logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Cover Ministeri
Cover Organigrama
Cover Ministre per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Cover Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial
Cover Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals
Cover Secretaria d'Estat de Funció Pública
Cover Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Cover Participació pública en projectes normatius
Cover Consulta pública prèvia
Cover Projectes sotmesos a tràmit de consulta pública prèvia
Cover Audiència i informació pública
Cover Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Cover Empleo
Cover Personal Laboral
Cover Personal Funcionari
Cover Concursos 2025
Cover Funció Pública
Cover La Secretaria
Cover Captació de talent
Cover Funció Pública
Cover Qui som
Cover Subdirectora General de Dades per a l'Ocupació Pública
Cover Subdirecció General de Dades per a l'Ocupació Pública
Cover Accés a l'Ocupació Pública
Cover Resol dubtes
Cover Coneix a fons l'Ocupació Pública
Cover Butlletí Estadístic del RCP
Cover Jornades de Captació de Talent
Cover Convocatòries Personal Laboral
Cover Ofertes d'Ocupació Pública
Cover 2024
Cover 2023
Cover 2022
Cover Convocatòries Personal Funcionari
Cover Gestiona la teua vida professional com a personal empleat públic
Cover Concursos de traslados
Cover Personal laboral
Cover Mobilitat de les persones ocupades públiques
Cover Mobilitat del personal funcionari de carrera
Cover Mobilitat del personal laboral
Cover CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES
Cover ANY 2024
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2024
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2024
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2024
Cover ANY 2023
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2023
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2023
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2023
Cover ANY 2022
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2022
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2022
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2022
Cover ANY 2021
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2021
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2021
Cover CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO
Cover CONVOCATÒRIES FINALITZADES
Cover ANY 2022
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2022
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2022
Cover ANY 2023
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2023
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2024
Cover CONCURS OBERT I PERMANENENTE IV CONVENI ÚNIC CAP 1 2025
Cover Reingressos al servei actiu funcionaris i laborals
Cover Reingresse funcionaris
Cover Situacions administratives personal funcionari
Cover Règim Jurídic
Cover Comissió Superior de Personal
Cover Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
Cover 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Cover 2. Carrera administrativa.
Cover 3. Condicions de treball.
Cover 4. Incompatibilitats.
Cover 7. Jornada i horaris.
Cover 10. Provisió de llocs.
Cover 11. Reconeixement de serveis prestats.
Cover Històric de BODECO
Cover Altres
Cover 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Cover 2. Carrera administrativa
Cover 3. Drets i deures
Cover 4. Incompatibilitats
Cover 5. Jornades i horaris
Cover 6. Provisió de llocs
Cover 7. Reconeixement de serveis prestats
Cover 8. Responsabilitat
Cover 12. Vacances, permisos i llicències
Cover 13. Uns altres
Cover 13. UNS ALTRES
Cover Relacions Laborals
Cover Diàleg Social
Cover Negociació Col·lectiva
Cover Negociació Col·lectiva de l'Administració General de l'Estat
Cover Taula de Negociació de funcionaris, estatutaris i laborals
Cover Negociació del personal laboral IV Conveni Únic
Cover Comissió Paritària
Cover Negociació V Conveni Únic Personal Laboral
Cover Comissió Negociadora
Cover Subvencions a organitzacions sindicals
Cover Igualtat
Cover Órganos de colaboración
Cover Relacions Internacionals en matèria d'ocupació pública
Cover Va unir Europea
Cover Registre Central de Personal
Cover Butlletí Estadístic del RCP
Cover Documentació del Registre Central de Personal
Cover Impresos Personal Laboral
Cover Impresos de Personal Laboral Docent
Cover Espai ISPA
Cover ISPA 2025
Cover ESTADÍSTIQUES ISPA
Cover Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Cover Concursos ordinarios provisión puestos reservados
Cover Concursos ordinarios anteriores
Cover Concursos unitaris provisió posats reservats
Cover Concursos unitarios anteriores
Cover Cambios de situaciones administrativas de los funcionarios de administración local con habilitación de carácter nacional
Cover Excedències
Cover Comissions de servei / Acumulacions
Cover Inscripción méritos generales
Cover Altres procediments
Cover Governança Pública
Cover Simplificació administrativa i reducció de càrregues
Cover Inspecció de Serveis
Cover Qualitat en les Administracions Públiques​
Cover Metodologia i Guies
Cover Informes d'Avaluació de la Qualitat dels Serveis
Cover Informes sobre la percepció ciutadana dels serveis públics
Cover Informes sobre l'activitat desplegada per les Agències Estatals
Cover Reconeixement: Certificacions i Premis
Cover Certificación del Nivel de Excelencia de las Organizaciones
Cover Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública​
Cover Xarxa Interadministrativa de Qualitat dels Serveis
Cover Conferències de Qualitat en els Serveis Públics
Cover 7a Conferència Estatal de Qualitat en els Serveis Públics
Cover Registres electrònics i notificacions
Cover Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Cover Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Cover Info DANA
Inici  
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Empleo
  • Portada de Ministeri
  • Cover Ministeri
Digitalització i IA  
Telecomunicació i Infraestructures Digitals  
  • La Secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
  • Cover Funció Pública
Comunicació  
Contacto  
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
  • Cover Info DANA
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 7. Jornada i horaris.

Forma de gaudi de la reducció de jornada per cura de fill

La reducció de jornada del permís de guarda legal per a la cura de fill menor de 12 anys pot aconseguir fins a un mitjà de la jornada de treball, entenent el terme “jornada de treball” com a jornada diària i no com a jornada setmanal, per la qual cosa no podran acumular-se diferents períodes de reducció ni gaudir-se en dies complets.

La qüestió plantejada versa sobre l'aplicació del permís de guarda legal per a la cura de fill menor de 12 anys, en relació amb, d'un costat, el percentatge de reducció de jornada a aplicar, i d'un altre, si l'al·lusió al terme “jornada de treball” que realitza l'article 48.h) del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic (TREBEP) esta referida a jornada diària o jornada setmanal.

Així, en primer lloc, cal analitzar el marc jurídic d'aplicació. L'article 48.h) del TREBEP reconeix així el permís dels funcionaris públics:

“Per raons de guarda legal, quan el funcionari tinga la cura directa d'algun menor de dotze anys, de persona major que requerisca especial dedicació, o d'una persona amb discapacitat que no exercisca activitat retribuïda, tindrà dret a la reducció de la seua jornada de treball, amb la disminució de les seues retribucions que corresponga.

Tindrà el mateix dret el funcionari que requerisca encarregar-se de la cura directa d'un familiar, fins al segon grau de consanguinitat o afinitat, que per raons d'edat, accident o malaltia no puga valdre's per si mateix i que no exercisca activitat retribuïda.”

D'acord amb la disposició addicional quarta del TREBEP, fins que es dicten les Lleis de Funció Pública i les normes reglamentàries de desenvolupament, es mantindran en vigor en cada Administració Pública les normatives vigents sobre ordenació, planificació i gestió de recursos humans en tant no s'oposen al que s'estableix en l'EBEP.

Per això ha d'entendre's que continua en vigor en tant no contravinga el que es disposa en l'EBEP l'article 30.1.g) de la Llei 30/1984, de 2 d'agost, de Mesures per a la Reforma de la Funció Pública, així com el Reial decret 2670/1998, d'11 de desembre, pel qual es desenvolupa l'article 30.1.f) de la Llei 30/1984, de 2 d'agost, de Mesures per a la Reforma de la Funció Pública. L'article Únic del Reial decret 2670/1998, d'11 de desembre, disposa que:

“1. El funcionari que per raons de guarda legal tinga a la seua cura directa algun menor de sis anys, ancià que requerisca especial dedicació o a un disminuït psíquic, físic o sensorial que no exercisca activitat retribuïda, tindrà dret a una disminució de fins a un mitjà de la jornada de treball, amb la reducció proporcional de les retribucions.

2. Per al càlcul del valor hora aplicable a aquesta reducció es prendrà com a base la totalitat de les retribucions íntegres mensuals que perceba el funcionari dividida entre el nombre de dies naturals del corresponent mes i, al seu torn, este resultat pel nombre d'hores que el funcionari tinga obligació de complir, de mitjana, cada dia.

3. Quan el permeta l'organització del treball de la unitat, es concedirà al funcionari la part de la jornada que convinga als seus interessos personals.”

Teniendo en cuenta lo anterior, la primera cuestión planteada se centra en el porcentaje hasta el que podrá aplicarse la reducción de jornada, teniendo en cuenta el tenor literal del Real Decreto 2670/1988, será de hasta un medio de la jornada de trabajo, con la reducción proporcional de retribuciones.

Pel que es refereix a la segona consulta plantejada, és a dir, a l'aclariment del terme “jornada de treball”, s'informa que el funcionari pot, en principi, triar la part de la jornada en la qual gaudir la reducció conformement als seus interessos personals, però, l'Administració esta facultada per a modificar eixa elecció del funcionari si les necessitats organitzatives de la unitat en la qual treballa així l'exigeixen.

Així, el Fonament Jurídic Tercer de la Sentència de la Secció Tercera de la Sala contenciosa administrativa, Sentència número 842/2007, de 7 de desembre que establix en relació al Reial decret 2670/1998, d'11 de desembre que:

“Esta norma condiciona l'elecció pel funcionari de la part de jornada que convinga als seus interessos, al fet que el permeta l'organització del treball de la unitat, la qual cosa vol dir que la concessió de la reducció de la jornada és obligada per a l'Administració, sense cap marge per a l'apreciació discrecional, si es complixen els pressupostos de fets recollits en la lletra g) de l'article 30.1 això és, que un funcionari per raó de guarda legal tinga a la seua cura directa un menor de dotze anys, però que no obstant això l'elecció pel funcionari interessat de la part de jornada en què es durà a terme la reducció horària que convinga als seus interessos personals, està condicionada al fet que el permeta l'organització del treball de la unitat, o en altres paraules a les necessitats del servei (…).

(…) la regulació del permís configura un dret subjectiu del funcionari no subjecte a condicions resolutòries o càrregues modals, ja que si fos així la Llei o el Reial decret 2670/1998 així el dirien, i la veritat és que no limiten el dret a la reducció horària més que al fet que es complisca l'edat màxima del menor (sis o dotze anys), per la qual cosa mancant eixes restriccions en la configuració legal d'un permís, no és possible restringir-lo per l'Administració sense cap fonament legal, i això és així al punt que el número 3 de l'article únic del Reial decret, precisament regula l'única restricció que la norma admet respecte d'este permís, i que no afecta de la seua concessió sinó a l'elecció pel funcionari de la franja horària en la qual gaudir de la reducció horària, de manera que el funcionari pot, en principi, triar la part de la jornada en la qual gaudir la reducció conformement als seus interessos personals però, al temps, faculta a l'Administració per a modificar eixa elecció del funcionari si les necessitats organitzatives d l'unitat en la qual treballa així l'exigeixen, després és meridianament clar que esta és l'única facultat que li cap a l'Administració en relació al permís controvertit, del que se segueix en la Resolució que concedeix el permís de reducció horària l'única cosa que pot fer l'Administració Pública, és establir condicions o límits referits exclusivament al punt relatiu a la franja horària en la qual el funcionari pot gaudir del seu dret a la reducció de jornada (…)”.

Per analogia a la qüestió plantejada es pot acudir igualment a la Sentència número 112/2005, de 18 d'abril del Jutjat social número 4 de Màlaga, que disposa en el seu Fonament Jurídic Tercer que:

“En qualsevol cas, un supòsit similar al sotmés a la consideració d'este Jutjat (…) ha sigut resolt per la Sala social del Tribunal Superior de Justícia d'Andalusia, amb seu a Màlaga, en el sentit d'entendre que la norma llavors invocada, l'article 37.5 de l'Estatut dels Treballadors –el corresponent al precepte convencional analitzat en estes actuacions, el repetit article 33.1.g)- el que contempla és una reducció diària del temps de treball, parella amb la cura dels fills menors, que el Tribunal entén que també ha de ser diari (sentència de la citada Sala, invocada per l'organisme demandat, número 582/01, de 22 de març)”.

De totes dues sentències pot interpretar-se que el terme “jornada de treball” es refereix a “jornada diària de treball”, en tant la Sentència de la Secció Tercera de la Sala contenciosa administrativa, Sentència número 842/2007, de 7 de desembre, fa referència a “la franja horària en la qual el funcionari pot gaudir del seu dret a la reducció de jornada” i la Sentència número 112/2005, de 18 d'abril del Jutjat social número 4 de Màlaga en relació a la Sentència número 582/01, de 22 de març, fa esment exprés al fet que ha d'entendre's que “ha de ser diari”.

En el mateix sentit es pronuncia la Subdirecció General de la Inspecció General de Serveis de l'Administració General de l'Estat, que, en el seu informe de data 3 de desembre de 2010 establix que la jornada ha d'entendre's diària i es basa en els següents fonaments:

“- L'expressió “jornada de treball” no està definida en l'EBEP ni en l'Estatut dels Treballadors.

El Diccionari de la Reial Acadèmia Espanyola defineix “jornada” com a “dia” en la seua primera accepció, sent la segona el “temps de duració del treball diari”.

Per extensió, el terme “jornada” pot referir-se també al còmput de la setmana laboral, del mes laboral i de l'any laboral.

- L'article 48 de l'EBEP expressament permet acumular en la seua apartat f, l'hora d'absència del treball, a la qual es té dret per lactància d'un fill menor de dotze mesos, en jornades completes.

Pot presumir-se que, al no indicar esta possibilitat en l'apartat h, ha d'estar-se al principi general de jornada diària.

- En la Resolució de 20 de desembre de 2005, de la Secretaria General per a l'Administració Pública, per la qual es dicten instruccions sobre jornada i horaris de treball del personal civil al servei de l'Administració General de l'Estat, s'al·ludeix a la jornada de treball, amb un significat de diària, en alguns casos, i en uns altres, de setmanal.

Així, l'Apartat Primer 4.B) indica que “La duració màxima de la jornada general de treball en l'Administració General de l'Estat serà de trenta-set hores i mitja setmanals (…)”.

No obstant això, en la mateixa resolució, en l'apartat quart, referit a la “Jornada reduïda per interés particular”, la reducció de jornada és diària, sense que es puga produir l'acumulació setmanal del període al fet que es tinga dret.

Igualment les “mesures addicionals de flexibilitat horària”, establides en l'apartat segon.4, s'apliquen diàriament”.

Per tot el que antecedeix es conclou que, la reducció de jornada del permís de guarda legal per a la cura de fill menor de 12 anys pot aconseguir fins a un mitjà de la jornada de treball, entenent el terme “jornada de treball” com a jornada diària i no com a jornada setmanal, per la qual cosa no podran acumular-se diferents períodes de reducció ni gaudir-se en dies complets.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'este centre directiu, les respostes a consultes que emet esta direcció general posseïxen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es referisquen. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es corresponga amb el parer contingut en aquestes.

Las respuestas a consultas contenidas en este boletín atienden a las cuestiones planteadas a la luz de la normativa vigente en el momento de su emisión, de manera que dichas respuestas pueden verse afectadas por modificaciones legislativas posteriores o resoluciones judiciales.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Pla Estratègic de Subvencions del MTDFP

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Este lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies