Nahiz eta, salbuespen gisa, eta lanpostuen zerrendan xedatutakoaren arabera, funtzionario publiko irakasleek Estatuko Administrazio Orokorrean lanpostu bat bete, ulertzen da ezin dutela gradu pertsonala finkatu. Irakasle funtzionarioak, Estatuko Administrazio Orokorrean lanpostu bat izan arren, zerbitzu aktiboan jarraitzen du bere kidegoan, hau da, bere karrera administratiboan gradu pertsonala aurreikusten ez zaion funtzionario-kidegoan.
Irakasle funtzionario batek gradu pertsonala finkatzeko aukera
Kontsulta irakasle funtzionario batek gradu pertsonala finkatzeko aukerari buruzkoa da. Zentzu honetan, hezkuntzaren ezaugarri eta berezitasunak direla eta, irakaskuntzako funtzio publikoa zenbait Kidegotan antolaturik dago, eta Hezkuntza Sistema egituratuta dagoen maila desberdinetan burutzen dituen funtzioak Kidego horiei dagozkie, esklusiboki, eta horien estatutua erregulazio espezifiko batek osatzen du.
Zehazki, Hezkuntzari buruzko maiatzaren 3ko 2/2006 Lege Organikoaren seigarren xedapen gehigarrian eta harekin bat datozenetan eta Enplegatu Publikoaren Oinarrizko Estatutuaren Legearen testu bateginean (TRLEBEP) (urriaren 30eko 5/2015 Legegintzako Errege Dekretuaren bidez onartua) aurreikusitakoaren arabera, irakasleak beren araudi espezifikoaren mende daude. Araudi hori, alde batetik, irakaskuntza-funtzio publikoaren arloko oinarrizko arauek osatzen dute, baina, aldi berean, irakaskuntzako funtzio publikoaren gaineko arau bereziek eta espezifikotasunek ahalbidetzen dute.
Hala berresten du TRLEBEPen 2.3 artikuluak. Honela dio artikulu horrek:
“Irakasleak eta osasun-zerbitzuetako estatutupeko langileak Estatuak eta autonomia-erkidegoek, bakoitzak bere eskumenen esparruan, emandako berariazko legediaren eta estatutu honetan aurreikusitakoaren arabera arautuko dira, III. tituluko II. kapitulua izan ezik, 20. artikulua izan ezik, eta 22.3, 24. eta 84. artikuluak izan ezik”.
Agindu horren arabera, irakasleak berariaz baztertuta daude karrera profesionalari buruzko aurreikuspen propioetatik (III. tituluko II. kapitulua), eta gogoratu behar da gradu pertsonala karrera profesional administratiboaren elementu espezifikoa dela.
Aurreikuspen horren arrazoia da, adierazi bezala, legegileak ulertzen duela irakaskuntzako jarduerak, bere berezitasunengatik, tratamendu espezifikoa eskatzen duela, bereziki karrera profesionalari dagokionez, karrera garatzen den eremua eta lanpostu mota berean jarraitzea kontuan hartuta; beraz, alde horretatik, arau orokorrak ez dira aplikatu behar.
Bestalde, gogoratu behar da, TRLEBEPen azken xedapenetako laugarrenean aurreikusitakoaren arabera, IIII. tituluko II. kapituluan karrera profesionalari buruz jasotako arauek ondorioak izango dituztela estatutu hori garatzeko ematen diren Funtzio Publikoko legeak indarrean jartzen direnean, eta, bitartean, aurreko lege-aurreikuspenek indarrean jarraituko dutela.
Horri dagokionez, Funtzio Publikoa Erreformatzeko Neurriei buruzko abuztuaren 2ko 30/1984 Legearen hamabosgarren xedapen gehigarrian agindutakoa bete behar da; izan ere, xedapen gehigarri horrek indarrean jarraitzen du, Funtzio Publikoaren Legearen Testu Bategineko azken xedapenetako laugarrenean aurreikusitakoaren babespean. Zentzu honetan, bere lehen apartatuak ezartzen du irakaskuntzako funtzio publikoa eratzen deneko Kidego edo Eskaletako funtzionariei ez zaiela aplikatuko bere 20, 21 eta 22 artikuluetan gradu pertsonalari buruz aurrikusten dena.
Xedapen horren bigarren atalak honako hau zehazten du:irakaskuntzako funtzio publikoan sartzea, (...) lanbide-sustapena, barne-sustapena eta Kidego eta Eskalen berrantolaketa lege-mailako xedapenen bidez arautuko dira, hezkuntza-sistemaren egiturarekin eta premiekin bat etorriz”.
Era berean, aipatutako xedapen gehigarriaren laugarren apartatuan honako hau jasotzen da:Irakasleek hezkuntza-administrazioan bete ahal izango dituzte lanpostuak, dagozkien lanpostu-zerrendetan zehaztutakoaren arabera, gradu pertsonala finkatu gabe.”.
Horrela, irakasle funtzionarioek hezkuntza-administrazioan lanpostuak betetzeko aukera izan dezaten, beharrezkoa izango da lanpostuen zerrendak berariaz aurreikustea lanpostu horiek irakasleekin betetzeko aukera, baina ezin izango da inola ere sendotu lanpostu horien garapen-maila pertsonala.
Azken batean, nahiz eta, salbuespen gisa, eta lanpostuen zerrendan xedatutakoaren arabera, funtzionario publiko irakasleek Administrazioan lanpostu bat bete, ezin dute gradu pertsonala finkatu; eta hori guztia, Estatuko Administrazio Orokorrean lanpostu bat betetzeak ez dakarrelako zerbitzu-emailearen eta Administrazio Publikoaren arteko harremanaren izaera juridikoa aldatzea; izan ere, kasu honetan, gure kasuan, Administrazio Orokorreko funtzionario izaten jarraitzen du, nahiz eta bere kidego aktiboan egon, Administrazio Orokorreko kidegoari dagokion kidegoaren barruan.
Aurreko guztia gorabehera, gogoratu behar da, zuzendaritza nagusi honen eskumenen araubidearen arabera, zuzendaritza nagusi honek egiten dituen kontsulten erantzunak informatzeko baino ez direla, eta, ondorioz, ez direla irizpide lotesleak, ez dutela ez eskubiderik ez eskubide-itxaropenik sortzen, eta ez dutela inolako loturarik sortzen dagozkien prozedura-motekin. Gainera, nahitaezko izaera edo izaera loteslerik ez dutenez, erantzun horien hartzaile diren organoek, hala badagokio, horietan jasotako iritziarekin bat ez datorren erabakia hartu ahal izango dute azkenean.
Buletin honetan jasotzen diren kontsulten erantzunek erantzuna emateko unean indarrean dagoen araudiaren arabera planteatutako galderei erantzuten diete, eta, beraz, erantzun horiek ondorengo lege-aldaketen edo ebazpen judizialen eragina jasan dezakete.