No és possible nomenar d'un funcionari en un lloc de treball obtingut per concurs quan aquest lloc segueix ocupat per haver diferit el cessament. En cas que, per motius de continuïtat del servei, es desitgi procedir a l'immediat nomenament, el Sotssecretari hauria d'emetre nova resolució de cessament del funcionari que està ocupant el lloc en l'actualitat perquè pugui incorporar-se l'adjudicatari del lloc per concurs.
Possibilitat de nomenar de funcionari en lloc de treball obtingut per concurs quan aquest lloc segueix ocupat per haver diferit el cessament.
La qüestió plantejada versa sobre quin és la solució jurídica per al cas d'un funcionari al qual se li adjudica un lloc de treball a través d'un concurs de mèrits i, en el moment de prendre possessió i, fins i tot, durant el termini possessori, aquest lloc es troba ocupat per un altre funcionari al qual se li ha diferit el seu cessament.
Així, en primer lloc, cal analitzar el marc jurídic d'aplicació. La disposició final quarta del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic (TREBEP), difereix l'entrada en vigor de les disposicions relatives a la provisió de llocs de treball i mobilitat fins a l'entrada en vigor de les lleis de Funció Pública que es dictin en desenvolupament de l'Estatut.
D'acord amb el que es disposa en la disposició final quarta del TREBEP, que estableix en el seu apartat segon:
“Fins que es dictin les Lleis de Funció Pública i les normes reglamentàries de desenvolupament es mantindran en vigor en cada Administració Pública les normes vigents sobre ordenació, planificació i gestió de recursos humans en tant no s'oposin al que s'estableix en aquest Estatut”
En conseqüència, continuen vigents les disposicions relatives a la provisió de llocs i mobilitat regulats per la Llei 30/1984, de 2 d'agost, de Mesures per a la reforma de la Funció Pública i el Reial decret 364/1995, de 10 de març, que aprova el Reglament General d'Ingrés del personal al servei de l'Administració General de l'Estat i de provisió de llocs de treball i promoció professional dels funcionaris civils de l'Administració General de l'Estat.
Tenint en compte l'anterior, la qüestió plantejada se centra en la possibilitat de nomenar d'un funcionari en lloc de treball obtingut per concurs quan aquest lloc segueix ocupat per haver diferit el cessament de qui ocupa el lloc en l'actualitat.
Referent a això, cal recordar que els llocs de treball del personal funcionari, per les seves pròpies característiques, només poden ser ocupats per un funcionari, sense que sigui possible en cap cas l'ocupació simultània d'un lloc de treball per més d'un funcionari.
En aquest marc, el termini de presa de possessió d'un lloc de treball obtingut per concurs, conforme a l'article 48.1 del Reglament General d'Ingrés del Personal al Servei de l'Administració General de l'Estat i de provisió de llocs de treball i promoció professional dels funcionaris de l'Administració General de l'Estat, aprovat per Reial decret 364/1995, de 10 de març, és:
“El termini per a prendre possessió serà de tres dies hàbils si no implica canvi de residència del funcionari, o d'un mes si comporta canvi de residència o el reingrés al servei actiu.
El termini de presa de possessió començarà a comptar-se a partir de l'endemà del del cessament, que haurà d'efectuar-se dins dels tres dies hàbils següents a la publicació de la resolució del concurs en el Boletín Oficial del Estado.
Si la resolució comporta el reingrés al servei actiu, el termini de presa de possessió haurà de computar-se des d'aquesta publicació”.
Si el que es pretén és la continuïtat del servei de manera que el lloc de treball en qüestió no quedi sense cobertura, i tenint en compte que l'article 48 del Reial decret 365/1995, de 10 de març, estableix que es pot diferir el cessament fins a vint dies hàbils, el fet que s'incorpori efectivament el titular que ha obtingut el lloc per concurs, satisfà aquest requisit de continuïtat pel que, a criteri d'aquest Centre Directiu, el Sotssecretari hauria d'emetre una nova resolució deixant sense efecte la que ajornava la data de cessament del funcionari i establint una nova data d'acord amb la presa de possessió del nou titular.
D'aquesta manera el lloc queda cobert de manera continuada i això sense perjudici d'assenyalar que els funcionaris que tenen diferit el seu cessament, al seu torn, hauran d'estar a l'espera de prendre possessió en un nou lloc obtingut per concurs de mèrits.
En conclusió, tant com a la norma preveu que el cessament es pot diferir fins a vint dies i el titular s'incorporarà de manera immediata al lloc, a criteri d'aquest Centre Directiu, el Sotssecretari hauria d'emetre nova resolució de cessament del funcionari que està ocupant el lloc en l'actualitat perquè pugui incorporar-se l'adjudicatari del lloc per concurs.
Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'aquest centre directiu, les respostes a consultes que emet aquesta direcció general posseeixen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es refereixin. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es correspongui amb el parer contingut en aquestes.
Les respostes a consultes contingudes en aquest butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seva emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.