logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Portada de Ministeri
Portada de Organigrama
Portada de Ministro para la Transformación Digital y de la Función Pública
Portada de Secretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial
Portada de Secretaría de Estado de Telecomunicaciones e Infraestructuras Digitales
Portada de Secretaria d'Estat de Funció Pública
Portada de Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Portada de Participació pública en projectes normatius
Portada de Consulta pública prèvia
Portada de Projectes sotmesos a tràmit de consulta pública prèvia
Portada de Audiència i informació pública
Portada de Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Portada de Ocupació
Portada de Personal Laboral
Portada de Personal Funcionari
Portada de Concursos 2025
Portada de Funció Pública
Portada de La Secretaria
Portada de Captació de talent
Portada de Funció Pública
Portada de Qui som
Portada de Subdirectora General de Dades per a l'Ocupació Pública
Portada de Subdirecció General de Dades per a l'Ocupació Pública
Portada de Accés a l'Ocupació Pública
Portada de Resol dubtes
Portada de Coneix a fons l'Ocupació Pública
Portada de Butlletí Estadístic del RCP
Portada de Jornades de Captació de Talent
Portada de Convocatòries Personal Laboral
Portada de Ofertes d'Ocupació Pública
Portada de 2024
Portada de 2023
Portada de 2022
Portada de Convocatòries Personal Funcionari
Portada de Gestiona la teva vida professional com a personal empleat públic
Portada de Concursos de traslados
Portada de Personal laboral
Portada de Mobilitat de les persones ocupades públiques
Portada de Mobilitat del personal funcionari de carrera
Portada de Mobilitat del personal laboral
Portada de CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES
Portada de ANY 2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2024
Portada de ANY 2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2023
Portada de ANY 2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2022
Portada de ANY 2021
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2021
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2021
Portada de CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO
Portada de CONVOCATÒRIES FINALITZADES
Portada de ANY 2022
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2022
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2022
Portada de ANY 2023
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2023
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2024
Portada de CONCURS OBERT I PERMANENENTE IV CONVENI ÚNIC CAP 1 2025
Portada de Reingressos al servei actiu funcionaris i laborals
Portada de Reingresso funcionaris
Portada de Situacions administratives personal funcionari
Portada de Règim Jurídic
Portada de Comissió Superior de Personal
Portada de Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
Portada de 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Portada de 2. Carrera administrativa.
Portada de 3. Condicions de treball.
Portada de 4. Incompatibilitats.
Portada de 7. Jornada i horaris.
Portada de 10. Provisió de llocs.
Portada de 11. Reconeixement de serveis prestats.
Portada de Històric de BODECO
Portada de Altres
Portada de 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Portada de 2. Carrera administrativa
Portada de 3. Drets i deures
Portada de 4. Incompatibilitats
Portada de 5. Jornades i horaris
Portada de 6. Provisió de llocs
Portada de 7. Reconeixement de serveis prestats
Portada de 8. Responsabilitat
Portada de 12. Vacances, permisos i llicències
Portada de 13. Altres
Portada de 13. UNS ALTRES
Portada de Relacions Laborals
Portada de Diàleg Social
Portada de Negociació Col·lectiva
Portada de Negociació Col·lectiva de l'Administració General de l'Estat
Portada de Taula de Negociació de funcionaris, estatutaris i laborals
Portada de Negociació del personal laboral IV Conveni Únic
Portada de Comissió Paritària
Portada de Negociació V Conveni Únic Personal Laboral
Portada de Comissió Negociadora
Portada de Subvencions a organitzacions sindicals
Portada de Igualtat
Portada de Órganos de colaboración
Portada de Relacions Internacionals en matèria d'ocupació pública
Portada de Va unir Europea
Portada de Registre Central de Personal
Portada de Butlletí Estadístic del RCP
Portada de Documentació del Registre Central de Personal
Portada de Impresos Personal Laboral
Portada de Impresos de Personal Laboral Docent
Portada de Espai ISPA
Portada de ISPA 2025
Portada de ESTADÍSTIQUES ISPA
Portada de Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Portada de Concursos ordinaris provisió posats reservats
Portada de Concursos ordinarios anteriores
Portada de Concursos unitaris provisió posats reservats
Portada de Concursos unitarios anteriores
Portada de Canvis de situacions administratives dels funcionaris d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Portada de Excedències
Portada de Comissions de servei / Acumulacions
Portada de Inscripció mèrits generals
Portada de Altres procediments
Portada de Governança Pública
Portada de Simplificació administrativa i reducció de càrregues
Portada de Inspecció de Serveis
Portada de Qualitat en les Administracions Públiques​
Portada de Metodologia i Guies
Portada de Informes d'Avaluació de la Qualitat dels Serveis
Portada de Informes sobre la percepció ciutadana dels serveis públics
Portada de Informes sobre l'activitat desplegada per les Agències Estatals
Portada de Reconeixement: Certificacions i Premis
Portada de Certificació del Nivell d'Excel·lència de les Organitzacions
Portada de Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública​
Portada de Xarxa Interadministrativa de Qualitat dels Serveis
Portada de Conferències de Qualitat en els Serveis Públics
Portada de 7a Conferència Estatal de Qualitat en els Serveis Públics
Portada de Registres electrònics i notificacions
Portada de Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Portada de Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Portada de Info DANA
Inici  
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Ocupació
  • Portada de Ministeri
  • Portada de Ministeri
Digitalització i IA  
Telecomunicació i Infraestructures Digitals  
  • La Secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
  • Portada de Funció Pública
Comunicació  
Contacto  
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
  • Portada de Info DANA
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 7. Jornada i horaris.

Possibilitat d'acollir-se a les mesures de conciliació el personal funcionari amb jornada d'especial dedicació.

És possible que el personal funcionari amb jornada en règim d'especial dedicació sol·liciti les mesures de conciliació previstes en l'apartat 8.4 de la Resolució de 28 de febrer de 2019.

La qüestió plantejada versa sobre la possibilitat que els funcionaris amb jornada en règim d'especial dedicació puguin acollir-se a mesures de conciliació en general, i en particular, a la modificació de l'horari fix en un màxim de dues hores per motius directament relacionats amb la conciliació de la vida personal, familiar i laboral.

En primer lloc, cal analitzar el marc jurídic d'aplicació. En aquest marc, cal recordar que les Administracions Públiques són competents per a establir l'ordenació del temps de treball del personal al seu servei, d'acord amb el que s'estableix en els articles 47 i 51 del TREBEP.

Així, en l'àmbit de l'Administració General de l'Estat resulta d'aplicació la Resolució de 28 de febrer de 2019, de la Secretaria d'Estat de Funció Pública, per la qual es dicten instruccions sobre jornada i horaris de treball del personal al servei de l'Administració General de l'Estat i els seus organismes públics.

La consulta fa referència específica a les mesures de conciliació de la vida familiar i laboral, en concret, a la modificació de l'horari fix en un màxim de dues hores recollida en l'apartat 8.4 de les Instruccions de Jornada i Horaris en els següents termes:

“Excepcionalment, els òrgans competents en matèria de recursos humans podran autoritzar, amb caràcter personal i temporal, la modificació de l'horari fix en un màxim de dues hores per motius directament relacionats amb la conciliació de la vida personal, familiar i laboral, i en els casos de famílies monoparentals.”

En la consulta realitzada es pregunta en abstracte per la mesura de modificació de l'horari prevista en l'apartat 8.4 de les Instruccions de Jornada i Horaris, sense proporcionar més informació sobre el concret supòsit de conciliació que motiva la sol·licitud d'aquesta mesura.

Del tenor literal d'aquest precepte es dedueix que, en primer lloc, s'ha de justificar l'existència d'un supòsit de fet determinat en relació amb “motius directament relacionats amb la conciliació de la vida personal, familiar i laboral, i en els casos de famílies monoparentals”. Així, la unitat de personal competent haurà de valorar la concurrència d'aquest supòsit per a cada cas concret.

Així mateix, s'adverteix que la raó de ser de l'apartat 8.4 és la introducció d'una clàusula de tancament que faculti de manera extraordinària a les unitats de personal per a modificar l'horari fix dels empleats públics amb caràcter personal a fi d'atendre d'una situació provisional no resolta per l'apartat 8. En concret el propi precepte recull que és una mesura excepcional, i per tant, que s'ha de concedir de manera restrictiva i limitada en el temps.

En aquest cas, de la consulta no es pot deduir quina situació precisa de la flexibilització de l'horari. Per tant, en tot cas deu el sol·licitant facilitar a l'Administració tota la informació que permeti a la unitat de personal valorar, si escau, la procedència de concedir, excepcionalment, la modificació de l'horari de treball.

Tenint en compte l'anterior, la qüestió plantejada se centra en la possibilitat de reconèixer la modificació d'horari fix en un màxim de dues hores al personal amb jornada d'especial dedicació.

L'apartat 8.4 de la Resolució estableix específicament la possibilitat de modificar l'horari fix per motius de conciliació. No obstant això, res especifica mentre qui pot acollir-se a aquesta modificació.

