Aplikatzekoa den arau-esparrua ikusita, eta soldatarik gabeko lizentzia adingabearen hamabi hilabeteetan baliatzea onartuz gero, lizentziak ez dio adingabeari bere xedea kentzen; beraz, bidezkoa da azken hori legeak xedatzen duen moduan aitortzea, eta ez da egokia haren gozamena guraso eskatzaileak egiten duen benetako lanaldiarekin lotzea, harik eta adingabeak adin hori lortu arte.
Soldatarik gabeko edoskitze-denboraren kenkaria edoskitze-baimenean, lanaldi osoetan.
Galdera da nola zenbatu behar diren bularra emateko baimenari dagozkion lanaldiak, baldin eta enplegatu publikoak, adingabea jaio eta lehenengo hamabi hilabeteetan, ordaindu gabeko lizentzia bat izan badu.
Lehenik eta behin, aplikazio-esparru juridikoa aztertu behar da. Hamabi hilabete baino gutxiagoko seme-alabari bularra emateko baimena urriaren 30eko 5/2015 Legegintzako Errege Dekretuaren 48.f) artikuluan arautzen da (5/2015 Legegintzako Errege Dekretua, Enplegatu Publikoaren Oinarrizko Estatutuaren Legearen (TREBEP) testu bategina onartzen duena, zeinaren bidez ezartzen baita funtzionarioek baimen baterako eskubidea izango dutela:
“Hamabi hilabete baino gutxiagoko semea edo alaba edoskitzeagatik, lanetik ordubetez lekutzeko eskubidea izango dute, eta hori bi zatitan banatu ahal izango dute. Eskubide horren ordez, lanaldi arrunta ordu erdiz murritz daiteke lanaldiaren hasieran eta amaieran, edo ordubete lanaldiaren hasieran edo amaieran, helburu berarekin.
Atal honetan jasotako baimena funtzionarioen eskubide indibiduala da, eta ezin zaio beste guraso, adoptatzaile, zaintzaile edo harreragileari eskualdatu.
Edoskitze-denboraren ordez ordaindutako baimena eska daiteke, dagokion denbora lanaldi osoetan metatuko duena. Jaiotza-, adopzio-, zaintza- edo harrera-baimena edo ama biologikoa ez den gurasoaren baimena amaitzen denetik aurrera baino ezingo da erabili modalitate hau.
Baimen hori proportzionalki handituko da erditze, adopzio, adopzio-helburuko zaintza edo harrera anizkoitzetan.”
Hala, berariaz aitortzen da edoskitze-baimena lanaldi osoetan metatzeko aukera, dagokion denboran.
Aurrekoa kontuan hartuta, planteatutako auzia edoskitzeagatiko baimena lanaldi osoetan metatzen duen baimen ordainduaren iraupenean zentratzen da, baldin eta enplegatu publikoak, adingabea jaio ondorengo hamabi hilabeteetan, ordaindu gabeko lizentzia bat izan badu, Estatuko Funtzionario Zibilen Legearen Testu Artikulatua onartzen duen otsailaren 7ko 315/1964 Dekretuaren 73. artikuluaren babesean,
Langileen Batzorde Nagusiak, 2021eko abenduaren 30eko erabakiaren bidez, edoskitzeagatiko baimenari buruzko interpretazio-irizpide batzuk ezarri ditu. Zehazki, edoskitzaroko baimenaren iraupenari dagokionez, haren iraupena Estatuko Administrazio Orokorreko lanaldi orokorra kontuan hartuta kalkulatu behar zen: hogeita hamazazpi ordu eta erdi astean.
Aurrekoaren arabera, baimenaren iraupena, oro har, lau astekoa da, kasu zehatzaren berezitasunei kasu egin behar izatea alde batera utzi gabe.
Edoskitze-baimen metatua hartu aurretik edo ondoren soldatarik gabeko lizentzia hartu izanak ez dio zertan aurrekoari eragin. Aipatu den araudiaren arabera, soldatarik gabeko lizentzia ezin da hartu lan-zerbitzu efektibotzat, eta, lizentzia emanez gero, ez dira bereizten edoskitzeagatiko baimena eta baimena bera. Hala ere, legegileak ez du kontuan hartu egoera hori lan-modalitate bien artean babesturiko egoera bati aurre egiteko ezberdintasun-egoera agerikoa gerta litekeenik: adingabeari edoskitzea, baldin eta legegintza-aldian baimena hartzeko aukera ematen bada. Hala ere, legegintza-aldian dagoen bitartean, langileak ez du onartuko soldata murriztea, nahiz eta legegintza-aldia baino epe laburragoa izan, nahiz eta legegintza-aldia baino lehen langileak lanean jardun ez duen, lan-aldian egon. Horri dagokionez, kontuan hartu behar da edoskitzaroko baimena maiz erabiltzen den kasua, bai eta baimen hori mugatzen ez duen seme-alaba bat zaintzeko eszedentzia eskatu eta berehala ematen dena ere.
Ondorioz, eta zentro kudeatzailearen eskumenak alde batera utzi gabe, Zuzendaritza Zentro honen irizpidea da, aplikatzekoa den arau-esparrua ikusita, adingabeak hamabi hilabeteko soldatarik gabeko lizentzia duela onartuz gero, lizentziak ez diola azken horri bere xedea kentzen, eta, beraz, bidezkoa da hori aitortzea legeak xedatzen duen moduan, eta ez da egokia izango baimen hori guraso eskatzaileak adin horretara heldu arte egiten duen benetako lanaldiarekin lotzea.
Aurreko guztia gorabehera, gogoratu behar da, zuzendaritza nagusi honen eskumenen araubidearen arabera, zuzendaritza nagusi honek egiten dituen kontsulten erantzunak informatzeko baino ez direla, eta, ondorioz, ez direla irizpide lotesleak, ez dutela ez eskubiderik ez eskubide-itxaropenik sortzen, eta ez dutela inolako loturarik sortzen dagozkien prozedura-motekin. Gainera, nahitaezko izaera edo izaera loteslerik ez dutenez, erantzun horien hartzaile diren organoek, hala badagokio, horietan jasotako iritziarekin bat ez datorren erabakia hartu ahal izango dute azkenean.
Buletin honetan jasotzen diren kontsulten erantzunek erantzuna emateko unean indarrean dagoen araudiaren arabera planteatutako galderei erantzuten diete, eta, beraz, erantzun horiek ondorengo lege-aldaketen edo ebazpen judizialen eragina jasan dezakete.