Prozedurarekin jarraitzea ezinezkoa denez, ebazteko eta ebazpena jakinarazteko epearen zenbaketa eten egin behar da, jarduketak artxibatu egin behar dira eta behin-behinean eteteko kautelazko neurria hartu behar da. Hala ere, funtzionarioaren egonlekua zehazteko egokitzat jotzen diren jarduketa guztiak egin beharko dira.
Leku ezezagunean dagoen funtzionarioari diziplina-espedientea artxibatzeko aukera
Leku ezezagunean dagoen funtzionario bati diziplina-espediente bat artxibatzeko aukerari buruzkoa da kontsulta.
Enplegatu Publikoaren Oinarrizko Estatutuaren Legearen testu bateginak, zeina urriaren 30eko 5/2015 Legegintzako Errege Dekretuaren bidez onartu baitzen, honela dio 98. artikuluan:
“1. Falta oso astunak edo falta astunak egiteagatik zehapena ezarri ahal izateko, aurrez ezarritako prozedura erabili beharko da nahitaez.
Falta arinengatiko zehapenak ezartzeko, prozedura sumarioa erabiliko da, interesdunari entzunaldia emanda.
2. Ingalaterra Estatutu hau garatzeko ezarriko den diziplina-prozedura prozesuaren eraginkortasun, azkartasun eta ekonomiaren printzipioak aintzat hartuta egituratuko da, betiere, ustezko erantzulearen defentsa-bermeak eta eskubideak erabat errespetatuta.
Prozeduraren barruan instrukzio-fasea eta zehapen-fasea behar bezala bereizita egongo dira, eta organo ezberdinak arduratuko dira horretaz.
3. Olaizola II Zehapen-prozedurak erregulatzen dituzten arauetan hala aurreikusita dagoenean, behin-behineko neurriak hartu ahal izango dira ebazpen arrazoitu bidez, eman daitekeen azken ebazpenaren eraginkortasuna ziurtatzeko.
Diziplina-espedientea tramitatzean kautela-neurri gisa behin-behineko etendura ezartzea erabakitzen denean, etenaldia ezin izango da 6 hilabetetik gorakoa izan, interesdunari egotz dakizkiokeen arrazoiak direlaeta prozedura geldiarazten ez bada. Behin-behineko etendura prozedura judiziala tramitatzen ari den bitartean ere erabaki ahal izango da, eta epaileak agindutako behin-behineko espetxealdiak edo lanpostuan jardutea eragozten duten bestelako neurriek irauten duten bitartean iraungo du. Kasu horretan, behin-behineko etenaldia sei hilabetetik gorakoa bada, ez du lanpostua galtzea ekarriko.
Behin-behineko etendura duen funtzionarioak etenaldi horretan eskubidea izango du oinarrizko ordainsariak eta, hala badagokio, seme-alaba ardurapean izateagatiko familia-prestazioak jasotzeko.
4. Ingalaterra Behin-behineko etendura behin betiko bihurtzen denean, funtzionarioak etendurak iraun bitartean jasotakoa itzuli beharko du. Behin-behineko etendura hori behin betiko zehapen bihurtzen ez bada, Administrazioak funtzionarioari itzuli beharko dio benetan jasotako hartzekoen eta eskubide guztiak izanez gero jaso beharko zituzkeen hartzekoen arteko aldea.
Behin-behineko etenduran emandako denbora kontuan hartuko da etendura irmoa betetzeko orduan.
Behin-behineko etendura irmo deklaratzen ez bada, etenaldi hori zerbitzu aktibotzat joko da, eta funtzionarioa bere lanpostura berehala itzultzea erabaki beharko da, eskubide ekonomiko guztiak eta etendura gertatu zenetik bidezkoak diren gainerakoak onartuta”.
Halaber, TRLEBEPek hau ezartzen du azken xedapenetako laugarrenaren 2. apartatuan: “Funtzio Publikoko Legeak eta horiek garatzeko erregelamenduzko arauak eman arte, administrazio publiko bakoitzean indarrean egongo dira giza baliabideak antolatzeari, planifikatzeari eta kudeatzeari buruz indarrean dauden arauak, estatutu honetan ezarritakoaren aurkakoak ez diren bitartean”.
Aipatutako xedapenaren arabera, Estatuko Administrazio Orokorraren eremuan, diziplina-erantzukizunaren arloan indarrean jarraitzen dute urtarrilaren 10eko 33/1986 Errege Dekretuak, Estatuko Administrazioko Funtzionarioen Diziplina Araubidearen Erregelamendua onartzen duenak, eta martxoaren 10eko 365/1995 Errege Dekretuak, Estatuko Administrazio Orokorreko Funtzionario Zibilen Administrazio Egoeren Erregelamendua onartzen duenak.
33/1986 Errege Dekretuaren 26. artikuluak honako hau dio: “Izapideak, komunikazioak eta jakinarazpenak Administrazio Prozedurari buruzko Legearen IV. tituluko II. kapituluko lehen eta bigarren ataletan xedatutakoari egokituko zaizkio oso-osorik.”
Horri dagokionez, Administrazio Publikoen Administrazio Prozedura Erkidearen urriaren 1eko 39/2015 Legeak honako hau ezartzen du 25.2 artikuluan: “Prozedura interesdunari egotz dakiokeen arrazoiren bategatik geldiarazi den kasuetan, ebazteko eta ebazpena jakinarazteko epearen zenbaketa ere gelditu egingo da”.
Bestalde, 365/1995 Errege Dekretuko 21. artikuluak honako hau xedatzen du:
“1. Behin-behineko etendura prebentzio gisa erabaki ahal izango da prozedura judizial bat edo diziplina-prozedura bat izapidetzen ari den bitartean.
2. Ingalaterra Prozedura judizial bat izapidetzen ari den bitartean funtzionario baten behin-behineko espetxeratzea edo bere lanpostuan aritzea eragozten duten beste neurri batzuk dekretatzen badira, behin-behineko etenduran deklaratuko da, neurri horiek hedatzen diren aldirako.
3. Olaizola II Espedientea abiarazteko agindua eman zuen agintariak erabaki ahal izango du behin-behinean etetea, diziplina-espedientea izapidetzen ari den bitartean prebentzio-neurri gisa; nolanahi ere, etenaldi hori ezin izango da sei hilabetetik gorakoa izan, interesdunari inputa dakiokeen prozedura geldiarazten ez bada.
4. Ingalaterra Egitekoez behin-behingoz gabetuta dagoenak eskubidea izango du soldataren, hirurtekoen eta aparteko ordainsarien %75 jasotzeko, bai eta bere ardurapeko seme-alabagatiko prestazio ekonomiko osoa jasotzeko ere, salbu eta espedientea interesatuari egoztekoa denean; kasu horretan, ordainsari oro galduko da, egitekoez gabetuta dagoen bitartean. Era berean, ez da ezer egiaztatu beharko diziplina-prozeduran edo zigor-arloko prozesuan agertu ez bada.
5. Tiran +29.53 Behin-behineko etendura irmo deklaratzen ez bada, etenaldi hori zerbitzu aktibotzat hartuko da, eta funtzionarioa berehala bere lanpostuan hasteko erabakia hartuko da, eskubide ekonomikoak eta etenduraren ondorio-datatik dagozkion gainerakoak onartuta”.
Aurreko horrekin bat etorriz, eta prozedurarekin jarraitzea ezinezkoa denez, indarrean dagoen 39/2015 Legearen 25.2 artikuluaren arabera, bidezkoa da ebazpena ebatzi eta jakinarazteko epearen zenbaketa etetea.
Hori gertatu behar da funtzionarioaren egonlekua zehazteko egokitzat jotzen diren jarduketa guztiak egin ondoren. Jarduketa horiek beste administrazio-agintaritza batzuen lankidetza eskatzea ere izan beharko lukete, hala nola Polizia Nazionalari, Kanpo Arazoetako, Europar Batasuneko eta Lankidetzako Ministerioari, Espainiak atzerrian dituen kontsulatuen bidez, Erregistro Zibilari eta abarri, subjektuaren egoera eta egonlekua zehazteko.
Egintza horien ondorioz, zeinak espedientean behar bezala dokumentatuta egon beharko baitira, ezjakintasun-egoerak aurrera egiten badu, espedientatutako funtzionarioaren egonlekuaren arabera, eta ezin bada jakinarazi —kontuan izanik administrazio-zehapenen ezarpena prozedura baten bidez egiaztatu behar dela, non ustezko erruztatuak aukera izango baitu bere eskubideari komeni zaiona alegatzeko eta egoki deritzen frogak proposatzeko, eta, horri dagokionez, funtzionario publikoen diziplina-prozeduraren funtsezko izapide bi izanik, errudunaren defentsarako prozeduraren jakinarazpena egin ahal izateko, ez bada, behin-behineko ebazpen hori eskatzeko aukera ematen duena (43/1986 Dekretua), baizik eta Errege Dekretua artxibatzeko eskatzen den prozeduraren jakinarazpenaren ebazpena emateko, eta ebazpen hori eskatzeko aukera ematen badu, eta, Errege Dekretuari dagozkion frogen berri emateko, ez bada, behin-behin-behineko ebazpenera arte).
Era berean, testuinguru horretan, badirudi posible dela eta bidezkoa dela behin-behineko neurria hartzea, EBZLTBren 98.3 artikuluan aurreikusia, hau da, behin-behineko etetea. Horrek esan nahi du, batetik, neurri hori (EBZLren 98.3 artikulua eta Administrazio Egoeren Erregelamenduaren 21.4 artikulua) arau orokor gisa aurreikusitako 6 hilabete baino gehiago ere luzatzen dela, eta, bestetik, zehatzeko prozedura interesdunari egotz dakiokeen arrazoiren batengatik geldiarazten bada (EBZLren 98.3 artikulua eta Administrazio Egoeren Erregelamenduaren 21.4 artikulua), ordainsari oro galtzen dela.
Aurreko guztia gorabehera, gogoratu behar da, zuzendaritza nagusi honen eskumenen araubidearen arabera, zuzendaritza nagusi honek egiten dituen kontsulten erantzunak informatzeko baino ez direla, eta, ondorioz, ez direla irizpide lotesleak, ez dutela ez eskubiderik ez eskubide-itxaropenik sortzen, eta ez dutela inolako loturarik sortzen dagozkien prozedura-motekin. Gainera, nahitaezko izaera edo izaera loteslerik ez dutenez, erantzun horien hartzaile diren organoek, hala badagokio, horietan jasotako iritziarekin bat ez datorren erabakia hartu ahal izango dute azkenean.
Buletin honetan jasotzen diren kontsulten erantzunek erantzuna emateko unean indarrean dagoen araudiaren arabera planteatutako galderei erantzuten diete, eta, beraz, erantzun horiek ondorengo lege-aldaketen edo ebazpen judizialen eragina jasan dezakete.