Davant l'absència de concreció en la regulació, i d'acord amb un exercici interpretatiu tant sistemàtic com teleològic de la norma, resulta difícil deduir del tenor literal del precepte la voluntat d'establir una restricció al personal amb jornada d'especial dedicació.

D'altra banda, aquest apartat no impedeix de manera concreta que les mesures de conciliació previstes en aquest apartat siguin aplicable al personal funcionari amb jornada en règim d'especial dedicació, a diferència del que s'estableix expressament per a la reducció de jornada per interès particular en l'apartat 5.2 de la Resolució de 28 de febrer de 2019.

En relació amb com s'han d'aplicar aquestes mesures, en nom d'una correcta aplicació de la flexibilitat horària cal fer un balanç dels dos interessos que estan en joc: d'una banda, l'interès general, que se satisfà i garanteix mitjançant la prestació del servei públic per part del funcionari; i per un altre, la conciliació de la vida familiar i professional de l'empleat públic.

A través de les mesures de flexibilitat horària, es pretén reduir la càrrega que suposa la vida professional unida a la personal, és a dir, facilitar l'activitat pública amb la vida privada, però aquest intent de conjuminar totes dues situacions no pot donar lloc, en cap cas, a la interrupció, reducció o empitjorament dels serveis públics encomanats. Han de prevaler sempre els interessos generals enfront dels particulars, i, per tant, ha de tenir preferència la continuïtat i garantia en la prestació efectiva del servei públic enfront d'una flexibilitat horària o qualsevol altra alteració del règim de jornada i horaris que pugui suposar un detriment o perjudici dels interessos generals i dels drets dels ciutadans.

Així mateix, s'ha de tenir en compte el que s'estableix per a la distribució de la jornada en la Resolució de 28 de febrer de 2019.

Així, l'apartat 4 relatiu a la jornada en règim d'especial dedicació, disposa que:

“La durada de la jornada del personal que exerceixi llocs de treball considerats d'especial dedicació serà de 40 hores setmanals, sense perjudici de l'augment d'horari que excepcionalment calgui per necessitats del servei.(…)”

Si bé l'apartat 4 no disposa que la jornada d'especial dedicació hagi de ser de matí i tarda, de les dades aportades a la consulta s'entén que la jornada d'especial dedicació en aquest Centre es distribueix en jornada de matí i tarda.

En relació amb aquesta distribució de la jornada, l'Apartat 3.2.b) de la Resolució disposa que:

“3.2 La distribució de la jornada setmanal es realitzarà:

b) Jornada de matí i tarda. L'horari fix de presència en el lloc de treball serà de 9.00 a 17.00 hores, de dilluns a dijous, amb una interrupció per al menjar que no computarà com a treball efectiu i que serà com a mínim de mitja hora, i de 9.00 a 14.30 els divendres, sense perjudici de l'horari aplicable al personal destinat en oficines d'obertura ininterrompuda al públic que compta amb regulació especial. La resta de la jornada, fins a completar les trenta-set hores i mitja o les quaranta hores setmanals, segons el règim de dedicació, es realitzarà en horari flexible entre les 7.00 i les 9.00 hores, de dilluns a divendres, i entre les 17.00 i les 18.00 hores, de dilluns a dijous, així com entre les 14.30 i les 15.30 hores els divendres.”

És a dir, l'horari fix de presència en el lloc de treball serà de 9,00 a 17,00 hores, per la qual cosa si sol·licita l'interessat sortir a les 15.30, tal com es consulta en el seu escrit, segons el parer d'aquest Centre Directiu a priori seria possible, ja que l'apartat 8.4 de la Resolució preveu la possibilitat de flexibilitzar fins a un màxim de 2 hores l'horari fix.

En virtut de l'anterior, caldria concloure que seria possible que el personal funcionari amb jornada en règim d'especial dedicació sol·liciti les mesures de conciliació previstes en l'apartat 8.4 de la Resolució de 28 de febrer de 2019, no obstant això, s'haurà de tenir en compte que és una mesura de caràcter excepcional i temporal, per la qual cosa haurà de fixar-se el període per al qual se sol·licita tal mesura, a més, estarà supeditada a les necessitats del servei i no podrà suposar una interrupció, reducció o empitjorament dels serveis públics encomanats.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'aquest centre directiu, les respostes a consultes que emet aquesta direcció general posseeixen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es refereixin. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es correspongui amb el parer contingut en aquestes.

Les respostes a consultes contingudes en aquest butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seva emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Pla Estratègic de Subvencions del MTDFP

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies