El Consell de Ministres, a proposta del Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública, ha aprovat, en segona volta, l'avantprojecte de Llei de transparència i integritat de les activitats dels grups d'interès. Es tracta de la primera vegada que es regulen, en l'àmbit de l'Administració General de l'Estat i del seu sector públic institucional, les relacions entre els denominats ‘lobbies’ i els titulars de llocs públics en l'Administració General de l'Estat, susceptibles de rebre influència, a fi de garantir una major transparència, participació en la presa de decisions públiques i prevenció de conflictes d'interessos.
La regulació de l'activitat dels grups d'interès constitueix un factor molt rellevant en la construcció d'una cultura de la transparència, participació pública i rendició de comptes, i amb aquest pas donat pel Govern, en el marc del Pla d'Acció per la Democràcia, es compleixen diversos objectius contemplats en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, en l'Agenda 2030 i en l'IV Pla de Govern Obert (2020-2024). A més, contribueix a complir amb les recomanacions formulades a Espanya tant per la UE com per l'OCDE.
L'avantprojecte defineix de manera clara i precisa què és un grup d'interès, l'activitat d'influència i el personal públic susceptible d'aquesta influència, i crea el registre de grups d'interès de l'Administració General de l'Estat i el seu sector públic institucional.
En aquest sentit, es consideren grups d'interès aquelles persones físiques i jurídiques, agrupacions sense personalitat jurídica, incloses les plataformes, fòrums, xarxes, o altres formes d'activitat col·lectiva, tant si actuen per compte propi com a aliena, amb independència de la forma que adoptin o del seu estatut jurídic, i que duguin a terme activitats d'influència sobre el personal públic.
En canvi, no tindran la consideració de grup d'interès les administracions públiques i el seu sector públic institucional, els organismes i les autoritats públiques internacionals (incloses les missions diplomàtiques i Ambaixades), els partits polítics, les organitzacions sindicals i empresarials i els col·legis professionals en l'exercici de funcions públiques. S'entendrà que una organització sindical o empresarial exerceix labors d'influència quan aquestes no es corresponen amb l'exercici de les seves funcions constitucionals.
Es considera personal públic susceptible d'influència el personal alt càrrec de l'AGE, els membres dels gabinets que presten funcions de confiança o assessorament especial, el personal directiu públic i la resta del personal de l'administració general de l'Estat i del seu sector públic institucional que participi en la presa de decisions públiques, en els processos d'elaboració de disposicions normatives i en l'execució de les polítiques públiques.
Registre de grups d'interès i petjada normativa
Aquest registre serà públic, gratuït i interoperable amb el d'altres Administracions Públiques i serà gestionat per l'Oficina de Conflictes d'Interessos (OCI).
Les dades que contingui aquest registre estaran disponibles i accessibles per a tothom a través del portal de la transparència de l'Administració General de l'Estat i del lloc web de l'OCI.
La inscripció d'aquests ‘lobbies’ serà obligatòria i els qui no estiguin registrats no podran exercir activitats d'influència amb el personal públic. A més, en la sol·licitud d'inscripció s'indicarà expressament si les persones físiques que realitzaran activitats d'influència o els representants d'aquestes han treballat al servei de l'Administració de l'Estat o de qualsevol entitat del seu sector públic institucional en els dos anys previs al desenvolupament d'aquestes activitats o a la inscripció del grup d'interès.
Precisament, es modifica l'article 15 de la Llei 3/2015, de 30 de març, reguladora de l'exercici de l'alt càrrec de l'Administració General de l'Estat, per a indicar que les persones incloses en l'àmbit d'aplicació d'aquesta llei no podran realitzar activitats professionals d'influència al servei o per a entitats inscrites en el registre de grups d'interès en cap de les matèries relacionades amb les competències del departament, organisme o entitat en els quals van prestar serveis com a personal alt càrrec durant els dos anys posteriors al cessament d'aquest càrrec.
El Registre contindrà, com a mínim, la relació de les persones físiques i jurídiques que exerceixen l'activitat d'influència, així com el seu domicili o seu social. Així mateix, inclourà informació financera relativa a l'últim exercici comptable, indicant quina part és imputable a l'activitat d'influència.
Aquests ‘lobbies’ estaran sotmesos a un codi de conducta i les seves infraccions estaran tipificades en un règim sancionador. La comissió d'una infracció molt greu se sancionarà amb la cancel·lació de la inscripció en el registre i la prohibició de tornar a sol·licitar la inscripció en un període màxim de dos anys.
Una altra de les novetats ha de veure amb l'obligació d'incorporar a qualsevol procés d'elaboració normativa el denominat informe de petjada legislativa. Aquest informe contindrà les activitats realitzades pels grups d'interès amb la finalitat d'influir en l'elaboració i adopció dels projectes normatius. Per tant, inclourà la identitat del personal públic que hagi mantingut contacte amb aquests grups, així com el conjunt d'aportacions i observacions formulades per ells, la identificació dels grups d'interès, la data i l'objecte del contacte.