logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Portada de Ministeri
Portada de Organigrama
Portada de Ministro para la Transformación Digital y de la Función Pública
Portada de Secretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial
Portada de Secretaría de Estado de Telecomunicaciones e Infraestructuras Digitales
Portada de Secretaria d'Estat de Funció Pública
Portada de Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Portada de Participació pública en projectes normatius
Portada de Consulta pública prèvia
Portada de Projectes sotmesos a tràmit de consulta pública prèvia
Portada de Audiència i informació pública
Portada de Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Portada de Ocupació
Portada de Personal Laboral
Portada de Personal Funcionari
Portada de Concursos 2025
Portada de Funció Pública
Portada de La Secretaria
Portada de Captació de talent
Portada de Funció Pública
Portada de Qui som
Portada de Subdirectora General de Dades per a l'Ocupació Pública
Portada de Subdirecció General de Dades per a l'Ocupació Pública
Portada de Accés a l'Ocupació Pública
Portada de Resol dubtes
Portada de Coneix a fons l'Ocupació Pública
Portada de Butlletí Estadístic del RCP
Portada de Jornades de Captació de Talent
Portada de Convocatòries Personal Laboral
Portada de Ofertes d'Ocupació Pública
Portada de 2024
Portada de 2023
Portada de 2022
Portada de Convocatòries Personal Funcionari
Portada de Gestiona la teva vida professional com a personal empleat públic
Portada de Concursos de traslados
Portada de Personal laboral
Portada de Mobilitat de les persones ocupades públiques
Portada de Mobilitat del personal funcionari de carrera
Portada de Mobilitat del personal laboral
Portada de CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES
Portada de ANY 2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2024
Portada de ANY 2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2023
Portada de ANY 2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2022
Portada de ANY 2021
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2021
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2021
Portada de CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO
Portada de CONVOCATÒRIES FINALITZADES
Portada de ANY 2022
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2022
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2022
Portada de ANY 2023
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2023
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2024
Portada de CONCURS OBERT I PERMANENENTE IV CONVENI ÚNIC CAP 1 2025
Portada de Reingressos al servei actiu funcionaris i laborals
Portada de Reingresso funcionaris
Portada de Situacions administratives personal funcionari
Portada de Règim Jurídic
Portada de Comissió Superior de Personal
Portada de Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
Portada de 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Portada de 2. Carrera administrativa.
Portada de 3. Condicions de treball.
Portada de 4. Incompatibilitats.
Portada de 7. Jornada i horaris.
Portada de 10. Provisió de llocs.
Portada de 11. Reconeixement de serveis prestats.
Portada de Històric de BODECO
Portada de Altres
Portada de 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Portada de 2. Carrera administrativa
Portada de 3. Drets i deures
Portada de 4. Incompatibilitats
Portada de 5. Jornades i horaris
Portada de 6. Provisió de llocs
Portada de 7. Reconeixement de serveis prestats
Portada de 8. Responsabilitat
Portada de 12. Vacances, permisos i llicències
Portada de 13. Altres
Portada de 13. UNS ALTRES
Portada de Relacions Laborals
Portada de Diàleg Social
Portada de Negociació Col·lectiva
Portada de Negociació Col·lectiva de l'Administració General de l'Estat
Portada de Taula de Negociació de funcionaris, estatutaris i laborals
Portada de Negociació del personal laboral IV Conveni Únic
Portada de Comissió Paritària
Portada de Negociació V Conveni Únic Personal Laboral
Portada de Comissió Negociadora
Portada de Subvencions a organitzacions sindicals
Portada de Igualtat
Portada de Órganos de colaboración
Portada de Relacions Internacionals en matèria d'ocupació pública
Portada de Va unir Europea
Portada de Registre Central de Personal
Portada de Butlletí Estadístic del RCP
Portada de Documentació del Registre Central de Personal
Portada de Impresos Personal Laboral
Portada de Impresos de Personal Laboral Docent
Portada de Espai ISPA
Portada de ISPA 2025
Portada de ESTADÍSTIQUES ISPA
Portada de Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Portada de Concursos ordinaris provisió posats reservats
Portada de Concursos ordinarios anteriores
Portada de Concursos unitaris provisió posats reservats
Portada de Concursos unitarios anteriores
Portada de Canvis de situacions administratives dels funcionaris d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Portada de Excedències
Portada de Comissions de servei / Acumulacions
Portada de Inscripció mèrits generals
Portada de Altres procediments
Portada de Governança Pública
Portada de Simplificació administrativa i reducció de càrregues
Portada de Inspecció de Serveis
Portada de Qualitat en les Administracions Públiques​
Portada de Metodologia i Guies
Portada de Informes d'Avaluació de la Qualitat dels Serveis
Portada de Informes sobre la percepció ciutadana dels serveis públics
Portada de Informes sobre l'activitat desplegada per les Agències Estatals
Portada de Reconeixement: Certificacions i Premis
Portada de Certificació del Nivell d'Excel·lència de les Organitzacions
Portada de Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública​
Portada de Xarxa Interadministrativa de Qualitat dels Serveis
Portada de Conferències de Qualitat en els Serveis Públics
Portada de 7a Conferència Estatal de Qualitat en els Serveis Públics
Portada de Registres electrònics i notificacions
Portada de Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Portada de Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Portada de Info DANA
Inici  
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Ocupació
  • Portada de Ministeri
  • Portada de Ministeri
Digitalització i IA  
Telecomunicació i Infraestructures Digitals  
  • La Secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
  • Portada de Funció Pública
Comunicació  
Contacto  
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
  • Portada de Info DANA
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 7. Jornada i horaris.

