logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Cover Ministeri
Cover Organigrama
Cover Ministre per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Cover Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial
Cover Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals
Cover Secretaria d'Estat de Funció Pública
Cover Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Cover Participació pública en projectes normatius
Cover Consulta pública prèvia
Cover Projectes sotmesos a tràmit de consulta pública prèvia
Cover Audiència i informació pública
Cover Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Cover Empleo
Cover Personal Laboral
Cover Personal Funcionari
Cover Concursos 2025
Cover Funció Pública
Cover La Secretaria
Cover Captació de talent
Cover Funció Pública
Cover Qui som
Cover Subdirectora General de Dades per a l'Ocupació Pública
Cover Subdirecció General de Dades per a l'Ocupació Pública
Cover Accés a l'Ocupació Pública
Cover Resol dubtes
Cover Coneix a fons l'Ocupació Pública
Cover Butlletí Estadístic del RCP
Cover Jornades de Captació de Talent
Cover Convocatòries Personal Laboral
Cover Ofertes d'Ocupació Pública
Cover 2024
Cover 2023
Cover 2022
Cover Convocatòries Personal Funcionari
Cover Gestiona la teua vida professional com a personal empleat públic
Cover Concursos de traslados
Cover Personal laboral
Cover Mobilitat de les persones ocupades públiques
Cover Mobilitat del personal funcionari de carrera
Cover Mobilitat del personal laboral
Cover CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES
Cover ANY 2024
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2024
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2024
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2024
Cover ANY 2023
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2023
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2023
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2023
Cover ANY 2022
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2022
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2022
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2022
Cover ANY 2021
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2021
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2021
Cover CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO
Cover CONVOCATÒRIES FINALITZADES
Cover ANY 2022
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2022
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2022
Cover ANY 2023
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2023
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2024
Cover CONCURS OBERT I PERMANENENTE IV CONVENI ÚNIC CAP 1 2025
Cover Reingressos al servei actiu funcionaris i laborals
Cover Reingresse funcionaris
Cover Situacions administratives personal funcionari
Cover Règim Jurídic
Cover Comissió Superior de Personal
Cover Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
Cover 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Cover 2. Carrera administrativa.
Cover 3. Condicions de treball.
Cover 4. Incompatibilitats.
Cover 7. Jornada i horaris.
Cover 10. Provisió de llocs.
Cover 11. Reconeixement de serveis prestats.
Cover Històric de BODECO
Cover Altres
Cover 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Cover 2. Carrera administrativa
Cover 3. Drets i deures
Cover 4. Incompatibilitats
Cover 5. Jornades i horaris
Cover 6. Provisió de llocs
Cover 7. Reconeixement de serveis prestats
Cover 8. Responsabilitat
Cover 12. Vacances, permisos i llicències
Cover 13. Uns altres
Cover 13. UNS ALTRES
Cover Relacions Laborals
Cover Diàleg Social
Cover Negociació Col·lectiva
Cover Negociació Col·lectiva de l'Administració General de l'Estat
Cover Taula de Negociació de funcionaris, estatutaris i laborals
Cover Negociació del personal laboral IV Conveni Únic
Cover Comissió Paritària
Cover Negociació V Conveni Únic Personal Laboral
Cover Comissió Negociadora
Cover Subvencions a organitzacions sindicals
Cover Igualtat
Cover Órganos de colaboración
Cover Relacions Internacionals en matèria d'ocupació pública
Cover Va unir Europea
Cover Registre Central de Personal
Cover Butlletí Estadístic del RCP
Cover Documentació del Registre Central de Personal
Cover Impresos Personal Laboral
Cover Impresos de Personal Laboral Docent
Cover Espai ISPA
Cover ISPA 2025
Cover ESTADÍSTIQUES ISPA
Cover Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Cover Concursos ordinarios provisión puestos reservados
Cover Concursos ordinarios anteriores
Cover Concursos unitaris provisió posats reservats
Cover Concursos unitarios anteriores
Cover Cambios de situaciones administrativas de los funcionarios de administración local con habilitación de carácter nacional
Cover Excedències
Cover Comissions de servei / Acumulacions
Cover Inscripción méritos generales
Cover Altres procediments
Cover Governança Pública
Cover Simplificació administrativa i reducció de càrregues
Cover Inspecció de Serveis
Cover Qualitat en les Administracions Públiques​
Cover Metodologia i Guies
Cover Informes d'Avaluació de la Qualitat dels Serveis
Cover Informes sobre la percepció ciutadana dels serveis públics
Cover Informes sobre l'activitat desplegada per les Agències Estatals
Cover Reconeixement: Certificacions i Premis
Cover Certificación del Nivel de Excelencia de las Organizaciones
Cover Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública​
Cover Xarxa Interadministrativa de Qualitat dels Serveis
Cover Conferències de Qualitat en els Serveis Públics
Cover 7a Conferència Estatal de Qualitat en els Serveis Públics
Cover Registres electrònics i notificacions
Cover Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Cover Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Cover Info DANA
Inici  
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Empleo
  • Portada de Ministeri
  • Cover Ministeri
Digitalització i IA  
Telecomunicació i Infraestructures Digitals  
  • La Secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
  • Cover Funció Pública
Comunicació  
Contacto  
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
  • Cover Info DANA
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 3. Condicions de treball.

Obligatorietat de colegiació de funcionaris públics

En l'àmbit de les Administracions Públiques i sota la condició de funcionari o una altra classe d'empleat públic només es podrà exercir una “professió col·legiada” sense estar col·legiat quan una norma amb rang de llei dictada per l'Estat així el permeta. No obstant l'anterior, ha de tindre's en compte que no caldria exigir com a requisit general per a adquirir la condició de funcionari de carrera la pertinença a un col·legi professional, encara que es tracte d'un Cos amb funcions pròpies d'una professió col·legiada, havent d'atendre's en este últim cas, per a poder exigir aquesta colegiació, a les funcions pròpies del lloc de treball finalment ocupat pel funcionari.

La consulta plantea la exigencia de la colegiación obligatoria de determinados colectivos profesionales para poder ejercer su actividad, en concreto, de los empleados públicos que prestan servicios para o a través de una Administración Pública. Asimismo, se consulta si la colegiación pudiera ser un requisito necesario para adquirir la condición de funcionario de carrera.

Con carácter previo, es preciso destacar que la regulación sobre profesiones reguladas y colegiadas y, por ende, el alcance e interpretación de dichas normas, corresponde al Ministerio de Economía, Comercio y Empresa, a través de la Dirección General de Política Económica.

En cuanto a la obligatoriedad de la colegiación para los funcionarios, debe señalarse que el artículo 3.2 de la Ley 2/1974, de 13 de febrero, sobre Colegios Profesionales, dispone que: “Será requisito indispensable para el ejercicio de las profesiones hallarse incorporado al Colegio Profesional correspondiente cuando así lo establezca una ley estatal”.

Según el precepto transcrito, la regla general es que, cuando así lo establezca una ley estatal, para el ejercicio de las llamadas “profesiones colegiadas” será requisito indispensable estar incorporado como ejerciente en el colegio profesional correspondiente.

No obstant això, per a l'àmbit de les Administracions Públiques, determinades normes estatals han establit excepcions a esta regla. Així, l'article 544.2 de la Llei orgànica 6/1985, d'1 de juliol, del Poder Judicial, que disposa que:

“La colegiació dels Advocats, Procuradors i Graduats Socials serà obligatòria per a actuar davant els Jutjats i Tribunals en els termes previstos en esta Llei i per la legislació general sobre col·legis professionals, llevat que actuen al servei de les Administracions públiques o entitats públiques per raó de dependència funcionarial o laboral”.

Una altra de les excepcions que s'ha establit pel legislador estatal és la regulada en l'article 42 de la Llei 39/2007, de 19 de novembre, de la carrera militar, que establix:

“La capacitat professional específica dels membres de les Forces Armades per a exercir les competències corresponents a cada lloc orgànic es determinarà per les comeses del seu cos, per les facultats de la seua escala i especialitats i pel seu ús.

Aquesta capacitat habilita, conforme als títols militars, acadèmics i professionals que es posseïsquen, als quals s'integren o adscriuen en cada cos i escala per a l'exercici de les seues competències i l'acompliment de les seues comeses en totes aquelles destinacions o llocs que puguen ocupar, sense que siga necessari cap altre requisit de colegiació professional”.

En virtut del que antecedeix, s'entén que en l'àmbit de les Administracions Públiques i sota la condició de funcionari o una altra classe d'empleat públic només es podrà exercir una “professió col·legiada” sense estar col·legiat quan una norma amb rang de llei dictada per l'Estat així el permeta; en cas contrari, quan el legislador estatal no establisca tal exempció, a la llum de la doctrina constitucional, l'exercici d'aquestes professions implicarà la necessitat d'estar incorporat com a exercent en el corresponent col·legi professional, sense que l'existència d'una relació funcionarial eximisca del compliment d'este requisit.

No obstant això l'indicat, ha de tindre's en compte que la inscripció o no en un col·legi professional no és un requisit necessari per a adquirir la condició de funcionari de carrera, havent de fer-se sobre aquest tema una sèrie de consideracions.

El text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre (TRLEBEP), no fa cap esment ni exigeix com a requisit per a l'accés a la funció pública el de pertànyer a un determinat col·legi professional.

L'adquisició de la condició de funcionari de carrera es realitza mitjançant l'ingrés en un determinat Cos o Escala, després de la superació del corresponent procés selectiu i el compliment de la resta de requisits, requisits entre els quals, com s'ha assenyalat, la llei no inclou el de la pertinença a cap col·legi professional.

Als diferents Cossos i Escales se'ls sol atribuir l'exercici d'una sèrie de funcions.

En concret, existeixen determinats Cossos als quals, si bé se'ls atribuïx l'exercici de funcions coincidents o pròpies d'una professió regulada o col·legiada, tal atribució no sol excloure la possibilitat que els funcionaris pertanyents als mateixos puguen desenvolupar altres funcions des de la seua pròpia condició en l'Administració Pública.

Així mateix, estos Cossos poden desenvolupar funcions que, si bé estan vinculades a la titulació exigida per a l'ingrés, i posseïxen un fort lligam amb la corresponent professió col·legiada, no s'exigeix per a la seua realització estar incorporat al corresponent col·legi professional.

S'ha de recordar que, a més, no seria possible estendre aquest requisit, ja que l'accés a l'ocupació pública es configura com un dret fonamental per la Constitució Espanyola i, per tant, han de ser degudament justificades les restriccions que puguen establir-se per a l'accés de manera que, quan s'exigisca un determinat títol oficial, este siga necessari com a conseqüència que les capacitats professionals que el mateix atorga són imprescindibles per a poder desenvolupar les funcions atribuïdes a aquest Cos de funcionaris.

En este sentit, en el cas de funcionaris que tenen com a funció principal l'exercici de funcions coincidents o pròpies d'una professió col·legiada, és el relatiu a la “titulació” a la qual es fa referència en el TRLEBEP, entés com el títol que permet accedir a l'exercici de la corresponent professió i, per tant, a la colegiació en el corresponent col·legi professional (d'acord amb la doctrina constitucional esmentada); si bé no es pot confondre l'exigència del títol oficial corresponent amb l'exigència de trobar-se incorporat en la condició d'exercent en el corresponent col·legi professional.

Així, no caldria exigir com a requisit general per a adquirir la condició de funcionari de carrera la pertinença a un col·legi professional, encara que es tracte d'un Cos amb funcions pròpies d'una professió col·legiada, havent d'atendre's en este últim cas, per a poder exigir aquesta colegiació, a les funcions pròpies del lloc de treball finalment ocupat pel funcionari.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'este centre directiu, les respostes a consultes que emet esta direcció general posseïxen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es referisquen. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es corresponga amb el parer contingut en aquestes.

Les respostes a consultes contingudes en este butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seua emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Pla Estratègic de Subvencions del MTDFP

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Este lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies