logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Portada de Ministeri
Portada de Organigrama
Portada de Ministro para la Transformación Digital y de la Función Pública
Portada de Secretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial
Portada de Secretaría de Estado de Telecomunicaciones e Infraestructuras Digitales
Portada de Secretaria d'Estat de Funció Pública
Portada de Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Portada de Participació pública en projectes normatius
Portada de Consulta pública prèvia
Portada de Projectes sotmesos a tràmit de consulta pública prèvia
Portada de Audiència i informació pública
Portada de Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Portada de Ocupació
Portada de Personal Laboral
Portada de Personal Funcionari
Portada de Concursos 2025
Portada de Funció Pública
Portada de La Secretaria
Portada de Captació de talent
Portada de Funció Pública
Portada de Qui som
Portada de Subdirectora General de Dades per a l'Ocupació Pública
Portada de Subdirecció General de Dades per a l'Ocupació Pública
Portada de Accés a l'Ocupació Pública
Portada de Resol dubtes
Portada de Coneix a fons l'Ocupació Pública
Portada de Butlletí Estadístic del RCP
Portada de Jornades de Captació de Talent
Portada de Convocatòries Personal Laboral
Portada de Ofertes d'Ocupació Pública
Portada de 2024
Portada de 2023
Portada de 2022
Portada de Convocatòries Personal Funcionari
Portada de Gestiona la teva vida professional com a personal empleat públic
Portada de Concursos de traslados
Portada de Personal laboral
Portada de Mobilitat de les persones ocupades públiques
Portada de Mobilitat del personal funcionari de carrera
Portada de Mobilitat del personal laboral
Portada de CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES
Portada de ANY 2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2024
Portada de ANY 2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2023
Portada de ANY 2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2022
Portada de ANY 2021
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2021
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2021
Portada de CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO
Portada de CONVOCATÒRIES FINALITZADES
Portada de ANY 2022
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2022
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2022
Portada de ANY 2023
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2023
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2024
Portada de CONCURS OBERT I PERMANENENTE IV CONVENI ÚNIC CAP 1 2025
Portada de Reingressos al servei actiu funcionaris i laborals
Portada de Reingresso funcionaris
Portada de Situacions administratives personal funcionari
Portada de Règim Jurídic
Portada de Comissió Superior de Personal
Portada de Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
Portada de 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Portada de 2. Carrera administrativa.
Portada de 3. Condicions de treball.
Portada de 4. Incompatibilitats.
Portada de 7. Jornada i horaris.
Portada de 10. Provisió de llocs.
Portada de 11. Reconeixement de serveis prestats.
Portada de Històric de BODECO
Portada de Altres
Portada de 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Portada de 2. Carrera administrativa
Portada de 3. Drets i deures
Portada de 4. Incompatibilitats
Portada de 5. Jornades i horaris
Portada de 6. Provisió de llocs
Portada de 7. Reconeixement de serveis prestats
Portada de 8. Responsabilitat
Portada de 12. Vacances, permisos i llicències
Portada de 13. Altres
Portada de 13. UNS ALTRES
Portada de Relacions Laborals
Portada de Diàleg Social
Portada de Negociació Col·lectiva
Portada de Negociació Col·lectiva de l'Administració General de l'Estat
Portada de Taula de Negociació de funcionaris, estatutaris i laborals
Portada de Negociació del personal laboral IV Conveni Únic
Portada de Comissió Paritària
Portada de Negociació V Conveni Únic Personal Laboral
Portada de Comissió Negociadora
Portada de Subvencions a organitzacions sindicals
Portada de Igualtat
Portada de Órganos de colaboración
Portada de Relacions Internacionals en matèria d'ocupació pública
Portada de Va unir Europea
Portada de Registre Central de Personal
Portada de Butlletí Estadístic del RCP
Portada de Documentació del Registre Central de Personal
Portada de Impresos Personal Laboral
Portada de Impresos de Personal Laboral Docent
Portada de Espai ISPA
Portada de ISPA 2025
Portada de ESTADÍSTIQUES ISPA
Portada de Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Portada de Concursos ordinaris provisió posats reservats
Portada de Concursos ordinarios anteriores
Portada de Concursos unitaris provisió posats reservats
Portada de Concursos unitarios anteriores
Portada de Canvis de situacions administratives dels funcionaris d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Portada de Excedències
Portada de Comissions de servei / Acumulacions
Portada de Inscripció mèrits generals
Portada de Altres procediments
Portada de Governança Pública
Portada de Simplificació administrativa i reducció de càrregues
Portada de Inspecció de Serveis
Portada de Qualitat en les Administracions Públiques​
Portada de Metodologia i Guies
Portada de Informes d'Avaluació de la Qualitat dels Serveis
Portada de Informes sobre la percepció ciutadana dels serveis públics
Portada de Informes sobre l'activitat desplegada per les Agències Estatals
Portada de Reconeixement: Certificacions i Premis
Portada de Certificació del Nivell d'Excel·lència de les Organitzacions
Portada de Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública​
Portada de Xarxa Interadministrativa de Qualitat dels Serveis
Portada de Conferències de Qualitat en els Serveis Públics
Portada de 7a Conferència Estatal de Qualitat en els Serveis Públics
Portada de Registres electrònics i notificacions
Portada de Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Portada de Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Portada de Info DANA
Inici  
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Ocupació
  • Portada de Ministeri
  • Portada de Ministeri
Digitalització i IA  
Telecomunicació i Infraestructures Digitals  
  • La Secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
  • Portada de Funció Pública
Comunicació  
Contacto  
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
  • Portada de Info DANA
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 2. Carrera administrativa.

Aplicació carrera horitzontal al personal interí.

El personal funcionari interí tindrà dret a la carrera horitzontal regulada en l'article 122 del Reial decret llei 6/2023 sempre que compleixi amb els requisits assenyalats en la norma, en concret, que hagi transcorregut un període mínim de cinc anys de serveis efectius.

Es planteja si l'article 122 del Reial decret llei 6/2023, de 19 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en matèria de servei públic de justícia, funció pública, règim local i mecenatge, que regula la carrera horitzontal, resulta d'aplicació al personal funcionari interí.

En el present cas correspon analitzar si els funcionaris interins tenen dret al reconeixement de la carrera horitzontal en els mateixos termes que els funcionaris de carrera.

Abans d'abordar la concreta qüestió plantejada, cal analitzar el marc jurídic de la carrera horitzontal, com a fórmula de progrés professional.

L'article 16 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic (d'ara endavant, TREBEP), disposa que:

"1. Els funcionaris de carrera tindran dret a la promoció professional.

2. La carrera professional és el conjunt ordenat d'oportunitats d'ascens i expectatives de progrés professional conforme als principis d'igualtat, mèrit i capacitat (…)”

I continua assenyalant que:

"3. A) Carrera professional horitzontal consisteix en la progressió de grau, categoria, graó o altres conceptes anàlegs, sense necessitat de canviar de lloc de treball i de conformitat amb el que s'estableix en la lletra b) de l'article 17 i en l'apartat 3 de l'article 20 d'aquest Estatut".

Per a això, segons aquestes remissions normatives, (i) s'hauran de valorar “la trajectòria i actuació professional, la qualitat dels treballs realitzats, els coneixements adquirits i el resultat de l'avaluació de l'acompliment. Podran incloure's així mateix altres mèrits i aptituds per raó de l'especificitat de la funció desenvolupada i l'experiència adquirida” -article 17.b)-; i, (ii) "Les Administracions Públiques determinaran els efectes de l'avaluació en la carrera professional horitzontal, la formació, la provisió de llocs de treball i en la percepció de les retribucions complementàries previstes en l'article 24 del present Estatut" -article 20.3-.

Per part seva, l'article 122 del Reial decret llei 6/2023 regula la carrera horitzontal, que consisteix en:

“el reconeixement del desenvolupament professional del personal funcionari de carrera mitjançant la seva progressió a través de l'ascens en un sistema de trams, definits com les etapes successives de reconeixement del desenvolupament professional que són resultat d'una avaluació objectiva i reglada, sense necessitat de canviar de lloc de treball”.

El reconeixement d'aquest dret requereix del compliment d'una sèrie de requisits, en particular:

  • el transcurs d'un període mínim de cinc anys de serveis efectius en el cas del primer tram i de sis anys en els següents -article 122.2.c)-;
  • la valoració de la trajectòria professional, així com del resultat de l'avaluació de l'acompliment -article 122.3.a-;
  • el compliment d'un itinerari de formació especialitzada -article 122.3.b)- i;
  • l'adquisició de competències i qualificacions professionals que s'estimin necessàries -article 122. 3.c-

Així, de la lectura conjunta dels preceptes esmentats, el dret a la carrera horitzontal mitjançant l'ascens en el sistema de trams, part del compliment dels següents requisits:

  • Que almenys hagi transcorregut el període mínim de serveis efectius (cinc en el primer tram i sis en els següents).
  • Valoració de la trajectòria professional, del resultat de l'avaluació de l'acompliment i acreditació de la formació i competències professionals.

Per tant, i per la pròpia naturalesa de la figura de la carrera horitzontal, aquesta només produeix els seus efectes quan es compleixen els requisits establerts en la norma.

D'aquesta manera, la carrera horitzontal és un model de progressió professional per als empleats públics, directament aplicable, encara que subordinada al transcurs del període mínim de serveis, i amb l'adequada valoració de la trajectòria i formació professional.

Un segon aspecte a precisar és el règim jurídic dels funcionaris interins.

L'article 10 del TREBEP defineix als funcionaris interins com aquells que “per raons expressament justificades de necessitat i urgència, són nomenats com a tals amb caràcter temporal per a l'acompliment de funcions pròpies de funcionaris de carrera”.

No obstant això, la redacció d'aquest article va ser modificada per Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, atenent del que es disposa en la clàusula quarta i cinquena de la Directiva 1999/70 CE del Consell, de 28 de juny de 1999, relativa a l'Acord marc de la CES, la UNICE i el CEEP sobre el contracte de durada determinada.

La citada Llei tenia per objecte, tal com reflecteix el seu preàmbul, modificar la regulació de la figura del funcionari interí actuant, sota les següents premisses: a) l'adopció de mesures immediates per a remeiar l'elevada temporalitat existent, b) l'articulació de mesures eficaces per a prevenir i sancionar l'abús i el frau a futur, c) la potenciació de les eines i d'una cultura de la planificació per a una millor gestió dels recursos humans, i d) que les diferències en el règim jurídic del personal temporal i del fix han de basar-se únicament en raons objectives que puguin demostrar la necessitat d'aquestes diferències per a aconseguir la seva fi.

Així, d'una banda, la llei té com a objectiu reforçar el caràcter temporal de la figura del personal interí.

Per a això, en el seu article 1. Un inclou una nova redacció de l'article 10 del TREBEP, que, subratlla la noció de temporalitat, a fi de delimitar clarament la naturalesa de la relació que li uneix amb l'Administració. Això es complementa amb el que es disposa en l'apartat 1 de l'article 10, quant al nomenament i delimitació del termini màxim de durada d'aquest:

  • En el supòsit de nomenament en places vacants quan no sigui possible la seva cobertura per funcionaris de carrera per un màxim de tres anys;
  • En el supòsit de nomenament per substitució, pel temps estrictament indispensable que motivi el nomenament;
  • En el supòsit de nomenament per a executar programes de caràcter temporal, per un màxim de tres anys, ampliable a dotze mesos més per les lleis de funció pública de cada Administració, o;
  • En el supòsit d'excés o acumulació de tasques, per un termini màxim de nou mesos

D'aquesta manera, el funcionari interí té un vincle temporal amb l'Administració, que per regla general no superarà els tres anys, a diferència del personal funcionari de carrera.

D'altra banda, modifica l'apartat cinquè, en relació amb la clàusula quarta de la Directiva, per a establir que:

“Al personal funcionari interí li serà aplicable el règim general del personal funcionari de carrera quan sigui adequat a la naturalesa de la seva condició temporal i al caràcter extraordinari i urgent del seu nomenament, excepte aquells drets inherents a la condició de funcionari de carrera”.

Partint de l'anterior, la qüestió que se suscita és si els funcionaris interins tenen dret a la carrera horitzontal i no cap una altra conclusió que aquest tipus de personal no pot ser exclòs, per se, de la carrera horitzontal, però que aquesta s'ha de reconèixer en els mateixos termes que el personal funcionari.

Als funcionaris interins els és aplicable el règim general del personal funcionari de carrera quan sigui adequat a la naturalesa de la seva condició temporal i al caràcter extraordinari i urgent del seu nomenament, excepte aquells drets inherents a la condició de funcionari de carrera, sobre la base del que es disposa en l'article 10.5 del TREBEP.

Així, cal portar a col·lació la sentència de la Sala Segona del Tribunal de Justícia de la Unió Europea de 8 de setembre de 2011 (assumpte C- 177/2010 ), que en resoldre una qüestió prejudicial entorn de la Directiva 1999/70/CE, exigeix que s'exclogui tota diferència de tracte entre els funcionaris de carrera i els funcionaris interins comparables d'un Estat membre basada en el mer fet que aquests tenen una relació de servei de durada determinada, tret que raons objectives justifiquin un tracte diferent.

Així mateix, la sentència del Tribunal Constitucional 104/2004 (EDJ 2004/58856) que insisteix, considerant també la Directiva 99/70/CE (EDL 1999/66412), en què:

"tota diferència de tractament ha d'estar justificada per raons objectives, sense que resulti compatible amb l'art. 14 CE un tractament, ja sigui general o específic en relació amb àmbits concrets de les condicions de treball, que configuri als treballadors temporals com a col·lectiu en una posició de segon ordre en relació amb els treballadors amb contractes de durada indefinida".

En aquest sentit s'ha pronunciat el Tribunal Suprem en sentència núm. 665/2019, de 25 de febrer de 2019 i més recentment en sentència núm. 2123/2023, de 10 de maig de 2023 assenyalant:

“Formen part de les "condicions de treball", en el sentit de la clàusula 4 de l'Acord marc, els següents aspectes de la relació de servei: les retribucions, el règim de Seguretat Social, les vacances, els permisos i les possibilitats de formació professional, així com el reconeixement de l'antiguitat si s'adquireix la condició de funcionari de carrera. En aquestes matèries no cap un tracte diferent dels qui estan en una relació estatutària de servei de caràcter no fix respecte als funcionaris de carrera. Tampoc cap el tracte diferent quant a la "carrera horitzontal", contemplada en l'art. 17 de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic”.

Sense perjudici de l'assenyalat, cal precisar que el reconeixement del dret en idèntiques condicions suposa que als funcionaris interins se'ls exigeixi per a l'accés i ascens en el sistema de trams els mateixos requisits que als funcionaris de carrera, és a dir: de temps de prestació de serveis, avaluació de l'acompliment i formació que exigeix l'article 122 del Reial decret llei per al reconeixement de la carrera horitzontal.

No obstant això, com ja s'avançava, atès que el nomenament del personal interí, com a regla general, està restringida a un període màxim de tres anys, en principi els funcionaris interins no complirien amb els requisits que permeten optar a la carrera horitzontal.

No obstant això, en aquells casos en què, per la naturalesa del vincle que els uneix amb l'administració i la seva durada, puguin complir amb els requisits, hauran de poder accedir en igualtat de condicions.

En conclusió, el personal funcionari interí tindrà dret a la carrera horitzontal regulada en l'article 122 del Reial decret llei 6/2023 sempre que compleixi amb els requisits assenyalats en la norma, en concret, que hagi transcorregut un període mínim de cinc anys de serveis efectius.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'aquest centre directiu, les respostes a consultes que emet aquesta direcció general posseeixen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es refereixin. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es correspongui amb el parer contingut en aquestes.

Les respostes a consultes contingudes en aquest butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seva emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Pla Estratègic de Subvencions del MTDFP

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies