S'aborden diverses qüestions relatives al termini possessori en diferents suposats: quan s'obté per concurs el lloc que es ve exercint en comissió de serveis, quan s'obté per concurs altre lloc que es ve ocupant també amb caràcter definitiu, en el cas d'obtenir un lloc per comissió de serveis, així com quan s'accedeix a un nou Cos o Escala però no es canvia de lloc de treball.
Diferents qüestions sobre terminis possessoris
La consulta planteja els següents suposats en relació amb el termini possessori:
1) Quan s'obté per concurs el lloc que es ve exercint en comissió de serveis.
2) Quan s'obté per concurs altre lloc que es ve ocupant també amb caràcter definitiu.
3) Per a la comissió de serveis.
4) Quan s'accedeix a un nou Cos o Escala però no es canvia de lloc de treball.
Primer.- Termini possessori quan s'obté per concurs el lloc que es venia exercint en comissió de serveis.
En relació amb el termini de presa de possessió d'un lloc de treball obtingut per concurs, l'article 48.1 del Reglament General d'Ingrés del Personal al Servei de l'Administració General de l'Estat i de provisió de llocs de treball i promoció professional dels funcionaris de l'Administració General de l'Estat, aprovat per Reial decret 364/1995, de 10 de març, assenyala el que segueix:
“El termini per a prendre possessió serà de tres dies hàbils si no implica canvi de residència del funcionari, o d'un mes si comporta canvi de residència o el reingrés al servei actiu.
El termini de presa de possessió començarà a comptar-se a partir de l'endemà del del cessament, que haurà d'efectuar-se dins dels tres dies hàbils següents a la publicació de la resolució del concurs en el Boletín Oficial del Estado. Si la resolució comporta el reingrés al servei actiu, el termini de presa de possessió haurà de computar-se des d'aquesta publicació”.
El funcionari que adquireix per concurs el lloc de treball que prèviament venia exercint en comissió de serveis, no canvia de lloc de treball, sinó que es produeix un canvi en la forma d'ocupació, que passarà de ser provisional a definitiva.
No obstant això, si en el moment en què es va realitzar la comissió de serveis no va gaudir del període possessori, s'entén que sí que procediria llavors la concessió del corresponent termini possessori.
Aquesta interpretació, d'altra banda, es correspondria, mutatis mutandis, amb la qual ha realitzat la Comissió Superior de Personal en relació amb el permís contemplat en la Disposició addicional 5a del Reglament General d'Ingrés, aprovat pel Reial decret 364/1995, en entendre que aquest permís resulta d'aplicació al personal que, fins i tot no accedint a un nou lloc de treball, no hagués gaudit en el seu moment del corresponent termini possessori retribuït.
Segon.- D'altra banda, aquells funcionaris que ocupant un lloc amb caràcter definitiu obtinguin un altre per concurs, s'entén que tindran dret a gaudir del termini possessori, encara que el lloc adjudicat per concurs sigui de similars característiques al que venia exercint, o es trobi en la mateixa seu, ja que la norma reglamentària a l'hora de configurar el termini possessori el circumscriu només a la “residència” –atorgant un termini possessori major o menor depenent de si existeix o no canvi de residència, sense que d'altra banda s'incloguin altres requisits per a la seva concessió.
Tercer.- El termini possessori per al cas de comissió de serveis està previst en l'article 64.4 del Reglament General d'Ingrés del Personal al servei de l'Administració general de l'Estat i de Provisió de Llocs de treball i Promoció Professional dels Funcionaris Civils de l'Administració general de l'Estat, aprovat pel Reial decret 364/1995, de 10 de març.
Aquest article 64.4 del citat Reglament disposa que: “si la comissió no implica canvi de residència del funcionari, el cessament i la presa de possessió hauran de produir-se en el termini de tres dies des de la notificació de l'acord de comissió de serveis; si implica canvi de residència, el termini serà de vuit dies en les comissions de caràcter voluntari i de trenta en les de caràcter forçós”.
Per tant, el citat precepte estableix un termini únic per al cessament i la presa de possessió, de manera que el funcionari haurà de dur a terme dins d'aquest termini tant el cessament com la presa de possessió, de manera que com més tard es produeixi el cessament, menys temps restarà per a la presa de possessió.
No obstant això, s'haurà de tenir en compte referent a això que la finalitat del termini possessori és la realització de les gestions necessàries per a dur a terme tant el cessament com la presa de possessió, així com la incorporació al lloc de treball, i que tots dos tràmits s'han de realitzar en dies successius, no podent solapar-se tots dos en un mateix dia.
Així mateix, resulta necessari assenyalar que els terminis establerts per a la comissió de serveis en l'article 64.4 del Reglament General d'Ingrés i Provisió es refereixen a dies naturals, no a dies hàbils. En aquest sentit, quan el Reglament vol establir terminis en dies hàbils l'assenyala expressament, com per exemple succeeix en l'article 48 del mateix Reglament.
Quart.- Quan s'accedeix a un nou Cos o Escala però no es canvia de lloc de treball, la Disposició addicional cinquena del Reglament General d'Ingrés del Personal al servei de l'Administració General de l'Estat i de Provisió de Llocs de treball i Promoció Professional dels Funcionaris Civils de l'Administració General de l'Estat, aprovat pel Reial decret 364/1995, de 10 de març, estableix el següent:
“Els funcionaris de carrera en servei actiu o situació assimilada que accedeixin a un nou Cos o Escala tindran dret, a partir de la presa de possessió, a un permís retribuït de tres dies hàbils si la destinació no implica canvi de residència del funcionari i d'un mes si el comporta”.
Per tant, la citada disposició addicional ve a resoldre el problema que es presentava als funcionaris de carrera que accedien a un nou Cos o Escala per a efectuar el trasllat a la nova destinació, ja que de cessar en el Cos o Escala anterior, passant obligatòriament a la situació d'excedència en ells, deixaven de percebre les seves retribucions, sense reportar les corresponents al nou Cos o Escala fins a la data de presa de possessió de la nova destinació, requisit indispensable per a obtenir la condició de funcionari de carrera d'aquests. Aquest problema s'agreujava per a aquells funcionaris la nova destinació dels quals determinava un canvi de residència i trasllat de mobiliari i estris.
Per part seva, la Comissió Superior de Personal, en el seu Acord de 13 de juliol de 1995, el qual va ser ratificat amb data 5 d'octubre de 2007, va disposar que:
“Aquest permís té per objecte que tot el personal que es troba prestant serveis en l'Administració, i accedeix a un Cos o Escala per promoció interna o torn lliure, gaudi d'un període retribuït per a incorporar-se al seu nou lloc de treball, la qual cosa no ocorre en tots els casos.
En conseqüència, aquest permís només s'aplicarà al personal que no hagi gaudit de termini possessori retribuït”.
Per tant, s'entén, d'acord amb aquesta interpretació, que podran gaudir d'aquest permís també aquells funcionaris que, fins i tot no accedint a un nou lloc de treball, no haguessin gaudit en el seu moment del corresponent termini possessori retribuït.
Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'aquest centre directiu, les respostes a consultes que emet aquesta direcció general posseeixen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es refereixin. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es correspongui amb el parer contingut en aquestes.
Les respostes a consultes contingudes en aquest butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seva emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.