Amb la sola excepció del que es disposa en l'article 99 de la Llei 39/2007, de 19 de novembre, de la Carrera Militar, no cap una altra situació administrativa per a personal militar diferent de la prevista en l'actual article 113.bis de l'esmentat text legal, per la qual aquest personal pugui exercir funcions en els llocs de les relacions de llocs de treball de l'Administració civil.
Així mateix, es conclou que és imprescindible, quan no es tracta d'un de les destinacions previstes en l'article 99 de la citada Llei de la carrera militar, l'ocupació amb caràcter definitiu del lloc obert específicament al personal militar i sense que càpiga per tant un acompliment per aquest personal a través d'altres fórmules com l'ocupació provisional del lloc en adscripció provisional o en comissió de serveis, fórmules que sí que són aplicables al personal civil.
Possibilitat d'ocupació de llocs en l'Administració civil per personal militar
S'efectua consulta sobre la possibilitat que el personal de les Forces Armades pugui prestar serveis en l'Administració civil de l'Estat en aquells llocs de les relacions de llocs de treball dels diferents departaments ministerials oberts per al seu acompliment per personal militar, en alguna situació administrativa diferent de la prevista en l'article 113 bis de la Llei 39/2007, de 19 de novembre, de la carrera militar, afegit per l'article 29.tres de la Llei 15/2014, de 16 de setembre, de racionalització del Sector Públic i altres mesures de reforma administrativa (Butlletí Oficial de l'Estat, número 226, de 17/09/2014).
D'una altra part, també se sol·licita informe sobre la possibilitat que personal de les Forces Armades pugui passar a exercir amb caràcter provisional, bé en adscripció provisional o en comissió de serveis, un lloc de treball en l'Administració civil, quan no es tracta d'un de les destinacions previstes en l'article 99 de la citada Llei de la carrera militar.
Respecte de la primera de les qüestions formulades pel consultant, relativa a la possibilitat que el personal de les Forces Armades pugui prestar serveis en l'Administració civil en llocs de les RPT dels diferents departaments ministerials oberts per al seu acompliment per personal militar, es realitzen les següents observacions:
La Llei 15/2014, de 16 de setembre, de racionalització del Sector Públic i altres mesures de reforma administrativa, ha passat a regular la presència de personal militar amb caràcter estable en l'Administració civil, creant per a això una situació administrativa específica de servei actiu en l'Administració civil. Com el propi precepte d'aplicació sobre aquest tema assenyala, el règim jurídic d'aplicació a aquest personal serà el previst en la Llei 7/2007, de 12 d'abril, de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic (EBEP), en l'actualitat, en el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic (TRLEBEP) aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre.
A la vista de la normativa d'aplicació ha de concloure's que, amb la sola excepció del que es disposa en l'article 99 de la Llei 39/2007, de 19 de novembre, de la Carrera Militar, no cap una altra situació administrativa per a personal militar diferent de la prevista en l'actual article 113.bis de l'esmentat text legal, per la qual aquest personal pugui exercir funcions en els llocs de les relacions de llocs de treball de l'Administració civil.
Quant a la segona de les qüestions, relativa a la possibilitat que personal de les Forces Armades pugui passar a exercir amb caràcter provisional, bé en adscripció provisional o en comissió de serveis, un lloc de treball en l'Administració civil, quan no es tracta d'un de les destinacions previstes en l'article 99 de la citada Llei de la carrera militar, cal assenyalar el que segueix:
La disposició addicional onzena del TRLEBEP regula l'accés del personal militar a l'Administració civil en els següents termes:
“1. El personal militar de carrera podrà prestar serveis en l'Administració civil en els termes que estableixi cada Administració Pública en aquells llocs de treball en els quals s'especifiqui aquesta possibilitat, i dels quals resultin adjudicataris, d'acord amb els principis de mèrit i capacitat, prèvia participació en la corresponent convocatòria pública per a la provisió d'aquests llocs, i previ compliment dels requisits que, en el seu cas, es puguin establir per a aquesta fi pel Ministeri de Defensa».
2. (…) Quan es produeixi el cessament, remoció o supressió de lloc de treball de l'Administració civil que vinguessin exercint, hauran de reincorporar-se a l'Administració militar en la situació que els correspongui, sense que els siguin aplicable els criteris existents en aquests supòsits per al personal funcionari civil”.
A la llum del precepte transcrit, es conclou que la regulació legal en relació amb la qüestió plantejada és clara sobre aquest tema, sent imprescindible, quan no es tracta d'un de les destinacions previstes en l'article 99 de la citada Llei de la carrera militar, l'ocupació amb caràcter definitiu del lloc obert específicament al personal militar i sense que càpiga per tant un acompliment per aquest personal a través d'altres fórmules com l'ocupació provisional del lloc en adscripció provisional o en comissió de serveis, fórmules que sí que són aplicables al personal civil.
Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'aquest centre directiu, les respostes a consultes que emet aquesta direcció general posseeixen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es refereixin. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es correspongui amb el parer contingut en aquestes.
Les respostes a consultes contingudes en aquest butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seva emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.