Zerbitzu berezietan egindako denbora gradu pertsonala eskuratzearen ondorioetarako zenbatuko da, hasierako gradua izan edo ez, zerbitzu aktiboan betetako azken lanpostuan egindako denbora gisa edo egoera horretan egondako denboran lehiaketa bidez lortutako denbora gisa; hala ere, gradu hori benetan aitortuko da funtzionarioa dagokion lanpostuan zerbitzu aktibora itzultzen denean.
Behin-behineko langile baten lanpostua betetzen duen funtzionarioak finkatu beharreko mailari dagokionez, irizpidea da betetzen duen lanpostuaren gradua zerbitzu aktiboko egoeran betetzen badu soilik finkatu dezakeela. Zerbitzu berezietako egoeran egiten badu, zerbitzu aktiboan betetako azken lanpostuari egin beharko dio erreferentzia denborak.
Gradu pertsonala aitortzeko zerbitzu berezietan emandako denbora zenbatzea. Aipamen berezia behin-behineko langileen lanpostuei
Planteatutako gaia gradu pertsonala aitortzeko zerbitzu berezien egoeran emandako denbora zenbatzeari buruzkoa da, eta aipamen berezia egiten zaio behin-behineko langileen lanpostuei.
Hala, lehenik eta behin, aplikazio-esparru juridikoa aztertu behar da. Honako hauek osatzen dute: Enplegatu Publikoaren Oinarrizko Estatutuaren Legearen testu bategina, urriaren 30eko 5/2015 Legegintzako Errege Dekretuaren bidez onartua (aurrerantzean, TRLEBEP); abuztuaren 2ko 30/1984 Legea, Funtzio Publikoa Erreformatzeko Neurriei buruzkoa (hemendik aurrera, 30/84 Legea); eta Estatuko Administrazio Orokorreko Langileak Sartzeko Erregelamendu Orokorra, martxoaren 10eko 364/1995 Errege Dekretuaren bidez onartua, eta Estatuko Administrazio Zibileko Langileen Administrazio Profesionaleko Lanpostuen Sustapenerako Errege Dekretuaren bidez onartua.
Aurrekoa kontuan hartuta, planteatutako arazoa konpontzeko, aplikatzekoa den araudian jasotako arau orokorra aipatzeaz gain, aipamen berezia egin behar zaio behin-behineko langileen lanpostuen okupazioaren kasuei.
a) Arau orokorra
TRLEBEPen azken xedapenetako laugarrenaren 3. zenbakian honako hau ezartzen da:Funtzio Publikoko Legeak ematen direnean eta lege horiek garatzeko erregelamenduzko arauak ematen direnean, administrazio publiko bakoitzean giza baliabideak antolatzeari, planifikatzeari eta kudeatzeari buruz indarrean dauden arauek indarrean jarraituko dute, estatutu honetan ezarritakoaren aurkakoak ez diren bitartean.”. Aipatutako xedapenaren arabera, Estatuko Administrazio Orokorraren eremuan, barne-sustapenari, gradu pertsonala finkatzeari eta lanpostuak betetzeari dagokienez, indarrean jarraitzen dute 30/1984 Legeak eta DSBEak.
Testuinguru horretan, 30 /1984 Legearen 21.1.d) artikuluak honako hau ezartzen du:
“Gradu pertsonala eskuratzeko, dagokion mailako lanpostu bat edo gehiago bete behar dira bi urte jarraian edo hiru urte tarteak eginez. Funtzionarioak lanpostua betetzen duen bitartean lanpostuaren maila aldatzen bada, lanpostua sailkatuta egon den mailarik altuenarekin zenbatuko da lanean emandako denbora.
Aurreko lerroaldean xedatutakoa horrela bada ere, euren graduari dagozkion bi maila baino goragoko lanpostua lortzen duten funtzionariek duten gradua baino bi mailaz goragokoa sendotuko dute jarraian egindako bi urtez behingo zerbitzuegatik, betetako lanpostuarenari dagokionaz goragokoa inoiz izan ez daitekeela”.
Hasierako gradu pertsonala finkatzeari dagokionez, Diru-sarrerak Bermatzeko Errentaren 70.3 artikuluak honako hau xedatzen du:Hautaketa-prozesua gainditu ondoren esleitutako lanpostuaren mailari dagokiona finkatuko dute, nahitaez, hasierako gradu pertsonaltzat, salbu eta, borondatez, beheragoko mailako lanpostu bat betetzen hasten badira; kasu horretan, azken horri dagokiona finkatuko dute.”.
Era berean, Erregelamenduak 70.9 artikuluan zerbitzu berezietan emandako denbora zenbatzeari egiten dio erreferentzia, gradua honako modu honetan finkatzeko:
“9. Zerbitzu berezietan emandako denbora, gradu pertsonala eskuratzearen ondorioetarako, zerbitzu aktiboko egoeran betetako azken lanpostuan edo egoera horretan egondako denboran lehiaketa bidez lortutakoan emandakotzat hartuko da”.
Beraz, oro har, zerbitzu berezietan emandako denbora kontuan hartuko da gradu pertsonala eskuratzeari dagokionez, hasierako gradua izan edo ez, zerbitzu aktiboan betetako azken lanpostuan emandakotzat, edo egoera horretan egon den denboran lehiaketa bidez lortutakotzat; nolanahi ere, gradu hori benetan aitortuta egongo da funtzionarioa dagokion lanpostuan zerbitzu aktibora itzultzen denean.
b) Gradua behin-behineko lanpostu batean finkatzea
Aipatu den moduan, DSBEren 70.9 artikuluak zerbitzu berezien egoeran emandako denbora zenbatzeari dagokionez jasotzen duen bermea zerbitzu aktiboko egoeran betetako azken lanpostuari dagokio (edo egoera horretan egondako denboran lehiaketa bidez lortutako lanpostuari). Beraz, funtzionarioak zerbitzu berezietako egoeran dagoen behin-behineko langile baten lanpostua betetzen badu, hori da aplikatu beharreko irizpidea.
Ez da gauza bera gertatzen, ordea, lanpostu hori zerbitzu aktiboan betetzen bada; kasu horretan, lanpostu horretan emandako denbora gradu hori finkatzeko kontuan hartzen da, gradua finkatzeko arau orokorren arabera.
Aurrekoaren adibide gisa, kontsultatutako kasu hauek jasotzen dira:
1. kasua: 30. gradu pertsonala zerbitzu berezietako egoeratik behin-behineko langile gisa finkatzeko aukera kontsultatzen da. Kasu horretan, funtzionarioak, behin-behineko langile gisa zerbitzu berezietako egoerara igaro aurretik, 28. mailako lanpostu bat izan zuen esleituta (gradu hori jada finkatua zuen), 30. mailako lanpostuan aritu zen bi urtez baino gehiagoz, eta behin-behinean 30. mailako lanpostu batera itzuli zen, geroago behin betiko bihurtuko dena.
Adierazitakoaren arabera, DSBEren 70.9 artikuluak jasotzen duen bermea zerbitzu aktiboko egoeran betetako azken lanpostuari dagokio, kasu honetan 28. mailako postuari.
Hortaz, gradu pertsonala finkatzeko, zerbitzu berezien egoera administratiboan emandako denbora zerbitzu aktiboaren egoeran funtzionarioak behin betiko bete duen azken postuan emandakotzat hartuko da; hau da, 28. mailako postuan emandakotzat. Beraz, gradu hori jada finkatua duenez, zerbitzu berezietan emandako denbora ezingo da erabili gradurik ezagutzeko.
Bestelakoa izango zatekeen behin-behineko langile postua zerbitzu aktiboko egoeran eman izan balu; kasu horretan, 30. mailako postuan emandako denbora gradu hori finkatzeko zenbatu izan baliote, gradua sendotzeko arau orokorren arabera.
2. kasua: Udal batean Poliziaren Kidego Nazionaleko Goi Mailako Eskalako funtzionario batek N30 lanpostua zerbitzu berezietan betetzeagatik 30 gradu pertsonala sendotzeko aukera kontsultatzea. Kasu honetan, interesdunak 27. mailako lanpostu bat betetzen zuen zerbitzu berezietako egoerara igaro zen unean.
Kontsultaren kasu zehatzean, Eusko Jaurlaritzako Lurralde Antolamendu, Etxebizitza eta Ingurugiro Sailaren 70.9 DSBE, zerbitzu berezietan emandako denborak 27 maila hori finkatzeko balioko luke, baldin eta egoera aldatzeko unean interesdunak aurretik finkatu ez balu. Hau da, planteatzen den kasurako, Udalean egindako denborak erreserba lanpostuari dagokion gradua sendotzeko bakarrik balioko lioke.
Beste kontu bat da “ad intra” ondorioak (eremu propioan izan ditzakeenak) Udalak bere araudia aplikatuz eta bere burua antolatzeko ahala erabiliz egin lezakeen behin-behineko langile gradua aitortzeak.
Ondorioz, honako hau esan behar da:
Zerbitzu berezietan egindako denbora gradu pertsonala eskuratzearen ondorioetarako zenbatuko da, hasierako gradua izan edo ez, zerbitzu aktiboan betetako azken lanpostuan egindako denbora gisa edo egoera horretan egondako denboran lehiaketa bidez lortutako denbora gisa; hala ere, gradu hori benetan aitortuko da funtzionarioa dagokion lanpostuan zerbitzu aktibora itzultzen denean.
Behin-behineko langile baten lanpostua betetzen duen funtzionarioak finkatu beharreko mailari dagokionez, irizpidea da betetzen duen lanpostuaren gradua zerbitzu aktiboko egoeran betetzen badu soilik finkatu dezakeela. Zerbitzu berezietako egoeran egiten badu, zerbitzu aktiboan betetako azken lanpostuari egin beharko dio erreferentzia denborak.
Aurreko guztia gorabehera, gogoratu behar da, zuzendaritza nagusi honen eskumenen araubidearen arabera, zuzendaritza nagusi honek egiten dituen kontsulten erantzunak informatzeko baino ez direla, eta, ondorioz, ez direla irizpide lotesleak, ez dutela ez eskubiderik ez eskubide-itxaropenik sortzen, eta ez dutela inolako loturarik sortzen dagozkien prozedura-motekin. Gainera, nahitaezko izaera edo izaera loteslerik ez dutenez, erantzun horien hartzaile diren organoek, hala badagokio, horietan jasotako iritziarekin bat ez datorren erabakia hartu ahal izango dute azkenean.
Buletin honetan jasotzen diren kontsulten erantzunek erantzuna emateko unean indarrean dagoen araudiaren arabera planteatutako galderei erantzuten diete, eta, beraz, erantzun horiek ondorengo lege-aldaketen edo ebazpen judizialen eragina jasan dezakete.