logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Portada de Ministeri
Portada de Organigrama
Portada de Ministro para la Transformación Digital y de la Función Pública
Portada de Secretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial
Portada de Secretaría de Estado de Telecomunicaciones e Infraestructuras Digitales
Portada de Secretaria d'Estat de Funció Pública
Portada de Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Portada de Participació pública en projectes normatius
Portada de Consulta pública prèvia
Portada de Projectes sotmesos a tràmit de consulta pública prèvia
Portada de Audiència i informació pública
Portada de Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Portada de Ocupació
Portada de Personal Laboral
Portada de Personal Funcionari
Portada de Concursos 2025
Portada de Funció Pública
Portada de La Secretaria
Portada de Captació de talent
Portada de Funció Pública
Portada de Qui som
Portada de Subdirectora General de Dades per a l'Ocupació Pública
Portada de Subdirecció General de Dades per a l'Ocupació Pública
Portada de Accés a l'Ocupació Pública
Portada de Resol dubtes
Portada de Coneix a fons l'Ocupació Pública
Portada de Butlletí Estadístic del RCP
Portada de Jornades de Captació de Talent
Portada de Convocatòries Personal Laboral
Portada de Ofertes d'Ocupació Pública
Portada de 2024
Portada de 2023
Portada de 2022
Portada de Convocatòries Personal Funcionari
Portada de Gestiona la teva vida professional com a personal empleat públic
Portada de Concursos de traslados
Portada de Personal laboral
Portada de Mobilitat de les persones ocupades públiques
Portada de Mobilitat del personal funcionari de carrera
Portada de Mobilitat del personal laboral
Portada de CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES
Portada de ANY 2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2024
Portada de ANY 2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2023
Portada de ANY 2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2022
Portada de ANY 2021
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2021
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2021
Portada de CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO
Portada de CONVOCATÒRIES FINALITZADES
Portada de ANY 2022
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2022
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2022
Portada de ANY 2023
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2023
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2024
Portada de CONCURS OBERT I PERMANENENTE IV CONVENI ÚNIC CAP 1 2025
Portada de Reingressos al servei actiu funcionaris i laborals
Portada de Reingresso funcionaris
Portada de Situacions administratives personal funcionari
Portada de Règim Jurídic
Portada de Comissió Superior de Personal
Portada de Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
Portada de 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Portada de 2. Carrera administrativa.
Portada de 3. Condicions de treball.
Portada de 4. Incompatibilitats.
Portada de 7. Jornada i horaris.
Portada de 10. Provisió de llocs.
Portada de 11. Reconeixement de serveis prestats.
Portada de Històric de BODECO
Portada de Altres
Portada de 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Portada de 2. Carrera administrativa
Portada de 3. Drets i deures
Portada de 4. Incompatibilitats
Portada de 5. Jornades i horaris
Portada de 6. Provisió de llocs
Portada de 7. Reconeixement de serveis prestats
Portada de 8. Responsabilitat
Portada de 12. Vacances, permisos i llicències
Portada de 13. Altres
Portada de 13. UNS ALTRES
Portada de Relacions Laborals
Portada de Diàleg Social
Portada de Negociació Col·lectiva
Portada de Negociació Col·lectiva de l'Administració General de l'Estat
Portada de Taula de Negociació de funcionaris, estatutaris i laborals
Portada de Negociació del personal laboral IV Conveni Únic
Portada de Comissió Paritària
Portada de Negociació V Conveni Únic Personal Laboral
Portada de Comissió Negociadora
Portada de Subvencions a organitzacions sindicals
Portada de Igualtat
Portada de Órganos de colaboración
Portada de Relacions Internacionals en matèria d'ocupació pública
Portada de Va unir Europea
Portada de Registre Central de Personal
Portada de Butlletí Estadístic del RCP
Portada de Documentació del Registre Central de Personal
Portada de Impresos Personal Laboral
Portada de Impresos de Personal Laboral Docent
Portada de Espai ISPA
Portada de ISPA 2025
Portada de ESTADÍSTIQUES ISPA
Portada de Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Portada de Concursos ordinaris provisió posats reservats
Portada de Concursos ordinarios anteriores
Portada de Concursos unitaris provisió posats reservats
Portada de Concursos unitarios anteriores
Portada de Canvis de situacions administratives dels funcionaris d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Portada de Excedències
Portada de Comissions de servei / Acumulacions
Portada de Inscripció mèrits generals
Portada de Altres procediments
Portada de Governança Pública
Portada de Simplificació administrativa i reducció de càrregues
Portada de Inspecció de Serveis
Portada de Qualitat en les Administracions Públiques​
Portada de Metodologia i Guies
Portada de Informes d'Avaluació de la Qualitat dels Serveis
Portada de Informes sobre la percepció ciutadana dels serveis públics
Portada de Informes sobre l'activitat desplegada per les Agències Estatals
Portada de Reconeixement: Certificacions i Premis
Portada de Certificació del Nivell d'Excel·lència de les Organitzacions
Portada de Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública​
Portada de Xarxa Interadministrativa de Qualitat dels Serveis
Portada de Conferències de Qualitat en els Serveis Públics
Portada de 7a Conferència Estatal de Qualitat en els Serveis Públics
Portada de Registres electrònics i notificacions
Portada de Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Portada de Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Portada de Info DANA
Inici  
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Ocupació
  • Portada de Ministeri
  • Portada de Ministeri
Digitalització i IA  
Telecomunicació i Infraestructures Digitals  
  • La Secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
  • Portada de Funció Pública
Comunicació  
Contacto  
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
  • Portada de Info DANA
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 7. Jornada i horaris.

Descomptar dies de permís per assumptes particulars al no assistir al lloc de treball al·legant raons de força major

El descompte d'un dia per assumptes particulars davant la comissió d'una falta lleu, atès de l'III Conveni Col·lectiu de la Societat Estatal “Correus i Telègrafs, S. a.”, no està expressament contemplat. En el supòsit de concórrer incidències en els desplaçaments, deguts a situacions com les de nevades abundants vaga o altres supòsits de força major, el funcionari haurà de comunicar aquestes circumstàncies immediatament al responsable de la unitat corresponent i justificar la causa del retard posteriorment. Si s'estima convenient pel centre gestor, fora dels supòsits de força major, podrà ser aplicable la reducció proporcional d'havers o el règim disciplinari al qual anteriorment es feia referència, sense constar expressament en la legislació aplicable la possibilitat de sancionar la conducta descrita.

La qüestió plantejada versa sobre si és possible descomptar a un empleat públic, amb caràcter unilateral, un dia de permís per assumptes particulars al no assistir al seu lloc de treball per haver caigut una abundant nevada la tarda i nit del dia anterior en algunes províncies, en considerar que la mateixa suposa una causa de força major que impossibilita l'assistència al centre de treball en la data citada.

Així, en primer lloc, cal analitzar el marc jurídic d'aplicació. El Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic (d'ara endavant, TREBEP), disposa en l'apartat segon de la Disposició Final Quarta:

“Fins que es dictin les Lleis de Funció Pública i les normes reglamentàries de desenvolupament es mantindran en vigor en cada Administració Pública les normes vigents sobre ordenació, planificació i gestió de recursos humans en tant no s'oposin al que s'estableix en aquest Estatut”.

Per això continuen en vigor aquells preceptes anteriors al TREBEP que no s'oposin a aquest, com és l'article 77 del Decret 315/1964, de 7 de febrer, pel qual s'aprova la Llei Articulada de Funcionaris Civils de l'Estat, el qual disposa:

“1. Els funcionaris deuran residir en el terme municipal on radiqui l'oficina, dependència o lloc on prestin els seus serveis.

2. Per causes justificades, el Sotssecretari del Departament podrà autoritzar la residència en lloc diferent, sempre que això sigui compatible amb l'exacte compliment de les tasques pròpies del càrrec”.

Per tant, el Sotssecretari del Departament, ateses de les circumstàncies concurrents del cas concret, podrà autoritzar la residència d'un funcionari en terme municipal diferent a la residència on radiqui l'oficina o lloc de treball. La residència en municipi diferent al centre de treball no comportarà minvament en l'acompliment de les funcions ni alteració de l'horari de treball, sense perjudici dels supòsits de força major.

Per tant, l'autorització de residir en un municipi diferent a aquell en el qual es troba el centre de treball comporta l'estudi de les circumstàncies concurrents i que de les mateixes es desprengui, que no s'alterarà l'horari de treball ni comportarà minvament en les funcions, per la qual cosa, davant les absències del lloc de treball, ja siguin aquestes justificades o no, s'aplicaran les mateixes normes que si es residís en el municipi on es troba el centre de treball.

Obtinguda l'oportuna autorització, fet que s'entén compliment en els casos que suposen l'objecte de la consulta plantejada, sembla oportú assenyalar que els treballadors als quals es refereix la consulta prestaven serveis en la Societat Estatal “Correus i Telègrafs, S.A.”. Aquest personal, en virtut del que es disposa en el TREBEP, es regeix el règim específic que regeix al personal que presta els seus serveis en la Societat Estatal “Correus i Telègrafs, S.A.”.

L'article 5 del TREBEP regula al personal de la Societat Estatal Correus i Telègrafs:

“El personal funcionari de la Societat Estatal Correus i Telègrafs es regirà per les seves normes específiques i supletòriament pel que es disposa en aquest Estatut.

El seu personal laboral es regirà per la legislació laboral i altres normes convencionalment aplicables.”

L'article 58 de la Llei 14/2000 aprova la Creació de la Societat, posteriorment el RD/RD 370/2004, de 5 de març aprova l'Estatut del Personal d'aquesta Societat Estatal, no obstant això és la Resolució de 10 de juny de 2011, de la Direcció General de Treball, disposa la inscripció en el registre i publicació de l'III Conveni col·lectiu de la Societat Estatal «Correus i Telègrafs, S. a.», vigent en l'actualitat, la que expressament fa referència als drets i obligacions afectats en la consulta plantejada.

L'article 58 de l'III Conveni Col·lectiu al·ludit regula el referent als permisos retribuïts:

“El personal de l'empresa, prèvia justificació adequada, tindrà dret a sol·licitar permisos retribuïts pel temps i causes següents:

p) Sis dies de cada any natural, o part proporcional en contractes inferiors a un any, per assumptes particulars no inclosos en els punts anteriors; on les necessitats del servei el permetin, els dies d'assumptes particulars es podran unir a les vacances reglamentàries.”

L'article 83 disposa quines són les actuacions o omissions considerades com a faltes lleus:

“Seran considerades com faltes lleus les següents:

c) La falta de comunicació amb la deguda antelació de la inassistència al treball per causa justificada.”

Per part seva, l'article 86 estableix el règim de sancions corresponent:

“Les sancions que podran imposar-se en funció de la qualificació de les faltes seran les següents:

a) Per faltes lleus:

Amonestació per escrit.

Suspensió d'ocupació i sou fins a dos dies.

(…)No es podran imposar sancions que consisteixin en la reducció de les vacances o una altra minoració dels drets al descans del treballador, o multa d'haver-hi.”

Tenint en compte l'anterior, es pot afirmar que en haurà de tenir-se en compte el dret del personal de la Societat Estatal a gaudir de dies de permís per assumptes particulars, la consideració de la falta de comunicació amb la deguda antelació de la inassistència al treball per causa justificada com a falta lleu, la possibilitat en el seu cas de ser sancionat mitjançant amonestació per escrit o suspensió d'ocupació i sou fins a dos dies així com la impossibilitat que aquesta sanció afecti dels dies de vacances o de descans del treballador així com als seus havers.

Per això, segons el parer d'aquesta Direcció General, el descompte d'un dia per assumptes particulars davant la comissió d'una falta lleu, atesa de la legislació d'aplicació en primer terme, això és, el Conveni Col·lectiu de la Societat Estatal “Correus i Telègrafs, S. a.”, no és possible perquè no està expressament contemplat.

D'un altre costat i atès que resulta d'aplicació subsidiària i com que se sol·licita addicionalment informació de com es procedeix davant les circumstàncies descrites en altres Organismes Administratius, amb caràcter general, cal fer esment a l'apartat onzè de la Resolució de 28 de febrer de 2019, de la Secretaria d'Estat de Funció Pública, per la qual es dicten instruccions sobre jornada i horaris de treball del personal al servei de l'Administració General de l'Estat i els seus organismes públics., que disposa:

“11.2 Igualment, les absències, les faltes de puntualitat i de permanència del personal en el seu lloc de treball, qualsevol que sigui la seva causa, hauran de ser registrades pels empleats o empleades públics que incorrin en elles en el sistema de control horari que ha d'existir en cada centre.

Aquestes absències requeriran l'avís immediat a la persona responsable de la unitat corresponent i la seva ulterior justificació acreditativa. Aquesta justificació es traslladarà, de manera immediata, a l'òrgan competent en matèria de recursos humans. (…)

11.8 En cas d'incomplir-se l'obligació de presentació dels justificants d'absència prevists en aquest epígraf o del comunicat mèdic de baixa en els termes i terminis establerts en el règim de Seguretat Social aplicable, s'estarà al que es disposa en l'apartat 12.2 d'aquesta Resolució, relatiu a les absències injustificades, i en virtut del qual es procedirà a aplicar la corresponent deducció proporcional d'havers”.

No obstant això, l'últim apartat de la Resolució de Jornada i horari, hem d'entendre-ho d'acord a la Resolució de 4 de gener de 2010, de la Secretaria d'Estat i Hisenda i Pressupostos, per la qual es dicten instruccions en relació amb les nòmines dels funcionaris inclosos en l'àmbit d'aplicació de la Llei 30/1984, de 2 d'Agost, en els termes de la Disposició Final Quarta de la Llei 7/2007, de 12 d'abril, de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic i s'actualitzen per a l'any 2010 les quanties de les retribucions del personal a què es refereixin els corresponents articles de la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat per a aquest exercici, l'apartat del qual A.2 disposa:

“La diferència, en còmput mensual, entre la jornada reglamentària de treball i l'efectivament realitzada pel funcionari donarà lloc, excepte justificació, a la corresponent deducció proporcional d'havers”.

No obstant això, quan correspongui, serà aplicable el règim de faltes i sancions disposat en el TREBEP, així com en el Reial decret 33/1986, de 10 de Gener, pel qual s'aprova el Reglament de Règim Disciplinari dels Funcionaris de l'Administració de l'Estat.

De tot el que antecedeix i d'acord al criteri d'aquest Centre Directiu, s'informa que, una vegada concedida l'autorització, enfront de les absències siguin aquestes justificades o no, s'actuarà d'acord al règim jurídic abans fixat.

Sense perjudici de les consideracions realitzades, cal assenyalar que, en el supòsit de concórrer incidències en els desplaçaments, deguts a situacions com les de nevades abundants vaga o altres supòsits de força major, el funcionari haurà de comunicar aquestes circumstàncies immediatament al responsable de la unitat corresponent i justificar la causa del retard posteriorment.

Fora d'aquests supòsits, si s'estima convenient pel centre gestor, podrà ser aplicable la reducció proporcional d'havers o el règim disciplinari al qual anteriorment es feia referència, sense constar expressament en la legislació aplicable la possibilitat de sancionar la conducta descrita de la manera que ha estat referit en la consulta plantejada.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'aquest centre directiu, les respostes a consultes que emet aquesta direcció general posseeixen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es refereixin. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es correspongui amb el parer contingut en aquestes.

Les respostes a consultes contingudes en aquest butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seva emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Pla Estratègic de Subvencions del MTDFP

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies