Baldin eta behin-behineko atxikipenean dagoen funtzionario bat ez bada aurkezten betetzen ari den lanpostuaren lehiaketara eta azkenean beste funtzionario batek eskuratzen badu, ulertuko da bere kidego edo eskalako lanpostu bat behin-behinean betetzea esleituko dion organo eskudunaren esanetara geratuko dela.
Funtzionario bat behin-behineko atxikipenean betetzen duen plazaren merezimendu-lehiaketara ez aurkeztearen ondorioak.
Auzia behin-behineko atxikipenean lanpostua betetzen ari den funtzionarioak duen egoerari buruzkoa da, baldin eta, lanpostua lehiaketa bidez betetzeko deialdia egin ondoren, lanpostua aurkezten ez bada.
Hala, lehenik eta behin, aplikatu beharreko esparru juridikoa aztertu behar da. Enplegatu Publikoaren Oinarrizko Estatutuaren Legearen testu bategina onartzen duen urriaren 30eko 5/2015 Legegintzako Errege Dekretuaren azken xedapenetako laugarrenean, aldatu egiten da lanpostuak betetzeari eta mugikortasunari buruzko xedapenak indarrean jartzeari dagokionez, harik eta Estatutua garatzeko emango diren Funtzio Publikoko legeak indarrean jarri arte. TREBEPen azken xedapenetako laugarrenak honela dio bigarren apartatuan:
“Funtzio Publikoko Legeak eta horiek garatzeko erregelamenduzko arauak eman arte, administrazio publiko bakoitzean giza baliabideak antolatzeari, planifikatzeari eta kudeatzeari buruz indarrean dauden arauak egongo dira indarrean, estatutu honetan ezarritakoaren aurkakoak ez diren bitartean”
Ondorioz, indarrean jarraitzen dute abuztuaren 2ko 30/1984 Legeak (Funtzio Publikoa erreformatzeko neurriei buruzkoa) eta martxoaren 10eko 364/1995 Errege Dekretuak (Estatuko Administrazio Orokorraren zerbitzupeko langileen sarrerari buruzko eta Estatuko Administrazio Orokorreko funtzionario zibilen lanpostuak betetzeari eta lanbide-sustapenari buruzko Erregelamendu Orokorra onartzen duena) araututako lanpostu-hornikuntzari eta mugikortasunari buruzko xedapenek.
Zehazki, eta behin-behineko atxikipenaren figurari dagokionez, martxoaren 10eko 364/1995 Errege Dekretuaren 63. artikuluan dago araututa. Artikulu horretan, behin-behineko atxikipena egiteko kasuak arautzen dira.
Behin-behineko adskripzioak salbuespen dira lanpostuak betetzeko erregimen orokorrean, eta kasu tasatuetan gertatzen dira. Lanpostuak betetzeko salbuespenezko eta aldi baterako kasua denez, behin-behinekotasun horrek ezin du iraun denboran. Beraz, sistema horrek betetzen dituen lanpostuak hutsik geratu direla joko da, lanpostuak betetzeko modu arruntenean sartu ahal izateko. Behin-behineko atxikipenaren formula hori ezin da hartu lanpostuak hornitzeko ordezko aukeratzat, lanpostuak betetzeko prozedura arruntak ordeztuz (eta izendapen askeko prozedurak), eta, beraz, ez da justifikatuko justizia- eta, salbuespenik gabe, justizia-mekanismo orokor baten bidez, ez eta, salbuespenik gabe, ez bada, salbuespenik gabe, ohiko kasuetan.
Horregatik, behin-behineko atxikipena erabiltzea salbuespenezkoa eta tasatua dela kontuan hartuta, Araudi horretako 72. artikuluko 2. idatz-zatiak honako hau xedatzen du:behin-behineko atxikipenaren bidez betetako lanpostuak behin betiko betetzeko, lanpostu-zerrendetan aurreikusitako sistemen bidez egingo da deialdia. Horretan diharduten funtzionariek dagozkien deialdietan parte hartu beharko dute”.
Ondorioz, behin-behinean atxikita daudenek, artikulu honen arabera betetzen duten lanpostuari dagozkion deialdietan parte hartzeko betebeharra dute. Araudiaren 72.2. Kasu horretan, ez da lanpostuak betetzeko lehiaketa batean borondatez parte hartzeko baldintza, baizik eta deialdietan parte hartzeko legezko betebeharra, behin-behinean betetzen den lanpostuari dagokionez, eta, horregatik, ez da eskatzen parte hartu ahal izateko behin betiko destinoan bi urtez egon beharra.
Aurrekoa kontuan hartuta, auzia behin-behineko atxikipenean betetzen duen plazaren merezimendu-lehiaketara aurkezten ez den funtzionario batentzako ondorioetan oinarritzen da.
Adierazi bezala, lehiaketan parte hartzea ez da borondatezkoa, baina arauak ez du inolako ondoriorik ezartzen plaza betetzen duena ez bada aurkezten dagokion hornitze-prozedurara. Hori horrela izanik ere, lehiaketan parte hartu bai baina lanposturik lortuko ez balu geratuko litzatekeen egoera berean geratzea izango litzateke konponbidea, Funtzio Publikoa Erreformatzeko Neurriei buruzko abuztuaren 2ko 30/1984 Legearen 21.2.b) artikuluaren arabera. Artikulu horrek honela dio:
“Aurreko artikuluan ezarritako sistemen bidez beste lanposturik lortu gabe lanpostua uzten duten funtzionarioak idazkariordearen, organismoko zuzendariaren, gobernuaren ordezkariaren edo gobernuaren ordezkariordearen edo gainerako administrazioetako antzeko organoen esanetara geratuko dira, eta beren kidego edo eskalari dagokion lanpostu bat behin-behinean betetzeko ardura emango diete”.
Hau da, behin-behineko atxikipenean dagoen bat betetzen ari den lanpostuaren lehiaketara aurkezten ez bada eta beste funtzionario batek betetzen badu, bere kidego edo eskalako lanpostu bat behin-behinean betetzea esleituko dion organo eskudunaren esanetara geratuko da.
Aurreko guztia gorabehera, gogoratu behar da, zuzendaritza nagusi honen eskumenen araubidearen arabera, zuzendaritza nagusi honek egiten dituen kontsulten erantzunak informatzeko baino ez direla, eta, ondorioz, ez direla irizpide lotesleak, ez dutela ez eskubiderik ez eskubide-itxaropenik sortzen, eta ez dutela inolako loturarik sortzen dagozkien prozedura-motekin. Gainera, nahitaezko izaera edo izaera loteslerik ez dutenez, erantzun horien hartzaile diren organoek, hala badagokio, horietan jasotako iritziarekin bat ez datorren erabakia hartu ahal izango dute azkenean.
Buletin honetan jasotzen diren kontsulten erantzunek erantzuna emateko unean indarrean dagoen araudiaren arabera planteatutako galderei erantzuten diete, eta, beraz, erantzun horiek ondorengo lege-aldaketen edo ebazpen judizialen eragina jasan dezakete.