logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Portada de Ministeri
Portada de Organigrama
Portada de Ministro para la Transformación Digital y de la Función Pública
Portada de Secretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial
Portada de Secretaría de Estado de Telecomunicaciones e Infraestructuras Digitales
Portada de Secretaria d'Estat de Funció Pública
Portada de Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Portada de Participació pública en projectes normatius
Portada de Consulta pública prèvia
Portada de Projectes sotmesos a tràmit de consulta pública prèvia
Portada de Audiència i informació pública
Portada de Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Portada de Ocupació
Portada de Personal Laboral
Portada de Personal Funcionari
Portada de Concursos 2025
Portada de Funció Pública
Portada de La Secretaria
Portada de Captació de talent
Portada de Funció Pública
Portada de Qui som
Portada de Subdirectora General de Dades per a l'Ocupació Pública
Portada de Subdirecció General de Dades per a l'Ocupació Pública
Portada de Accés a l'Ocupació Pública
Portada de Resol dubtes
Portada de Coneix a fons l'Ocupació Pública
Portada de Butlletí Estadístic del RCP
Portada de Jornades de Captació de Talent
Portada de Convocatòries Personal Laboral
Portada de Ofertes d'Ocupació Pública
Portada de 2024
Portada de 2023
Portada de 2022
Portada de Convocatòries Personal Funcionari
Portada de Gestiona la teva vida professional com a personal empleat públic
Portada de Concursos de traslados
Portada de Personal laboral
Portada de Mobilitat de les persones ocupades públiques
Portada de Mobilitat del personal funcionari de carrera
Portada de Mobilitat del personal laboral
Portada de CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES
Portada de ANY 2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2024
Portada de ANY 2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2023
Portada de ANY 2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2022
Portada de ANY 2021
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2021
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2021
Portada de CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO
Portada de CONVOCATÒRIES FINALITZADES
Portada de ANY 2022
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2022
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2022
Portada de ANY 2023
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2023
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2024
Portada de CONCURS OBERT I PERMANENENTE IV CONVENI ÚNIC CAP 1 2025
Portada de Reingressos al servei actiu funcionaris i laborals
Portada de Reingresso funcionaris
Portada de Situacions administratives personal funcionari
Portada de Règim Jurídic
Portada de Comissió Superior de Personal
Portada de Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
Portada de 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Portada de 2. Carrera administrativa.
Portada de 3. Condicions de treball.
Portada de 4. Incompatibilitats.
Portada de 7. Jornada i horaris.
Portada de 10. Provisió de llocs.
Portada de 11. Reconeixement de serveis prestats.
Portada de Històric de BODECO
Portada de Altres
Portada de 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Portada de 2. Carrera administrativa
Portada de 3. Drets i deures
Portada de 4. Incompatibilitats
Portada de 5. Jornades i horaris
Portada de 6. Provisió de llocs
Portada de 7. Reconeixement de serveis prestats
Portada de 8. Responsabilitat
Portada de 12. Vacances, permisos i llicències
Portada de 13. Altres
Portada de 13. UNS ALTRES
Portada de Relacions Laborals
Portada de Diàleg Social
Portada de Negociació Col·lectiva
Portada de Negociació Col·lectiva de l'Administració General de l'Estat
Portada de Taula de Negociació de funcionaris, estatutaris i laborals
Portada de Negociació del personal laboral IV Conveni Únic
Portada de Comissió Paritària
Portada de Negociació V Conveni Únic Personal Laboral
Portada de Comissió Negociadora
Portada de Subvencions a organitzacions sindicals
Portada de Igualtat
Portada de Órganos de colaboración
Portada de Relacions Internacionals en matèria d'ocupació pública
Portada de Va unir Europea
Portada de Registre Central de Personal
Portada de Butlletí Estadístic del RCP
Portada de Documentació del Registre Central de Personal
Portada de Impresos Personal Laboral
Portada de Impresos de Personal Laboral Docent
Portada de Espai ISPA
Portada de ISPA 2025
Portada de ESTADÍSTIQUES ISPA
Portada de Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Portada de Concursos ordinaris provisió posats reservats
Portada de Concursos ordinarios anteriores
Portada de Concursos unitaris provisió posats reservats
Portada de Concursos unitarios anteriores
Portada de Canvis de situacions administratives dels funcionaris d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Portada de Excedències
Portada de Comissions de servei / Acumulacions
Portada de Inscripció mèrits generals
Portada de Altres procediments
Portada de Governança Pública
Portada de Simplificació administrativa i reducció de càrregues
Portada de Inspecció de Serveis
Portada de Qualitat en les Administracions Públiques​
Portada de Metodologia i Guies
Portada de Informes d'Avaluació de la Qualitat dels Serveis
Portada de Informes sobre la percepció ciutadana dels serveis públics
Portada de Informes sobre l'activitat desplegada per les Agències Estatals
Portada de Reconeixement: Certificacions i Premis
Portada de Certificació del Nivell d'Excel·lència de les Organitzacions
Portada de Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública​
Portada de Xarxa Interadministrativa de Qualitat dels Serveis
Portada de Conferències de Qualitat en els Serveis Públics
Portada de 7a Conferència Estatal de Qualitat en els Serveis Públics
Portada de Registres electrònics i notificacions
Portada de Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Portada de Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Portada de Info DANA
Inici  
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Ocupació
  • Portada de Ministeri
  • Portada de Ministeri
Digitalització i IA  
Telecomunicació i Infraestructures Digitals  
  • La Secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
  • Portada de Funció Pública
Comunicació  
Contacto  
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
  • Portada de Info DANA
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 3. Condicions de treball.

Obligatorietat de colegiació de funcionaris públics

En l'àmbit de les Administracions Públiques i sota la condició de funcionari o una altra classe d'empleat públic només es podrà exercir una “professió col·legiada” sense estar col·legiat quan una norma amb rang de llei dictada per l'Estat així el permeti. No obstant l'anterior, ha de tenir-se en compte que no caldria exigir com a requisit general per a adquirir la condició de funcionari de carrera la pertinença a un col·legi professional, encara que es tracti d'un Cos amb funcions pròpies d'una professió col·legiada, havent d'atendre's en aquest últim cas, per a poder exigir aquesta colegiació, a les funcions pròpies del lloc de treball finalment ocupat pel funcionari.

La consulta planteja l'exigència de la colegiació obligatòria de determinats col·lectius professionals per a poder exercir la seva activitat, en concret, dels empleats públics que presten serveis per a o a través d'una Administració Pública. Així mateix, es consulta si la colegiació pogués ser un requisit necessari per a adquirir la condició de funcionari de carrera.

Amb caràcter previ, cal destacar que la regulació sobre professions regulades i col·legiades i, per tant, l'abast i interpretació d'aquestes normes, correspon al Ministeri d'Economia, Comerç i Empresa, a través de la Direcció General de Política Econòmica.

Quant a l'obligatorietat de la colegiació per als funcionaris, ha d'assenyalar-se que l'article 3.2 de la Llei 2/1974, de 13 de febrer, sobre Col·legis Professionals, disposa que: “Serà requisit indispensable per a l'exercici de les professions trobar-se incorporat al Col·legi Professional corresponent quan així l'estableixi una llei estatal”.

Segons el precepte transcrit, la regla general és que, quan així l'estableixi una llei estatal, per a l'exercici de les anomenades “professions col·legiades” serà requisit indispensable estar incorporat com a exercent en el col·legi professional corresponent.

No obstant això, per a l'àmbit de les Administracions Públiques, determinades normes estatals han establert excepcions a aquesta regla. Així, l'article 544.2 de la Llei orgànica 6/1985, d'1 de juliol, del Poder Judicial, que disposa que:

“La colegiació dels Advocats, Procuradors i Graduats Socials serà obligatòria per a actuar davant els Jutjats i Tribunals en els termes previstos en aquesta Llei i per la legislació general sobre col·legis professionals, tret que actuïn al servei de les Administracions públiques o entitats públiques per raó de dependència funcionarial o laboral”.

Una altra de les excepcions que s'ha establert pel legislador estatal és la regulada en l'article 42 de la Llei 39/2007, de 19 de novembre, de la carrera militar, que estableix:

“La capacitat professional específica dels membres de les Forces Armades per a exercir les competències corresponents a cada lloc orgànic es determinarà per les comeses del seu cos, per les facultats de la seva escala i especialitats i pel seu ús.

Aquesta capacitat habilita, conforme als títols militars, acadèmics i professionals que es posseeixin, als quals s'integren o adscriuen en cada cos i escala per a l'exercici de les seves competències i l'acompliment de les seves comeses en totes aquelles destinacions o llocs que puguin ocupar, sense que sigui necessari cap altre requisit de colegiació professional”.

En virtut del que antecedeix, s'entén que en l'àmbit de les Administracions Públiques i sota la condició de funcionari o una altra classe d'empleat públic només es podrà exercir una “professió col·legiada” sense estar col·legiat quan una norma amb rang de llei dictada per l'Estat així el permeti; en cas contrari, quan el legislador estatal no estableixi tal exempció, a la llum de la doctrina constitucional, l'exercici d'aquestes professions implicarà la necessitat d'estar incorporat com a exercent en el corresponent col·legi professional, sense que l'existència d'una relació funcionarial eximeixi del compliment d'aquest requisit.

No obstant això l'indicat, ha de tenir-se en compte que la inscripció o no en un col·legi professional no és un requisit necessari per a adquirir la condició de funcionari de carrera, havent de fer-se sobre aquest tema una sèrie de consideracions.

El text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre (TRLEBEP), no fa cap esment ni exigeix com a requisit per a l'accés a la funció pública el de pertànyer a un determinat col·legi professional.

L'adquisició de la condició de funcionari de carrera es realitza mitjançant l'ingrés en un determinat Cos o Escala, després de la superació del corresponent procés selectiu i el compliment de la resta de requisits, requisits entre els quals, com s'ha assenyalat, la llei no inclou el de la pertinença a cap col·legi professional.

Als diferents Cossos i Escales se'ls sol atribuir l'exercici d'una sèrie de funcions.

En concret, existeixen determinats Cossos als quals, si bé se'ls atribueix l'exercici de funcions coincidents o pròpies d'una professió regulada o col·legiada, tal atribució no sol excloure la possibilitat que els funcionaris pertanyents als mateixos puguin desenvolupar altres funcions des de la seva pròpia condició en l'Administració Pública.

Així mateix, aquests Cossos poden desenvolupar funcions que, si bé estan vinculades a la titulació exigida per a l'ingrés, i posseeixen un fort lligam amb la corresponent professió col·legiada, no s'exigeix per a la seva realització estar incorporat al corresponent col·legi professional.

S'ha de recordar que, a més, no seria possible estendre aquest requisit, ja que l'accés a l'ocupació pública es configura com un dret fonamental per la Constitució Espanyola i, per tant, han de ser degudament justificades les restriccions que puguin establir-se per a l'accés de manera que, quan s'exigeixi un determinat títol oficial, aquest sigui necessari com a conseqüència que les capacitats professionals que el mateix atorga són imprescindibles per a poder desenvolupar les funcions atribuïdes a aquest Cos de funcionaris.

En aquest sentit, en el cas de funcionaris que tenen com a funció principal l'exercici de funcions coincidents o pròpies d'una professió col·legiada, és el relatiu a la “titulació” a la qual es fa referència en el TRLEBEP, entès com el títol que permet accedir a l'exercici de la corresponent professió i, per tant, a la colegiació en el corresponent col·legi professional (d'acord amb la doctrina constitucional esmentada); si bé no es pot confondre l'exigència del títol oficial corresponent amb l'exigència de trobar-se incorporat en la condició d'exercent en el corresponent col·legi professional.

Així, no caldria exigir com a requisit general per a adquirir la condició de funcionari de carrera la pertinença a un col·legi professional, encara que es tracti d'un Cos amb funcions pròpies d'una professió col·legiada, havent d'atendre's en aquest últim cas, per a poder exigir aquesta colegiació, a les funcions pròpies del lloc de treball finalment ocupat pel funcionari.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'aquest centre directiu, les respostes a consultes que emet aquesta direcció general posseeixen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es refereixin. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es correspongui amb el parer contingut en aquestes.

Les respostes a consultes contingudes en aquest butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seva emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Pla Estratègic de Subvencions del MTDFP

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies