logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Inici Ministeri
Ministeri Organigrama
Organigrama Ministre per a la Transformació Digital i de la Funció Pública Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals Secretaria d'Estat de Funció Pública Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública Regulació Legal
Protecció de Dades Participació pública en projectes normatius
Participació pública en projectes normatius Consulta pública prèvia Audiència i informació pública
Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Instruccions de comunicació Informació addicional Seguiment del Pla
Empleo
Empleo Personal Laboral Personal Funcionari
Portada de Ministeri
Digitalització i IA Telecomunicació i infraestructures Digitals Funció Pública
Funció Pública La secretaria
La secretaria Secretaria d'Estat de Funció Pública Directora del Gabinete de la Secretaría de Estado de Función Pública Newsletter de Funció Pública Captació de talent Actualitat
Funció Pública
Funció Pública Qui som Accés a l'Ocupació Pública Gestiona la teua vida professional com a personal empleat públic Règim Jurídic Relacions Laborals Órganos de colaboración Registre Central de Personal Espai ISPA Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Governança Pública
Governança Pública Directora General de Gobernanza Pública Simplificació administrativa i reducció de càrregues Inspecció de Serveis Atenció a la ciutadania Qualitat en les Administracions Públiques​ Transparència Govern obert Registres electrònics i notificacions Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Incompatibilitat i conflicte d'interessos Oficina de Conflictos de Intereses Membres del Govern i Alts Càrrecs de l'Administració General de l'Estat Incompatibilitats de personal al servei de les Administracions Públiques MASTERCLASS: Guia del Govern Obert Informes sobre compliment dels alts càrrecs
Comunicació Contacte Info DANA
Info DANA Medidas adoptadas en relación con la DANA Portada d'Info Dana
Inici
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Empleo
  • Portada de Ministeri
Digitalització i IA
Telecomunicació i infraestructures Digitals
  • La secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Comunicació
Contacte
  • Medidas adoptadas en relación con la DANA
  • Portada d'Info Dana
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.

Títol necessari per a l'accés a Cossos del Subgrup A1 en els quals s'exerceixen professions regulades.

S'entén que per a l'accés als Cossos “generals” del Subgrup A1, no cal concórrer –com s'ha exposat- simplement amb el títol de Màster Universitari, sent necessari estar en possessió del títol de Grau o del corresponent títol de l'anterior regulació. Per part seua, per a l'accés als Cossos “especials”, l'objecte essencial dels quals és l'exercici d'una professió regulada, s'exigeix estar en possessió del títol que habilita per a l'exercici de la professió regulada, és a dir, s'ha d'estar en possessió del títol o títols que en cada cas faculten per a l'exercici d'aquesta. Així, si el títol que habilita per a l'exercici de la professió és el de Màster Universitari o el corresponent a l'anterior ordenació (Enginyer o Arquitecte) serà un d'estos el que haurà de posseir qui pretenga participar en la convocatòria; sempre, com s'indica, que es tracte d'un Cos o Escala l'objecte de la qual siga el desenvolupament de funcions corresponents a una professió regulada.

Es planteja en esta consulta quin títol és necessari per a l'accés a Cossos del Subgrup A1 en els quals s'exerceixen professions regulades.

Així mateix, i per a una convocatòria per a un lloc de Tècnic per al qual s'exigeix de manera genèrica la titulació de Grau, Llicenciatura, Enginyeria o Arquitectura: si hi ha la possibilitat d'accés de persones que no posseïxen el Grau, però sí que posseïxen una Enginyeria Tècnica i un Màster habilitant per a l'exercici d'alguna de les professions regulades d'Enginyer.

Es necesario, en primer lugar, determinar el régimen competencial en esta materia.

Així, és el Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports el Departament ministerial competent en matèria de titulacions oficials; sent, així mateix, a qui correspon establir, en el seu cas, les corresponents equivalències entre títols.

D'altra banda, el règim de professions regulades és competència del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats.

Una vegada aclarit aquest extrem, i sense perjudici del que finalment pogueren informar aquests Departaments ministerials, cal indicar el que segueix:

L'article 76 i la Disposició transitòria tercera del text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic (TRLEBEP), aprovat per Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, regulen els requisits de titulació per a l'ingrés com a personal funcionari al servei de les Administracions Públiques.

En concret, per a l'accés als Cossos o Escales del Grup A –Subgrups A1 i A2- disposa que: “s'exigirà estar en possessió del títol universitari de Grau. En aquells supòsits en els quals la Llei exigisca un altre títol universitari serà aquest el que es tinga en compte”.

Per tant, segons el precepte transcrit, per a l'ingrés en el Grup A, Subgrup A1 i Subgrup A2, s'ha de posseir el títol universitari de Grau o, en el seu cas, aquell altre títol universitari que exigisca la Llei.

A més, han de tindre's en compte les previsions establides per als títols universitaris oficials corresponents a l'anterior ordenació ja que, segons preveu en la Disposició addicional primera del Reial decret 822/2021, de 28 de setembre, pel qual s'establix l'organització dels ensenyaments universitaris i del procediment d'assegurament de la seua qualitat, en els mateixos termes que abans el feia el Reial decret 1393/2007, de 29 d'octubre, pel qual s'establix l'ordenació dels ensenyaments universitaris oficials, com segueixen

“Disposició addicional primera. Eficàcia dels títols universitaris oficials corresponents a l'ordenació prèvia a l'EEES.

1. Els títols universitaris oficials obtinguts conforme a plans d'estudis anteriors a l'actual ordenació dels ensenyaments universitaris implementats sota els principis de l'Espai Europeu d'Educació Superior mantindran tots els seus efectes acadèmics i, en el seu cas, professionals.”

En este sentit, s'entén que els títols universitaris oficials de l'anterior ordenació continuen sent vàlids per a l'accés als Cossos o Escales de funcionaris en els mateixos termes que l'eren d'acord amb l'anterior ordenació. Així, els títols de Llicenciat, Enginyer o Arquitecte faculten també per a l'accés als Cossos inclosos en el Subgrup A1.

Per tant, com a regla general, per a l'accés al Subgrup A1, caldrà estar en possessió del títol de Grau, Llicenciat, Arquitecte o Enginyer.

Així mateix, amb base en la nova ordenació universitària, es ve entenent que el títol oficial de Màster Universitari no constituïx, per si sol, títol habilitant per a l'accés al Grup A, sent precís, en este sentit, estar en possessió a més, bé del títol oficial de Grau, bé d'algun altre títol oficial de l'anterior ordenació universitària que haja permés l'accés al Màster.

En este sentido, es preciso distinguir entre aquellos Cuerpos y Escalas que no exigen un título determinado para el ingreso en los mismos, sino simplemente estar en posesión de un título universitario oficial de un determinado nivel –p.ej., título de Grado o Graduado-; de aquellos otros Cuerpos para los que sí se exige estar en posesión de un título oficial concreto.

Així, quan s'exigeix estar en possessió d'un títol universitari oficial qualsevol, la referència és, segons la Llei, el títol de Grau o els títols universitaris oficials de l'anterior ordenació (Llicenciat, Enginyer o Arquitecte); no obstant això, la tinença del títol de Màster Universitari no implica, sempre i en tot cas, que a més s'ostente un d'estos títols, ja que, en determinades situacions, s'ha pogut accedir als estudis de Màster sense estar en possessió d'aquells.

Per aquest motiu es venja indicant que el títol de Màster Universitari no acredita estar en possessió del títol de Grau o d'algun dels títols de l'ordenació anterior que habiliten per a l'accés al Subgrup A1 - Llicenciat, Enginyer o Arquitecte-, i que, per tant, per a l'accés a un Cos o Escala del Subgrup A1 s'exigisca, atesa de l'ordenació universitària vigent, posseir el Grau a més del Màster.

A més, alguns ordenaments autonòmics, en desenvolupament de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, i fent ús de la previsió continguda en l'article 76 abans indicada –de “un altre títol universitari que exigisca la llei”-, vénen exigint per a l'ingrés en els Cossos classificats en el Subgrup A1 estar en possessió de tots dos títols, Grau i Màster Universitari, tots dos; o bé, estar en possessió d'algun dels títols de l'anterior ordenació ja indicats - Llicenciat, Enginyer o Arquitecte-.

Referent a això, i si bé l'és només a efectes acadèmics, la regulació del Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior (BRESSES), continguda, essencialment, en el Reial decret 889/2022, de 18 d'octubre, pel qual s'establixen les condicions i els procediments d'homologació, de declaració d'equivalència i de convalidació d'ensenyaments universitaris de sistemes educatius estrangers i pel qual es regula el procediment per a establir la correspondència al nivell del Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior dels títols universitaris oficials pertanyents a ordenacions acadèmiques anteriors, així com les diferents Resolucions que s'han adoptat en desenvolupament d'aquest, han vingut a establir la correspondència dels seus nivells preveient que els títols de l'anterior ordenació –Llicenciat, Arquitecte i Enginyer- es classifiquen en el Nivell 3 del MECES, igual que els títols de Màster Universitari de la nova ordenació; mentre que els títols de l'anterior ordenació –Diplomat Universitari, Arquitecte Tècnic i Enginyer Tècnic- es classifiquen en el Nivell 2 del MECES; igual que els títols de Graduat de la nova ordenació.

Estes previsions indicades, que resulten d'aplicació per a l'ingrés en Cossos o Escales per als quals no s'exigeix un determinat títol universitari, han de ser posades en relació amb els casos en els quals sí que s'exigeix un títol universitari concret, que sol coincidir amb aquells Cossos que vénen exercint una “professió regulada”, i que troben la seua base en la previsió continguda en l'article 76 TRLEBEP, que preveu que quan la Llei exigisca un altre títol universitari serà este al qual ha d'atendre's.

Referent a això cal recordar que el terme “Llei” no es refereix únicament a la norma que formalment ha sigut així promulgada, sinó que també s'inclou en este aquelles normes que, en el nostre ordenament, posseïxen igual o “major” força.

En este sentit, les normes comunitàries són d'obligat compliment per als Estats membres resultant prevalents enfront del Dret nacional.

Així mateix, ha de recordar-se, ja dins de l'ordenament comunitari, que determinades normes, en concret, les Directives, no establixen la forma en la qual han d'incloure's en el nostre ordenament, però sí la finalitat que persegueixen, havent de ser transposades al mateix prevalent, com ja s'ha indicat, sobre el Dret intern.

Així, la regulació comunitària de les professions regulades ha sigut objecte d'incorporació a l'ordenament jurídic espanyol, a través del Reial decret 1837/2008, de 8 de novembre, pel qual es transposa al nostre ordenament la Directiva 2005/36/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de setembre de 2005, i la Directiva 2006/100/CE, del Consell, de 20 de novembre de 2006, relatives al reconeixement de qualificacions professionals, així com a determinats aspectes de l'exercici de la professió d'advocat.

En concret, l'article 12.9 del citat Reial decret preveu que:

“Quan es tracte de títols que habiliten per a l'exercici d'activitats professionals regulades a Espanya, el Govern establirà les condicions a les quals hauran d'adequar-se els corresponents plans d'estudis, que a més hauran d'ajustar-se, en el seu cas, a la normativa europea aplicable. Estos plans d'estudis deuran, en tot cas, dissenyar-se de manera que permeten obtindre les competències necessàries per a exercir eixa professió. A tals efectes la Universitat justificarà l'adequació del pla d'estudis a aquestes condicions.

En aquells supòsits en què la normativa comunitària impose especials exigències de formació, el Govern establirà les condicions a les quals es refereix el paràgraf anterior, encara que el corresponent títol de Grau no habilite per a l'exercici professional de què es tracte però constituïsca requisit d'accés al títol de Màster que, si escau, s'haja determinat com a habilitant”.

I l'article 15.4 del mateix Reial decret establix que:

“Quan es tracte de títols que habiliten per a l'exercici d'activitats professionals regulades a Espanya, el Govern establirà les condicions a les quals hauran d'adequar-se els corresponents plans d'estudis, que a més hauran d'ajustar-se, en el seu cas, a la normativa europea aplicable. Estos plans d'estudis deuran, en tot cas, dissenyar-se de manera que permeten obtindre les competències necessàries per a exercir eixa professió. A tals efectes la Universitat justificarà l'adequació del pla d'estudis a aquestes condicions”.

Per part seua, la Disposició addicional novena preveu el següent:

“El Ministeri d'Educació i Ciència precisarà els continguts de l'annex I del present reial decret, als quals hauran d'ajustar-se les sol·licituds per a l'obtenció de la verificació dels plans d'estudis en els casos a què es refereixen els articles 12.9 i 15.4 d'este reial decret, previ informe del Consell d'Universitats i oïdes, en el seu cas, els col·legis i associacions professionals concernits”.

Per això, pareix obvi que si s'exerceix una professió regulada, com és la d'Enginyer Agrònom, per exemple, s'hagen d'ostentar els coneixements i altres habilitats o competències que exigeix la mateixa, més fins i tot si es tracta d'una activitat que afectarà dels interessos generals i als interessos col·lectius i individuals dels ciutadans. De fet, cap norma ha establit cap exempció de titulació per a l'exercici d'una professió regulada en l'àmbit de l'Administració Pública.

I això perquè la legislació vigent disposa que els coneixements, habilitats i capacitats d'una professió regulada només s'adquireixen i acrediten mitjançant la superació de la totalitat dels ensenyaments que conduïxen a l'obtenció del corresponent títol habilitant per a l'exercici de la corresponent professió, sense que existisca cap altre llit equivalent, ni tan sols el procés selectiu d'ingrés en l'Administració Pública.

Por tanto, para el acceso a cada uno de los Cuerpos o Escalas para el desempeño de profesiones reguladas, el interesado deberá estar en posesión de la correspondiente titulación que habilite para el ejercicio de la correspondiente profesión, como puede ser, en caso de Ingeniero Agrónomo, el título oficial de Máster Universitario correspondiente, o el título oficial de Ingeniero del régimen anterior de titulaciones universitarias.

En este sentit, per a l'accés als estudis que donen lloc al títol de Màster Universitari –que serà el títol que finalment faculta per a l'accés a la professió-, atesa de la nova ordenació universitària, cal estar en possessió del corresponent títol de Grau que faculta per a l'accés a aquests ensenyaments o, en el seu cas, del corresponent títol d'Enginyer tècnic de l'anterior ordenació.

Per aquest motiu, atenent únicament de la nova ordenació universitària, qui està en possessió del títol de Màster Universitari corresponent a una professió regulada, ha d'estar en possessió, així mateix, del títol de Grau que faculta per a l'accés a aquests estudis, la qual cosa permet afirmar en este cas que qui posseïx el títol de Màster també posseïx el de Grau.

No obstant això, això no és obstacle perquè, ara atés del règim establit per als títols de l'anterior ordenació, també puguen accedir als estudis de Màster Universitari corresponent a una professió regulada els qui posseïxen un títol corresponent de l'anterior ordenació que permeta accedir al mateix (p. ex., Enginyer Tècnic o Arquitecte Tècnic).

En conclusió, s'entén que per a l'accés als Cossos “generals” del Subgrup A1, no cal concórrer –com s'ha exposat- simplement amb el títol de Màster Universitari, sent necessari estar en possessió del títol de Grau o del corresponent títol de l'anterior.

Per part seua, per a l'accés als Cossos “especials”, l'objecte essencial dels quals és l'exercici d'una professió regulada, s'exigeix estar en possessió del títol que habilita per a l'exercici de la professió regulada, és a dir, s'ha d'estar en possessió del títol o títols que en cada cas faculten per a l'exercici d'aquesta.

Així, si el títol que habilita per a l'exercici de la professió és el de Màster Universitari o el corresponent a l'anterior ordenació (Enginyer o Arquitecte) serà un d'estos el que haurà de posseir qui pretenga participar en la convocatòria; sempre, com s'indica, que es tracte d'un Cos o Escala l'objecte de la qual siga el desenvolupament de funcions corresponents a una professió regulada.

Com a complement a la conclusió exposada en els paràgrafs anteriors, es trasllada ací part d'un informe de data 5 de maig de 2014 de la Direcció General de Política Universitària, adscrita a la Secretaria General d'Universitats, referent a la qüestió que ens plantegen:

«(…) La substitució dels títols del Catàleg de Llicenciat, Arquitecte, Enginyer, Diplomat, Arquitecte Tècnic i Enginyer Tècnic pels nous títols no es realitza de manera que a cada títol del Catàleg li corresponga un únic títol de Grau o, en el seu cas, de Màster, posats estos no tenen directrius generals pròpies i no s'identifiquen amb una denominació única, com els anteriors, sinó que les denominacions són les que, en cada cas, acorden les universitats i són verificades pel Consell d'Universitats a través del llit procedimental previst en el citat Reial decret 1393/2007, de 29 d'octubre, en la redacció donada pel Reial decret 861/2010, de 2 de juliol. L'única excepció en este plantejament la constituïxen aquells títols que donen accés a l'exercici de professions regulades. En estos casos sí que existeixen directrius generals pròpies i reserva de denominació, que són les establides en els corresponents Acords de Consell de Ministres i en les oportunes Ordres Ministerials, encara que això no vol dir que no càpien altres denominacions diferents de la reserva.

Esta circumstància de la substitució dels títols i la desaparició del Catàleg de Títols Universitaris Oficials, amb la conseqüent eliminació de la denominació única de títol en totes les universitats, dificulta la identificació a l'hora de poder determinar els títols que han d'exigir-se com a requisit de participació en una convocatòria per a accedir a llocs de treball que requereixen una determinada qualificació, per la qual cosa es fa necessari fixar nous criteris (diferents a la denominació del títol) per a establir les titulacions requerides en una convocatòria.

Referent a això, per tal com tots els plans d'estudis conduents a l'obtenció dels nous títols oficials es dissenyen en termes de competències que han d'adquirir els estudiants, una fórmula consisteix en la identificació de les competències l'adquisició de les quals haja d'acreditar-se per a l'acompliment del lloc de treball de què es tracte. Una vegada identificades, basta la comparació amb la formació acreditada per l'aspirant per a saber si estan o no compreses. (…)

Ara bé, cal tindre en compte que existeixen professions regulades l'exercici de les quals requereix, a més del corresponent títol de Grau, la possessió d'un títol específic de Màster. Esta situació se circumscriu a un grup molt reduït de titulacions que són les que habiliten per a l'exercici de les professions d'Enginyer Agrònom, Enginyer Aeronaútico, Enginyer de Camins, Canales i Ports, Enginyer Industrial, Enginyer de Mines, Enginyer forestal, Enginyer Naval i Oceànic, Enginyer de Telecomunicació (…). En este cas, serà el títol específic de Màster, i no del Grau el requerit per al corresponent accés.

Així, i a tall d'exemple, en el cas que es vulga cobrir una plaça que requerisca l'exercici de la professió regulada d'Enginyer de Camins, Canales i Ports, com indica en el seu escrit, el títol o títols que s'han de requerir són aquells als quals la legislació vigent atribuïx el caràcter d'habilitants a aquest efecte. Estos títols són, d'una banda, el d'Enginyer de Camins, canals i Ports de l'anterior ordenació universitària, inclòs en el Catàleg de Títols Universitaris Oficials publicat en l'Annex del Reial decret 1954/1994, de 30 de setembre, sobre homologació de títols als d'aquest Catàleg; i, per una altra, els títols específics de Màster Universitari aprovats d'acord amb la nova ordenació universitària, i que impliquen la prèvia possessió del títol de Grau corresponent. Estos títols de Màster han d'ajustar-se a les directrius generals establides en l'Orde CIN/309/2009, de 9 de febrer, per la qual s'establixen els requisits per a la verificació dels títols universitaris oficials que habiliten per a l'exercici de la professió d'Enginyer de Camins, Canales i Ports (BOE 18 de febrer de 2009). (…).

Només en estos casos concrets de títols de Màster habilitants per a l'exercici professional no resulta d'aplicació el principi general d'accés al grup A (subgrup A1) amb un títol de Grau, ja que, excepte en els casos indicats, els títols de Màster Universitari no donen accés per si mateixos a cap grup de classificació professional de l'Administració Pública.

Per això, també es fa necessari precisar que si bé aquells que es troben en possessió d'un títol oficial de Diplomat, Arquitecte Tècnic o Enginyer Tècnic, poden accedir als ensenyaments oficials de Màster sense necessitat de cap requisit addicional més enllà dels requisits específics i criteris de valoració de mèrits que establisquen les universitats, això no implica que un títol de Diplomat Universitari complementat per un títol de Màster puga considerar-se títol habilitant per a l'accés a Cossos i Escales del Grup A (subgrup A1). Tal com s'ha indicat, la titulació exigida per a este accés és la d'un títol de Grau o, en el seu cas, de Llicenciat, Arquitecte o Enginyer i no existeix homologació o cap equivalència entre els títols establits conforme a la nova ordenació dels ensenyaments universitaris oficials i els anteriors del Catàleg de Títols Universitaris Oficials.»

En segundo lugar, corresponde analizar ahora si el título de Ingeniero Técnico y Máster habilitante para el ejercicio a una profesión regulada de Ingeniero se aceptaría para presentarse a una convocatoria en la que se exige la titulación de Grado, Licenciatura, Ingeniería o Arquitectura.

Com ja es va indicar en l'apartat anterior, l'article 76 del TRLEBEP disposa que per a l'accés als cossos o escales del Grup A –Subgrups A1 i A2- s'exigirà estar en possessió del títol universitari de Grau i, per a l'accés als cossos o escales del Grup A –Subgrups A1 i A2- disposa que: “s'exigirà estar en possessió del títol universitari de Grau. En aquells supòsits en els quals la Llei exigisca un altre títol universitari serà aquest el que es tinga en compte”.

También indicamos que, no obstante lo previsto en el mencionado precepto, y con base en la Disposición Transitoria Tercera del Texto Refundido, se entiende que hasta que no se generalice la implantación de los nuevos títulos universitarios a que se refiere el artículo 76, para el acceso a la función pública seguirán siendo válidos los títulos universitarios vigentes a la entrada en vigor de este Estatuto.

D'aquesta manera, per exemple, en les convocatòries actuals per a la participació en proves selectives d'accés a cossos o escales del Subgrup A1 s'exigeix estar en possessió o en condicions d'obtindre el títol de Llicenciat, Enginyer, Arquitecte o Grau.

​​​​​A més, ha de tindre's en compte les previsions establides per als títols universitaris oficials corresponents a l'anterior ordenació ja que, com indiquem, la Disposició addicional primera relativa del Reial decret 822/2021, de 28 de setembre, pel qual s'establix l'organització dels ensenyaments universitaris i del procediment d'assegurament de la seua qualitat (norma que deroga el Reial decret 1393/2007, de 29 d'octubre, pel qual s'establix l'ordenació dels ensenyaments universitaris oficials), assenyala:

“Els títols universitaris oficials obtinguts conforme a plans d'estudis anteriors a l'entrada en vigor del present reial decret mantindran tots els seus efectes acadèmics i, en el seu cas, professionals”.

En este sentit, s'entén que els títols universitaris oficials de l'anterior ordenació continuen sent vàlids per a l'accés als Cossos o Escales de funcionaris en els mateixos termes que l'eren d'acord amb l'anterior ordenació. Així, els títols de Llicenciat, Enginyer o Arquitecte faculten també per a l'accés als Cossos o escales inclosos en el Subgrup A1.

Per tant, com a regla general, per a l'accés al Subgrup A1, caldrà estar en possessió del títol de Grau, Llicenciat, Arquitecte o Enginyer.

En eixe sentit, es va indicar que la tinença del títol de Màster Universitari no implica, sempre i en tot cas, que a més s'ostente un d'estos títols, ja que, en determinades situacions, s'ha pogut accedir als estudis de Màster sense estar en possessió d'aquells.

En este sentit, i amb base en l'informe de 2 de juliol de 2008 elaborat a aquest efecte per la Subdirecció General de Règim Jurídic i Coordinació Universitària, quant als antics i els nous títols acadèmics universitaris per a l'accés a la funció pública, cal concloure el següent:

El Reial decret 822/2021, de 28 de setembre, pel qual s'establix l'organització dels ensenyaments universitaris i del procediment d'assegurament de la seua qualitat, establix una nova ordenació dels ensenyaments universitaris oficials, inspirada en altres principis i conduents a l'obtenció de noves titulacions: Grau, Màster i Doctorat.

Esta nova estructura substituïx a l'anterior però això no significa que els actuals títols i els nous que s'establisquen conforme a la citada norma siguen equivalents entre si.

El citado Real Decreto no prevé ningún procedimiento para la homologación o equivalencia de los actuales títulos universitarios oficiales de Licenciado, Arquitecto e Ingeniero, o Diplomado, Arquitecto Técnico e Ingeniero Técnico, con los nuevos de Grado, Máster y Doctor.

Únicament, en la seua Disposició addicional primera, a més de salvaguardar els drets acadèmics i professionals dels títols actuals, establix la possibilitat d'un reconeixement de crèdits, conformement al que es preveu en la norma, als qui estant en possessió d'un dels actualment vigents títols oficials, pretenguen cursar ensenyaments dirigits a l'obtenció d'un títol de Grau.

D'altra banda, i com a si el títol de Màster habilita per a l'accés a cossos o escales classificats en el Subgrup A1, indica l'esmentada Subdirecció General de Règim Jurídic i Coordinació Universitària que “tampoc l'haver obtingut un títol de postgrau, com és el títol oficial de Màster Universitari, comporta l'equivalència dels estudis que han donat accés al mateix amb un títol de Grau o amb un títol de llicenciat, Arquitecte o Enginyer.” Així, segons s'establix en l'apartat 4 de l'article 17, l'admissió en el Màster no implica modificació dels efectes acadèmics i, en el seu cas, professionals, que corresponguen al títol previ, ni el seu reconeixement a altres efectes que els de cursar estos ensenyaments.

Així mateix, la formació addicional que, segons preveu esta Disposició addicional primera, poden exigir les universitats als Diplomats, Arquitectes Tècnics i Enginyers Tècnics, també és només a l'efecte de la seua admissió en els nous ensenyaments oficials de Màster i, en cap cas comporta l'anivellament amb estudis de Llicenciat, Arquitecte o Enginyer.

En resum, l'article 76 del TREBEP exigeix per a l'accés al Grup A (Subgrup A1) el títol de Grau o, en el seu cas, Llicenciat, Arquitecte o Enginyer. Com ja s'ha indicat, l'obtenció d'un títol oficial de Màster no implica la possessió de cap dels títols requerits per a l'accés a este Subgrup A1. Així mateix, fins i tot sent un títol de postgrau, tampoc implica la possessió d'un títol de Grau.

Per tant, cal concloure que el títol oficial de Màster Universitari no constituïx títol habilitant per a l'accés al Grup A (Subgrup A1), sinó quan, a més d'aquest títol, es posseïsca així mateix algun dels altres títols exigits per a l'accés a aquest Subgrup.

En conclusió, com a regla general, per a l'accés al Subgrup A1, caldrà estar en possessió del títol de Grau, Llicenciat, Arquitecte o Enginyer; i, per a l'accés al Subgrup A2, del títol de Grau, Diplomat Universitari, Arquitecte Tècnic i Enginyer Tècnic, per la qual cosa s'entén que per a l'accés als Cossos del Grup A, Subgrup A1, no cal concórrer –com s'ha exposat- amb el títol de Diplomat Universitari o Enginyer Tècnic i Màster.

Diferent qüestió seria si es tractara d'accés a l'ocupació pública a cossos en els casos en els quals sí que s'exigeix un títol universitari concret, que sol coincidir amb aquells Cossos que vénen exercint una “professió regulada”, l'argumentació de la qual s'ha exposat més amunt, i que troben la seua base en la previsió continguda en l'article 76 del TRLEBEP, que preveu que quan la Llei exigisca un altre títol universitari serà este al qual ha d'atendre's.

Tot això sense perjudici, com ja es va indicar, de les competències atribuïdes a altres Departaments Ministerials als quals els corresponga informar sobre el règim de titulacions oficials, equivalències de títols i sobre el règim de professions regulades.

Todo lo anterior se indica sin perjuicio de recordar que, de acuerdo con el régimen de competencias de este centro directivo, las respuestas a consultas que emite esta dirección general poseen carácter meramente informativo y, en consecuencia, no tienen carácter de criterio vinculante, ni originan derechos ni expectativas de derecho, ni implican vinculación alguna con el tipo de procedimientos a que se refieran. Además, al carecer de carácter preceptivo o vinculante, los órganos destinatarios de dichas respuestas podrán, en su caso, adoptar finalmente una decisión que no se corresponda con el parecer contenido en las mismas.

Las respuestas a consultas contenidas en este boletín atienden a las cuestiones planteadas a la luz de la normativa vigente en el momento de su emisión, de manera que dichas respuestas pueden verse afectadas por modificaciones legislativas posteriores o resoluciones judiciales.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Política de cookies

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Este lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies