logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Inici Ministeri
Ministeri Organigrama
Organigrama Ministro para la Transformación Digital y de la Función Pública Secretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial Secretaría de Estado de Telecomunicaciones e Infraestructuras Digitales Secretaria d'Estat de Funció Pública Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública Regulació Legal
Protecció de Dades Participació pública en projectes normatius
Participació pública en projectes normatius Consulta pública prèvia Audiència i informació pública
Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Instruccions de comunicació Informació addicional Seguiment del Pla
Ocupació
Ocupació Personal Laboral Personal Funcionari
Portada de Ministeri
Digitalització i IA Telecomunicació i infraestructures Digitals Funció Pública
Funció Pública La secretària
La secretària Secretaria d'Estat de Funció Pública Directora del Gabinet de la Secretaria d'Estat de Funció Pública Newsletter de Funció Pública Captació de talent Actualitat
Funció Pública
Funció Pública Qui som Accés a l'Ocupació Pública Gestiona la teva vida professional com a personal empleat públic Règim Jurídic Relacions Laborals Órganos de colaboración Registre Central de Personal Espai ISPA Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Governança Pública
Governança Pública Directora General de Gobernanza Pública Simplificació administrativa i reducció de càrregues Inspecció de Serveis Atenció a la ciutadania Qualitat en les Administracions Públiques​ Transparència Govern obert Registres electrònics i notificacions Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Incompatibilitat i conflicte d'interessos Oficina de Conflictos de Intereses Membres del Govern i Alts Càrrecs de l'Administració General de l'Estat Incompatibilitats de personal al servei de les Administracions Públiques Informes sobre compliment dels alts càrrecs MASTERCLASS: Guia del Govern Obert
Comunicació Contacte Info DANA
Info DANA Mesures adoptades en relació amb la DANA Portada d'Info Dana
Inici
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Ocupació
  • Portada de Ministeri
Digitalització i IA
Telecomunicació i infraestructures Digitals
  • La secretària
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Comunicació
Contacte
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 7. Jornada i horaris.

Possibilitat d'acollir-se a les mesures de conciliació el personal funcionari amb jornada d'especial dedicació.

És possible que el personal funcionari amb jornada en règim d'especial dedicació sol·liciti les mesures de conciliació previstes en l'apartat 8.4 de la Resolució de 28 de febrer de 2019.

La qüestió plantejada versa sobre la possibilitat que els funcionaris amb jornada en règim d'especial dedicació puguin acollir-se a mesures de conciliació en general, i en particular, a la modificació de l'horari fix en un màxim de dues hores per motius directament relacionats amb la conciliació de la vida personal, familiar i laboral.

En primer lloc, cal analitzar el marc jurídic d'aplicació. En aquest marc, cal recordar que les Administracions Públiques són competents per a establir l'ordenació del temps de treball del personal al seu servei, d'acord amb el que s'estableix en els articles 47 i 51 del TREBEP.

Així, en l'àmbit de l'Administració General de l'Estat resulta d'aplicació la Resolució de 28 de febrer de 2019, de la Secretaria d'Estat de Funció Pública, per la qual es dicten instruccions sobre jornada i horaris de treball del personal al servei de l'Administració General de l'Estat i els seus organismes públics.

La consulta fa referència específica a les mesures de conciliació de la vida familiar i laboral, en concret, a la modificació de l'horari fix en un màxim de dues hores recollida en l'apartat 8.4 de les Instruccions de Jornada i Horaris en els següents termes:

“Excepcionalment, els òrgans competents en matèria de recursos humans podran autoritzar, amb caràcter personal i temporal, la modificació de l'horari fix en un màxim de dues hores per motius directament relacionats amb la conciliació de la vida personal, familiar i laboral, i en els casos de famílies monoparentals.”

En la consulta realitzada es pregunta en abstracte per la mesura de modificació de l'horari prevista en l'apartat 8.4 de les Instruccions de Jornada i Horaris, sense proporcionar més informació sobre el concret supòsit de conciliació que motiva la sol·licitud d'aquesta mesura.

Del tenor literal d'aquest precepte es dedueix que, en primer lloc, s'ha de justificar l'existència d'un supòsit de fet determinat en relació amb “motius directament relacionats amb la conciliació de la vida personal, familiar i laboral, i en els casos de famílies monoparentals”. Així, la unitat de personal competent haurà de valorar la concurrència d'aquest supòsit per a cada cas concret.

Així mateix, s'adverteix que la raó de ser de l'apartat 8.4 és la introducció d'una clàusula de tancament que faculti de manera extraordinària a les unitats de personal per a modificar l'horari fix dels empleats públics amb caràcter personal a fi d'atendre d'una situació provisional no resolta per l'apartat 8. En concret el propi precepte recull que és una mesura excepcional, i per tant, que s'ha de concedir de manera restrictiva i limitada en el temps.

En aquest cas, de la consulta no es pot deduir quina situació precisa de la flexibilització de l'horari. Per tant, en tot cas deu el sol·licitant facilitar a l'Administració tota la informació que permeti a la unitat de personal valorar, si escau, la procedència de concedir, excepcionalment, la modificació de l'horari de treball.

Tenint en compte l'anterior, la qüestió plantejada se centra en la possibilitat de reconèixer la modificació d'horari fix en un màxim de dues hores al personal amb jornada d'especial dedicació.

L'apartat 8.4 de la Resolució estableix específicament la possibilitat de modificar l'horari fix per motius de conciliació. No obstant això, res especifica mentre qui pot acollir-se a aquesta modificació.

Davant l'absència de concreció en la regulació, i d'acord amb un exercici interpretatiu tant sistemàtic com teleològic de la norma, resulta difícil deduir del tenor literal del precepte la voluntat d'establir una restricció al personal amb jornada d'especial dedicació.

D'altra banda, aquest apartat no impedeix de manera concreta que les mesures de conciliació previstes en aquest apartat siguin aplicable al personal funcionari amb jornada en règim d'especial dedicació, a diferència del que s'estableix expressament per a la reducció de jornada per interès particular en l'apartat 5.2 de la Resolució de 28 de febrer de 2019.

En relació amb com s'han d'aplicar aquestes mesures, en nom d'una correcta aplicació de la flexibilitat horària cal fer un balanç dels dos interessos que estan en joc: d'una banda, l'interès general, que se satisfà i garanteix mitjançant la prestació del servei públic per part del funcionari; i per un altre, la conciliació de la vida familiar i professional de l'empleat públic.

A través de les mesures de flexibilitat horària, es pretén reduir la càrrega que suposa la vida professional unida a la personal, és a dir, facilitar l'activitat pública amb la vida privada, però aquest intent de conjuminar totes dues situacions no pot donar lloc, en cap cas, a la interrupció, reducció o empitjorament dels serveis públics encomanats. Han de prevaler sempre els interessos generals enfront dels particulars, i, per tant, ha de tenir preferència la continuïtat i garantia en la prestació efectiva del servei públic enfront d'una flexibilitat horària o qualsevol altra alteració del règim de jornada i horaris que pugui suposar un detriment o perjudici dels interessos generals i dels drets dels ciutadans.

Així mateix, s'ha de tenir en compte el que s'estableix per a la distribució de la jornada en la Resolució de 28 de febrer de 2019.

Així, l'apartat 4 relatiu a la jornada en règim d'especial dedicació, disposa que:

“La durada de la jornada del personal que exerceixi llocs de treball considerats d'especial dedicació serà de 40 hores setmanals, sense perjudici de l'augment d'horari que excepcionalment calgui per necessitats del servei.(…)”

Si bé l'apartat 4 no disposa que la jornada d'especial dedicació hagi de ser de matí i tarda, de les dades aportades a la consulta s'entén que la jornada d'especial dedicació en aquest Centre es distribueix en jornada de matí i tarda.

En relació amb aquesta distribució de la jornada, l'Apartat 3.2.b) de la Resolució disposa que:

“3.2 La distribució de la jornada setmanal es realitzarà:

b) Jornada de matí i tarda. L'horari fix de presència en el lloc de treball serà de 9.00 a 17.00 hores, de dilluns a dijous, amb una interrupció per al menjar que no computarà com a treball efectiu i que serà com a mínim de mitja hora, i de 9.00 a 14.30 els divendres, sense perjudici de l'horari aplicable al personal destinat en oficines d'obertura ininterrompuda al públic que compta amb regulació especial. La resta de la jornada, fins a completar les trenta-set hores i mitja o les quaranta hores setmanals, segons el règim de dedicació, es realitzarà en horari flexible entre les 7.00 i les 9.00 hores, de dilluns a divendres, i entre les 17.00 i les 18.00 hores, de dilluns a dijous, així com entre les 14.30 i les 15.30 hores els divendres.”

És a dir, l'horari fix de presència en el lloc de treball serà de 9,00 a 17,00 hores, per la qual cosa si sol·licita l'interessat sortir a les 15.30, tal com es consulta en el seu escrit, segons el parer d'aquest Centre Directiu a priori seria possible, ja que l'apartat 8.4 de la Resolució preveu la possibilitat de flexibilitzar fins a un màxim de 2 hores l'horari fix.

En virtut de l'anterior, caldria concloure que seria possible que el personal funcionari amb jornada en règim d'especial dedicació sol·liciti les mesures de conciliació previstes en l'apartat 8.4 de la Resolució de 28 de febrer de 2019, no obstant això, s'haurà de tenir en compte que és una mesura de caràcter excepcional i temporal, per la qual cosa haurà de fixar-se el període per al qual se sol·licita tal mesura, a més, estarà supeditada a les necessitats del servei i no podrà suposar una interrupció, reducció o empitjorament dels serveis públics encomanats.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'aquest centre directiu, les respostes a consultes que emet aquesta direcció general posseeixen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es refereixin. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es correspongui amb el parer contingut en aquestes.

Les respostes a consultes contingudes en aquest butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seva emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Política de cookies

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies