logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Inici Ministeri
Ministeri Organigrama
Organigrama Ministro para la Transformación Digital y de la Función Pública Secretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial Secretaría de Estado de Telecomunicaciones e Infraestructuras Digitales Secretaria d'Estat de Funció Pública Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública Regulació Legal
Protecció de Dades Participació pública en projectes normatius
Participació pública en projectes normatius Consulta pública prèvia Audiència i informació pública
Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Instruccions de comunicació Informació addicional Seguiment del Pla
Ocupació
Ocupació Personal Laboral Personal Funcionari
Portada de Ministeri
Digitalització i IA Telecomunicació i infraestructures Digitals Funció Pública
Funció Pública La secretària
La secretària Secretaria d'Estat de Funció Pública Directora del Gabinet de la Secretaria d'Estat de Funció Pública Newsletter de Funció Pública Captació de talent Actualitat
Funció Pública
Funció Pública Qui som Accés a l'Ocupació Pública Gestiona la teva vida professional com a personal empleat públic Règim Jurídic Relacions Laborals Órganos de colaboración Registre Central de Personal Espai ISPA Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Governança Pública
Governança Pública Directora General de Gobernanza Pública Simplificació administrativa i reducció de càrregues Inspecció de Serveis Atenció a la ciutadania Qualitat en les Administracions Públiques​ Transparència Govern obert Registres electrònics i notificacions Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Incompatibilitat i conflicte d'interessos Oficina de Conflictos de Intereses Membres del Govern i Alts Càrrecs de l'Administració General de l'Estat Incompatibilitats de personal al servei de les Administracions Públiques Informes sobre compliment dels alts càrrecs MASTERCLASS: Guia del Govern Obert
Comunicació Contacte Info DANA
Info DANA Mesures adoptades en relació amb la DANA Portada d'Info Dana
Inici
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Ocupació
  • Portada de Ministeri
Digitalització i IA
Telecomunicació i infraestructures Digitals
  • La secretària
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Comunicació
Contacte
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
texto

Funció Pública

    • Portada de Qui som
    • Directora General de Funció Pública
    • Subdirector General de Planificació de Recursos Humans i Retribucions
    • Subdirectora General de Ordenación de Recursos Humanos
    • Subdirector General de Relacions Laborals
    • Subdirectora General de Relacions amb Altres Administracions
    • Subdirector General de Régimen Jurídico
      • Anar a Subdirectora General de Dades per a l'Ocupació Pública
        • Anar a Subdirecció General de Dades per a l'Ocupació Pública
        • Qui som
        • Una mica d'història
    • Subdirectora General del Sector Públic Institucional
    • Jefa de la Unidad de Asistencia Técnica
    • Portada de Accés a l'Ocupació Pública
      • Anar a Resol dubtes
      • Què és l'ocupació pública, i quin tipus d'empleades i empleats públics existeixen?
      • Per què és atractiu per a mi l'ocupació pública?
      • Com puc accedir a l'ocupació pública i quins són els requisits necessaris?
      • Quines opcions estan actualment disponibles, i com accedeixo a elles?
      • Anar a Coneix a fons l'Ocupació Pública
        • Anar a Butlletí Estadístic del personal al servei de les Administracions Públiques
        • Boletines anteriores a 2006
        • Histórico de noticias
      • Evolució dels efectius de les Administracions Públiques
      • Evolució dels efectius de les Comunitats Autònomes per àrea d'activitat
      • Estudis d'envelliment de les plantilles en les Administracions Públiques
      • Anar a Jornades de Captació de Talent
      • Jornades de Captació de Talent 2023
      • Jornades de Captació de Talent 2022
      • Jornades de Captació de Talent 2021
      • Jornades de Captació de Talent 2020
      • Jornades de Captació de Talent 2019
      • Jornades de Captació de Talent 2024
      • Anar a Convocatòries Personal Laboral
      • Informació sobre Convocatòries per a Personal Laboral de l'IV Conveni Únic
      • Convocatòries de Personal Laboral fora de l'IV Conveni Únic
      • Anar a Ofereixis d'Ocupació Pública
        • Anar a 2024
        • Distribució de places per àrees d'interès
        • Reserva de places per a persones amb discapacitat
        • Anar a 2023
        • Distribució de places d'accés lliure per grup de personal funcionari i personal laboral
        • Distribució de places per àrees d'interès
        • Reserva de places per a persones amb discapacitat
        • Anar a 2022
        • Distribució de places d'accés lliure per grup de personal funcionari i personal laboral
        • Reserva de places per a personal amb discapacitat
        • Distribució de places per àrees d'interès
      • Anar a Convocatòries Personal Funcionari
      • Cossos i Escales Generals de funcionaris
      • Cossos i Escales Especials de funcionaris
    • Portada de Gestiona la teva vida professional com a personal empleat públic
    • Procediments de personal
      • Anar a Concursos de traslados
        • Anar a Personal laboral
        • Concurs de trasllats de personal laboral en l'àmbit de l'III Conveni Únic (Administració Central) - Procés Finalitzat
        • Ordre PRE/2748/2010, de 5 d'octubre, per la qual es convoca concurs de trasllats per a la provisió de llocs de treball de personal laboral en l'àmbit de l'III Conveni Únic (Administració Perifèrica)
        • Concurs de trasllats per a la provisió de llocs de treball de personal laboral en l'àmbit de l'III Conveni Únic de l'Administració General de l'Estat.
        • Concurs de trasllats 2015 (III Conveni Únic)
        • Concurs de trasllats per a la provisió de llocs de treball de personal laboral en l'àmbit de l'III Conveni Únic de l'Administració General de l'Estat (2016)
        • Concurs de trasllats per a la provisió de llocs de treball de personal laboral en l'àmbit de l'III Conveni Únic de l'Administració General de l'Estat (2017)
        • Concurs de trasllats personal laboral 2018
      • Anar a Mobilitat de les persones ocupades públiques
        • Anar a Mobilitat del personal funcionari de carrera
        • Comissions de serveis
        • Permutes
        • Autorización bases de concursos
        • Trasllat de lloc per raons de discapacitat, motius de salut i possibilitats de rehabilitació
        • Mobilitat de les funcionàries víctimes de violència de gènere
        • Anar a Mobilitat del personal laboral
          • Anar a CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES
            • Anar a ANY 2024
              • Anar a Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2024
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
              • Anar a Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2024
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
              • Anar a Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2024
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
            • Anar a ANY 2023
              • Anar a Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2023
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
              • Anar a Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2023
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
              • Anar a Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2023
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
            • Anar a ANY 2022
              • Anar a Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2022
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION DE SOL·LICITUDS
              • Anar a Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2022
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
              • Anar a Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2022
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
            • Anar a ANY 2021
              • Anar a Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2021
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION DE SOL·LICITUDS
              • Anar a Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2021
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION DE SOL·LICITUDS
          • Anar a CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO
            • Anar a CONVOCATÒRIES FINALITZADES
              • Anar a ANY 2022
                • Anar a CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2022
                • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION DE SOL·LICITUDS
                • Anar a CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2022
                • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION DE SOL·LICITUDS
              • Anar a ANY 2023
                • Anar a CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2023
                • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
              • CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2023
            • ANY 2024
            • Anar a CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2024
            • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
          • CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2025
          • Anar a CONCURS OBERT I PERMANENENTE IV CONVENI ÚNIC CAP 1 2025
          • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
        • CONCURS-EXTRAORDINARI-E0-IV-CONVENI--NICO-CE0-2025
      • Anar a Reingressos al servei actiu funcionaris i laborals
        • Anar a Reingresso funcionaris
        • Gestió del reingrés al servei actiu dels funcionaris de carrera
      • Reingressos laborals
      • Anar a Situacions administratives personal funcionari
      • Servei actiu
      • Servei especials
      • Excedència voluntària per interès particular
      • Excedència voluntària per agrupació familiar
      • Excedencia por cuidado de hijo/hija o familiar
      • Excedencia por violencia de género
      • Excedencia por violencia terrorista
      • Suspensió de funcions
      • Excedència voluntària per prestació de serveis en el sector públic
      • Expectativa de destino
      • Excedència forçosa
      • Excedencia voluntaria incentivada
      • Serveis en altres AAPP
    • Nomenament de Cossos i Escales adscrits a la SEFP
    • Nomenament de Cossos i Escales no adscrits a la SEFP
    • Jubilacions voluntàries
    • Renuncies
    • Portada de Règim Jurídic
    • Legislació i documentació d'interès
      • Anar a Comissió Superior de Personal
      • Què és la Comissió Superior de Personal
      • Acords de la Comissió Superior de Personal
      • Anar a Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
      • Què és Bodeco?
        • Anar a 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
        • Possibilitat d'accés al Subgrup A2 amb la superació de 180 crèdits del títol oficial de Grau.
        • Nomenament d'eventual amb edat superior a 70 anys.
        • Titulacions oficials i els seus efectes per a l'ingrés en les Administracions Públiques, Organismes Públics i Ens de Dret Públic.
        • Possibilitat de compatibilitzar la realització d'un curs selectiu amb el permís per naixement.
        • Es planteja la possibilitat de prolongar en servei actiu a funcionaris interins.
        • Impossibilitat que un preparador d'oposicions pugui formar part d'un òrgan de selecció.
        • Possibilitat de prendre possessió en situació d'incapacitat temporal, conseqüència o no d'embaràs, situació de risc durant l'embaràs o de baixa per maternitat.
        • Títol necessari per a l'accés a Cossos del Subgrup A1 en els quals s'exerceixen professions regulades.
        • Possibilitat de denegar la prolongació en el servei actiu.
        • Revisió de la discapacitat durant un procés selectiu.
        • Òrgan competent per a jubilar a un funcionari en situació de servei en altres Administracions Públiques.
        • Possibilitat de conducta a la jubilació per incapacitat o jubilació voluntària d'un funcionari públic quan es troba en situació de suspensió de funcions.
        • Possibilitat d'accedir a l'ocupació pública després d'haver estat acomiadat mitjançant expedient disciplinari, sent professor amb contracte laboral.
        • Possibilitat d'anotar en el RCP el nomenament d'un funcionari interí quan ja s'és funcionari de carrera d'aquest mateix Cos.
        • Possible revocació de la concessió d'una pròrroga per a continuar en el servei actiu.
        • Possibilitat que el personal subjecte a un contracte laboral especial d'alta direcció formi part de l'òrgan de selecció de personal laboral fix.
        • Terminis per a la presa de possessió com a funcionari de carrera en l'Administració de l'Estat.
        • Terminis processos d'estabilització.
        • Anar a 2. Carrera administrativa.
        • Possibilitat de gaudi dels dies de presa de possessió en un lloc obtingut per concurs ocupat prèviament en adscripció provisional
        • Còmput del temps de permanència en la situació de serveis especials per al reconeixement de grau personal. Especial esment a l'ocupació de llocs de personal eventual
        • Possibilitat de finalitzar la prolongació en el servei actiu del funcionari al qual s'instrueix expedient disciplinari
        • Còmput del termini possessori a l'efecte de consolidació de grau personal
        • Possibilitat que el temps exercit en un Cos computi per a consolidar el grau personal d'un nou Cos al qual s'accedeix amb posterioritat
        • Possibilitat de promoció interna del Subgrup C1 al Subgrup A1
        • Es formula consulta sobre la possibilitat de reconeixement de grau per l'acompliment de llocs del nivell corresponent durant tres anys amb interrupció
        • Es formula consulta sobre la possibilitat de consolidació de grau personal per part d'un funcionari docent
        • Aplicació carrera horitzontal al personal interí.
        • Anar a 3. Condicions de treball.
        • Dret a l'assistència lletrada del personal empleat públic
        • Situació administrativa dels qui ostenten càrrecs electius en organitzacions sindicals més representatives (LOLS)
        • Obligatorietat de colegiació de funcionaris públics
        • Anar a 4. Incompatibilitats.
        • Possibilitat d'incompatibilitat de funcionari docent universitari en cas de ser contractat per una Universitat noruega.
        • Compatibilitat durant la situació de suspensió ferma.
        • Anar a 7. Jornada i horaris.
        • Criteris aplicables a la flexibilitat horari per cura de fills
        • Descomptar dies de permís per assumptes particulars al no assistir al lloc de treball al·legant raons de força major
        • Forma de gaudi de la reducció de jornada per cura de fill
        • Possibilitat de realitzar jornada ordinària durant períodes de vacances o festius per part de funcionaris que de manera habitual realitzen jornada reduïda per interès particular
        • Possibilitat de concedir una reducció de jornada per cura de fill a un funcionari que ocupa un lloc de treball amb atenció al públic continuada (APC)
        • Possibilitat d'acollir-se a les mesures de conciliació el personal funcionari amb jornada d'especial dedicació.
        • Jornada d'estiu ampliada per fills de fins a 12 anys.
        • Aplicació de la bossa d'hores i deure inexcusable.
        • Anar a 10. Provisió de llocs.
        • Sol·licitud de permuta i altres supòsits de mobilitat.
        • Possibilitat que un funcionari sigui destituït en un lloc ocupat en comissió de serveis durant una baixa mèdica.
        • Possibilitat de nomenar de funcionari en lloc de treball obtingut per concurs quan aquest lloc segueix ocupat per haver diferit el cessament.
        • Efectes de la modificació en el sistema de provisió de llocs de treball.
        • Ajornament del cessament d'una funcionària en pròrroga en el seu lloc de treball per gaudi d'un permís per malaltia greu de familiar.
        • Possibilitat d'entendre inclòs dins de l'àmbit subjectiu de la mobilitat per motius de salut dels funcionaris a les persones que estiguin sotmeses a la tutela legal d'aquells.
        • Adjudicació de dos llocs del mateix o diferent Cos sense que coincideixi el període de temps de possessió.
        • Conseqüències que un funcionari no es presenti al concurs de mèrits de la plaça que ocupa en adscripció provisional.
        • Anar a 11. Reconeixement de serveis prestats.
        • Reconeixement de serveis previs prestats a temps parcial.
        • Reconeixement serveis previs – Administració Institucional.
        • Reconeixement serveis previs – Serveis prestats a l'estranger.
        • Reconeixement serveis previs – Personal laboral.
        • Reconeixement serveis previs – Tipus de vinculació.
      • 12. Règim laboral.
      • 15. Retribucions.
      • 16. Seguretat Social Funcionaris.
      • 17. Situacions administratives.
      • 14. Responsabilitat
        • Anar a Històric de BODECO
        • INDICE BODECO REFÓS NUMEROS 23 A 28
      • 19. Vacances, permisos i llicències.
      • Anar a Altres
      • Històric de BODECO
        • Anar a 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
        • Possibilitat d'accés al Subgrup A2 amb la superació de 180 crèdits del títol oficial de Grau
        • Nomenament d'eventual amb edat superior a 70 anys
        • Titulacions oficials i els seus efectes per a l'ingrés en les Administracions Públiques, Organismes Públics i Ens de Dret Públic.
        • Possibilitat de compatibilitzar la realització d'un curs selectiu amb el permís per naixement.
        • Es planteja la possibilitat de prolongar en servei actiu a funcionaris interins.
        • Impossibilitat que un preparador d'oposicions pugui formar part d'un òrgan de selecció.
        • Possibilitat de prendre possessió en situació d'incapacitat temporal, conseqüència o no d'embaràs, situació de risc durant l'embaràs o de baixa per maternitat.
        • Títol necessari per a l'accés a Cossos del Subgrup A1 en els quals s'exerceixen professions regulades.
        • Possibilitat de denegar la prolongació en el servei actiu.
        • Revisió de la discapacitat durant un procés selectiu.
        • Òrgan competent per a jubilar a un funcionari en situació de servei en altres Administracions Públiques.
        • Possibilitat de conducta a la jubilació per incapacitat o jubilació voluntària d'un funcionari públic quan es troba en situació de suspensió de funcions.
        • Possibilitat d'accedir a l'ocupació pública després d'haver estat acomiadat mitjançant expedient disciplinari, sent professor amb contracte laboral.
        • Possibilitat d'anotar en el RCP el nomenament d'un funcionari interí quan ja s'és funcionari de carrera d'aquest mateix Cos.
        • Possible revocació de la concessió d'una pròrroga per a continuar en el servei actiu.
        • Possibilitat que el personal subjecte a un contracte laboral especial d'alta direcció formi part de l'òrgan de selecció de personal laboral fix.
        • Terminis per a la presa de possessió com a funcionari de carrera en l'Administració de l'Estat.
        • Terminis processos d'estabilització.
        • Anar a 2. Carrera administrativa
        • Possibilitat de gaudi dels dies de presa de possessió en un lloc obtingut per concurs ocupat prèviament en adscripció provisional
        • Còmput del temps de permanència en la situació de serveis especials per al reconeixement de grau personal. Especial esment a l'ocupació de llocs de personal eventual
        • Possibilitat de finalitzar la prolongació en el servei actiu del funcionari al qual s'instrueix expedient disciplinari
        • Còmput del termini possessori a l'efecte de consolidació de grau personal
        • Possibilitat que el temps exercit en un Cos computi per a consolidar el grau personal d'un nou Cos al qual s'accedeix amb posterioritat
        • Possibilitat de promoció interna del Subgrup C1 al Subgrup A1
        • Possibilitat de reconeixement de grau per l'acompliment de llocs del nivell corresponent durant tres anys amb interrupció
        • Possibilitat de consolidació de grau personal per part d'un funcionari docent
        • Aplicació carrera horitzontal al personal interí
        • Anar a 3. Drets i deures
        • Dret a l'assistència lletrada del personal empleat públic
        • Situació administrativa dels qui ostenten càrrecs electius en organitzacions sindicals més representatives (LOLS)
        • Obligatorietat de colegiació de funcionaris públics
        • Anar a 4. Incompatibilitats
        • Possibilitat d'incompatibilitat de funcionari docent universitari en cas de ser contractat per una Universitat noruega
        • Compatibilitat durant la situació de suspensió ferma
        • Anar a 5. Jornades i horaris
        • Criteris aplicables a la flexibilitat horari per cura de fills
        • Descomptar dies de permís per assumptes particulars al no assistir al lloc de treball al·legant raons de força major
        • Forma de gaudi de la reducció de jornada per cura de fill
        • Possibilitat de realitzar jornada ordinària durant períodes de vacances o festius per part de funcionaris que de manera habitual realitzen jornada reduïda per interès particular
        • Possibilitat de concedir una reducció de jornada per cura de fill a un funcionari que ocupa un lloc de treball amb atenció al públic continuada (APC)
        • Possibilitat d'acollir-se a les mesures de conciliació el personal funcionari amb jornada d'especial dedicació.
        • Jornada d'estiu ampliada per fills de fins a 12 anys.
        • Aplicació de la bossa d'hores i deure inexcusable.
        • Anar a 6. Provisió de llocs
        • Sol·licitud de permuta i altres supòsits de mobilitat.
        • Possibilitat que un funcionari sigui destituït en un lloc ocupat en comissió de serveis durant una baixa mèdica.
        • Possibilitat de nomenar de funcionari en lloc de treball obtingut per concurs quan aquest lloc segueix ocupat per haver diferit el cessament.
        • Efectes de la modificació en el sistema de provisió de llocs de treball
        • Ajornament del cessament d'una funcionària en pròrroga en el seu lloc de treball per gaudi d'un permís per malaltia greu de familiar.
        • Possibilitat d'entendre inclòs dins de l'àmbit subjectiu de la mobilitat per motius de salut dels funcionaris a les persones que estiguin sotmeses a la tutela legal d'aquells.
        • Adjudicació de dos llocs del mateix o diferent Cos sense que coincideixi el període de temps de possessió.
        • Conseqüències que un funcionari no es presenti al concurs de mèrits de la plaça que ocupa en adscripció provisional.
        • Valoración que corresponde otorgar en concursos a títulos universitarios oficiales
        • Presa de possessió de lloc en comissió de serveis estant en incapacitat temporal
        • Tractament de la possibilitat de reingrés de militar a l'Administració civil
        • Possibilitat d'ocupació de llocs en l'Administració civil per personal militar
        • Lloc a assignar a funcionari d'una altra Administració en cas de cessament en lloc de lliure designació
        • Diferents qüestions sobre terminis possessoris
        • Comissió de serveis des de la situació d'excedència per cura de fills
        • Cessament i presa de possessió en lloc obtingut per concurs de funcionari en incapacitat temporal.
        • Anar a 7. Reconeixement de serveis prestats
        • Reconeixement de serveis previs prestats a temps parcial
        • Reconeixement serveis previs – Administració Institucional
        • Reconeixement serveis previs – Serveis prestats a l'estranger
        • Reconeixement serveis previs – Personal laboral
        • Reconeixement serveis previs – Tipus de vinculació
        • Anar a 8. Responsabilitat
        • Possibilitat d'arxivar expedient disciplinari a funcionari que està en parador ignorat
        • Aplicació del règim disciplinari al personal eventual
        • Prescripció de sanció greu
        • Conservació del grau personal després de la rehabilitació com a funcionari
        • Règim disciplinari aplicable al personal laboral anés de conveni
        • Anar a 12. Vacances, permisos i llicències
        • Permís per cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu: criteri que tots dos progenitors treballin
        • Permís per deure inexcusable
        • Qüestions relatives al permís per a la concurrència a exàmens i altres proves definitives d'aptitud
        • Qüestions relatives a la reducció de jornada per a cura de familiars per raó de malaltia
        • Abonament de vacances no gaudides al personal laboral temporal per estar en situació d'incapacitat temporal
        • Reducció de jornada per a cura de familiars en situació d'incapacitat temporal
        • Actuació a seguir quan un funcionari, que, després d'haver esgotat el període màxim d'incapacitat laboral, continua remetent baixes per malaltia
        • Possibilitat d'ampliar l'àmbit d'aplicació de l'article 59 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes a l'efecte de permetre que el permís per adopció interrompi les vacances
        • Permís d'adopció a funcionari que adopta al fill de la seva dona amb la qual va contreure matrimoni dos anys abans.
        • Gaudi del permís per naixement a temps parcial
        • Concessió del permís per al compliment d'un deure inexcusable per a l'exercici de determinades funcions d'Alcalde
        • Còmput de dies de vacances i assumptes particulars en cas d'haver gaudit una llicència per assumptes propis.
        • Deducció del temps de lactància sense sou del còmput del permís de lactància en jornades completes.
        • Criterio interpretativo actual del término “distinta localidad” a efectos del permiso del artículo 48 a) TRLEBEP.
        • Consideració dels dissabtes com a dies hàbils/inhàbils a l'efecte del gaudi del permís per defunció, accident o malaltia greu de familiar
        • Possibilitat de gaudir de forma continuada de dies de vacances, dies independents de vacances i dies per assumptes particulars
        • Anar a 13. Altres
        • Certificats en l'Administració General de l'Estat
          • Anar a 13. UNS ALTRES
          • Certificats en l'Administració General de l'Estat
          • Competències d'INAP/INAP i de Funció Pública en els processos selectius
          • Recopilatori de pàgines web i arxius de preguntes freqüents (FAQs) de Funció Pública.
    • Portada de Relacions Laborals
      • Anar a Diàleg Social
        • Anar a Negociació Col·lectiva
          • Anar a Negociació Col·lectiva de l'Administració General de l'Estat
          • Taula de Negociació de personal funcionari
            • Anar a Taula de Negociació de funcionaris, estatutaris i laborals
            • Taules Delegades
          • Anar a Negociació del personal laboral IV Conveni Únic
            • Anar a Comissió Paritària
            • Actes de la Comissió Paritària
            • Acords de Civea en vigor
          • Comissió Negociadora
          • Anar a Negociació V Conveni Únic Personal Laboral
            • Anar a Comissió Negociadora
            • Actes
          • Informació General
        • Taula General de Negociació de les Administracions Públiques
        • Acords Administració-Sindicats en les Taules Generals de Negociació
        • Acords Administració-Sindicats per al personal laboral AGE del Conveni Únic
        • Altres Acords
      • Eleccions Sindicals
      • Seguiment Vagues de personal AGE
        • Anar a Subvencions a organitzacions sindicals
        • Convocatòries Anteriors
      • Anar a Igualtat
      • Plans per a la Igualtat de gènere
      • Conciliació i corresponsabilitat
      • Violència contra les dones
      • Enfront de l'assetjament laboral i sexual
    • Responsabilitat Social Corporativa
    • Prevenció
    • Portada de Órganos de colaboración
      • Anar a Relacions Internacionals en matèria d'ocupació pública
        • Anar a Va unir Europea
        • Xarxa EUPAN
        • COMITÈ EUROPEU DE DIÀLEG SOCIAL PER A LES ADMINISTRACIONS CENTRALS
        • Consejo de la Unión Europea
        • Grup de Treball Estatut
      • Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE)
      • Mobilitat Internacional
      • Relacions bilaterals
    • Órganos de colaboración interadministrativa
    • Portada de Registre Central de Personal
      • Anar a Butlletí Estadístic del RCP
      • Boletines anteriores a 2006
      • Histórico de noticias
    • Evolució dels efectius de les Administracions Públiques
    • Evolució dels efectius de les Comunitats Autònomes per àrea d'activitat
    • Estudis d'envelliment de les plantilles en l'Administració General de l'Estat
    • Espai Siep
      • Anar a Documentació del Registre Central de Personal
      • Impresos Personal Funcionari
        • Anar a Impresos Personal Laboral
        • Personal laboral amb sistema de classificació professional basat en grup i categoria professionals
        • Personal laboral amb sistema de classificació professional basat en grups professionals, especialitats professionals i/o famílies professionals
      • Impresos d'inscripció
      • Impresos de Personal Funcionari Docent
        • Anar a Impresos de Personal Laboral Docent
        • Personal laboral amb sistema de classificació professional basat en grup i categoria professionals
        • Personal laboral amb sistema de classificació professional basat en grups professionals, especialitats professionals i/o famílies professionals
    • Portada de Espai ISPA
      • Anar a ISPA 2025
      • Comunitats Autonomas
      • Comunitat Foral de Navarresa
      • Ajuntaments
      • Càrrecs electes de Corporacions Locals
      • Diputacions, Consells i Cabildos Insulars
      • Anar a ESTADÍSTIQUES ISPA
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals i Comunitats Autònomes. ISPA 2024
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals i Comunitats Autònomes. ISPA 2023
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals i Comunitats Autònomes. ISPA 2022
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals i Comunitats Autònomes. ISPA 2021
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals i Comunitats Autònomes. ISPA 2020
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals i Comunitats Autònomes. ISPA 2019
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals. ISPA 2018
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals. ISPA 2017
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals. ISPA 2016
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals. ISPA 2015
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals. ISPA 2014
    • ISPA NAVARRA 2025
    • Portada de Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
    • Novetats
    • Normativa Reguladora FHCN
    • Nomenaments de personal funcionari / Assignació del primer destino
      • Anar a Concursos ordinaris provisió posats reservats
        • Anar a Concursos ordinarios anteriores
        • Concurs Ordinari 2023
        • Concurs Ordinari 2022
        • Concurs Ordinari 2021
        • Concurs Ordinari 2020
        • Concurs Ordinari 2019
        • Concurs Ordinari 2018
        • Concurs Ordinari 2017
      • Concurs Ordinari 2024
      • Anar a Concursos unitaris provisió posats reservats
        • Anar a Concursos unitarios anteriores
        • Concurs Unitari 2022
        • Concurso Unitario 2022 País Vasco
        • Concurs Unitari 2021
        • Concurs Unitari 2020
        • Concurs Unitari 2019
        • Concurs Unitari 2018
        • Concurs Unitari 2017
      • Concurs Unitari 2023
      • Anar a Canvis de situacions administratives dels funcionaris d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
      • Serveis especials
      • Reingrés al servei actiu (només per a aquelles situacions administratives amb reserva de lloc de treball)
      • Servei en altres Administracions Públiques
        • Anar a Excedències
        • EXCEDENCIAS POR CUIDADO DE FAMILIARES
        • EXCEDENCIA POR INTERÉS PARTICULAR
        • EXCEDÈNCIA VOLUNTÀRIA PER PRESTACIÓ DE SERVEIS EN EL SECTOR PÚBLIC
        • EXCEDÈNCIA VOLUNTÀRIA PER PRESTACIÓ DE SERVEIS EN UNA ALTRA SUBESCALA DE FHN
        • EXCEDENCIA VOLUNTARIA POR AGRUPACIÓN FAMILIAR
        • EXCEDENCIA POR VIOLENCIA DE GÉNERO
        • EXCEDENCIA POR RAZÓN DE VIOLENCIA TERRORISTA
    • Certificats funcionaris d'administració local
      • Anar a Comissions de servei / Acumulacions
      • Comissions de serveis
      • Acumulació de funcions reservades
      • Anar a Inscripció mèrits generals
      • Inscripció del grau personal
      • Inscripció de titulacions
      • Inscripción de cursos de formación o perfeccionamiento
      • Inscripció de serveis previs
      • Mèrits referits a la conciliació de la vida personal, familiar i laboral
      • Anar a Altres procediments
      • Permuta de llocs de treball reservat
      • Remissió de consultes sobre el règim jurídic
      • Recurso potestativo de reposición
      • Jubilacions i prolongacions del servei actiu
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Altres
  6. 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.

Títol necessari per a l'accés a Cossos del Subgrup A1 en els quals s'exerceixen professions regulades.

S'entén que per a l'accés als Cossos “generals” del Subgrup A1, no cal concórrer –com s'ha exposat- simplement amb el títol de Màster Universitari, sent necessari estar en possessió del títol de Grau o del corresponent títol de l'anterior regulació.

Per part seva, per a l'accés als Cossos “especials”, l'objecte essencial dels quals és l'exercici d'una professió regulada, s'exigeix estar en possessió del títol que habilita per a l'exercici de la professió regulada, és a dir, s'ha d'estar en possessió del títol o títols que en cada cas facultin per a l'exercici d'aquesta.

Així, si el títol que habilita per a l'exercici de la professió és el de Màster Universitari o el corresponent a l'anterior ordenació (Enginyer o Arquitecte) serà un d'aquests el que haurà de posseir qui pretengui participar en la convocatòria; sempre, com s'indica, que es tracti d'un Cos o Escala l'objecte de la qual sigui el desenvolupament de funcions corresponents a una professió regulada.

Es planteja en aquesta consulta quin títol és necessari per a l'accés a Cossos del Subgrup A1 en els quals s'exerceixen professions regulades.

Així mateix, i per a una convocatòria per a un lloc de Tècnic per al qual s'exigeix de manera genèrica la titulació de Grau, Llicenciatura, Enginyeria o Arquitectura: si hi ha la possibilitat d'accés de persones que no posseeixen el Grau, però sí que posseeixen una Enginyeria Tècnica i un Màster habilitant per a l'exercici d'alguna de les professions regulades d'Enginyer.

És necessari, en primer lloc, determinar el règim competencial en aquesta matèria.

Així, és el Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports el Departament ministerial competent en matèria de titulacions oficials; sent, així mateix, a qui correspon establir, en el seu cas, les corresponents equivalències entre títols.

D'altra banda, el règim de professions regulades és competència del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats.

Una vegada aclarit aquest extrem, i sense perjudici del que finalment poguessin informar aquests Departaments ministerials, cal indicar el que segueix:

L'article 76 i la Disposició transitòria tercera del text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic (TRLEBEP), aprovat per Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, regulen els requisits de titulació per a l'ingrés com a personal funcionari al servei de les Administracions Públiques.

En concret, per a l'accés als Cossos o Escales del Grup A –Subgrups A1 i A2- disposa que: “s'exigirà estar en possessió del títol universitari de Grau. En aquells supòsits en els quals la Llei exigeixi un altre títol universitari serà aquest el que es tingui en compte”.

Per tant, segons el precepte transcrit, per a l'ingrés en el Grup A, Subgrup A1 i Subgrup A2, s'ha de posseir el títol universitari de Grau o, en el seu cas, aquell altre títol universitari que exigeixi la Llei.

A més, han de tenir-se en compte les previsions establertes per als títols universitaris oficials corresponents a l'anterior ordenació ja que, segons preveu en la Disposició addicional primera del Reial decret 822/2021, de 28 de setembre, pel qual s'estableix l'organització dels ensenyaments universitaris i del procediment d'assegurament de la seva qualitat, en els mateixos termes que abans el feia el Reial decret 1393/2007, de 29 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments universitaris oficials, com segueixen

“Disposició addicional primera. Eficàcia dels títols universitaris oficials corresponents a l'ordenació prèvia a l'EEES.

1. Els títols universitaris oficials obtinguts conforme a plans d'estudis anteriors a l'actual ordenació dels ensenyaments universitaris implementats sota els principis de l'Espai Europeu d'Educació Superior mantindran tots els seus efectes acadèmics i, en el seu cas, professionals.”

En aquest sentit, s'entén que els títols universitaris oficials de l'anterior ordenació continuen sent vàlids per a l'accés als Cossos o Escales de funcionaris en els mateixos termes que l'eren d'acord amb l'anterior ordenació. Així, els títols de Llicenciat, Enginyer o Arquitecte faculten també per a l'accés als Cossos inclosos en el Subgrup A1.

Per tant, com a regla general, per a l'accés al Subgrup A1, caldrà estar en possessió del títol de Grau, Llicenciat, Arquitecte o Enginyer.

Així mateix, amb base en la nova ordenació universitària, es ve entenent que el títol oficial de Màster Universitari no constitueix, per si sol, títol habilitant per a l'accés al Grup A, sent precís, en aquest sentit, estar en possessió a més, bé del títol oficial de Grau, bé d'algun altre títol oficial de l'anterior ordenació universitària que hagi permès l'accés al Màster.

En aquest sentit, cal distingir entre aquells Cossos i Escales que no exigeixen un títol determinat per a l'ingrés en aquests, sinó simplement estar en possessió d'un títol universitari oficial d'un determinat nivell –p. ex., títol de Grau o Graduat-; d'aquells altres Cossos per als quals sí que s'exigeix estar en possessió d'un títol oficial concret.

Així, quan s'exigeix estar en possessió d'un títol universitari oficial qualsevol, la referència és, segons la Llei, el títol de Grau o els títols universitaris oficials de l'anterior ordenació (Llicenciat, Enginyer o Arquitecte); no obstant això, la tinença del títol de Màster Universitari no implica, sempre i en tot cas, que a més s'ostenti un d'aquests títols, ja que, en determinades situacions, s'ha pogut accedir als estudis de Màster sense estar en possessió d'aquells.

Per aquest motiu es venja indicant que el títol de Màster Universitari no acredita estar en possessió del títol de Grau o d'algun dels títols de l'ordenació anterior que habiliten per a l'accés al Subgrup A1 - Llicenciat, Enginyer o Arquitecte-, i que, per tant, per a l'accés a un Cos o Escala del Subgrup A1 s'exigeixi, atesa de l'ordenació universitària vigent, posseir el Grau a més del Màster.

A més, alguns ordenaments autonòmics, en desenvolupament de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, i fent ús de la previsió continguda en l'article 76 abans indicada –de “un altre títol universitari que exigeixi la llei”-, vénen exigint per a l'ingrés en els Cossos classificats en el Subgrup A1 estar en possessió de tots dos títols, Grau i Màster Universitari, tots dos; o bé, estar en possessió d'algun dels títols de l'anterior ordenació ja indicats - Llicenciat, Enginyer o Arquitecte-.

Referent a això, i si bé l'és només a efectes acadèmics, la regulació del Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior (BRESSOLES), continguda, essencialment, en el Reial decret 889/2022, de 18 d'octubre, pel qual s'estableixen les condicions i els procediments d'homologació, de declaració d'equivalència i de convalidació d'ensenyaments universitaris de sistemes educatius estrangers i pel qual es regula el procediment per a establir la correspondència al nivell del Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior dels títols universitaris oficials pertanyents a ordenacions acadèmiques anteriors, així com les diferents Resolucions que s'han adoptat en desenvolupament d'aquest, han vingut a establir la correspondència dels seus nivells preveient que els títols de l'anterior ordenació –Llicenciat, Arquitecte i Enginyer- es classifiquen en el Nivell 3 del MECES, igual que els títols de Màster Universitari de la nova ordenació; mentre que els títols de l'anterior ordenació –Diplomat Universitari, Arquitecte Tècnic i Enginyer Tècnic- es classifiquen en el Nivell 2 del MECES; igual que els títols de Graduat de la nova ordenació.

Aquestes previsions indicades, que resulten d'aplicació per a l'ingrés en Cossos o Escales per als quals no s'exigeix un determinat títol universitari, han de ser posades en relació amb els casos en els quals sí que s'exigeix un títol universitari concret, que sol coincidir amb aquells Cossos que vénen exercint una “professió regulada”, i que troben la seva base en la previsió continguda en l'article 76 TRLEBEP, que preveu que quan la Llei exigeixi un altre títol universitari serà aquest al qual ha d'atendre's.

Referent a això cal recordar que el terme “Llei” no es refereix únicament a la norma que formalment ha estat així promulgada, sinó que també s'inclou en aquest aquelles normes que, en el nostre ordenament, posseeixen igual o “major” força.

En aquest sentit, les normes comunitàries són d'obligat compliment per als Estats membres resultant prevalents enfront del Dret nacional.

Així mateix, ha de recordar-se, ja dins de l'ordenament comunitari, que determinades normes, en concret, les Directives, no estableixen la forma en la qual han d'incloure's en el nostre ordenament, però sí la finalitat que persegueixen, havent de ser transposades al mateix prevalent, com ja s'ha indicat, sobre el Dret intern.

Així, la regulació comunitària de les professions regulades ha estat objecte d'incorporació a l'ordenament jurídic espanyol, a través del Reial decret 1837/2008, de 8 de novembre, pel qual es transposa al nostre ordenament la Directiva 2005/36/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de setembre de 2005, i la Directiva 2006/100/CE, del Consell, de 20 de novembre de 2006, relatives al reconeixement de qualificacions professionals, així com a determinats aspectes de l'exercici de la professió d'advocat.

En concret, l'article 12.9 del citat Reial decret preveu que:

“Quan es tracti de títols que habilitin per a l'exercici d'activitats professionals regulades a Espanya, el Govern establirà les condicions a les quals hauran d'adequar-se els corresponents plans d'estudis, que a més hauran d'ajustar-se, en el seu cas, a la normativa europea aplicable. Aquests plans d'estudis deuran, en tot cas, dissenyar-se de manera que permetin obtenir les competències necessàries per a exercir aquesta professió. A tals efectes la Universitat justificarà l'adequació del pla d'estudis a aquestes condicions.

En aquells supòsits en què la normativa comunitària imposi especials exigències de formació, el Govern establirà les condicions a les quals es refereix el paràgraf anterior, encara que el corresponent títol de Grau no habiliti per a l'exercici professional de què es tracti però constitueixi requisit d'accés al títol de Màster que, si escau, s'hagi determinat com a habilitant”.

I l'article 15.4 del mateix Reial decret estableix que:

“Quan es tracti de títols que habilitin per a l'exercici d'activitats professionals regulades a Espanya, el Govern establirà les condicions a les quals hauran d'adequar-se els corresponents plans d'estudis, que a més hauran d'ajustar-se, en el seu cas, a la normativa europea aplicable. Aquests plans d'estudis deuran, en tot cas, dissenyar-se de manera que permetin obtenir les competències necessàries per a exercir aquesta professió. A tals efectes la Universitat justificarà l'adequació del pla d'estudis a aquestes condicions”.

Per part seva, la Disposició addicional novena preveu el següent:

“El Ministeri d'Educació i Ciència precisarà els continguts de l'annex I del present reial decret, als quals hauran d'ajustar-se les sol·licituds per a l'obtenció de la verificació dels plans d'estudis en els casos a què es refereixen els articles 12.9 i 15.4 d'aquest reial decret, previ informe del Consell d'Universitats i oïdes, en el seu cas, els col·legis i associacions professionals concernits”.

Per això, sembla obvi que si s'exerceix una professió regulada, com és la d'Enginyer Agrònom, per exemple, s'hagin d'ostentar els coneixements i altres habilitats o competències que exigeix la mateixa, més fins i tot si es tracta d'una activitat que afectarà dels interessos generals i als interessos col·lectius i individuals dels ciutadans. De fet, cap norma ha establert cap exempció de titulació per a l'exercici d'una professió regulada en l'àmbit de l'Administració Pública.

I això perquè la legislació vigent disposa que els coneixements, habilitats i capacitats d'una professió regulada només s'adquireixen i acrediten mitjançant la superació de la totalitat dels ensenyaments que condueixen a l'obtenció del corresponent títol habilitant per a l'exercici de la corresponent professió, sense que existeixi cap altre llit equivalent, ni tan sols el procés selectiu d'ingrés en l'Administració Pública.

Per tant, per a l'accés a cadascun dels Cossos o Escales per a l'acompliment de professions regulades, l'interessat haurà d'estar en possessió de la corresponent titulació que habiliti per a l'exercici de la corresponent professió, com pot ser, en cas d'Enginyer Agrònom, el títol oficial de Màster Universitari corresponent, o el títol oficial d'Enginyer del règim anterior de titulacions universitàries.

En aquest sentit, per a l'accés als estudis que donen lloc al títol de Màster Universitari –que serà el títol que finalment faculta per a l'accés a la professió-, atesa de la nova ordenació universitària, cal estar en possessió del corresponent títol de Grau que faculta per a l'accés a aquests ensenyaments o, en el seu cas, del corresponent títol d'Enginyer tècnic de l'anterior ordenació.

Per aquest motiu, atenent únicament de la nova ordenació universitària, qui està en possessió del títol de Màster Universitari corresponent a una professió regulada, ha d'estar en possessió, així mateix, del títol de Grau que faculta per a l'accés a aquests estudis, la qual cosa permet afirmar en aquest cas que qui posseeix el títol de Màster també posseeix el de Grau.

No obstant això, això no és obstacle perquè, ara atès del règim establert per als títols de l'anterior ordenació, també puguin accedir als estudis de Màster Universitari corresponent a una professió regulada els qui posseeixen un títol corresponent de l'anterior ordenació que permeti accedir al mateix (p. ex., Enginyer Tècnic o Arquitecte Tècnic).

En conclusió, s'entén que per a l'accés als Cossos “generals” del Subgrup A1, no cal concórrer –com s'ha exposat- simplement amb el títol de Màster Universitari, sent necessari estar en possessió del títol de Grau o del corresponent títol de l'anterior.

Per part seva, per a l'accés als Cossos “especials”, l'objecte essencial dels quals és l'exercici d'una professió regulada, s'exigeix estar en possessió del títol que habilita per a l'exercici de la professió regulada, és a dir, s'ha d'estar en possessió del títol o títols que en cada cas facultin per a l'exercici d'aquesta.

Així, si el títol que habilita per a l'exercici de la professió és el de Màster Universitari o el corresponent a l'anterior ordenació (Enginyer o Arquitecte) serà un d'aquests el que haurà de posseir qui pretengui participar en la convocatòria; sempre, com s'indica, que es tracti d'un Cos o Escala l'objecte de la qual sigui el desenvolupament de funcions corresponents a una professió regulada.

Com a complement a la conclusió exposada en els paràgrafs anteriors, es trasllada aquí part d'un informe de data 5 de maig de 2014 de la Direcció General de Política Universitària, adscrita a la Secretaria General d'Universitats, referent a la qüestió que ens plantegen:

«(…) La substitució dels títols del Catàleg de Llicenciat, Arquitecte, Enginyer, Diplomat, Arquitecte Tècnic i Enginyer Tècnic pels nous títols no es realitza de manera que a cada títol del Catàleg li correspongui un únic títol de Grau o, en el seu cas, de Màster, posats aquests no tenen directrius generals pròpies i no s'identifiquen amb una denominació única, com els anteriors, sinó que les denominacions són les que, en cada cas, acorden les universitats i són verificades pel Consell d'Universitats a través del llit procedimental previst en el citat Reial decret 1393/2007, de 29 d'octubre, en la redacció donada pel Reial decret 861/2010, de 2 de juliol. L'única excepció en aquest plantejament la constitueixen aquells títols que donen accés a l'exercici de professions regulades. En aquests casos sí que existeixen directrius generals pròpies i reserva de denominació, que són les establertes en els corresponents Acords de Consell de Ministres i en les oportunes Ordres Ministerials, encara que això no vol dir que no càpiguen altres denominacions diferents de la reserva.

Aquesta circumstància de la substitució dels títols i la desaparició del Catàleg de Títols Universitaris Oficials, amb la conseqüent eliminació de la denominació única de títol en totes les universitats, dificulta la identificació a l'hora de poder determinar els títols que han d'exigir-se com a requisit de participació en una convocatòria per a accedir a llocs de treball que requereixen una determinada qualificació, per la qual cosa es fa necessari fixar nous criteris (diferents a la denominació del títol) per a establir les titulacions requerides en una convocatòria.

Referent a això, per tal com tots els plans d'estudis conduents a l'obtenció dels nous títols oficials es dissenyen en termes de competències que han d'adquirir els estudiants, una fórmula consisteix en la identificació de les competències l'adquisició de les quals hagi d'acreditar-se per a l'acompliment del lloc de treball de què es tracti. Una vegada identificades, basta la comparació amb la formació acreditada per l'aspirant per a saber si estan o no compreses. (…)

Ara bé, cal tenir en compte que existeixen professions regulades l'exercici de les quals requereix, a més del corresponent títol de Grau, la possessió d'un títol específic de Màster. Aquesta situació se circumscriu a un grup molt reduït de titulacions que són les que habiliten per a l'exercici de les professions d'Enginyer Agrònom, Enginyer Aeronaútico, Enginyer de Camins, Canales i Ports, Enginyer Industrial, Enginyer de Mines, Enginyer forestal, Enginyer Naval i Oceànic, Enginyer de Telecomunicació (…). En aquest cas, serà el títol específic de Màster, i no del Grau el requerit per al corresponent accés.

Així, i a tall d'exemple, en el cas que es vulgui cobrir una plaça que requereixi l'exercici de la professió regulada d'Enginyer de Camins, Canales i Ports, com indica en el seu escrit, el títol o títols que s'han de requerir són aquells als quals la legislació vigent atribueix el caràcter d'habilitants a aquest efecte. Aquests títols són, d'una banda, el d'Enginyer de Camins, canals i Ports de l'anterior ordenació universitària, inclòs en el Catàleg de Títols Universitaris Oficials publicat en l'Annex del Reial decret 1954/1994, de 30 de setembre, sobre homologació de títols als d'aquest Catàleg; i, per una altra, els títols específics de Màster Universitari aprovats d'acord amb la nova ordenació universitària, i que impliquen la prèvia possessió del títol de Grau corresponent. Aquests títols de Màster han d'ajustar-se a les directrius generals establertes en l'Orde CIN/309/2009, de 9 de febrer, per la qual s'estableixen els requisits per a la verificació dels títols universitaris oficials que habilitin per a l'exercici de la professió d'Enginyer de Camins, Canales i Ports (BOE 18 de febrer de 2009). (…).

Només en aquests casos concrets de títols de Màster habilitants per a l'exercici professional no resulta d'aplicació el principi general d'accés al grup A (subgrup A1) amb un títol de Grau, ja que, excepte en els casos indicats, els títols de Màster Universitari no donen accés per si mateixos a cap grup de classificació professional de l'Administració Pública.

Per això, també es fa necessari precisar que si bé aquells que es trobin en possessió d'un títol oficial de Diplomat, Arquitecte Tècnic o Enginyer Tècnic, poden accedir als ensenyaments oficials de Màster sense necessitat de cap requisit addicional més enllà dels requisits específics i criteris de valoració de mèrits que estableixin les universitats, això no implica que un títol de Diplomat Universitari complementat per un títol de Màster pugui considerar-se títol habilitant per a l'accés a Cossos i Escales del Grup A (subgrup A1). Tal com s'ha indicat, la titulació exigida per a aquest accés és la d'un títol de Grau o, en el seu cas, de Llicenciat, Arquitecte o Enginyer i no existeix homologació o cap equivalència entre els títols establerts conforme a la nova ordenació dels ensenyaments universitaris oficials i els anteriors del Catàleg de Títols Universitaris Oficials.»

En segon lloc, correspon analitzar ara si el títol d'Enginyer Tècnic i Màster habilitant per a l'exercici a una professió regulada d'Enginyer s'acceptaria per a presentar-se a una convocatòria en la qual s'exigeix la titulació de Grau, Llicenciatura, Enginyeria o Arquitectura.

Com ja es va indicar en l'apartat anterior, l'article 76 del TRLEBEP disposa que per a l'accés als cossos o escales del Grup A –Subgrups A1 i A2- s'exigirà estar en possessió del títol universitari de Grau i, per a l'accés als cossos o escales del Grup A –Subgrups A1 i A2- disposa que: “s'exigirà estar en possessió del títol universitari de Grau. En aquells supòsits en els quals la Llei exigeixi un altre títol universitari serà aquest el que es tingui en compte”.

També indiquem que, no obstant això el que es preveu en l'esmentat precepte, i amb base en la Disposició Transitòria Tercera del Text Refós, s'entén que fins que no es generalitzi la implantació dels nous títols universitaris a què es refereix l'article 76, per a l'accés a la funció pública continuaran sent vàlids els títols universitaris vigents a l'entrada en vigor d'aquest Estatut.

D'aquesta manera, per exemple, en les convocatòries actuals per a la participació en proves selectives d'accés a cossos o escales del Subgrup A1 s'exigeix estar en possessió o en condicions d'obtenir el títol de Llicenciat, Enginyer, Arquitecte o Grau.

​​​​​A més, ha de tenir-se en compte les previsions establertes per als títols universitaris oficials corresponents a l'anterior ordenació ja que, com indiquem, la Disposició addicional primera relativa del Reial decret 822/2021, de 28 de setembre, pel qual s'estableix l'organització dels ensenyaments universitaris i del procediment d'assegurament de la seva qualitat (norma que deroga el Reial decret 1393/2007, de 29 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments universitaris oficials), assenyala:

“Els títols universitaris oficials obtinguts conforme a plans d'estudis anteriors a l'entrada en vigor del present reial decret mantindran tots els seus efectes acadèmics i, en el seu cas, professionals”.

En aquest sentit, s'entén que els títols universitaris oficials de l'anterior ordenació continuen sent vàlids per a l'accés als Cossos o Escales de funcionaris en els mateixos termes que l'eren d'acord amb l'anterior ordenació. Així, els títols de Llicenciat, Enginyer o Arquitecte faculten també per a l'accés als Cossos o escales inclosos en el Subgrup A1.

Per tant, com a regla general, per a l'accés al Subgrup A1, caldrà estar en possessió del títol de Grau, Llicenciat, Arquitecte o Enginyer.

En aquest sentit, es va indicar que la tinença del títol de Màster Universitari no implica, sempre i en tot cas, que a més s'ostenti un d'aquests títols, ja que, en determinades situacions, s'ha pogut accedir als estudis de Màster sense estar en possessió d'aquells.

En aquest sentit, i amb base en l'informe de 2 de juliol de 2008 elaborat a aquest efecte per la Subdirecció General de Règim Jurídic i Coordinació Universitària, quant als antics i els nous títols acadèmics universitaris per a l'accés a la funció pública, cal concloure el següent:

El Reial decret 822/2021, de 28 de setembre, pel qual s'estableix l'organització dels ensenyaments universitaris i del procediment d'assegurament de la seva qualitat, estableix una nova ordenació dels ensenyaments universitaris oficials, inspirada en altres principis i conduents a l'obtenció de noves titulacions: Grau, Màster i Doctorat.

Aquesta nova estructura substitueix a l'anterior però això no significa que els actuals títols i els nous que s'estableixin conforme a la citada norma siguin equivalents entre si.

El citat Reial decret no preveu cap procediment per a l'homologació o equivalència dels actuals títols universitaris oficials de Llicenciat, Arquitecte i Enginyer, o Diplomat, Arquitecte Tècnic i Enginyer Tècnic, amb els nous de Grau, Màster i Doctor.

Únicament, en la seva Disposició addicional primera, a més de salvaguardar els drets acadèmics i professionals dels títols actuals, estableix la possibilitat d'un reconeixement de crèdits, conformement al que es preveu en la norma, als qui estant en possessió d'un dels actualment vigents títols oficials, pretenguin cursar ensenyaments dirigits a l'obtenció d'un títol de Grau.

D'altra banda, i com a si el títol de Màster habilita per a l'accés a cossos o escales classificats en el Subgrup A1, indica l'esmentada Subdirecció General de Règim Jurídic i Coordinació Universitària que “tampoc l'haver obtingut un títol de postgrau, com és el títol oficial de Màster Universitari, comporta l'equivalència dels estudis que han donat accés al mateix amb un títol de Grau o amb un títol de llicenciat, Arquitecte o Enginyer.” Així, segons s'estableix en l'apartat 4 de l'article 17, l'admissió en el Màster no implica modificació dels efectes acadèmics i, en el seu cas, professionals, que corresponguin al títol previ, ni el seu reconeixement a altres efectes que els de cursar aquests ensenyaments.

Així mateix, la formació addicional que, segons preveu aquesta Disposició addicional primera, poden exigir les universitats als Diplomats, Arquitectes Tècnics i Enginyers Tècnics, també és només a l'efecte de la seva admissió en els nous ensenyaments oficials de Màster i, en cap cas comporta l'anivellament amb estudis de Llicenciat, Arquitecte o Enginyer.

En resum, l'article 76 del TREBEP exigeix per a l'accés al Grup A (Subgrup A1) el títol de Grau o, en el seu cas, Llicenciat, Arquitecte o Enginyer. Com ja s'ha indicat, l'obtenció d'un títol oficial de Màster no implica la possessió de cap dels títols requerits per a l'accés a aquest Subgrup A1. Així mateix, fins i tot sent un títol de postgrau, tampoc implica la possessió d'un títol de Grau.

Per tant, cal concloure que el títol oficial de Màster Universitari no constitueix títol habilitant per a l'accés al Grup A (Subgrup A1), sinó quan, a més d'aquest títol, es posseeixi així mateix algun dels altres títols exigits per a l'accés a aquest Subgrup.

En conclusió, com a regla general, per a l'accés al Subgrup A1, caldrà estar en possessió del títol de Grau, Llicenciat, Arquitecte o Enginyer; i, per a l'accés al Subgrup A2, del títol de Grau, Diplomat Universitari, Arquitecte Tècnic i Enginyer Tècnic, per la qual cosa s'entén que per a l'accés als Cossos del Grup A, Subgrup A1, no cal concórrer –com s'ha exposat- amb el títol de Diplomat Universitari o Enginyer Tècnic i Màster.

Diferent qüestió seria si es tractés d'accés a l'ocupació pública a cossos en els casos en els quals sí que s'exigeix un títol universitari concret, que sol coincidir amb aquells Cossos que vénen exercint una “professió regulada”, l'argumentació de la qual s'ha exposat més amunt, i que troben la seva base en la previsió continguda en l'article 76 del TRLEBEP, que preveu que quan la Llei exigeixi un altre títol universitari serà aquest al qual ha d'atendre's.

Tot això sense perjudici, com ja es va indicar, de les competències atribuïdes a altres Departaments Ministerials als quals els correspongui informar sobre el règim de titulacions oficials, equivalències de títols i sobre el règim de professions regulades.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'aquest centre directiu, les respostes a consultes que emet aquesta direcció general posseeixen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es refereixin. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es correspongui amb el parer contingut en aquestes.

Les respostes a consultes contingudes en aquest butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seva emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Política de cookies

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies