logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Portada de Ministeri
Portada de Organigrama
Portada de Ministro para la Transformación Digital y de la Función Pública
Portada de Secretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial
Portada de Secretaría de Estado de Telecomunicaciones e Infraestructuras Digitales
Portada de Secretaria d'Estat de Funció Pública
Portada de Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Portada de Participació pública en projectes normatius
Portada de Consulta pública prèvia
Portada de Projectes sotmesos a tràmit de consulta pública prèvia
Portada de Audiència i informació pública
Portada de Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Portada de Ocupació
Portada de Personal Laboral
Portada de Personal Funcionari
Portada de Concursos 2025
Portada de Funció Pública
Portada de La Secretaria
Portada de Captació de talent
Portada de Funció Pública
Portada de Qui som
Portada de Subdirectora General de Dades per a l'Ocupació Pública
Portada de Subdirecció General de Dades per a l'Ocupació Pública
Portada de Accés a l'Ocupació Pública
Portada de Resol dubtes
Portada de Coneix a fons l'Ocupació Pública
Portada de Butlletí Estadístic del RCP
Portada de Jornades de Captació de Talent
Portada de Convocatòries Personal Laboral
Portada de Ofertes d'Ocupació Pública
Portada de 2024
Portada de 2023
Portada de 2022
Portada de Convocatòries Personal Funcionari
Portada de Gestiona la teva vida professional com a personal empleat públic
Portada de Concursos de traslados
Portada de Personal laboral
Portada de Mobilitat de les persones ocupades públiques
Portada de Mobilitat del personal funcionari de carrera
Portada de Mobilitat del personal laboral
Portada de CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES
Portada de ANY 2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2024
Portada de ANY 2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2023
Portada de ANY 2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2022
Portada de ANY 2021
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2021
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2021
Portada de CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO
Portada de CONVOCATÒRIES FINALITZADES
Portada de ANY 2022
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2022
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2022
Portada de ANY 2023
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2023
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2024
Portada de CONCURS OBERT I PERMANENENTE IV CONVENI ÚNIC CAP 1 2025
Portada de Reingressos al servei actiu funcionaris i laborals
Portada de Reingresso funcionaris
Portada de Situacions administratives personal funcionari
Portada de Règim Jurídic
Portada de Comissió Superior de Personal
Portada de Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
Portada de 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Portada de 2. Carrera administrativa.
Portada de 3. Condicions de treball.
Portada de 4. Incompatibilitats.
Portada de 7. Jornada i horaris.
Portada de 10. Provisió de llocs.
Portada de 11. Reconeixement de serveis prestats.
Portada de Històric de BODECO
Portada de Altres
Portada de 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Portada de 2. Carrera administrativa
Portada de 3. Drets i deures
Portada de 4. Incompatibilitats
Portada de 5. Jornades i horaris
Portada de 6. Provisió de llocs
Portada de 7. Reconeixement de serveis prestats
Portada de 8. Responsabilitat
Portada de 12. Vacances, permisos i llicències
Portada de 13. Altres
Portada de 13. UNS ALTRES
Portada de Relacions Laborals
Portada de Diàleg Social
Portada de Negociació Col·lectiva
Portada de Negociació Col·lectiva de l'Administració General de l'Estat
Portada de Taula de Negociació de funcionaris, estatutaris i laborals
Portada de Negociació del personal laboral IV Conveni Únic
Portada de Comissió Paritària
Portada de Negociació V Conveni Únic Personal Laboral
Portada de Comissió Negociadora
Portada de Subvencions a organitzacions sindicals
Portada de Igualtat
Portada de Órganos de colaboración
Portada de Relacions Internacionals en matèria d'ocupació pública
Portada de Va unir Europea
Portada de Registre Central de Personal
Portada de Butlletí Estadístic del RCP
Portada de Documentació del Registre Central de Personal
Portada de Impresos Personal Laboral
Portada de Impresos de Personal Laboral Docent
Portada de Espai ISPA
Portada de ISPA 2025
Portada de ESTADÍSTIQUES ISPA
Portada de Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Portada de Concursos ordinaris provisió posats reservats
Portada de Concursos ordinarios anteriores
Portada de Concursos unitaris provisió posats reservats
Portada de Concursos unitarios anteriores
Portada de Canvis de situacions administratives dels funcionaris d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Portada de Excedències
Portada de Comissions de servei / Acumulacions
Portada de Inscripció mèrits generals
Portada de Altres procediments
Portada de Governança Pública
Portada de Simplificació administrativa i reducció de càrregues
Portada de Inspecció de Serveis
Portada de Qualitat en les Administracions Públiques​
Portada de Metodologia i Guies
Portada de Informes d'Avaluació de la Qualitat dels Serveis
Portada de Informes sobre la percepció ciutadana dels serveis públics
Portada de Informes sobre l'activitat desplegada per les Agències Estatals
Portada de Reconeixement: Certificacions i Premis
Portada de Certificació del Nivell d'Excel·lència de les Organitzacions
Portada de Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública​
Portada de Xarxa Interadministrativa de Qualitat dels Serveis
Portada de Conferències de Qualitat en els Serveis Públics
Portada de 7a Conferència Estatal de Qualitat en els Serveis Públics
Portada de Registres electrònics i notificacions
Portada de Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Portada de Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Portada de Info DANA
Inici  
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Ocupació
  • Portada de Ministeri
  • Portada de Ministeri
Digitalització i IA  
Telecomunicació i Infraestructures Digitals  
  • La Secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
  • Portada de Funció Pública
Comunicació  
Contacto  
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
  • Portada de Info DANA
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.

Titulacions oficials i els seus efectes per a l'ingrés en les Administracions Públiques, Organismes Públics i Ens de Dret Públic.

La consulta es refereix a les titulacions oficials i els seus efectes per a l'ingrés en les Administracions Públiques, Organismes Públics i Ens de Dret Públic. Amb caràcter general, el títol exigit per a l'accés a Cossos o Escales del subgrup A1 és el Títol de Grau o Llicenciat, Arquitecte i Enginyer. I, per tant, els efectes del ‘Certificat de correspondència del Títol de Diplomat en Turisme’ amb el Nivell 2 (grau) del Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior (BRESSOLES) que s'adjunta en el seu escrit, no té més finalitat que la de facilitar la mobilitat en l'Espai Europeu d'Educació Superior i en el mercat laboral internacional, sense que en cap cas es modifiquin els efectes professionals que, en el seu cas, posseeixen els títols universitaris oficials de l'anterior ordenació de l'àmbit nacional.

Com a conseqüència de la publicació en el Boletín Oficial del Estado de diverses Resolucions de la Direcció General de Política Universitària, per la qual es publicaven, al seu torn, els corresponents Acords del Consell de Ministres pels quals es determina el nivell de correspondència al nivell del Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior de diferents títols universitaris de caràcter oficial pertanyents a l'anterior ordenació (Llicenciat, Arquitecte, Enginyer, Diplomat, Arquitecte Tècnic, Enginyer Tècnic), aquest Centre Directiu ha rebut diverses consultes en les quals es planteja si la correspondència de nivell efectuada per a aquestes titulacions universitàries oficials amb el nivell del Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior (BRESSOLES) té efectes també respecte als títols exigibles per a l'ingrés i promoció en les Administracions Publiques i els seus Organismes Públics o Ens de Dret Públic vinculats o depenents.

Referent a això, i una vegada contrastat amb el Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports, per aquesta Direcció General s'assenyala el següent:

Com s'ha indicat, els citats Acords del Consell de Ministres de 4 de setembre de 2015, tenen per finalitat, únicament, establir el nivell de correspondència dels títols universitaris de caràcter oficial als quals es refereixen aquests Acords amb el nivell del Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior, d'acord amb el procediment que establia per a això el llavors vigent Reial decret 967/2014, de 21 de novembre, pel qual s'estableixen els requisits i el procediment per a l'homologació i declaració d'equivalència a titulació i a nivell acadèmic universitari oficial i per a la convalidació d'estudis estrangers d'educació superior, i el procediment per a determinar la correspondència als nivells del Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior dels títols oficials d'Arquitecte, Enginyer, Llicenciat, Arquitecte Tècnic, Enginyer Tècnic i Diplomat.

El Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior, BRESSOLES, sorgeix en el marc de l'anomenat Procés de Bolonya –que donarà lloc a la creació de l'Espai Europeu d'Educació Superior-, i en concret, per la Recomanació del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'abril de 2008 que aconsella als Estats l'alineació dels seus sistemes de qualificacions, de manera que s'estableixi un marc de qualificacions que sigui comparable amb el seu equivalent europeu.

Com assenyala la part expositiva del Reial decret 1027/2011, de 15 de juliol, pel qual s'estableix el Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior, “amb la definició del Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior es pretén, d'un costat, informar de la societat i en particular als estudiants sobre quins són les exigències d'aprenentatge de cada nivell, i d'un altre, subministrar informació als ocupadors sobre quins són les corresponents competències dels qui seran emprats. D'altra banda, ha de posar-se de manifest la transcendent utilitat que subjeu al MECES com a eina que facilitarà la mobilitat i el reconeixement internacional dels títols i de la formació”.

I de forma més concreta, l'article 1 d'aquest Reial decret 1027/2011, de 15 de juliol, defineix clarament el contingut, finalitat i efectes del MECES. Diu així:

«Article 1. Objecte.

1. El present reial decret estableix el Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior, BRESSOLES i la descripció dels seus nivells, la finalitat dels quals és permetre la classificació, comparabilitat i transparència de les qualificacions de l'educació superior en el sistema educatiu espanyol.

2. El BRESSOLES és un instrument, internacionalment reconegut, que permet l'anivellament coherent de totes les qualificacions de l'educació superior per a la seva classificació, relació i comparació i que serveix, així mateix, per a facilitar la mobilitat de les persones en l'espai europeu de l'educació superior i en el mercat laboral internacional».

Aquesta previsió es veu ratificada pel Reial decret 22/2015, de 23 de gener, que ha vingut a modificar l'article 4 Reial decret 1027/2011, de 15 de juliol, pel qual es regula el BRESSOLES, establint la correspondència entre els nivells del Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior i el marc europeu de qualificacions, amb objecte, com assenyala en la seva part expositiva el citat Reial decret de “garantir la internacionalització dels egressats universitaris espanyols”.

Per tant, els nivells que incorpora el BRESSOLES tenen per objecte, com assenyala el citat Reial decret, facilitar la mobilitat en l'Espai Europeu d'Educació Superior i en el mercat laboral internacional, però en cap cas, suposa una modificació dels efectes professionals que, en el seu cas, posseeixen els títols universitaris oficials de l'anterior ordenació (Llicenciat, Arquitecte, Enginyer, Diplomat, Arquitecte Tècnic, Enginyer Tècnic) en l'àmbit nacional.

D'acord amb la legislació vigent en matèria de titulacions, els títols oficials, tant universitaris com no universitaris, a més d'efectes acadèmics, poden posseir, en el seu cas, efectes professionals.

Aquesta diferència d'efectes, en el cas dels títols universitaris oficials de l'anterior ordenació, està clarament recollida en la Disposició addicional primera del Reial decret 822/2021, de 28 de setembre, pel qual s'estableix l'organització dels ensenyaments universitaris i del procediment d'assegurament de la seva qualitat, en els mateixos termes que abans el feia el Reial decret 1393/2007, de 29 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments universitaris oficials, com segueixen:

“Disposició addicional primera. Eficàcia dels títols universitaris oficials corresponents a l'ordenació prèvia a l'EEES.

1. Els títols universitaris oficials obtinguts conforme a plans d'estudis anteriors a l'actual ordenació dels ensenyaments universitaris implementats sota els principis de l'Espai Europeu d'Educació Superior mantindran tots els seus efectes acadèmics i, en el seu cas, professionals.”

Els efectes professionals del títol oficial, són aquells que faculten per a l'acompliment d'una professió, o bé, per a l'accés a l'ocupació, ja sigui públic o privat, en els termes que disposin la legislació vigent.

Per tant, com s'assenyala, quan la regulació vigent exigeix per a l'ingrés en les Administracions Públiques, els seus Organismes Públics o Entitats de Dret Públic, vinculades o dependents, estar en possessió d'un títol universitaris oficials de l'anterior ordenació (Llicenciat, Arquitecte, Enginyer, etc.), s'estima que no atén els efectes acadèmics dels títols sinó als efectes professionals.

Totes aquestes consideracions es confirmen pel que es preveu en la Disposició Addicional Octava del ja citat Reial decret 967/2014, de 21 de novembre, que ha estat derogat pel Reial decret 889/2022, de 18 d'octubre, pel qual s'estableixen les condicions i els procediments d'homologació, de declaració d'equivalència i de convalidació d'ensenyaments universitaris de sistemes educatius estrangers i pel qual es regula el procediment per a establir la correspondència al nivell del Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior dels títols universitaris oficials pertanyents a ordenacions acadèmiques anteriors.

Sense perjudici de l'anterior, la Disposició addicional quarta del Reial decret 889/2022, de 18 d'octubre, com el feia la norma derogada, exclou expressament de la seva aplicació a les Administracions Públiques, en els següents termes:

“Disposició addicional quarta. Titulació per a l'ingrés en les administracions públiques.

El règim de titulacions exigible per a l'ingrés en les administracions públiques es regirà, en tot cas, pel que es preveu en el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, i la resta de la seva normativa específica que resulti d'aplicació.”

És a dir, l'ingrés en les Administracions Públiques, Organismes Públics i altres entitats d'ells depenents als quals resulti d'aplicació el que es preveu en dita TRLEBEP es regirà, en tot cas, per la qual cosa previst en aquesta norma així com qualsevol altra normativa específica que resulti d'aplicació.

En concret resulta d'aplicació, d'una banda, l'article 76 del text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre (d'ara endavant, TRLEBEP) en relació amb les titulacions exigides per a l'accés als Cossos o Escales del personal funcionari de carrera. En concret, per a l'accés al Grup A (subgrup A1) el títol de Grau.

D'altra banda, el que es preveu en la Disposició transitòria tercera de la mateixa norma que recull que “fins que no es generalitzi la implantació dels nous títols universitaris a què es refereix l'article 76, per a l'accés a la funció pública continuaran sent vàlids els títols universitaris oficials vigents a l'entrada en vigor d'aquest Estatut.”

Conclusions:

En aquest sentit, per a l'accés a Cossos o Escales del subgrup A1 continuen sent vàlids, al costat del títol de Grau, els títols de Llicenciat, Arquitecte i Enginyer.

Finalment, el Reial decret 822/2021, de 28 de setembre, pel qual s'estableix l'organització dels ensenyaments universitaris i del procediment d'assegurament de la seva qualitat, s'aprova per la necessitat de redefinir l'organització i les estructures dels ensenyaments universitaris oficials, recollides en aquest reial decret, atesa de l'experiència acumulada en el transcurs d'aquesta dècada d'implementació de l'EEES.

El Reial decret 1393/2007, de 29 d'octubre, pel qual es va establir l'ordenació dels ensenyaments universitaris oficials (derogat pel Reial decret del paràgraf anterior), havia estat objecte de fins a nou modificacions de diversa entitat (l'última la duta a terme pel Reial decret 103/2019, d'1 de març, pel qual s'aprova l'Estatut del Personal Investigador Predoctoral en Formació) pel que es fa necessari una nova norma que garanteixi, entre altres, el principi de seguretat jurídica en el funcionament del sistema universitari espanyol.

La norma vigent manté l'estructura bàsica de l'oferta acadèmica, actualment vigent, configurada en tres etapes: Grau, Màster i Doctorat i, sense perjudici d'altres modificacions importants des del punt de vista acadèmic, reformula el procés de verificació, seguiment i acreditació dels títols universitaris oficials.

La Disposició addicional primera continua mantenint la ‘Eficàcia dels títols universitaris oficials corresponents a l'ordenació prèvia a l'EEES’, sense establir equivalències ni preveure procediment d'homologació o equivalència dels títols universitaris actuals amb els anteriors.

El que fa aquesta Disposició addicional és salvaguardar els efectes acadèmics i professionals de les titulacions anteriors i establir un reconeixement de crèdits per a aquells que posseeixin titulacions oficials espanyoles anteriors a l'EEES, en aquest cas objecte de consulta, per als quals posseeixen un títol oficial de Diplomat, i desitgen accedir a ensenyaments oficials de Grau, conforme als requisits i procediment allí establerts.

En conclusió, amb caràcter general, el títol exigit per a l'accés a Cossos o Escales del subgrup A1 és el Títol de Grau o Llicenciat, Arquitecte i Enginyer.

I, per tant, els efectes del ‘Certificat de correspondència del Títol de Diplomat en Turisme’ amb el Nivell 2 (grau) del Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior (BRESSOLES) que s'adjunta en el seu escrit, no té més finalitat que la de facilitar la mobilitat en l'Espai Europeu d'Educació Superior i en el mercat laboral internacional, sense que en cap cas es modifiquin els efectes professionals que, en el seu cas, posseeixen els títols universitaris oficials de l'anterior ordenació de l'àmbit nacional.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'aquest centre directiu, les respostes a consultes que emet aquesta direcció general posseeixen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es refereixin. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es correspongui amb el parer contingut en aquestes.

Les respostes a consultes contingudes en aquest butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seva emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Pla Estratègic de Subvencions del MTDFP

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies