Lanpostuaz jabetzeko epeari buruzko hainbat gai aztertzen dira hainbat kasutan: zerbitzu-eginkizunetan betetzen ari den lanpostua lehiaketa bidez lortzen denean, behin betiko betetzen ari den beste lanpostu bat lehiaketa bidez lortzen denean, zerbitzu-eginkizunetan lanpostu bat lortzen denean, bai eta beste kidego edo eskala batera sartu baina lanpostuz aldatzen ez denean ere.
Lanpostuaz jabetzeko epeei buruzko hainbat kontu
Kontsultak honako kasu hauek planteatzen ditu lanpostuaz jabetzeko epeari dagokionez:
1) Zerbitzu-eginkizunetan betetzen den lanpostua lehiaketaz eskuratzen denean.
2) Behin betiko betetzen ari den beste lanpostu bat lehiaketaz lortzen denean.
3) Zerbitzu eginkizunetarako.
4) Kidego edo Eskala berri batera sartu, baina lanpostuz aldatzen ez denean.
Lehenengoa.- Lanpostuaz jabetzeko epea, baldin eta zerbitzu-eginkizunetan betetzen ari zen lanpostua lehiaketa bidez lortu bada.
Lehiaketa bidez lortutako lanpostuaz jabetzeko epeari dagokionez, martxoaren 10eko 364/1995 Errege Dekretuak onetsi zuen Estatuko Administrazio Orokorraren Zerbitzupeko Langileen Sarrerari eta Estatuko Administrazio Orokorreko funtzionarioen lanpostuak betetzeari eta horien lanbide-sustapenari buruzko Araudi Orokorraren 48.1. artikuluak honako hau dio:
“Lanpostuaz jabetzeko epea hiru egun baliodunekoa izango da funtzionarioak bizilekua aldatu behar ez badu, edo hilabetekoa egoitza-aldaketa edo zerbitzu aktibora itzultzea badakar.
Lanpostuaz jabetzeko epea utzarazpenaren egunaren biharamunean hasiko da; utzarazpen hori lehiaketaren ebazpena Estatuko Aldizkari Ofizialean argitaratu eta hurrengo hiru egun balioduneko epearen barruan egin beharko da. Ebazpenak jarduneko zerbitzura itzultzea badakar, lanpostuaz jabetzeko epea ebazpena argitaratu ondoren hasiko da zenbatzen”.
Aurrez zerbitzu eginkizunetan betetzen zuen lanpostua lehiaketa bidez eskuratzen duen funtzionarioak ez du lanpostuz aldatzen, baizik eta okupazio modua aldatzen da, behin-behinekoa izatetik behin betikoa izatera pasatuz.
Hala ere, zerbitzu-eginkizunak egin ziren unean ez bazuen lanpostuaz jabetzeko aldia erabili, pentsatuko da orduan bidezkoa izango zela lanpostuaz jabetzeko epea ematea.
Interpretazio hori, bestalde, bat etorriko litzateke, mutatis mutandis364/1995 Errege Dekretuak onartutako Sarrerarako Araudi Orokorraren 5. xedapen gehigarrian jasotako baimena dela-eta Langileen Batzorde Gorenak emandakoa, uste baita baimen hori lanpostu berria lortu ez arren ordaindutako lanpostuaz zegokion garaian baliatu ez ziren langileei aplikatu behar zaiela.
Bigarrena.- Bestalde, behin betiko lanpostua bete eta lehiaketa bidez beste lanpostu bat lortzen duten funtzionarioek lanpostuaz gozatzeko eskubidea izango dute, nahiz eta lehiaketa bidez esleitutako lanpostuaren ezaugarriak orain artekoaren antzekoak izan, edo egoitza berean egon. Izan ere, lanpostuaz jabetzeko epea taxutzean, erregelamenduzko arauak “egoitzari” bakarrik mugatzen dio, eta jabetzeko epea luzeagoa edo laburragoa izango da, egoitza aldatu den ala ez kontuan hartuta, eta ez da beste baldintzarik ezartzen hura emateko.
Hirugarrena.- Zerbitzu-aldia martxoaren 10eko 364/1995 Errege Dekretuak onetsi zuen Estatuko Administrazio Orokorraren zerbitzupeko langileak sartzeko eta Estatuko Administrazio orokorreko funtzionario zibilen lanpostuak betetzeko eta lanbide-sustapenerako araudi orokorraren 64.4. artikuluan dago aurreikusita.
Aipatu Araudiaren 64.4 artikuluak hurrengoa xedatzen du: “batzordeak ez baldin badakar funtzionarioaren egoitza aldatzea, kargu-uztea eta jabetza hartzea zerbitzu-eginkizunen erabakiaren jakinarazpenetik hiru eguneko epean egin beharko dira; egoitza aldaketa badakar, epea zortzi egunekoa izango da borondatezko izaera duten batzordeetan, eta hogeita hamarrekoa nahitaezko izaera dutenetan.”.
Beraz, aipatutako manuak epe bakarra ezartzen du kargua uzteko eta lanpostuaz jabetzeko; hala, funtzionarioak epe horren barruan burutu beharko ditu bai kargu-uztea, bai lanpostuaz jabetzea; hala, zenbat eta beranduago kargua utzi, orduan eta denbora gutxiago geratzen da lanpostuaz jabetzeko.
Hala ere, horri dagokionez, kontuan hartu beharko da lanpostuaz jabetzeko epearen helburua dela behar diren kudeaketak egitea, bai kargua uzteko, bai lanpostuaz jabetzeko, bai lanpostura sartzeko. Bi izapideak elkarren segidako egunetan egin behar dira, eta ezin dira egun berean gainjarri.
Era berean, adierazi behar da Sarrera eta Horniketarako Araudi Orokorraren 64.4 artikuluan zerbitzu eginkizunetarako ezarritako epeak egun naturalei dagozkiela, ez egun baliodunei. Ildo horretan, Erregelamenduak epeak ezarri nahi dituenean egun baliodunetan, berariaz adierazten du, Erregelamendu beraren 48. artikuluan gertatzen den bezala.
Laugarrena.- Kidego edo Eskala berri batera sartu arren lanpostuz aldatzen ez denean, martxoaren 10eko 364/1995 Errege Dekretuak onetsi zuen Estatuko Administrazio Orokorraren Zerbitzupeko Langileen Sarrerari eta Estatuko Administrazio Orokorreko Funtzionario Zibilen Lanpostuen Hornikuntzari eta Lanbide Sustapenari buruzko Araudi Orokorraren bosgarren xedapen gehigarriak honako hau ezartzen du:
“Jarduneko zerbitzuan edo egoera parekatuan dauden karrerako funtzionarioek, kidego edo eskala berri batera iristen direnean, eskubidea izango dute, jabetza hartzen dutenetik aurrera, hiru egun balioduneko baimen ordaindua izateko, baldin eta destinoak ez badakar funtzionarioaren egoitza aldatzea, eta hilabetekoa, horrek berarekin badakar”.
Beraz, aipatutako xedapen gehigarriak lanpostu berrira aldatzeko kidego edo eskala berri batera sartzen ziren karrerako funtzionarioei sortzen zitzaien arazoa konpontzen du. Izan ere, aurreko kidego edo eskala uzten bazuten, eta nahitaez horietan eszedentzia-egoerara igarotzen baziren, ordainsariak jasotzeari uzten zioten, eta kidego edo eskala berriari zegozkionak ez zituzten sorrarazten destino berriaz jabetzeko egunera arte, hori ezinbesteko baldintza baitzen langile horiek karrerako funtzionario izateko. Arazo hori larriagoa zen bizileku berria eta altzariak eta tresnak lekuz aldatzea eskatzen zuten funtzionarioentzat.
Bestalde, Langileen Batzorde Gorenak, 1995eko uztailaren 13ko Erabakian, zeina 2007ko urriaren 5ean berretsi baitzen, honako hau xedatu zuen:
“Baimen honen xedea da Administrazioan zerbitzuak ematen ari diren eta barne-sustapenaren edo txanda askearen bidez Kidego edo Eskala batera sartzen diren langile guztiek ordaindutako aldi bat izatea beren lanpostu berrian sartzeko, eta hori ez da kasu guztietan gertatzen.
Ondorioz, ordaindutako lanpostuaz jabetzeko eperik izan ez duten langileei soilik aplikatuko zaie baimen hori”.
Beraz, interpretazio horren arabera, baimen hori baliatu ahal izango dute lanpostu berria eskuratu ez arren ordaindutako lanpostuaz jabetzeko epea izan ez duten funtzionarioek ere.
Aurreko guztia gorabehera, gogoratu behar da, zuzendaritza nagusi honen eskumenen araubidearen arabera, zuzendaritza nagusi honek egiten dituen kontsulten erantzunak informatzeko baino ez direla, eta, ondorioz, ez direla irizpide lotesleak, ez dutela ez eskubiderik ez eskubide-itxaropenik sortzen, eta ez dutela inolako loturarik sortzen dagozkien prozedura-motekin. Gainera, nahitaezko izaera edo izaera loteslerik ez dutenez, erantzun horien hartzaile diren organoek, hala badagokio, horietan jasotako iritziarekin bat ez datorren erabakia hartu ahal izango dute azkenean.
Buletin honetan jasotzen diren kontsulten erantzunek erantzuna emateko unean indarrean dagoen araudiaren arabera planteatutako galderei erantzuten diete, eta, beraz, erantzun horiek ondorengo lege-aldaketen edo ebazpen judizialen eragina jasan dezakete.