artikuluak ezartzen duen eremu subjektiboari dagokionez. Administrazio Publikoko Aurretiazko Zerbitzuak Aitortzeari buruzko abenduaren 26ko 70/1978 Legearen 1. artikuluan, karrerako funtzionarioei baino ez dagokie aurretiko zerbitzuak aitortzea. Araubide bera aplikatuko zaie bitarteko langileei. Langile lan-kontratudunen kasuan, hitzarmen kolektiboan edo aplikatu beharreko legerian xedatutakora jo beharko da.
Aurretiazko zerbitzuak aintzat hartzea – Langile lan-kontratudunak
Kontsulta langile lan-kontratudunen aurretiko zerbitzuen onarpenari buruzkoa da. Hori dela eta, aldez aurretik ohartarazi behar da Administrazio Publikoko Aurretiazko Zerbitzuak Onartzeko abenduaren 26ko 70/1978 Legea funtzionarioei baino ez zaiela aplikatuko, 1.1 artikuluan honako hau ezartzen baitu:
“Estatuko Administrazioko, Tokiko Administrazioko, Erakunde Administrazioko, Justizia Administrazioko, Lan Jurisdikzioko eta Gizarte Segurantzako karrerako funtzionarioei administrazio horietan emandako zerbitzu guztiak aitortzen zaizkie, dagozkien kidegoak, eskalak edo plazak eratu edo horietan sartu aurretik, baita Administrazio publikoan sartzeko probak gainditu dituzten funtzionarioen praktikaldia ere”.
Bitarteko funtzionarioen kasuan, Enplegatu Publikoaren Oinarrizko Estatutuaren (TREBEP) Legearen testu bategina onartzen duen urriaren 30eko 5/2015 Legegintzako Errege Dekretuaren 25.2 artikuluak hau ezartzen du:
“Estatutu hau indarrean sartu aurretik emandako zerbitzuei dagozkien hirurtekoak onartuko zaizkie (bitarteko funtzionarioei), eta estatutu hau indarrean sartzen denetik aurrera baino ez dituzte izango ordainsariak”.
Aurreikuspen hori garatzeko, eta Estatuko Administrazio Orokorraren eremurako, Aurrekontuen eta Gastuen Estatu Idazkaritzaren eta Administrazio Publikorako Idazkaritza Nagusiaren 2007ko maiatzaren 7ko Instrukzio Bateratua onartu zen, Enplegatu Publikoaren Oinarrizko Estatutuaren Legearen 25.2 artikulua (gaur, testu bategina) aplikatzeko; instrukzio horretan, ezartzen da bitarteko funtzionarioek emandako zerbitzuen hirurtekoak aitortzeko aplikatu beharrekoak direla. “Administrazio Publikoko Aurretiazko Zerbitzuak Onartzeko abenduaren 26ko 70/1978 Legearen arauak eta horiek garatzeko araudia”.
Aurrekoa alde batera utzi gabe, eta langile lan-kontratudunei dagokienez, TREBEPen 7. artikuluak adierazten du administrazio publikoen zerbitzuko lan-kontratudun langileei honako araudi hau aplikatuko zaiela: “lan-arloko legeriaz eta hitzarmenez aplikagarriak diren gainerako arauez gain, Estatutu honetako manuek hala xedatzen dutenean.”
i. Estatuko Administrazio Orokorraren IV. Hitzarmen Kolektiboari (IV CUAGE) edo beste hitzarmen bati lotutako lan-kontratudun langileak.
IV. CUAGEri lotutako lan-kontratuko langileen kasuan, hitzarmenak honako hau dio 59. artikuluan:
“(…) Antzinatasunaren ondorioetarako, kontuan hartuko dira hitzarmen kolektibo honen 1. artikuluan aipatutako aplikazio-eremu funtzionalean emandako zerbitzuak, hala nola, karrerako funtzionario, bitarteko funtzionario eta Estatuko Administrazio Zibileko praktiketako langile gisa egindakoak, behin-behineko langile gisa egindakoak, lan-kontratu finkoko langile gisa egindakoak, aldi baterako lan-kontratupeko langile gisa egindakoak edo administrazio-kontratudun gisa egindakoak, Estatuko Funtzionario Zibilen Legearen babespean egindakoak, zeinaren testu artikulatua otsailaren 7ko 315/1964 Dekretuak onartu baitzuen”.
Hala, IV. CUAGEri lotutako lan-kontratudun langileentzat funtzionarioei aplikatzen zaien erregimenaren baliokidea ezartzen da. Beraz, 70/1978 Legean adierazitako terminoetan herri-administrazioetako batean emandako zerbitzuak aldez aurretik aitortzea, baldin eta kasuan kasuko kidegoak, eskalak edo plazak eratu edo horietan sartu aurretik eman badira eta funtzionario gisa edo kontratazio-araubidean eman badira.
Langile lan-kontratudunak beste hitzarmen kolektibo bati lotuta badaude, bertan xedatutakoa bete beharko da.
ii. Hitzarmenetik kanpoko lan-kontratudun langileak.
Bestalde, EAOko (IV. CUAGE) lan-kontratudun langileentzako IV. Hitzarmen Kolektibo Bakarraren aplikazio-eremutik kanpoko lan-kontratudun langileei aplikatu beharreko araubide juridikoa aztertzen da, aurretiko zerbitzuak aitortzearen arloan, betiere beste hitzarmen bati atxikita ez badaude.
Hitzarmena aplikatzen ez denez, Langileen Estatutuak eta haren lan-kontratuak antzinatasunaren ondorioetarako egindako zerbitzuak aitortzeari buruz egindako araudira jo behar dugu.
Langileen Estatutuak, IV. atalean, soldatari eta soldata-bermeei buruzkoan, ez du ordainsarien egitura arautzen; aitzitik, negoziazio kolektibora edo, halakorik ezean, banakako kontratura igortzen du egitura hori zehaztera. Nolanahi ere, honako hauek jaso beharko ditu (26.3 artikulua):
“oinarrizko soldata, denbora- edo obra-unitateka finkatutako ordainsari gisa, eta, hala badagokio, soldata-osagarriak, langilearen baldintza pertsonalen, egindako lanaren edo enpresaren egoeraren eta emaitzen arabera finkatuak, horretarako hitzartzen diren irizpideen arabera kalkulatuko direnak. Era berean, soldata-osagarri horiek finkagarriak diren edo ez ere itundu egingo da; kontrako akordiorik ez badago, ez dira finkagarriak izango lanpostuari edo enpresaren egoerari eta emaitzei lotuta daudenak.”
Hala, LEn arlo hori arautzen ez denez, hitzarmenetik kanpo kontratatutako langileen kasuan, haien lan-kontratuan jasotakoari jarraitu beharko zaio; beraz, kontratuan hala aurreikusita badago, edo kontratuan berariaz ezartzen bada gai horretarako hitzarmen kolektibo bakarrera jo behar dela, antzinatasuna finkatutako baldintzetan aitortuko da.
Horri buruzko estipulaziorik ez badago, ezingo dira aurretik egindako zerbitzuak onartu.
Aurreko guztia gorabehera, gogoratu behar da, zuzendaritza nagusi honen eskumenen araubidearen arabera, zuzendaritza nagusi honek egiten dituen kontsulten erantzunak informatzeko baino ez direla, eta, ondorioz, ez direla irizpide lotesleak, ez dutela ez eskubiderik ez eskubide-itxaropenik sortzen, eta ez dutela inolako loturarik sortzen dagozkien prozedura-motekin. Gainera, nahitaezko izaera edo izaera loteslerik ez dutenez, erantzun horien hartzaile diren organoek, hala badagokio, horietan jasotako iritziarekin bat ez datorren erabakia hartu ahal izango dute azkenean.
Buletin honetan jasotzen diren kontsulten erantzunek erantzuna emateko unean indarrean dagoen araudiaren arabera planteatutako galderei erantzuten diete, eta, beraz, erantzun horiek ondorengo lege-aldaketen edo ebazpen judizialen eragina jasan dezakete.