logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Cover Ministeri
Cover Organigrama
Cover Ministre per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Cover Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial
Cover Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals
Cover Secretaria d'Estat de Funció Pública
Cover Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Cover Participació pública en projectes normatius
Cover Consulta pública prèvia
Cover Projectes sotmesos a tràmit de consulta pública prèvia
Cover Audiència i informació pública
Cover Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Cover Empleo
Cover Personal Laboral
Cover Personal Funcionari
Cover Concursos 2025
Cover Funció Pública
Cover La Secretaria
Cover Captació de talent
Cover Funció Pública
Cover Qui som
Cover Subdirectora General de Dades per a l'Ocupació Pública
Cover Subdirecció General de Dades per a l'Ocupació Pública
Cover Accés a l'Ocupació Pública
Cover Resol dubtes
Cover Coneix a fons l'Ocupació Pública
Cover Butlletí Estadístic del RCP
Cover Jornades de Captació de Talent
Cover Convocatòries Personal Laboral
Cover Ofertes d'Ocupació Pública
Cover 2024
Cover 2023
Cover 2022
Cover Convocatòries Personal Funcionari
Cover Gestiona la teua vida professional com a personal empleat públic
Cover Concursos de traslados
Cover Personal laboral
Cover Mobilitat de les persones ocupades públiques
Cover Mobilitat del personal funcionari de carrera
Cover Mobilitat del personal laboral
Cover CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES
Cover ANY 2024
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2024
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2024
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2024
Cover ANY 2023
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2023
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2023
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2023
Cover ANY 2022
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2022
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2022
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2022
Cover ANY 2021
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2021
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2021
Cover CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO
Cover CONVOCATÒRIES FINALITZADES
Cover ANY 2022
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2022
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2022
Cover ANY 2023
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2023
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2024
Cover CONCURS OBERT I PERMANENENTE IV CONVENI ÚNIC CAP 1 2025
Cover Reingressos al servei actiu funcionaris i laborals
Cover Reingresse funcionaris
Cover Situacions administratives personal funcionari
Cover Règim Jurídic
Cover Comissió Superior de Personal
Cover Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
Cover 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Cover 2. Carrera administrativa.
Cover 3. Condicions de treball.
Cover 4. Incompatibilitats.
Cover 7. Jornada i horaris.
Cover 10. Provisió de llocs.
Cover 11. Reconeixement de serveis prestats.
Cover Històric de BODECO
Cover Altres
Cover 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Cover 2. Carrera administrativa
Cover 3. Drets i deures
Cover 4. Incompatibilitats
Cover 5. Jornades i horaris
Cover 6. Provisió de llocs
Cover 7. Reconeixement de serveis prestats
Cover 8. Responsabilitat
Cover 12. Vacances, permisos i llicències
Cover 13. Uns altres
Cover 13. UNS ALTRES
Cover Relacions Laborals
Cover Diàleg Social
Cover Negociació Col·lectiva
Cover Negociació Col·lectiva de l'Administració General de l'Estat
Cover Taula de Negociació de funcionaris, estatutaris i laborals
Cover Negociació del personal laboral IV Conveni Únic
Cover Comissió Paritària
Cover Negociació V Conveni Únic Personal Laboral
Cover Comissió Negociadora
Cover Subvencions a organitzacions sindicals
Cover Igualtat
Cover Órganos de colaboración
Cover Relacions Internacionals en matèria d'ocupació pública
Cover Va unir Europea
Cover Registre Central de Personal
Cover Butlletí Estadístic del RCP
Cover Documentació del Registre Central de Personal
Cover Impresos Personal Laboral
Cover Impresos de Personal Laboral Docent
Cover Espai ISPA
Cover ISPA 2025
Cover ESTADÍSTIQUES ISPA
Cover Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Cover Concursos ordinarios provisión puestos reservados
Cover Concursos ordinarios anteriores
Cover Concursos unitaris provisió posats reservats
Cover Concursos unitarios anteriores
Cover Cambios de situaciones administrativas de los funcionarios de administración local con habilitación de carácter nacional
Cover Excedències
Cover Comissions de servei / Acumulacions
Cover Inscripción méritos generales
Cover Altres procediments
Cover Governança Pública
Cover Simplificació administrativa i reducció de càrregues
Cover Inspecció de Serveis
Cover Qualitat en les Administracions Públiques​
Cover Metodologia i Guies
Cover Informes d'Avaluació de la Qualitat dels Serveis
Cover Informes sobre la percepció ciutadana dels serveis públics
Cover Informes sobre l'activitat desplegada per les Agències Estatals
Cover Reconeixement: Certificacions i Premis
Cover Certificación del Nivel de Excelencia de las Organizaciones
Cover Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública​
Cover Xarxa Interadministrativa de Qualitat dels Serveis
Cover Conferències de Qualitat en els Serveis Públics
Cover 7a Conferència Estatal de Qualitat en els Serveis Públics
Cover Registres electrònics i notificacions
Cover Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Cover Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Cover Info DANA
Inici  
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Empleo
  • Portada de Ministeri
  • Cover Ministeri
Digitalització i IA  
Telecomunicació i Infraestructures Digitals  
  • La Secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
  • Cover Funció Pública
Comunicació  
Contacto  
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
  • Cover Info DANA
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 7. Jornada i horaris.

Possibilitat d'acollir-se a les mesures de conciliació el personal funcionari amb jornada d'especial dedicació.

És possible que el personal funcionari amb jornada en règim d'especial dedicació sol·licite les mesures de conciliació previstes en l'apartat 8.4 de la Resolució de 28 de febrer de 2019.

La qüestió plantejada versa sobre la possibilitat que els funcionaris amb jornada en règim d'especial dedicació puguen acollir-se a mesures de conciliació en general, i en particular, a la modificació de l'horari fix en un màxim de dues hores per motius directament relacionats amb la conciliació de la vida personal, familiar i laboral.

En primer lloc, cal analitzar el marc jurídic d'aplicació. En este marc, cal recordar que les Administracions Públiques són competents per a establir l'ordenació del temps de treball del personal al seu servei, d'acord amb el que s'estableix en els articles 47 i 51 del TREBEP.

Així, en l'àmbit de l'Administració General de l'Estat resulta d'aplicació la Resolució de 28 de febrer de 2019, de la Secretaria d'Estat de Funció Pública, per la qual es dicten instruccions sobre jornada i horaris de treball del personal al servei de l'Administració General de l'Estat i els seus organismes públics.

La consulta fa referència específica a les mesures de conciliació de la vida familiar i laboral, en concret, a la modificació de l'horari fix en un màxim de dues hores recollida en l'apartat 8.4 de les Instruccions de Jornada i Horaris en els següents termes:

“Excepcionalment, els òrgans competents en matèria de recursos humans podran autoritzar, amb caràcter personal i temporal, la modificació de l'horari fix en un màxim de dues hores per motius directament relacionats amb la conciliació de la vida personal, familiar i laboral, i en els casos de famílies monoparentals.”

En la consulta realizada se pregunta en abstracto por la medida de modificación del horario prevista en el apartado 8.4 de las Instrucciones de Jornada y Horarios, sin proporcionar más información sobre el concreto supuesto de conciliación que motiva la solicitud de esta medida.

Del tenor literal d'este precepte es deduïx que, en primer lloc, s'ha de justificar l'existència d'un supòsit de fet determinat en relació amb “motius directament relacionats amb la conciliació de la vida personal, familiar i laboral, i en els casos de famílies monoparentals”. Així, la unitat de personal competent haurà de valorar la concurrència d'este supòsit per a cada cas concret.

Així mateix, s'adverteix que la raó de ser de l'apartat 8.4 és la introducció d'una clàusula de tancament que faculte de manera extraordinària a les unitats de personal per a modificar l'horari fix dels empleats públics amb caràcter personal a fi d'atendre d'una situació provisional no resolta per l'apartat 8. En concret el propi precepte recull que és una mesura excepcional, i per tant, que s'ha de concedir de manera restrictiva i limitada en el temps.

En este cas, de la consulta no es pot deduir quina situació precisa de la flexibilització de l'horari. Per tant, en tot cas deu el sol·licitant facilitar a l'Administració tota la informació que permeta a la unitat de personal valorar, si escau, la procedència de concedir, excepcionalment, la modificació de l'horari de treball.

Tenint en compte l'anterior, la qüestió plantejada se centra en la possibilitat de reconéixer la modificació d'horari fix en un màxim de dues hores al personal amb jornada d'especial dedicació.

L'apartat 8.4 de la Resolució establix específicament la possibilitat de modificar l'horari fix per motius de conciliació. No obstant això, res especifica mentre qui pot acollir-se a aquesta modificació.

Davant l'absència de concreció en la regulació, i d'acord amb un exercici interpretatiu tant sistemàtic com teleològic de la norma, resulta difícil deduir del tenor literal del precepte la voluntat d'establir una restricció al personal amb jornada d'especial dedicació.

D'altra banda, aquest apartat no impedeix de manera concreta que les mesures de conciliació previstes en aquest apartat siguen aplicable al personal funcionari amb jornada en règim d'especial dedicació, a diferència del que s'estableix expressament per a la reducció de jornada per interés particular en l'apartat 5.2 de la Resolució de 28 de febrer de 2019.

En relació amb com s'han d'aplicar estes mesures, en nom d'una correcta aplicació de la flexibilitat horària cal fer un balanç dels dos interessos que estan en joc: d'una banda, l'interés general, que se satisfà i garanteix mitjançant la prestació del servei públic per part del funcionari; i per un altre, la conciliació de la vida familiar i professional de l'empleat públic.

A través de les mesures de flexibilitat horària, es pretén reduir la càrrega que suposa la vida professional unida a la personal, és a dir, facilitar l'activitat pública amb la vida privada, però este intent de conjuminar totes dues situacions no pot donar lloc, en cap cas, a la interrupció, reducció o empitjorament dels serveis públics encomanats. Han de prevaldre sempre els interessos generals enfront dels particulars, i, per tant, ha de tindre preferència la continuïtat i garantia en la prestació efectiva del servei públic enfront d'una flexibilitat horària o qualsevol altra alteració del règim de jornada i horaris que puga suposar un detriment o perjudici dels interessos generals i dels drets dels ciutadans.

Així mateix, s'ha de tindre en compte el que s'estableix per a la distribució de la jornada en la Resolució de 28 de febrer de 2019.

Així, l'apartat 4 relatiu a la jornada en règim d'especial dedicació, disposa que:

“La duració de la jornada del personal que exercisca llocs de treball considerats d'especial dedicació serà de 40 hores setmanals, sense perjudici de l'augment d'horari que excepcionalment calga per necessitats del servei.(…)”

Si bé l'apartat 4 no disposa que la jornada d'especial dedicació haja de ser de matí i vesprada, de les dades aportades a la consulta s'entén que la jornada d'especial dedicació en aquest Centre es distribuïx en jornada de matí i vesprada.

En relació amb aquesta distribució de la jornada, l'Apartat 3.2.b) de la Resolució disposa que:

“3.2 La distribució de la jornada setmanal es realitzarà:

b) Jornada de matí i vesprada. L'horari fix de presència en el lloc de treball serà de 9.00 a 17.00 hores, de dilluns a dijous, amb una interrupció per al menjar que no computarà com a treball efectiu i que serà com a mínim de mitja hora, i de 9.00 a 14.30 els divendres, sense perjudici de l'horari aplicable al personal destinat en oficines d'obertura ininterrompuda al públic que compta amb regulació especial. La resta de la jornada, fins a completar les trenta-set hores i mitja o les quaranta hores setmanals, segons el règim de dedicació, es realitzarà en horari flexible entre les 7.00 i les 9.00 hores, de dilluns a divendres, i entre les 17.00 i les 18.00 hores, de dilluns a dijous, així com entre les 14.30 i les 15.30 hores els divendres.”

És a dir, l'horari fix de presència en el lloc de treball serà de 9,00 a 17,00 hores, per la qual cosa si sol·licita l'interessat eixir a les 15.30, tal com es consulta en el seu escrit, segons el parer d'este Centre Directiu a priori seria possible, ja que l'apartat 8.4 de la Resolució preveu la possibilitat de flexibilitzar fins a un màxim de 2 hores l'horari fix.

En virtut de l'anterior, caldria concloure que seria possible que el personal funcionari amb jornada en règim d'especial dedicació sol·licite les mesures de conciliació previstes en l'apartat 8.4 de la Resolució de 28 de febrer de 2019, no obstant això, s'haurà de tindre en compte que és una mesura de caràcter excepcional i temporal, per la qual cosa haurà de fixar-se el període per al qual se sol·licita tal mesura, a més, estarà supeditada a les necessitats del servei i no podrà suposar una interrupció, reducció o empitjorament dels serveis públics encomanats.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'este centre directiu, les respostes a consultes que emet esta direcció general posseïxen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es referisquen. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es corresponga amb el parer contingut en aquestes.

Les respostes a consultes contingudes en este butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seua emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Pla Estratègic de Subvencions del MTDFP

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Este lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies