Karrerako funtzionario-izaerarekin birgaitutako funtzionarioak berreskuratu egiten ditu desgaitu arte sortutako karrera-eskubideak, eta horien artean dago gradu pertsonal finkatua.
Gradu pertsonala gordetzea, funtzionario gisa errehabilitatu ondoren
Galdetzen da ea funtzionario-izaera galdu aurreko gradu finkatuari eutsi behar zaion desgaikuntza bereziko zigor-kondenaren ondorioz, funtzionario-izaeraren birgaitzea gertatu ondoren, edo, alderantziz, ulertu behar den karrera profesionaleko gradu pertsonala osatzen denean funtzionario-izaera galtzen denean gradu hori galdu egingo dela karrera hori amaitzean, eta hori gertatzen da funtzionario-izaera galtzean.
Urriaren 30eko 5/2015 Legegintzako Errege Dekretuak onartutako Enplegatu Publikoaren Oinarrizko Estatutuaren Legearen testu bateginaren 63. artikuluak honako hau aurreikusten du karrerako funtzionario izateari uzteko arrazoien artean: “kargu publikorako desgaikuntza absolutua edo berezia dakarren zigor nagusia edo erantsia irmoa izatea”.
Bestalde, TRLEBEPen 68. artikuluaren 2. paragrafoak, karrerako funtzionarioaren izaera birgaitzeko aukerari dagokionez, hau dio:
“2. Administrazio publikoetako gobernu-organoek, salbuespenez, birgaikuntzarako aukera eman ahal izango diote, interesdunak berak hala eskatuta, desgaikuntzako zigor nagusia edo erantsia ezarri zaiolako funtzionario-izaera galdu duen pertsonari, kontuan hartuta egindako delituaren inguruabarrak eta garrantzia. Ebazpena emateko epea berariaz eman ez bada, eskaera ezetsitzat joko da”.
Birgaitze-prozedura abenduaren 11ko 2669/1998 Errege Dekretuan aurreikusita dago. Errege-dekretu horren bidez, Estatuko Administrazio Orokorraren esparruan funtzionario publikoen birgaitze-arloan jarraitu beharreko prozedura onartu zen.
7. artikuluan, prozeduraren amaierari buruzkoan, adierazten da ezen, hartutako ebazpenak interesdunak birgaitzeko eskaera baiesten badu, ebazpenean bertan esleituko zaiola birgaitutako funtzionarioari bere kidego edo eskalari dagokion lanpostu, ataza edo funtzio bat behin-behinean betetzeko ardura.
Bestalde, 8. artikuluak ezartzen duenez, ebazpena emateko unean ez badago lanpostu hutsik, organo eskudunak hilabeteko epean egiaztatu beharko du birgaitutako funtzionarioa nominan. Horretarako, Estatuko Administrazio Orokorraren zerbitzura langileak sartzeari buruzko eta Estatuko Administrazio Orokorreko funtzionario zibilen lanpostuak betetzeari eta lanbide-sustapenari buruzko Araudi Orokorraren 50.5 artikuluan (martxoaren 10eko 364/1995 Errege Dekretuaren bidez onartutakoa) eta Estatuko Administrazio Orokorreko funtzionario zibilen lanpostu osagarriak esleitzeko xedapen osagarrietan aurreikusitako prozedura erabiliko da, lanpostua aurkitzeko.
Birgaitutako funtzionarioari lanpostua esleitzeko, ez da aipatzen izaera hori galdu aurretik aitortua zuen gradua. Hala ere, arauak berak, lanposturik esleitu ezin bazaio, lehiaketa bidez lortutako lanpostutik kendutako funtzionarioei lanpostuak esleitzeko prozedurara igortzen du.
Prozedura honek jasotzen duen funtsezko elementuetako bat, Sarrerei buruzko Araudi Orokorraren 50.5 artikuluak jasotzen duena, behin-behineko izaeraz esleitzen den lanpostu berri hau maila bitan baino gutxiagotan ez izatea da “gradu pertsonala” delako funtzionariarena.
Beraz, prozedura hori aplikatzeko, kontuan hartu behar da funtzionarioak duen gradu pertsonal finkatua.
Gainera, adierazi den bezala, abenduaren 11ko 2669/1998 Errege Dekretuaren 8. artikuluaren 1. paragrafoaren bigarren lerrokadak Sarrerei buruzko Araudi Orokorraren 50.5 artikuluaren prozedura aplikatzeari egiten dio erreferentzia, inolako berezitasun edo ñabardurarik gabe:
“(…) Ebazpena emateko unean ez baldin badago lanpostu hutsik, organo eskudunak nominan egiaztatu beharko du birgaitutako funtzionarioa hilabeteko epean. Horretarako, Estatuko Administrazio Orokorraren Zerbitzupeko Langileen Sarrerari buruzko eta Estatuko Administrazio Orokorreko Funtzionario Zibilen Lanpostuen Hornikuntzari eta Lanbide Sustapenari buruzko Araudi Orokorraren 50.5. artikuluan aurreikusitako prozedura jarraituko du, lanpostua lokalizatzeari dagokionez. Araudi hori martxoaren 10eko 364/1995 Errege Dekretuaren bidez onartu zen, eta xedapen osagarrien bidez.”
Bestalde, 8. artikulu horren beraren 3. apartatuak honako hau dio:
“3. Funtzionario-izaera galtzen denetik birgaitzen denera arte igarotzen den denbora ez da kontuan hartuko ondorengo pentsio bat aitortzeko eta kalkulatzeko, arrazoia edozein dela ere. Halaber, ez da kontuan hartuko igoeretarako, hirurtekoetarako eta funtzionarioari aplikatu beharreko Gizarte Segurantzako erregimenaren arabera dagozkion gainerako eskubide pasiboetarako”.
Nahiz eta artikulua argia izan desgaikuntzaren eta funtzionarioaren izaerarako birgaikuntzaren arteko aldia zehazteko orduan, ezin da kontuan hartu inolako ondoriotarako eta, zehazki, ezin da aintzat hartu “igoerak, hirurtekoak eta gainerako eskubide pasiboak”, eta hori ondorio logikoa da epealdi horretarako; eta, gainera, ulertzen da ezen administrazio-karreran sortutako eskubideak mantendu egiten direla desgaikuntza gertatzen den unera arte.
Zehazki, administrazio-karreran sartzen dira, antzinatasunaz gain (hirurtekoetan eta eskubide pasiboetan islatzen da), karrera bera, zeina betetzen diren lanpostuetan egiaztatzen baita, eta, zehazki, horrek ordezkatzen duen gradu pertsonal finkatuan, zeina zuzenean lotzen baita artikuluak izendatzen duenarekin “igoerak”.
Bestalde, kontuan hartu behar da ezen, birgaikuntza funtzionario-izaeran eman ondoren, abenduaren 11ko 2669/1998 Errege Dekretuak lanpostua esleitzeko prozedurari buruz duen arauketa arrunta eta aplikagarria dela birgaikuntza eragin dezaketen kasu desberdinetan, bai eta birgaitzea eragin dezaketen kasuetan ere, zigor nagusia edo desgaikuntzako zigor erantsia ezarri ondoren egin beharreko birgaitzea barne.
Hori guztia dela eta, behin birgaitzea gauzatuta, funtzionarioak ezgaitu arte sortutako karrera-eskubideak berreskuratzen ditu, eta horien artean dago gradu pertsonal finkatua.
Aurreko guztia gorabehera, gogoratu behar da, zuzendaritza nagusi honen eskumenen araubidearen arabera, zuzendaritza nagusi honek egiten dituen kontsulten erantzunak informatzeko baino ez direla, eta, ondorioz, ez direla irizpide lotesleak, ez dutela ez eskubiderik ez eskubide-itxaropenik sortzen, eta ez dutela inolako loturarik sortzen dagozkien prozedura-motekin. Gainera, nahitaezko izaera edo izaera loteslerik ez dutenez, erantzun horien hartzaile diren organoek, hala badagokio, horietan jasotako iritziarekin bat ez datorren erabakia hartu ahal izango dute azkenean.
Buletin honetan jasotzen diren kontsulten erantzunek erantzuna emateko unean indarrean dagoen araudiaren arabera planteatutako galderei erantzuten diete, eta, beraz, erantzun horiek ondorengo lege-aldaketen edo ebazpen judizialen eragina jasan dezakete.