Titulu hau beharrezkoa da lanbide arautuak dituzten A1 Azpitaldeko kidegoetan sartzeko.
A1 azpitaldeko kidego “orokorretan” sartzeko, ezin da unibertsitate-masterreko titulurik izan, lehenago azaldu den bezala, eta beharrezkoa da gradu-titulua edo aurreko araudiko dagokion titulua izatea. Bestalde, kidego “berezietan” sartzeko, zeinaren funtsezko helburua araututako lanbide batean aritzea baita, araututako lanbidean aritzeko gaitzen duen titulua edukitzea eskatzen da, hau da, kasu bakoitzean lanbide horretan aritzeko gaitzen duen titulua edo tituluak eduki behar dira. Horrela, lanbidean jarduteko gaitzen duen titulua Unibertsitate Masterra edo aurreko antolamenduari dagokiona bada (Ingeniaria edo Arkitektoa), horietako bat izango da deialdian parte hartu nahi duenak izan beharko duena; beti ere, adierazten den bezala, lanbide arautu bati dagozkion funtzioak garatzea xede duen Kidego edo Eskala bat denean.
Kontsulta honetan, lanbide arautuak dituzten A1 Azpitaldeko kidegoetan sartzeko zer titulu behar den planteatzen da.
Era berean, Graduko, Lizentziaturako, Ingeniaritzako edo Arkitekturako titulazioa generikoki eskatzen den Teknikari lanpostu baterako deialdia bada: Gradua ez duten baina Ingeniaritza Teknikoa eta Ingeniaritzako lanbide arauturen batean aritzeko gaitzen duen Masterra duten pertsonak sartzeko aukera dago.
Lehenik eta behin, arlo horretako eskumen-araubidea zehaztu behar da.
Hala, Hezkuntza, Lanbide Heziketa eta Kirol Ministerioa da titulazio ofizialen arloan eskumena duen ministerio-saila, eta hari dagokio, halaber, hala badagokio, tituluen arteko baliokidetasunak ezartzea.
Bestalde, lanbide arautuen araubidea Zientzia, Berrikuntza eta Unibertsitate Ministerioaren eskumena da.
Alderdi hori argitu ondoren, eta ministerio-sail horiek azkenean eman dezaketenari kalterik egin gabe, honako hau adierazi behar da:
Urriaren 30eko 5/2015 Legegintzako Errege Dekretuaren bidez onartutako Enplegatu Publikoaren Oinarrizko Estatutuaren Legearen testu bateginaren 76. artikuluak eta hirugarren xedapen iragankorrak administrazio publikoen zerbitzura funtzionario izateko titulazio-baldintzak arautzen dituzte.
Zehazki, A Taldeko Kidego edo Eskaletara –A1 eta A2azpitaldeak– sartzeko hauxe xedatu du: “graduko unibertsitate-tituluaren jabe izatea eskatuko da. Legeak beste unibertsitate-tituluren bat eskatzen duenean, hori hartuko da kontuan”.
Beraz, transkribatutako aginduaren arabera, A taldean, A1 azpitaldean eta A2 azpitaldean sartzeko, graduko unibertsitate-titulua eduki behar da, edo, hala badagokio, legeak eskatzen duen beste unibertsitate-titulu bat.
Gainera, kontuan hartu behar dira aurreko antolamenduari dagozkion unibertsitate-titulu ofizialetarako ezarritako aurreikuspenak; izan ere, Unibertsitate-irakaskuntzen antolamendua eta haien kalitatea ziurtatzeko prozedura ezartzen dituen irailaren 28ko 822/2021 Errege Dekretuaren lehenengo xedapen gehigarrian ezartzen denaren arabera, urriaren 29ko 1393/2007 Errege Dekretuak (unibertsitate-irakaskuntza ofizialen antolamendua ezartzen duena) lehen egiten zuen bezala jarraitzen dute:
“Lehenengo xedapen gehigarria. GHEEren aurreko antolamenduari dagozkion unibertsitate-titulu ofizialen eraginkortasuna.
1. Ingalaterra Goi-mailako Hezkuntzaren Europako Esparruaren printzipioen arabera ezarritako unibertsitate-irakaskuntzen oraingo antolaketa baino lehenagoko ikasketa-planen arabera lortutako unibertsitate-titulu ofizialek beren ondorio akademiko guztiak mantenduko dituzte, eta, hala badagokio, baita profesionalak ere.”
Ildo horretan, aurreko antolamenduko unibertsitate-titulu ofizialek baliozkoak izaten jarraitzen dute funtzionarioen kidego edo eskaletan sartzeko, aurreko antolamenduaren arabera baliozkoak ziren modu berean. Horrela, lizentziatu, ingeniari edo arkitekto tituluek A1 azpitaldeko kidegoetan sartzeko ahalmena ere ematen dute.
Beraz, arau orokor gisa, A1 azpitaldean sartzeko, beharrezkoa izango da gradu-, lizentziatu-, arkitekto- edo ingeniari-titulua izatea.
Halaber, unibertsitate-antolamendu berrian oinarrituta, ulertzen da Unibertsitate Masterraren titulu ofiziala ez dela, berez, A Taldean sartzeko gaitzen duen titulua, eta, beraz, beharrezkoa da, gainera, bai Graduko titulu ofiziala izatea, bai Masterrean sartzeko aukera eman duen aurreko unibertsitate-antolamenduko beste titulu ofizialen bat.
Zentzu honetan, beharrezkoa da bereiztea batetik, bertan sartzeko titulu zehatzik eskatzen ez duten Kidego eta Eskalak, maila zehatz bateko unibertsitate-titulu ofiziala izatea besterik ez dutenak –p.ej Gradu edo Graduatu Titulua – eta, bestetik, titulu ofizial jakin bat izatea eskatzen duten beste Kidegoak.
Hala, edozein unibertsitate-titulu ofizial izatea eskatzen denean, erreferentzia, legearen arabera, gradu-titulua edo aurreko antolamenduko unibertsitate-titulu ofizialak (lizentziaduna, ingeniaria edo arkitektoa) dira; hala ere, unibertsitate-masterraren titulua edukitzeak ez du esan nahi, betiere, titulu horietako bat eduki behar denik; izan ere, egoera jakin batzuetan, master-ikasketak egin ahal izan dira titulu horiek eduki gabe.
Hori dela eta, esan izan da Unibertsitate Masterrak ez duela egiaztatzen A1 Azpitaldean (Lizentziaduna, Ingeniaria edo Arkitektoa) sartzeko gaitzen duen gradu-titulurik edo aurreko ordenazioko tituluren bat duenik, eta, beraz, A1 Azpitaldeko Kidegoan edo Eskalan sartzeko, indarrean dagoen unibertsitate-antolamenduaren arabera, Masterraz gain Gradua izatea eskatzen dela.
Gainera, zenbait ordenamendu autonomiko, Enplegatu Publikoaren Oinarrizko Estatutua garatze aldera, eta lehen aipatutako 76. artikuluan jasotako aurreikuspenaz baliatuz, honako hau “legeak eskatzen duen beste unibertsitate-titulu bat”- A1 azpitaldean sailkatutako kidegoetan sartu ahal izateko, bi tituluak izan behar dituzte: gradua eta unibertsitate-masterra, biak; edo, bestela, aurrez aipatutako antolamenduko tituluren bat (lizentziaduna, ingeniaria edo arkitektoa).
Horri dagokionez, eta ondorio akademikoetarako baino ez bada ere, Goi Mailako Hezkuntzako Kualifikazioen Espainiako Esparrua (MECES) arautzea, funtsean, urriaren 18ko 889/2022 Errege Dekretuan dago jasota. Errege-dekretu horren bidez, atzerriko hezkuntza-sistemetako unibertsitate-irakaskuntzen homologazio-, baliokidetasun- eta baliozkotze-baldintzak eta -prozedurak ezartzen dira, eta Espainiako Unibertsitate Ikasketen Esparruko mailei dagozkien ebazpenak ezartzen dira, Unibertsitate Ikasketen Antolamenduko Titulazio Titulu Ofizialen aurreko mailaketa Antolamendu Ordenazio Tekniko Berrikoak bezala sailkatu diren bitartean. Unibertsitate-titulu Ikasketen Graduazio Graduazio Ofizialei dagozkien 2. Graduazio Titulu Titulu Tekniko eta Gradu Ofizialei dagozkien titulu Ofizialei dagozkien ebazpenak ere ezarri dira, aurreko mailaketa berrikoak, aurreko mailetan, Ikasketen Antolamendu Graduazio Graduazio Graduazio Tekniko
Adierazitako aurreikuspen horiek, unibertsitate-titulu jakin bat eskatzen ez zaien kidego edo eskaletan sartzeko aplikagarriak direnak, unibertsitate-titulu jakin bat eskatzen den kasuei lotuta jarri behar dira. Titulu horiek bat etorri ohi dira “araututako lanbide” batean aritu diren kidegoekin, EBZLren 76. artikuluan jasotako aurreikuspenean oinarritzen baitira. Artikulu horrek aurreikusten duenez, legeak beste unibertsitate-titulu bat eskatzen duenean, hura izango da kontuan hartu beharrekoa.
Horri dagokionez, gogoratu behar da “Lege” terminoak ez diola soilik formalki aldarrikatu den arauari erreferentzia egiten, gure ordenamenduan indar bera edo “handiagoa” duten arauak ere barnean hartzen baititu.
Ildo horretan, Erkidegoko arauak nahitaez bete behar dituzte estatu kideek, eta lehentasuna dute nazioko Zuzenbidearen aurrean.
Halaber, gogora ekarri behar da, Erkidegoko ordenamenduaren barruan, arau jakin batzuek, zehazki, zuzentarauek, ez dutela ezartzen gure ordenamenduan nola sartu behar diren, baina bai haien helburua; beraz, ordenamendura ekarri behar dira, eta, adierazi den bezala, barne-zuzenbidearen gainetik egon behar dute.
Hala, Europako Parlamentuaren eta Kontseiluaren 2005eko irailaren 7ko 2005/36/EE Zuzentaraua eta Kontseiluaren 2006ko azaroaren 20ko 2006/100/EE Zuzentaraua gure ordenamendura egokitzen dituen azaroaren 8ko 1837/2008 Errege Dekretuaren bidez eta abokatuaren lanbidearen alderdi jakin batzuei buruzko Kontseiluaren 2006ko azaroaren 20ko 2006/100/EE Zuzentarauaren bidez Espainiako ordenamendu juridikoan txertatu da lanbide arautuen Europako arauketa.
Zehazki, Errege Dekretu horren 12.9 artikuluak honako hau aurreikusten du:
“Tituluak Espainian araututako jarduera profesionaletan aritzeko gaitzen badu, dagozkion ikasketa-planak zer baldintzatara egokitu behar diren ezarriko du Gobernuak; baldintza horiek, gainera, aplikatu beharreko Europako araudira egokitu beharko dira. Ikasketa-plan horiek, betiere, lanbide horretan aritzeko behar diren gaitasunak eskuratzeko moduan diseinatu beharko dira. Ondorio horietarako, unibertsitateak ikasketa-plana baldintza horietara egokitzen dela justifikatuko du.
Europako Erkidegoko araudiak prestakuntza-eskakizun bereziak ezartzen dituen kasuetan, Gobernuak aurreko paragrafoan aipatzen diren baldintzak ezarriko ditu, nahiz eta dagokion gradu-tituluak dagokion lanbide-jarduerarako gaikuntza eman ez, baina gaikuntza-titulutzat zehaztu den master-titulua eskuratzeko baldintza izan”.
Eta Errege Dekretu horren 15.4 artikuluak honela dio:
“Tituluak Espainian araututako jarduera profesionaletan aritzeko gaitzen badu, dagozkion ikasketa-planak zer baldintzatara egokitu behar diren ezarriko du Gobernuak; baldintza horiek, gainera, aplikatu beharreko Europako araudira egokitu beharko dira. Ikasketa-plan horiek, betiere, lanbide horretan aritzeko behar diren gaitasunak eskuratzeko moduan diseinatu beharko dira. Ondorio horietarako, Unibertsitateak ikasketa-plana baldintza horietara egokitzea justifikatuko du”.
Bestalde, bederatzigarren xedapen gehigarriak honako hau aurreikusten du:
“Hezkuntza eta Zientzia Ministerioak errege-dekretu honen I. eranskinaren edukiak zehaztuko ditu, eta horietara egokitu beharko dira ikasketa-planen egiaztapena lortzeko eskaerak errege-dekretu honen 12.9 eta 15.4 artikuluetan aipatzen diren kasuetan, Unibertsitateen Kontseiluak txostena egin ondoren eta, hala badagokio, tartean dauden elkargo eta elkarte profesionalei entzun ondoren”.
Horregatik, begien bistakoa dirudi lanbide arautu bat gauzatzen bada, esate baterako, nekazaritza-ingeniaria, lanbide horrek eskatzen dituen ezagutzak eta gainerako trebetasunak edo gaitasunak izan behar dituela, are gehiago herritarren interes orokorrei eta interes kolektibo eta indibidualei eragingo dien jarduera bada. Izan ere, arau bakar batek ere ez du ezarri titulazioaren salbuespenik Administrazio Publikoaren eremuan araututako lanbide batean aritzeko.
Izan ere, indarrean dagoen legeriak xedatzen du lanbide arautu baten ezagutzak, trebetasunak eta gaitasunak eskuratzeko eta egiaztatzeko, dagokion lanbidean aritzeko dagokion titulu gaitzailea lortzera bideratutako irakaskuntza guztiak gainditu behar direla, eta ez dagoela beste bide baliokiderik, ez eta Administrazio Publikoan sartzeko hautaketa-prozesua bera ere.
Beraz, araututako lanbideetan jarduteko kidego edo eskala bakoitzean sartzeko, interesdunak dagokion lanbidean aritzeko gaitzen duen dagokion titulazioa izan beharko du; esate baterako, nekazaritza-ingeniarien kasuan, dagokion unibertsitate-masterraren titulu ofiziala, edo unibertsitate-titulazioen aurreko araubideko ingeniari-titulu ofiziala.
Alde horretatik, Unibertsitate Masterraren titulua dakarten ikasketak egin ahal izateko –titulu horrek ahalbidetuko du, azkenean, lanbidean sartzeko–, unibertsitate-antolamendu berriaren arabera, beharrezkoa da dagokion gradu-titulua izatea, irakaskuntza horietan sartzeko ahalmena ematen duena, edo, hala badagokio, aurreko antolamenduko ingeniari teknikoaren titulua.
Horregatik, unibertsitate-antolamendu berriari soilik erreparatuz, lanbide arautu bati dagokion Unibertsitate Masterraren titulua duenak, era berean, ikasketa horietan sartzeko ahalmena ematen duen Gradu titulua izan behar du, eta horrek, kasu honetan, Master titulua duenak Gradu titulua ere baduela baieztatzea ahalbidetzen du.
Hala ere, horrek ez du eragozten, orain, aurreko ordenazioko tituluetarako ezarritako erregimena kontuan hartuta, lanbide erregulatu bati dagokion Unibertsitate Masterreko ikasketak egiteko aukera izatea aurreko ordenazioko titulu bat dutenek ere (p. adib., Ingeniari teknikoa edo arkitekto teknikoa).
Ondorioz, A1 Azpitaldeko Kidego “orokorretan” sartzeko, ezin da Unibertsitate Masterreko titulurik aurkeztu, azaldutako moduan, eta beharrezkoa da Graduko titulua edo aurrekoan dagokion titulua izatea.
Bestalde, kidego “berezietan” sartzeko, zeinaren funtsezko helburua araututako lanbide batean aritzea baita, araututako lanbidean aritzeko gaitzen duen titulua edukitzea eskatzen da, hau da, kasu bakoitzean lanbide horretan aritzeko gaitzen duen titulua edo tituluak eduki behar dira.
Horrela, lanbidean jarduteko gaitzen duen titulua Unibertsitate Masterra edo aurreko antolamenduari dagokiona bada (Ingeniaria edo Arkitektoa), horietako bat izango da deialdian parte hartu nahi duenak izan beharko duena; beti ere, adierazten den bezala, lanbide arautu bati dagozkion funtzioak garatzea xede duen Kidego edo Eskala bat denean.
Aurreko paragrafoetan azaldutako ondorioaren osagarri gisa, Unibertsitateen Idazkaritza Nagusiari atxikitako Unibertsitate Politikarako Zuzendaritza Nagusiaren 2014ko maiatzaren 5eko txosten baten zati bat bidaltzen da hona, planteatzen diguten gaiari buruz:
«(…) Lizentziatu, Arkitekto, Ingeniari, Diplomatu, Arkitekto Tekniko eta Ingeniari Teknikoen Katalogoko tituluen ordez titulu berriak jartzean ez da kontuan hartzen Katalogoko titulu bakoitzari Graduko titulu bakarra edo, hala badagokio, Masterrekoa dagokion titulurik. Lanpostu horiek ez dituzte jarraibide orokor propioak eta ez dira izen bakar batekin identifikatzen, aurrekoak bezala; aitzitik, izendapenak unibertsitateek adosten dituztenak dira, eta Kontseiluaren uztailaren 29ko 1393/2010 Errege Dekretuak egiaztatzen ditu, uztailaren 29ko 1361/2010 Errege Dekretuaren bidez. Planteamendu horren salbuespen bakarra araututako lanbideetan aritzeko aukera ematen duten tituluak dira. Kasu horietan, badira jarraibide orokor propioak eta izen-erreserbak, dagozkien Ministro Kontseiluaren Erabakietan eta dagozkien ministro-aginduetan ezarritakoak, baina horrek ez du esan nahi erreserbaz bestelako izenik ez dagoenik.
Tituluen ordezkapenak eta Unibertsitate Titulu Ofizialen Katalogoa desagertzeak, unibertsitate guztietan tituluaren izen bakarra ezabatzearekin batera, zaildu egiten du identifikazioa, kualifikazio jakin bat behar duten lanpostuetara iristeko deialdi batean parte hartzeko eskakizun gisa eskatu behar diren tituluak zehaztu ahal izateko. Horregatik, beharrezkoa da irizpide berriak finkatzea (tituluaren izenaz bestelakoak) deialdi batean eskatzen diren titulazioak ezartzeko.
Horri dagokionez, titulu ofizial berriak lortzera bideratutako ikasketa-plan guztiak ikasleek eskuratu beharreko gaitasunen arabera diseinatzen direnez, formula bat da identifikatzea zer gaitasun eskuratu behar diren kasuan kasuko lanpostuan jarduteko. Behin horiek identifikatuta, nahikoa da izangaiak egiaztatutako prestakuntzarekin alderatzea, haien barnean dauden ala ez jakiteko. (…)
Hala ere, kontuan izan behar da lanbide arautu batzuetan, dagokion gradu-tituluaz gain, master-titulu espezifiko bat ere behar dela. Egoera hori oso titulazio gutxi batzuetara mugatzen da, eta horiek gaitzen dute honako lanbide hauetan jarduteko: nekazaritza-ingeniaria, aire-ingeniaria, bide, ubide eta portuetako ingeniaria, industria-ingeniaria, meatze-ingeniaria, mendi-ingeniaria, ontzi- eta ozeano-ingeniaria, telekomunikazio-ingeniaria (…). Kasu horretan, masterraren titulu espezifikoa izango da, eta ez gradukoa, sartzeko behar dena.
Horrela, eta adibide gisa, Bide, Ubide eta Portuetako Ingeniariaren lanbide arautua gauzatzea eskatzen duen plaza bat bete nahi izanez gero, zure idatzian adierazten duzun bezala, eskatu beharreko titulua edo tituluak indarrean dagoen legeriak horretarako gaitzailetzat jotzen dituenak dira. Titulu horiek, alde batetik, aurreko unibertsitate-antolamenduko Bide, Ubide eta Portuetako Ingeniariarena, Katalogo horretako tituluekin homologatzeari buruzko irailaren 30eko 1954/1994 Errege Dekretuaren Eranskinean argitaratutako Unibertsitate-Titulu Ofizialen Katalogoan sartutakoa; eta, bestetik, unibertsitate-antolamendu berriaren arabera onartutako Unibertsitate-Masterreko titulu espezifikoak, aurrez dagokion Gradu-titulua edukitzea dakartenak. Master-titulu horiek bat etorri behar dute otsailaren 9ko CIN/309/2009 Aginduan ezarritako jarraibide orokorrekin (BOE, 2009ko otsailaren 18koa). Agindu horrek Bide, Ubide eta Portuetako Ingeniari lanbidean jarduteko gaitasuna ematen duten unibertsitate-titulu ofizialak egiaztatzeko baldintzak ezartzen ditu. (…).
Lanbidean jarduteko gaitzen duten master-tituluen kasu zehatz horietan bakarrik ez da aplikatzen A taldean (A1 azpitaldea) gradu-titulu batekin sartzeko printzipio orokorra; izan ere, adierazitako kasuetan izan ezik, Unibertsitate Masterreko tituluek ez dute aukerarik ematen Administrazio Publikoko lanbide-sailkapeneko ezein taldetan sartzeko.
Hori dela eta, beharrezkoa da zehaztea, nahiz eta diplomatu, arkitekto tekniko edo ingeniari tekniko titulu ofiziala dutenek masterreko ikasketa ofizialetan sartzeko aukera izan, unibertsitateek ezartzen dituzten berariazko betekizunetatik eta merezimenduak baloratzeko irizpideetatik harago doan inolako baldintza gehigarririk bete behar izan gabe, horrek ez duela esan nahi master tituluaz osaturiko unibertsitateko diplomadun titulu bat A taldeko (A1 azpitaldea) kidego eta eskaletara sartzeko gaitzen duen titulutzat har daitekeenik. Adierazi den bezala, sarbide horretarako eskatzen den titulazioa gradu-titulu bat da, edo, hala badagokio, lizentziadun, arkitekto edo ingeniariarena, eta ez dago inolako homologazio edo baliokiderik unibertsitate-ikasketa ofizialen antolamendu berriaren arabera ezarritako tituluen eta Unibertsitate Titulu Ofizialen Katalogoko aurrekoen artean.»
Bigarrenik, orain aztertu behar da ea Ingeniari Teknikoaren titulua eta Ingeniari lanbide arautu batean jarduteko gaitzen duen Masterra onartu egingo liratekeen Gradu, Lizentziatura, Ingeniaritza edo Arkitektura titulazioa eskatzen duen deialdi batera aurkezteko.
Aurreko atalean adierazi bezala, TRLEBEPen 76. artikuluak xedatzen du A Taldeko kidego edo eskaletan sartzeko –A1 eta A2azpitaldeak– unibertsitateko Gradu-titulua izatea eskatuko dela, eta A Taldeko kidego edo eskaletan sartzeko –A1 eta A2azpitaldeak– honako hau xedatzen du: “graduko unibertsitate-tituluaren jabe izatea eskatuko da. Legeak beste unibertsitate-tituluren bat eskatzen duenean, hori hartuko da kontuan”.
Adierazi nahi dugu, halaber, aipatutako manuan aurreikusitakoa gorabehera, eta testu bateginaren hirugarren xedapen iragankorrean oinarrituta, ulertzen dela funtzio publikoan sartzeko baliozkoak izaten jarraituko dutela estatutu hau indarrean jartzean indarrean dauden unibertsitate-tituluek, 76. artikuluan aipatzen diren unibertsitate-titulu berrien ezarpena orokortu arte.
Esate baterako, A1 azpitaldeko kidego edo eskaletan sartzeko hautaprobetan parte hartzeko gaur egun egiten diren deialdietan, lizentziadun, ingeniari, arkitekto edo gradu-titulua izatea edo lortzeko moduan egotea eskatzen da.
Kontuan hartu behar dira, gainera, aurreko antolamenduari dagozkion unibertsitate-titulu ofizialetarako ezarritako aurreikuspenak; izan ere, adierazi bezala, Unibertsitate-irakaskuntzen antolamendua eta haien kalitatea ziurtatzeko prozedura ezartzen dituen irailaren 28ko 822/2021 Errege Dekretuaren lehenengo xedapen gehigarrian (arau horrek urriaren 29ko 1393/2007 Errege Dekretua indargabetzen du, unibertsitate-irakaskuntza ofizialen antolamendua ezartzen duena) hau adierazten da:
“Errege-dekretu hau indarrean jarri aurreko ikasketa-planen arabera lortutako unibertsitate-titulu ofizialek beren ondorio akademiko eta, hala badagokio, profesional guztiak mantenduko dituzte”.
Ildo horretan, aurreko antolamenduko unibertsitate-titulu ofizialek baliozkoak izaten jarraitzen dute funtzionarioen kidego edo eskaletan sartzeko, aurreko antolamenduaren arabera baliozkoak ziren modu berean. Horrela, lizentziatu, ingeniari edo arkitekto tituluek A1 azpitaldeko kidego edo eskaletara sartzeko ahalmena ere ematen dute.
Beraz, arau orokor gisa, A1 azpitaldean sartzeko, beharrezkoa izango da gradu-, lizentziatu-, arkitekto- edo ingeniari-titulua izatea.
Zentzu horretan, adierazi zen Unibertsitate Masterraren titulua edukitzeak ez duela esan nahi, beti eta nolanahi ere, titulu horietako bat eduki behar denik, egoera jakin batzuetan Master ikasketak egin ahal izan baitira titulu horiek eduki gabe.
Ildo horretan, eta Araubide Juridikoaren eta Unibertsitate Koordinazioaren Zuzendariordetza Nagusiak 2008ko uztailaren 2an egindako txostenean oinarrituta, funtzio publikoan sartzeko unibertsitateko titulu akademiko zahar eta berriei dagokienez, honako hau ondorioztatu behar da:
822/2021 Errege Dekretuak, irailaren 28koak, unibertsitate-irakaskuntzen antolaketa eta haien kalitatea ziurtatzeko prozedura ezartzen dituenak, unibertsitate-irakaskuntza ofizialen antolamendu berri bat ezartzen du, beste printzipio batzuetan inspiratua eta titulazio berriak lortzera bideratua: Gradua, masterra eta doktoregoa.
Egitura berri horrek aurrekoa ordezten du, baina horrek ez du esan nahi egungo tituluak eta arau horren arabera ezartzen diren berriak baliokideak direnik.
Errege Dekretu horrek ez du inolako prozedurarik aurreikusten egungo lizentziadun, arkitekto eta ingeniari edo diplomadun, arkitekto tekniko eta ingeniari tekniko unibertsitate-titulu ofizialak gradu, master eta doktore berriekin homologatzeko edo baliokidetzeko.
Lehenengo xedapen gehigarrian, egungo tituluen eskubide akademiko eta profesionalak babesteaz gain, arauan ezarritakoaren arabera kredituak aitortzeko aukera ematen zaie gaur egun indarrean dauden titulu ofizialetako baten jabe izan eta gradu-titulu bat lortzera bideratutako ikasketak egin nahi dituztenei.
Bestalde, eta Master tituluak A1 Azpitaldean sailkatutako kidego edo eskaletara sartzeko gaitzen duen aldetik, Lege Araubide eta Unibertsitate Koordinaziorako Zuzendariordetza Nagusiak honako hau adierazten du: “Unibertsitateko Masterraren titulu ofiziala den graduondoko titulua lortzeak ere ez du esan nahi titulu horretara gradu-titulu batekin edo lizentziadun, arkitekto edo ingeniari titulu batekin sartu diren ikasketen baliokidea denik”. Hala, 17. artikuluaren 4. atalean ezarritakoaren arabera, Masterrean onartzeak ez du esan nahi aldez aurreko tituluari dagozkion ondorio akademikoak eta, hala badagokio, profesionalak aldatuko direnik, ez eta ondorio horiek aitortuko direnik ere ikasketa horiek egitea ez den beste ondore batzuetarako.
Era berean, lehen xedapen gehigarri honen arabera, unibertsitateek diplomatu, arkitekto tekniko eta ingeniari teknikoei eska diezaieketen prestakuntza gehigarria Masterreko ikasketa ofizial berrietan onartzeko baino ez da, eta ez dakar inolaz ere lizentziatu, arkitekto edo ingeniari ikasketekin parekatzea.
Laburbilduz, TREBEPen 76. artikuluak gradu-titulua edo, hala badagokio, lizentziaduna, arkitektoa edo ingeniaria eskatzen du A taldean (A1 azpitaldea) sartzeko. Esan bezala, masterraren titulu ofiziala lortzeak ez du esan nahi A1 azpitaldean sartzeko eskatzen diren tituluetako bat ere eduki behar denik. Halaber, graduondoko titulua izan arren, horrek ez du esan nahi gradu-titulua eduki behar denik.
Beraz, Unibertsitate Masterraren titulu ofiziala ez da A Taldean (A1 Azpitaldea) sartzeko gaitzen duen titulua, baizik eta, titulu horrez gain, azpitalde horretan sartzeko eskatzen diren beste tituluetako bat daukanean.
Ondorioz, arau orokor gisa, A1 azpitaldean sartzeko, beharrezkoa izango da graduko titulua, lizentziaduna, arkitektoa edo ingeniaria izatea; eta A2 azpitaldean sartzeko, graduko titulua, unibertsitateko diplomaduna, arkitekto teknikoa eta ingeniari teknikoa; beraz, A taldeko (A1 azpitaldeko) kidegoetan sartzeko, ezin da aurkeztu –azaldu den bezala– unibertsitateko diplomadun edo ingeniari tekniko eta masterreko titulurik.
Beste kontu bat izango litzateke unibertsitateko titulu jakin bat eskatzen den kasuetan kidegoetan enplegu publikoa eskuratzeko aukera izatea. Titulu hori bat dator “lanbide arautua” gauzatzen ari diren kidegoekin –horien argudioak gorago azaldu dira–, eta LEBEPBren 76. artikuluan jasotako aurreikuspenean oinarritzen dira. Artikulu horren arabera, legeak beste unibertsitate-titulu bat eskatzen duenean, unibertsitate-titulu hori izango da kontuan hartu beharrekoa.
Horrek guztiak ez ditu eragotziko, adierazi bezala, beste ministerio-sail batzuei esleitutako eskumenak, beraiei baitagokie informazioa ematea titulazio ofizialen araubideari, tituluen baliokidetasunei eta erregulatutako lanbideen araubideari buruz.
Aurreko guztia gorabehera, gogoratu behar da, zuzendaritza nagusi honen eskumenen araubidearen arabera, zuzendaritza nagusi honek egiten dituen kontsulten erantzunak informatzeko baino ez direla, eta, ondorioz, ez direla irizpide lotesleak, ez dutela ez eskubiderik ez eskubide-itxaropenik sortzen, eta ez dutela inolako loturarik sortzen dagozkien prozedura-motekin. Gainera, nahitaezko izaera edo izaera loteslerik ez dutenez, erantzun horien hartzaile diren organoek, hala badagokio, horietan jasotako iritziarekin bat ez datorren erabakia hartu ahal izango dute azkenean.
Buletin honetan jasotzen diren kontsulten erantzunek erantzuna emateko unean indarrean dagoen araudiaren arabera planteatutako galderei erantzuten diete, eta, beraz, erantzun horiek ondorengo lege-aldaketen edo ebazpen judizialen eragina jasan dezakete.