logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Portada de Ministeri
Portada de Organigrama
Portada de Ministro para la Transformación Digital y de la Función Pública
Portada de Secretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial
Portada de Secretaría de Estado de Telecomunicaciones e Infraestructuras Digitales
Portada de Secretaria d'Estat de Funció Pública
Portada de Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Portada de Participació pública en projectes normatius
Portada de Consulta pública prèvia
Portada de Projectes sotmesos a tràmit de consulta pública prèvia
Portada de Audiència i informació pública
Portada de Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Portada de Ocupació
Portada de Personal Laboral
Portada de Personal Funcionari
Portada de Concursos 2025
Portada de Funció Pública
Portada de La Secretaria
Portada de Captació de talent
Portada de Funció Pública
Portada de Qui som
Portada de Subdirectora General de Dades per a l'Ocupació Pública
Portada de Subdirecció General de Dades per a l'Ocupació Pública
Portada de Accés a l'Ocupació Pública
Portada de Resol dubtes
Portada de Coneix a fons l'Ocupació Pública
Portada de Butlletí Estadístic del RCP
Portada de Jornades de Captació de Talent
Portada de Convocatòries Personal Laboral
Portada de Ofertes d'Ocupació Pública
Portada de 2024
Portada de 2023
Portada de 2022
Portada de Convocatòries Personal Funcionari
Portada de Gestiona la teva vida professional com a personal empleat públic
Portada de Concursos de traslados
Portada de Personal laboral
Portada de Mobilitat de les persones ocupades públiques
Portada de Mobilitat del personal funcionari de carrera
Portada de Mobilitat del personal laboral
Portada de CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES
Portada de ANY 2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2024
Portada de ANY 2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2023
Portada de ANY 2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2022
Portada de ANY 2021
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2021
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2021
Portada de CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO
Portada de CONVOCATÒRIES FINALITZADES
Portada de ANY 2022
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2022
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2022
Portada de ANY 2023
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2023
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2024
Portada de CONCURS OBERT I PERMANENENTE IV CONVENI ÚNIC CAP 1 2025
Portada de Reingressos al servei actiu funcionaris i laborals
Portada de Reingresso funcionaris
Portada de Situacions administratives personal funcionari
Portada de Règim Jurídic
Portada de Comissió Superior de Personal
Portada de Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
Portada de 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Portada de 2. Carrera administrativa.
Portada de 3. Condicions de treball.
Portada de 4. Incompatibilitats.
Portada de 7. Jornada i horaris.
Portada de 10. Provisió de llocs.
Portada de 11. Reconeixement de serveis prestats.
Portada de Històric de BODECO
Portada de Altres
Portada de 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Portada de 2. Carrera administrativa
Portada de 3. Drets i deures
Portada de 4. Incompatibilitats
Portada de 5. Jornades i horaris
Portada de 6. Provisió de llocs
Portada de 7. Reconeixement de serveis prestats
Portada de 8. Responsabilitat
Portada de 12. Vacances, permisos i llicències
Portada de 13. Altres
Portada de 13. UNS ALTRES
Portada de Relacions Laborals
Portada de Diàleg Social
Portada de Negociació Col·lectiva
Portada de Negociació Col·lectiva de l'Administració General de l'Estat
Portada de Taula de Negociació de funcionaris, estatutaris i laborals
Portada de Negociació del personal laboral IV Conveni Únic
Portada de Comissió Paritària
Portada de Negociació V Conveni Únic Personal Laboral
Portada de Comissió Negociadora
Portada de Subvencions a organitzacions sindicals
Portada de Igualtat
Portada de Órganos de colaboración
Portada de Relacions Internacionals en matèria d'ocupació pública
Portada de Va unir Europea
Portada de Registre Central de Personal
Portada de Butlletí Estadístic del RCP
Portada de Documentació del Registre Central de Personal
Portada de Impresos Personal Laboral
Portada de Impresos de Personal Laboral Docent
Portada de Espai ISPA
Portada de ISPA 2025
Portada de ESTADÍSTIQUES ISPA
Portada de Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Portada de Concursos ordinaris provisió posats reservats
Portada de Concursos ordinarios anteriores
Portada de Concursos unitaris provisió posats reservats
Portada de Concursos unitarios anteriores
Portada de Canvis de situacions administratives dels funcionaris d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Portada de Excedències
Portada de Comissions de servei / Acumulacions
Portada de Inscripció mèrits generals
Portada de Altres procediments
Portada de Governança Pública
Portada de Simplificació administrativa i reducció de càrregues
Portada de Inspecció de Serveis
Portada de Qualitat en les Administracions Públiques​
Portada de Metodologia i Guies
Portada de Informes d'Avaluació de la Qualitat dels Serveis
Portada de Informes sobre la percepció ciutadana dels serveis públics
Portada de Informes sobre l'activitat desplegada per les Agències Estatals
Portada de Reconeixement: Certificacions i Premis
Portada de Certificació del Nivell d'Excel·lència de les Organitzacions
Portada de Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública​
Portada de Xarxa Interadministrativa de Qualitat dels Serveis
Portada de Conferències de Qualitat en els Serveis Públics
Portada de 7a Conferència Estatal de Qualitat en els Serveis Públics
Portada de Registres electrònics i notificacions
Portada de Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Portada de Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Portada de Info DANA
Inici  
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Ocupació
  • Portada de Ministeri
  • Portada de Ministeri
Digitalització i IA  
Telecomunicació i Infraestructures Digitals  
  • La Secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
  • Portada de Funció Pública
Comunicació  
Contacto  
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
  • Portada de Info DANA
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.

Possibilitat que el personal subjecte a un contracte laboral especial d'alta direcció formi part de l'òrgan de selecció de personal laboral fix.

Amb caràcter general, les relacions de servei o laborals de caràcter temporal, no faculten per a la participació com a membre d'un òrgan de selecció. No obstant això, en el cas de les relacions laborals de caràcter especial, com és el contracte d'alta direcció, és necessari analitzar tant la naturalesa del lloc de què es tracti com la resta dels elements que caracteritzin aquesta relació laboral. En els supòsits en els quals concorrin aquests elements, podria participar en l'òrgan de selecció de personal laboral fix el personal directiu que estigués vinculat a l'Organisme per una relació laboral de caràcter especial d'alta direcció.

Es planteja si el personal subjecte a un contracte especial d'alta direcció pot formar part d'un tribunal qualificador de proves selectives per a ingrés de personal laboral fix en un Organisme Públic de l'Administració General de l'Estat.

El Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic regula, en el seu article 60, la composició dels òrgans de selecció, establint el següent:

“(…) 2. El personal d'elecció o de designació política, els funcionaris interins i el personal eventual no podran formar part dels òrgans de selecció.”

S'ha d'estudiar la naturalesa jurídica del contracte especial d'alta direcció. Es configura aquesta com una relació laboral de caràcter especial d'acord amb el que es disposa en l'article 2.1.a) Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors. L'especialitat resideix en la relació de confiança recíproca en què s'ha de basar la relació entre l'alt directiu i l'empresa contractant.

A més, conforme al Reial decret 1382/1985, d'1 d'agost, pel qual es regula la relació laboral de caràcter especial del personal d'alta direcció, aquest contracte de treball podrà extingir-se per desistiment de l'empresari.

En segon lloc, l'exclusió dels funcionaris interins de la seva participació en els òrgans de selecció té relació amb la garantia d'imparcialitat que atorga la condició de funcionari de carrera, en virtut de la inamovilidad.

La temporalitat és la nota fonamental que justifica l'exclusió dels funcionaris interins dels òrgans de selecció així com del personal eventual, característica així mateix predicable del personal laboral temporal, ja que el que es pretén és que participin en els òrgans de selecció personal amb certa estabilitat i fixesa en el lloc, característiques que no són predicables del contracte d'alta direcció que es pot resoldre en qualsevol moment.

Per tant, en llaures no sols de la imparcialitat, sinó també de la independència i discrecionalitat tècnica que han de garantir-se en els processos selectius del personal funcionari i laboral, s'entén que, amb caràcter general, les relacions de servei o laborals de caràcter temporal, no faculten per a la participació com a membre d'òrgan de selecció.

No obstant això, en el cas de les relacions laborals de caràcter especial, com és el contracte d'alta direcció, és necessari analitzar tant la naturalesa del lloc de què es tracti com la resta d'elements que caracteritzin aquesta relació laboral (forma de selecció, durada del contracte, garanties del lloc, etc.)

En aquest sentit, sense perjudici de quin sigui el marc jurídic contractual que reguli el citat contracte, és necessari abordar l'estudi de diversos elements, entre altres, la forma de selecció, el període de durada del contracte, les causes de rescissió, l'especificitat de les funcions a realitzar, la qual cosa en determinats supòsits permet afirmar que, malgrat poder tenir una durada limitada, es tracta d'una relació amb vocació de permanència, especialitzat i de caràcter tècnic, que té una durada certa però també estable, i que només es pot extingir per les causes expressament taxades.

En aquests casos, ateses de les especificitats organitzatives i competencials de l'Organisme en qüestió, a les característiques que poden configurar el contracte laboral de caràcter especial d'alta direcció, així com a l'especificitat de les places de personal laboral que es convoquin, es pot concloure que, en els supòsits en els quals concorrin aquests elements, podria participar en l'òrgan de selecció de personal laboral fix el personal directiu que estigués vinculat a l'Organisme per una relació laboral de caràcter especial d'alta direcció.

Quant a la participació de funcionaris de carrera en òrgans de selecció, quan es troben en una situació administrativa diferent a la de servei actiu, cal indicar que res diu sobre aquest tema la normativa reglamentària, no obstant això, en tot cas, haurà de reunir els requisits de titulació i altres requisits exigibles a la resta de membres del Tribunal, així com no incórrer en cap de les causes que puguin impedir la seva participació, incloses les causes d'incompatibilitat.

En relació amb la modificació de les bases de processos selectius de personal laboral fix d'un Organisme Públic de l'Administració General de l'Estat, es desconeix si el procés selectiu ve referit a personal laboral fix inclòs en l'àmbit d'aplicació de l'IV Conveni col·lectiu únic per al personal laboral de l'Administració General de l'Estat., però així es pressuposa.

Conforme a l'article 28 de l'IV Conveni col·lectiu únic, la convocatòria i resolució de les places per a l'accés lliure com a personal laboral fix correspon a l'òrgan competent, podent encomanar-se la gestió als diferents Departaments Ministerials o organismes depenents.

Per tant, serà l'òrgan competent per a aprovar la convocatòria el que el sigui, així mateix, per a aprovar la nova resolució per la qual es modifica l'annex de les Bases que ha estat anul·lat per una Sentència de la jurisdicció contenciosa administrativa.

No obstant això, si el procés selectiu no ve referit a personal laboral fix inclòs en l'àmbit d'aplicació de l'IV Conveni col·lectiu únic i la Direcció General de la Funció Pública no és competent per a convocar i resoldre aquell, sinó únicament per a autoritzar, li correspondrà únicament l'autorització dels canvis exigits.

En conclusió, pressuposant que el procés selectiu es refereix a personal laboral fix inclòs en l'IV Conveni col·lectiu únic, l'òrgan competent de l'aprovació de la convocatòria aprovarà, així mateix, la nova resolució per la qual es modifica l'annex de les Bases de la convocatòria en qüestió en el qual haurà de figurar la nova composició del tribunal qualificador en els termes establerts en la Resolució judicial.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'aquest centre directiu, les respostes a consultes que emet aquesta direcció general posseeixen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es refereixin. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es correspongui amb el parer contingut en aquestes.

Les respostes a consultes contingudes en aquest butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seva emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Pla Estratègic de Subvencions del MTDFP

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies