del permís per naixement a temps parcial
        • Concessió del permís per al compliment d'un deure inexcusable per a l'exercici de determinades funcions d'Alcalde
        • Còmput de dies de vacances i assumptes particulars en cas d'haver gaudit una llicència per assumptes propis.
        • Deducció del temps de lactància sense sou del còmput del permís de lactància en jornades completes.
        • Criterio interpretativo actual del término “distinta localidad” a efectos del permiso del artículo 48 a) TRLEBEP.
        • Consideració dels dissabtes com a dies hàbils/inhàbils a l'efecte del gaudi del permís per defunció, accident o malaltia greu de familiar
        • Possibilitat de gaudir de forma continuada de dies de vacances, dies independents de vacances i dies per assumptes particulars
        • Certificats en l'Administració General de l'Estat
          • Certificats en l'Administració General de l'Estat
          • Competències d'INAP/INAP i de Funció Pública en els processos selectius
          • Recopilatori de pàgines web i arxius de preguntes freqüents (FAQs) de Funció Pública.
          • Taula de Negociació de personal funcionari
            • Taules Delegades
            • Actes de la Comissió Paritària
            • Acords de Civea en vigor
          • Comissió Negociadora
            • Actes
          • Informació General
        • Taula General de Negociació de les Administracions Públiques
        • Acords Administració-Sindicats en les Taules Generals de Negociació
        • Acords Administració-Sindicats per al personal laboral AGE del Conveni Únic
        • Altres Acords
      • Eleccions Sindicals
      • Seguiment Vagues de personal AGE
        • Convocatòries Anteriors
      • Plans per a la Igualtat de gènere
      • Conciliació i corresponsabilitat
      • Violència contra les dones
      • Enfront de l'assetjament laboral i sexual
    • Responsabilitat Social Corporativa
    • Prevenció
        • Xarxa EUPAN
        • COMITÈ EUROPEU DE DIÀLEG SOCIAL PER A LES ADMINISTRACIONS CENTRALS
        • Consejo de la Unión Europea
        • Grup de Treball Estatut
      • Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE)
      • Mobilitat Internacional
      • Relacions bilaterals
    • Órganos de colaboración interadministrativa
      • Boletines anteriores a 2006
      • Histórico de noticias
    • Evolució dels efectius de les Administracions Públiques
    • Evolució dels efectius de les Comunitats Autònomes per àrea d'activitat
    • Estudis d'envelliment de les plantilles en l'Administració General de l'Estat
    • Espai Siep
      • Impresos Personal Funcionari
        • Personal laboral amb sistema de classificació professional basat en grup i categoria professionals
        • Personal laboral amb sistema de classificació professional basat en grups professionals, especialitats professionals i/o famílies professionals
      • Impresos d'inscripció
      • Impresos de Personal Funcionari Docent
        • Personal laboral amb sistema de classificació professional basat en grup i categoria professionals
        • Personal laboral amb sistema de classificació professional basat en grups professionals, especialitats professionals i/o famílies professionals
      • Comunitats Autonomas
      • Comunitat Foral de Navarresa
      • Ajuntaments
      • Càrrecs electes de Corporacions Locals
      • Diputacions, Consells i Cabildos Insulars
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals i Comunitats Autònomes. ISPA 2024
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals i Comunitats Autònomes. ISPA 2023
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals i Comunitats Autònomes. ISPA 2022
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals i Comunitats Autònomes. ISPA 2021
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals i Comunitats Autònomes. ISPA 2020
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals i Comunitats Autònomes. ISPA 2019
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals. ISPA 2018
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals. ISPA 2017
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals. ISPA 2016
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals. ISPA 2015
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals. ISPA 2014
    • ISPA NAVARRA 2025
    • Novetats
    • Normativa Reguladora FHCN
    • Nomenaments de personal funcionari / Assignació del primer destino
        • Concurs Ordinari 2023
        • Concurs Ordinari 2022
        • Concurs Ordinari 2021
        • Concurs Ordinari 2020
        • Concurs Ordinari 2019
        • Concurs Ordinari 2018
        • Concurs Ordinari 2017
      • Concurs Ordinari 2024
        • Concurs Unitari 2022
        • Concurso Unitario 2022 País Vasco
        • Concurs Unitari 2021
        • Concurs Unitari 2020
        • Concurs Unitari 2019
        • Concurs Unitari 2018
        • Concurs Unitari 2017
      • Concurs Unitari 2023
      • Serveis especials
      • Reingrés al servei actiu (només per a aquelles situacions administratives amb reserva de lloc de treball)
      • Servei en altres Administracions Públiques
        • EXCEDENCIAS POR CUIDADO DE FAMILIARES
        • EXCEDENCIA POR INTERÉS PARTICULAR
        • EXCEDÈNCIA VOLUNTÀRIA PER PRESTACIÓ DE SERVEIS EN EL SECTOR PÚBLIC
        • EXCEDÈNCIA VOLUNTÀRIA PER PRESTACIÓ DE SERVEIS EN UNA ALTRA SUBESCALA DE FHN
        • EXCEDENCIA VOLUNTARIA POR AGRUPACIÓN FAMILIAR
        • EXCEDENCIA POR VIOLENCIA DE GÉNERO
        • EXCEDENCIA POR RAZÓN DE VIOLENCIA TERRORISTA
    • Certificats funcionaris d'administració local
      • Comissions de serveis
      • Acumulació de funcions reservades
      • Inscripció del grau personal
      • Inscripció de titulacions
      • Inscripción de cursos de formación o perfeccionamiento
      • Inscripció de serveis previs
      • Mèrits referits a la conciliació de la vida personal, familiar i laboral
      • Permuta de llocs de treball reservat
      • Remissió de consultes sobre el règim jurídic
      • Recurso potestativo de reposición
      • Jubilacions i prolongacions del servei actiu
  1. Inicio
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Altres
  6. 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.

Possibilitat de compatibilitzar la realització d'un curs selectiu amb el permís per naixement.

Per tot això, es reitera que en aquest cas el parer d'aquesta Direcció General és que, a la llum de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, i de la doctrina del Tribunal de Justícia de la Unió Europea i del Tribunal Constitucional, s'entén que l'Administració Pública ha de realitzar totes les actuacions possibles que permetin la realització del curs en la situació de maternitat, adoptant per a això les corresponents mesures alternatives.
Tot l'anterior s'informa sense perjudici del que finalment acordi interpretar l'òrgan convocant.

La consulta versa sobre la posibilidad de compatibilizar la realización de un curso selectivo como funcionaria en prácticas con el permiso por nacimiento para la madre biológica.

Situación de una funcionaria en prácticas embarazada o que da a luz en el curso selectivo. En concreto, se solicita criterio sobre los siguientes extremos:

1º Compatibilidad de la condición de funcionaria en prácticas con la concesión del permiso por parto del artículo 49 del Texto Refundido de la Ley del Estatuto Básico del Empleado Público, aprobado por Real Decreto Legislativo 5/2015, de 30 de octubre (en adelante, TRLEBEP).

2º En el caso de que el órgano responsable de la realización del curso selectivo determine, tras la solicitud de la funcionaria de alternativas a la asistencia presencial al curso (como cursos on-line, trabajos complementarios y/o adicionales, retraso de pruebas, etc.), que no es posible el ofrecimiento de tales alternativas, y de que se verifique que la no asistencia al curso estaría basada en su situación de maternidad, a la vista de las previsiones normativas expresas del artículo 24 del Reglamento General de Ingreso del Personal al servicio de la Administración general del Estado y de Provisión de Puestos de Trabajo y Promoción Profesional de los Funcionarios Civiles de la Administración general del Estado, aprobado por Real Decreto 364/1995, de 10 de marzo (RGI), así como de los pronunciamientos judiciales sobre la materia,

a) Qué órgano tiene la competencia para adoptar la resolución que proceda.

b) Concurre en estos casos la fuerza mayor prevista en el art. 24.2 RGI.

c) Cuáles son sus efectos respecto de su condición de funcionaria en prácticas (administrativos y retributivos, dies a quo y ad quem).

d) En el supuesto de que se adoptara una decisión que permita a la funcionaria la realización del curso en una fecha posterior y que fuera superado por ésta, ¿Deben pueden, de oficio o a instancia de parte, reconocerse efectos retroactivos? ¿Con qué extensión y desde qué fecha?

Es necesario destacar la falta de una completa regulación sobre el funcionario en prácticas, existiendo una serie de normas dispersas referidas al mismo.

El funcionario en prácticas aparece regulado en el artículo 24 del Reglamento General de Ingreso del Personal al Servicio de la Administración General del Estado y de Provisión de puestos de trabajo y Promoción Profesional de los Funcionarios Civiles de la Administración General del Estado, aprobado por el Real Decreto 364/1995, de 10 de marzo.

Hay que destacar que la relación que se establece entre el funcionario en prácticas y la Administración Pública en la que pretende ingresar es distinta a la relación que adquiere una vez que es nombrado funcionario de carrera.

Así, aquellos que no superen el curso selectivo o período de prácticas “perderán el derecho a su nombramiento como funcionarios de carrera, mediante resolución motivada de la autoridad que haya efectuado la convocatoria, a propuesta del órgano responsable de la evaluación del curso selectivo” (artículo 24.1, Reglamento General de Ingreso), y no generarán ningún derecho a su favor frente a la Administración, a salvo del pago de las retribuciones que les hubiere correspondido como funcionarios en prácticas o la cotización a la Seguridad Social durante dicho período.

Continúa el Apartado 2 del mismo artículo 24 disponiendo que: “Quienes no pudieran realizar el curso selectivo o el periodo de prácticas (…) o por causa de fuerza mayor debidamente justificada y apreciada por la Administración, podrán efectuarlo con posterioridad intercalándose en el lugar correspondiente a la puntuación obtenida”.

Delimitadas las características de la figura del funcionario en prácticas, en las que se destaca la clara diferencia existente entre un funcionario de carrera y un funcionario en prácticas, es necesario establecer si el régimen de permisos previsto para los funcionarios de carrera es aplicable a los funcionarios en prácticas.

A este respecto se entiende que ha de ser el Centro competente quien, a la vista de las circunstancias concurrentes en cada caso concreto, pondere la compatibilidad del permiso solicitado con la realización del período de prácticas o curso selectivo.

En este sentido, parece razonable que el permiso que se solicite no deba acordarse cuando el período del curso selectivo o de prácticas pueda quedar desvirtuado por la concesión del mismo, ya que es requisito sine qua non la superación de los mismos para poder ser nombrados funcionarios de carrera.

Prima facie, este parecería que podría ser el supuesto del permiso de maternidad contemplado en el artículo 49.a) del TRLEBEP; no obstante, y a falta de regulación normativa expresa en el ámbito de la Función Pública, se entiende que la decisión final que adopte el órgano competente debería de tener en cuenta, como a continuación se expondrá, tanto la regulación legal en materia de igualdad, como la jurisprudencia constitucional existente en esta materia y los diversos pronunciamientos que al hilo de la misma se ha venido produciendo por distintos órganos de la jurisdicción ordinaria.

El estudio de la legislación vigente en materia de igualdad, exige el examen de la Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, de Igualdad efectiva entre Mujeres y Hombres, y en concreto, para lo que aquí afecta, de sus artículos 3, 8 y 51, respectivamente.

El artículo 3, bajo la rúbrica de El principio de igualdad de trato entre mujeres y hombres, dispone que:

“El principio de igualdad de trato entre mujeres y hombres supone la ausencia de toda discriminación, directa o indirecta, por razón de sexo, y, especialmente, las derivadas de la maternidad, la asunción de obligaciones familiares y el estado civil”.

Por su parte, el artículo 8, titulado Discriminación por embarazo o maternidad, establece que:

“Constituye discriminación directa por razón de sexo todo trato desfavorable a las mujeres  relacionado con el embarazo o la maternidad”.

Finalmente, el artículo 51, dedicado a los Criterios de actuación de las Administraciones públicas, prevé que:

“Las Administraciones públicas, en el ámbito de sus respectivas competencias y en aplicación del principio de igualdad entre mujeres y hombres, deberán:

a) Remover los obstáculos que impliquen la pervivencia de cualquier tipo de discriminación con el fin de ofrecer condiciones de igualdad efectiva entre mujeres y hombres en el acceso al empleo público y en el desarrollo de la carrera profesional.

b) Facilitar la conciliación de la vida personal, familiar y laboral, sin menoscabo de la promoción profesional.

(…)

e) Establecer medidas efectivas para eliminar cualquier discriminación retributiva, directa o indirecta, por razón de sexo (…)”.

Asimismo, cabe destacar, como señala la propia Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, en su Exposición de Motivos, que a través de esta norma se incorpora al ordenamiento español la Directiva en materia de igualdad de trato 2002/73/CE, de reforma de la Directiva 76/207/CEE, relativa a la aplicación del principio de igualdad de trato entre hombres y mujeres en lo que se refiere al acceso al empleo, a la formación y a la promoción profesionales, y a las condiciones de trabajo.

Estas Directivas, por su parte, y entrando ya en el examen jurisprudencial, han dado lugar a que el Tribunal de Justicia de la Unión Europea (TJUE) se pronunciara respecto a una cuestión similar a la que se plantea a través de la Sentencia de 16 de febrero de 2006, asunto C – 294/04, dictada en virtud de cuestión prejudicial planteada por un órgano judicial español.

En concreto, la  Sentencia del TJUE de 16 de febrero de 2006, declaró que la citada directiva se opone a una normativa nacional que no reconozca a una trabajadora que se encuentre en permiso de maternidad, los mismos derechos reconocidos a otros aspirantes aprobados en el mismo procedimiento de selección, en lo que se refiere a las condiciones de acceso a la función pública, aplazando la toma de posesión de esa trabajadora hasta el término del permiso de maternidad, sin tener en cuenta la duración de dicho permiso a efectos del cómputo de su antigüedad.

Por  su parte, el 5 de mayo de 2014, la Sala Primera del Tribunal Constitucional dictó Sentencia en el recurso de amparo 3256-2012,  (STC 66/2014), en la que otorga el amparo a una mujer que, como consecuencia de coincidir el nacimiento de su hijo con la realización del curso selectivo para el ingreso en el Cuerpo de Gestión Procesal, no fue nombrada funcionaria de carrera hasta un año y medio después con el perjuicio que ello supuso para la recurrente.

El Tribunal entiende que en este caso se ha vulnerado el derecho de la demandante a no sufrir discriminación por razón de sexo (art. 14 CE), al no haber tenido en cuenta la Administración que la condición biológica y la salud de la mujer trabajadora ha de ser compatible con la conservación de los derechos profesionales, sin que la maternidad pueda producir ninguna desventaja, reconociendo a la interesada se retrotraigan los efectos económicos y administrativos en las mismas condiciones que el resto de integrantes de su promoción. 

En concreto, el Alto Tribunal, además de tener en cuenta la jurisprudencia comunitaria citada, establece en su Sentencia lo siguiente:

En el Fundamento Jurídico cuarto, dispone que:

<<(…) Ahora bien, la resolución administrativa no tuvo en cuenta que, si bien es cierto que la demandante de amparo solicitó el aplazamiento de la realización del curso e incluso, posteriormente, su no realización porque llevaba más de tres años como gestora procesal interina, eso no significa, como pone de manifiesto el Ministerio Fiscal en sus alegaciones, que aceptase  los efectos de ese aplazamiento, que combatió desde el principio>>.

Continúa el Fundamento Jurídico quinto:

<<De la motivación de la resolución administrativa y de la fundamentación de la Sentencia referida, se deduce, como sostiene el Ministerio Fiscal, que la maternidad de la demandante de amparo fue el fundamento del perjuicio laboral causado, concretado en el no reconocimiento de sus derechos económicos y administrativos con carácter retroactivo, desde la fecha en que sus compañeros de promoción tomaron posesión de sus plazas (…) La demandante de amparo solicitó en reiteradas ocasiones a la Dirección de Justicia de la Comunidad de Madrid la celebración de un curso ad hoc u otras medidas alternativas incluso que le permitiesen  no realizar el curso dado que llevaba más de tres años como funcionaria interina, desempeñando las labores de gestor procesal. (…)>>

En este sentido, el Alto Tribunal señala que: <<“corresponde inicialmente a la Administración ofrecer medidas alternativas razonables a la situación específica de la trabajadora derivada de la maternidad, que neutralicen una posible vulneración del principio de no discriminación del art. 14 CE>>.

Por su parte, en el Fundamento Jurídico sexto se establece que:

<<Tal y como ha quedado expuesto, tal vulneración fue reparada inicialmente por el Juez de lo Contencioso-Administrativo, quien en su Sentencia anuló la desestimación presunta de la solicitud formulada en vía administrativa y reconoció el derecho de la demandante a la plena efectividad de los derechos administrativos y económicos derivados de la toma de posesión como funcionaria de carrera del Cuerpo de Gestión Procesal y Administrativa en las mismas condiciones que el resto de los integrantes de su promoción>>.

En aplicación de esta doctrina constitucional, la Sentencia de 25 de noviembre de 2015 dictada por el Juzgado Central de lo Contencioso-Administrativo número 1 de Madrid, establece en su Fundamento de Derecho Segundo, lo que sigue:

<<(…) En consecuencia, a igual solución se ha de llegar en el presente supuesto, al haber sido también el proceso de maternidad de la recurrente, debidamente justificado, lo que motivo la ausencia al curso selectivo de su convocatoria, lo cual fue notificado por la recurrente con carácter previo a su inicio, sin que se ofreciera alternativa válida en tal proceso selectivo, debiéndose tener en cuenta que es doctrina de nuestro Tribunal Constitucional relativa a la prohibición constitucional específica sobre los actos discriminatorios por razón de sexo, que la lesión directa del art. 14 CE se habrá producido “cuando se acredite que el factor prohibido representó el fundamento de una minusvaloración o de un perjuicio laboral, no teniendo valor legitimador en estos casos la concurrencia de otros motivos que hubieran podido justificar la medida al margen del resultado discriminatorio” (…) motiva la aplicación de la normativa nacional en el sentido de reconocer a la trabajadora (o funcionaria) que se encuentre en permiso de maternidad los mismos derechos que a otros aspirantes aprobados en el mismo proceso de selección, lo que conlleva la estimación del presente recurso”, declarando el derecho de la recurrente a que “se le reconozca con carácter retroactivo todos los derechos económicos, de antigüedad y demás efectos que proceda, desde la fecha del fin del plazo de posesión de los aspirantes seleccionados en el mismo proceso selectivo en el que la recurrente tomo parte, (…) con el interés legal correspondiente en el caso de los derechos económicos”, e imposición de las costas procesales a la Administración Pública demandada.>>

Asimismo, cabe citar la Sentencia 285/2015, de 4 de mayo, de la Sala de lo Contencioso-Administrativo del Tribunal Superior de Justicia del País Vasco, que en su Fundamento Jurídico Quinto, dice así:

«(…) Además, la resolución de la Administración no sólo era acorde con la propia solicitud de la recurrente, al otorgarle el aplazamiento del periodo de prácticas, amparándose en las previsiones del art. 24.2 del mismo RD 364/1995, sino, asimismo era acorde, al proceder a su nombramiento como funcionaria en prácticas, con las exigencias constitucionales y comunitarias de proscripción de la discriminación por razón de sexo, y especialmente por situación de embarazo, dado que dicha situación no puede ser obstáculo al acceso a la función pública en condiciones de igualdad. Siendo en este sentido sumamente esclarecedora como alegaba la apelante, la sentencia de 16 de febrero de 2006 del Tribunal de Justicia de la Unión Europea, asunto C -204-04 […], supuesto que aunque no guarda identidad con el que nos ocupa sí exige valorar la improcedencia de la adopción de medidas que comporten, con relación al acceso al empleo (en este caso la función pública) en supuestos de situaciones de embarazo y maternidad, una limitación de los derechos de las trabajadoras, situándolas en discriminación, lo que ocurre si se demora el nombramiento de funcionaria en prácticas, con la subsiguiente limitación de los derechos que conlleva aquella demora, y de los que quedaría desprovista la trabajadora en atención a su situación de embarazo, afectación en este caso aún más grave, al demorar dicho nombramiento, que la examinada por el Tribunal en que el nombramiento se produce pero ante la falta de toma de posesión no se reconocieron determinados derechos de carácter, en última instancia, económicos y profesionales (…)».

Para evitar una discriminación por razón de sexo, concretada en un trato discriminatorio por razón de la maternidad, lo que supondría una vulneración de los artículos 14 y además, en este caso, del 23.2, ambos de la Constitución Española; de la doctrina establecida por el Tribunal Constitucional y del resto de pronunciamientos judiciales se deduce que recaería sobre la Administración Pública la obligación de establecer medidas que conlleven la adaptación para la realización del curso selectivo a la reciente maternidad de la funcionaria en prácticas, a través de “medidas alternativas razonables a la situación específica de la trabajadora derivada de la maternidad” (STC 66/2014).

Por tanto, se entiende que la Administración Pública debe de realizar todas las actuaciones posibles que permitan la realización del curso en la situación de maternidad, entendiendo, como señala dicha jurisprudencia que han de ser “medidas alternativas”, es decir, medidas distintas que puedan tener el mismo efecto que se persigue con las iniciales, sin que sea suficiente, a la luz de la doctrina expuesta, determinar que no cabe la participación en el curso selectivo únicamente atendiendo a la programación inicial que se haya podido hacer del mismo.

Finalmente, y si bien se entiende que la solución en este caso pasaría por la adopción de las medidas alternativas que permitiesen conciliar la realización del citado curso selectivo con la maternidad, atendiendo a la petición expresa que realiza el órgano consultante se examina, no obstante, la aplicación en este caso de la “fuerza mayor”.

Consultadas en el BOE las bases del proceso selectivo para ingreso, por el sistema general de acceso libre, en el Cuerpo de Ingenieros Técnicos Forestales al servicio de la Hacienda Pública, aprobadas por Orden HAP/1494/2015, de 16 de julio, se indica lo siguiente en su Anexo I, Apartado I. B, sobre el Curso Selectivo:

“B) Curso selectivo. (…). Todos los aspirantes que superen la fase de oposición realizarán un curso selectivo en la Escuela de la Hacienda Pública del Instituto de Estudios Fiscales, que deberán superar con aprovechamiento.(…)

La asistencia a las clases y actividades que se organicen en el desarrollo del mismo será obligatoria. El incumplimiento de este requisito, salvo causas justificadas, valoradas por la Escuela de la Hacienda Pública del Instituto de Estudios Fiscales, originará la imposibilidad de concurrir a las pruebas que se realicen durante el mismo y, por tanto, se perderá el derecho a ser nombrado funcionario de carrera.(…)

Los aspirantes que no superen el curso selectivo de acuerdo con el procedimiento de calificación previsto en esta convocatoria, perderán el derecho a su nombramiento como funcionarios de carrera, de acuerdo con lo previsto en el artículo 24.1 del Real Decreto 364/1995, mediante resolución motivada de la autoridad convocante, a propuesta del órgano responsable de la evaluación del curso selectivo.

Quienes no pudieran realizar el curso selectivo por causa de fuerza mayor, debidamente justificada y apreciada por la Administración, podrán incorporarse al inmediatamente posterior, intercalándose en el lugar que les corresponda de acuerdo con la puntuación obtenida”.

En primer lugar, cabe recordar que es el órgano convocante a quien le corresponde interpretar el alcance de las distintas previsiones contenidas en las bases de la convocatoria del proceso selectivo; sin perjuicio de ello, y en aras de facilitar el asesoramiento solicitado, se indica el parecer de esta Unidad al respecto.

A la luz de las bases de la convocatoria, que son “ley del proceso selectivo”, como ha recordado de modo reiterado la jurisprudencia, a la Escuela de la Hacienda Pública le correspondería determinar el carácter obligatorio o facultativo de la asistencia a todas las clases y actividades que se organicen en desarrollo del curso selectivo, y estimar el carácter justificado o no de las ausencias a las mismas que en su caso se produzcan.

En cambio, atendiendo a dichas bases, se entiende que la declaración de la existencia de una causa de fuerza mayor correspondería al órgano convocante o al que por delegación ejerza tal competencia, autoridad a la que, asimismo, le corresponde el nombramiento como funcionario en prácticas.

En caso de que se declare la fuerza mayor, en puridad y a la luz de la convocatoria, quien incurra en la misma cesaría en la condición de funcionario en prácticas desde dicho momento, y no volvería a ser nombrado como tal hasta que se incorporase en el curso selectivo inmediatamente posterior.

No obstante, y sin perjuicio de lo que finalmente interprete el órgano convocante, cabe recordar, como se ha podido constatar en los pronunciamientos judiciales examinados, que pese a que, atendiendo incluso a una posible petición de la interesada por la que se declare dicha causa (fuerza mayor), los órganos judiciales están entendiendo que los efectos económicos y administrativos y demás que pudieran proceder, se retrotraerán a la fecha de finalización del plazo para la toma de posesión de los aspirantes seleccionados en el mismo proceso selectivo en el que la recurrente tomo parte, declarando asimismo el derecho a que las cantidades que tenga que percibir por dichos conceptos se incrementen en el interés legal correspondiente, y con imposición de las costas procesales a la Administración Pública demandada; cuando no, que la causa de maternidad no debe de ser considerada fuerza mayor y que, por tanto, la funcionaria en prácticas debe de continuar en tal situación, sin perjuicio, de la realización del curso selectivo.

Por todo ello, se reitera que en este caso el parecer de esta Dirección General es que, a la luz de la Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, y de la doctrina del Tribunal de Justicia de la Unión Europea y del Tribunal Constitucional, se entiende que la Administración Pública debe de realizar todas las actuaciones posibles que permitan la realización del curso en la situación de maternidad, adoptando para ello las correspondientes medidas alternativas.

Todo lo anterior se informa sin perjuicio de lo que finalmente acuerde interpretar el órgano convocante.

Todo lo anterior se indica sin perjuicio de recordar que, de acuerdo con el régimen de competencias de este centro directivo, las respuestas a consultas que emite esta dirección general poseen carácter meramente informativo y, en consecuencia, no tienen carácter de criterio vinculante, ni originan derechos ni expectativas de derecho, ni implican vinculación alguna con el tipo de procedimientos a que se refieran. Además, al carecer de carácter preceptivo o vinculante, los órganos destinatarios de dichas respuestas podrán, en su caso, adoptar finalmente una decisión que no se corresponda con el parecer contenido en las mismas.

Las respuestas a consultas contenidas en este boletín atienden a las cuestiones planteadas a la luz de la normativa vigente en el momento de su emisión, de manera que dichas respuestas pueden verse afectadas por modificaciones legislativas posteriores o resoluciones judiciales.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Pla Estratègic de Subvencions del MTDFP

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies