Madrilen, 2024ko uztailaren 30ean.- Transformazio Digitalerako eta Funtzio Publikoko Ministerioak neurri-plan bat jarriko du abian, telefono-deien edo SMSen bidez egiten diren identitate-faltsutzeei aurre egiteko. Plan horren helburua iruzur mota horien bidez kontsumitzaile eta enpresen babesa handitzea da, iruzur kopurua gero eta handiagoa baita.
Telekomunikazioetako eta Azpiegitura Digitaletako Estatu Idazkaritzaren bidez, Espainiako Ministerioak Ministerio Agindu baten entzunaldi publikoaren izapidea neurri horiek martxan jartzeko behar diren arau-aldaketak barne hartzen dituena. Urte hasieran kontsulta publikoa abiatu ostean prestatu dute neurrien plana, eta parte-hartze handia izan zuen.
Hauek dira martxan jarriko diren neurriak:
- Operadoreek blokeatzea inongo zerbitzuri esleitu ez zaizkion, inongo operadoreri esleitu ez zaizkion edo inongo bezerori esleitu ez zaizkion zenbakiak erabiltzen dituzten deiak.
- Operadoreek deiak eta zenbaki nazionaleko SMSak blokeatzen dituzte, baina nazioartetik datozenak iruzur-foku ohikoenetako bat dira.
- Datu-base bat sortzea, Merkatuen eta Lehiaren Batzorde Nazionalak kudeatuko duena, mezuetan alfanumerikoak erabiltzen dituzten erabiltzaileekin (adibidez, konpainiaren izena). Aquellos mensajes procedentes de entidades no incluidas en esta base de datos quedarán bloqueados.
- Zenbaki mugikorrak debekatzea dei komertzialetarako, herritarrek antzeman dezaten iruzurra dela horrelako zenbaki batetik dei bat jasotzen badute. Gainera, oro har, 800 eta 900 zenbakiak erabili ahal izango dituzte zenbaki horiek esleituta dituzten erakundeek merkataritza-deiak egiteko; hala, erabiltzaile batek bere agendan 800 edo 900 zenbakia gordeta badu bezero den enpresa baten arreta-zerbitzu gisa, hala agertuko zaio bezeroak merkataritza-eskaintza bat egiteko deitzen dionean.
Nortasun faltsutze iruzurrak dei batekin hasi ohi dira (CLI Spoofing) edo testu-mezu bat (SMS Smishing) Halakoetan, jaulkitzaileak iruzur egiteko asmoz ordezten du konfiantzazko erakunde baten identitatea, kontsumitzailea engainatuz informazio pertsonala eta/edo finantzarioa eman dezan, gako pertsonalak eman ditzan edo iruzurrezko ekintzaren bat egin dezan:
- CLI Spoofing: Dei-identifikatzailea manipulatzea (CLI - Calling line identification), zenbakia enpresa edo erakunde publiko baten zenbakiarekin bat etor dadin.
- SMS Smishing-a: SMSak bidaltzea, bai zenbakizko identifikatzailearekin, bai alfazenbakizko identifikatzailearekin, erakunde legitimoa dela simulatuz eta benetakoa simulatzen duen web faltsu baterako esteka baten bidez jasotzaileari sartzeko gonbita eginez.
Horrelako iruzurrak areagotu egin dira azken urteetan, Espainiako Bankuaren, Barne Ministerioaren edota Zibersegurtasun Institutu Nazionalaren (INCIBE) txostenen arabera. Iruzur horiek garrantzitsuak dira, komunikazio elektronikoen bidez transmititutako edukiaren fidagarritasunean eta segurtasunean herritarrek duten konfiantza murrizten dutelako; izan ere, kalte egiten diete deiak eta testu-mezuak modu legitimoan erabiltzen dituzten enpresa eta erakundeei, eta, gainera, kalte finantzario eta ekonomiko handiak eragiten dizkiete gizarteko sektore guztiei, baita kontsumitzaileei, enpresei eta erakunde publikoei ere.
Europako zenbait herrialdek, Finlandiak kasu, plan horretan jasotako antzeko neurriak jarri dituzte martxan, eraginkortasun handiz, identitatea ordezkatzeagatik iruzurrak ia %90 murriztu baitira.