Forma de gaudi de la reducció de jornada per cura de fill

La reducció de jornada del permís de guarda legal per a la cura de fill menor de 12 anys pot aconseguir fins a un mitjà de la jornada de treball, entenent el terme “jornada de treball” com a jornada diària i no com a jornada setmanal, per la qual cosa no podran acumular-se diferents períodes de reducció ni gaudir-se en dies complets.

La qüestió plantejada versa sobre l'aplicació del permís de guarda legal per a la cura de fill menor de 12 anys, en relació amb, d'un costat, el percentatge de reducció de jornada a aplicar, i d'un altre, si l'al·lusió al terme “jornada de treball” que realitza l'article 48.h) del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic (TREBEP) aquesta referida a jornada diària o jornada setmanal.

Així, en primer lloc, cal analitzar el marc jurídic d'aplicació. L'article 48.h) del TREBEP reconeix així el permís dels funcionaris públics:

“Per raons de guarda legal, quan el funcionari tingui la cura directa d'algun menor de dotze anys, de persona major que requereixi especial dedicació, o d'una persona amb discapacitat que no exerceixi activitat retribuïda, tindrà dret a la reducció de la seva jornada de treball, amb la disminució de les seves retribucions que correspongui.

Tindrà el mateix dret el funcionari que requereixi encarregar-se de la cura directa d'un familiar, fins al segon grau de consanguinitat o afinitat, que per raons d'edat, accident o malaltia no pugui valer-se per si mateix i que no exerceixi activitat retribuïda.”

D'acord amb la disposició addicional quarta del TREBEP, fins que es dictin les Lleis de Funció Pública i les normes reglamentàries de desenvolupament, es mantindran en vigor en cada Administració Pública les normatives vigents sobre ordenació, planificació i gestió de recursos humans en tant no s'oposen al que s'estableix en l'EBEP.

Per això ha d'entendre's que continua en vigor en tant no contravingui el que es disposa en l'EBEP l'article 30.1.g) de la Llei 30/1984, de 2 d'agost, de Mesures per a la Reforma de la Funció Pública, així com el Reial decret 2670/1998, d'11 de desembre, pel qual es desenvolupa l'article 30.1.f) de la Llei 30/1984, de 2 d'agost, de Mesures per a la Reforma de la Funció Pública. L'article Únic del Reial decret 2670/1998, d'11 de desembre, disposa que:

“1. El funcionari que per raons de guarda legal tingui a la seva cura directa algun menor de sis anys, ancià que requereixi especial dedicació o a un disminuït psíquic, físic o sensorial que no exerceixi activitat retribuïda, tindrà dret a una disminució de fins a un mitjà de la jornada de treball, amb la reducció proporcional de les retribucions.

2. Per al càlcul del valor hora aplicable a aquesta reducció es prendrà com a base la totalitat de les retribucions íntegres mensuals que percebi el funcionari dividida entre el nombre de dies naturals del corresponent mes i, al seu torn, aquest resultat pel nombre d'hores que el funcionari tingui obligació de complir, de mitjana, cada dia.

3. Quan el permeti l'organització del treball de la unitat, es concedirà al funcionari la part de la jornada que convingui als seus interessos personals.”

Tenint en compte l'anterior, la primera qüestió plantejada se centra en el percentatge fins al qual podrà aplicar-se la reducció de jornada, tenint en compte el tenor literal del Reial decret 2670/1988, serà de fins a un mitjà de la jornada de treball, amb la reducció proporcional de retribucions.

Pel que es refereix a la segona consulta plantejada, és a dir, a l'aclariment del terme “jornada de treball”, s'informa que el funcionari pot, en principi, triar la part de la jornada en la qual gaudir la reducció conformement als seus interessos personals, però, l'Administració aquesta facultada per a modificar aquesta elecció del funcionari si les necessitats organitzatives de la unitat en la qual treballa així l'exigeixen.

Així, el Fonament Jurídic Tercer de la Sentència de la Secció Tercera de la Sala contenciosa administrativa, Sentència número 842/2007, de 7 de desembre que estableix en relació al Reial decret 2670/1998, d'11 de desembre que:

“Aquesta norma condiciona l'elecció pel funcionari de la part de jornada que convingui als seus interessos, al fet que el permeti l'organització del treball de la unitat, la qual cosa vol dir que la concessió de la reducció de la jornada és obligada per a l'Administració, sense cap marge per a l'apreciació discrecional, si es compleixen els pressupostos de fets recollits en la lletra g) de l'article 30.1 això és, que un funcionari per raó de guarda legal tingui a la seva cura directa un menor de dotze anys, però que no obstant això l'elecció pel funcionari interessat de la part de jornada en què es durà a terme la reducció horària que convingui als seus interessos personals, està condicionada al fet que el permeti l'organització del treball de la unitat, o en altres paraules a les necessitats del servei (…).

(…) la regulació del permís configura un dret subjectiu del funcionari no subjecte a condicions resolutòries o càrregues modals, ja que si fos així la Llei o el Reial decret 2670/1998 així el dirien, i la veritat és que no limiten el dret a la reducció horària més que al fet que es compleixi l'edat màxima del menor (sis o dotze anys), per la qual cosa mancant aquestes restriccions en la configuració legal d'un permís, no és possible restringir-lo per l'Administració sense cap fonament legal, i això és així al punt que el número 3 de l'article únic del Reial decret, precisament regula l'única restricció que la norma admet respecte d'aquest permís, i que no afecta de la seva concessió sinó a l'elecció pel funcionari de la franja horària en la qual gaudir de la reducció horària, de manera que el funcionari pot, en principi, triar la part de la jornada en la qual gaudir la reducció conformement als seus interessos personals però, al temps, faculta a l'Administració per a modificar aquesta elecció del funcionari si les necessitats organitzatives d l'unitat en la qual treballa així l'exigeixen, després és claríssimament clar que aquesta és l'única facultat que li cap a l'Administració en relació al permís controvertit, del que se segueix en la Resolució que concedeix el permís de reducció horària l'única cosa que pot fer l'Administració Pública, és establir condicions o límits referits exclusivament al punt relatiu a la franja horària en la qual el funcionari pot gaudir del seu dret a la reducció de jornada (…)”.

Per analogia a la qüestió plantejada es pot acudir igualment a la Sentència número 112/2005, de 18 d'abril del Jutjat social número 4 de Màlaga, que disposa en el seu Fonament Jurídic Tercer que:

“En qualsevol cas, un supòsit similar al sotmès a la consideració d'aquest Jutjat (…) ha estat resolt per la Sala social del Tribunal Superior de Justícia d'Andalusia, amb seu a Màlaga, en el sentit d'entendre que la norma llavors invocada, l'article 37.5 de l'Estatut dels Treballadors –el corresponent al precepte convencional analitzat en aquestes actuacions, el repetit article 33.1.g)- el que contempla és una reducció diària del temps de treball, parella amb la cura dels fills menors, que el Tribunal entén que també ha de ser diari (sentència de la citada Sala, invocada per l'organisme demandat, número 582/01, de 22 de març)”.

De totes dues sentències pot interpretar-se que el terme “jornada de treball” es refereix a “jornada diària de treball”, en tant la Sentència de la Secció Tercera de la Sala contenciosa administrativa, Sentència número 842/2007, de 7 de desembre, fa referència a “la franja horària en la qual el funcionari pot gaudir del seu dret a la reducció de jornada” i la Sentència número 112/2005, de 18 d'abril del Jutjat social número 4 de Màlaga en relació a la Sentència número 582/01, de 22 de març, fa esment exprés al fet que ha d'entendre's que “ha de ser diari”.

En el mateix sentit es pronuncia la Subdirecció General de la Inspecció General de Serveis de l'Administració General de l'Estat, que, en el seu informe de data 3 de desembre de 2010 estableix que la jornada ha d'entendre's diària i es basa en els següents fonaments:

“- L'expressió “jornada de treball” no està definida en l'EBEP ni en l'Estatut dels Treballadors.

El Diccionari de la Reial Acadèmia Espanyola defineix “jornada” com a “dia” en la seva primera accepció, sent la segona el “temps de durada del treball diari”.

Per extensió, el terme “jornada” pot referir-se també al còmput de la setmana laboral, del mes laboral i de l'any laboral.

- L'article 48 de l'EBEP expressament permet acumular en la seva apartat f, l'hora d'absència del treball, a la qual es té dret per lactància d'un fill menor de dotze mesos, en jornades completes.

Pot presumir-se que, al no indicar aquesta possibilitat en l'apartat h, ha d'estar-se al principi general de jornada diària.

- En la Resolució de 20 de desembre de 2005, de la Secretaria General per a l'Administració Pública, per la qual es dicten instruccions sobre jornada i horaris de treball del personal civil al servei de l'Administració General de l'Estat, s'al·ludeix a la jornada de treball, amb un significat de diària, en alguns casos, i en uns altres, de setmanal.

Així, l'Apartat Primer 4.B) indica que “La durada màxima de la jornada general de treball en l'Administració General de l'Estat serà de trenta-set hores i mitja setmanals (…)”.

No obstant això, en la mateixa resolució, en l'apartat quart, referit a la “Jornada reduïda per interès particular”, la reducció de jornada és diària, sense que es pugui produir l'acumulació setmanal del període al fet que es tingui dret.

Igualment les “mesures addicionals de flexibilitat horària”, establertes en l'apartat segon.4, s'apliquen diàriament”.

Per tot el que antecedeix es conclou que, la reducció de jornada del permís de guarda legal per a la cura de fill menor de 12 anys pot aconseguir fins a un mitjà de la jornada de treball, entenent el terme “jornada de treball” com a jornada diària i no com a jornada setmanal, per la qual cosa no podran acumular-se diferents períodes de reducció ni gaudir-se en dies complets.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'aquest centre directiu, les respostes a consultes que emet aquesta direcció general posseeixen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es refereixin. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es correspongui amb el parer contingut en aquestes.

Les respostes a consultes contingudes en aquest butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seva emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Pla Estratègic de Subvencions del MTDFP

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies