logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Portada de Ministeri
Portada de Organigrama
Portada de Ministro para la Transformación Digital y de la Función Pública
Portada de Secretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial
Portada de Secretaría de Estado de Telecomunicaciones e Infraestructuras Digitales
Portada de Secretaria d'Estat de Funció Pública
Portada de Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Portada de Participació pública en projectes normatius
Portada de Consulta pública prèvia
Portada de Projectes sotmesos a tràmit de consulta pública prèvia
Portada de Audiència i informació pública
Portada de Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Portada de Ocupació
Portada de Personal Laboral
Portada de Personal Funcionari
Portada de Concursos 2025
Portada de Funció Pública
Portada de La Secretaria
Portada de Captació de talent
Portada de Funció Pública
Portada de Qui som
Portada de Subdirectora General de Dades per a l'Ocupació Pública
Portada de Subdirecció General de Dades per a l'Ocupació Pública
Portada de Accés a l'Ocupació Pública
Portada de Resol dubtes
Portada de Coneix a fons l'Ocupació Pública
Portada de Butlletí Estadístic del RCP
Portada de Jornades de Captació de Talent
Portada de Convocatòries Personal Laboral
Portada de Ofertes d'Ocupació Pública
Portada de 2024
Portada de 2023
Portada de 2022
Portada de Convocatòries Personal Funcionari
Portada de Gestiona la teva vida professional com a personal empleat públic
Portada de Concursos de traslados
Portada de Personal laboral
Portada de Mobilitat de les persones ocupades públiques
Portada de Mobilitat del personal funcionari de carrera
Portada de Mobilitat del personal laboral
Portada de CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES
Portada de ANY 2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2024
Portada de ANY 2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2023
Portada de ANY 2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2022
Portada de ANY 2021
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2021
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2021
Portada de CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO
Portada de CONVOCATÒRIES FINALITZADES
Portada de ANY 2022
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2022
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2022
Portada de ANY 2023
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2023
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2024
Portada de CONCURS OBERT I PERMANENENTE IV CONVENI ÚNIC CAP 1 2025
Portada de Reingressos al servei actiu funcionaris i laborals
Portada de Reingresso funcionaris
Portada de Situacions administratives personal funcionari
Portada de Règim Jurídic
Portada de Comissió Superior de Personal
Portada de Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
Portada de 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Portada de 2. Carrera administrativa.
Portada de 3. Condicions de treball.
Portada de 4. Incompatibilitats.
Portada de 7. Jornada i horaris.
Portada de 10. Provisió de llocs.
Portada de 11. Reconeixement de serveis prestats.
Portada de Històric de BODECO
Portada de Altres
Portada de 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Portada de 2. Carrera administrativa
Portada de 3. Drets i deures
Portada de 4. Incompatibilitats
Portada de 5. Jornades i horaris
Portada de 6. Provisió de llocs
Portada de 7. Reconeixement de serveis prestats
Portada de 8. Responsabilitat
Portada de 12. Vacances, permisos i llicències
Portada de 13. Altres
Portada de 13. UNS ALTRES
Portada de Relacions Laborals
Portada de Diàleg Social
Portada de Negociació Col·lectiva
Portada de Negociació Col·lectiva de l'Administració General de l'Estat
Portada de Taula de Negociació de funcionaris, estatutaris i laborals
Portada de Negociació del personal laboral IV Conveni Únic
Portada de Comissió Paritària
Portada de Negociació V Conveni Únic Personal Laboral
Portada de Comissió Negociadora
Portada de Subvencions a organitzacions sindicals
Portada de Igualtat
Portada de Órganos de colaboración
Portada de Relacions Internacionals en matèria d'ocupació pública
Portada de Va unir Europea
Portada de Registre Central de Personal
Portada de Butlletí Estadístic del RCP
Portada de Documentació del Registre Central de Personal
Portada de Impresos Personal Laboral
Portada de Impresos de Personal Laboral Docent
Portada de Espai ISPA
Portada de ISPA 2025
Portada de ESTADÍSTIQUES ISPA
Portada de Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Portada de Concursos ordinaris provisió posats reservats
Portada de Concursos ordinarios anteriores
Portada de Concursos unitaris provisió posats reservats
Portada de Concursos unitarios anteriores
Portada de Canvis de situacions administratives dels funcionaris d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Portada de Excedències
Portada de Comissions de servei / Acumulacions
Portada de Inscripció mèrits generals
Portada de Altres procediments
Portada de Governança Pública
Portada de Simplificació administrativa i reducció de càrregues
Portada de Inspecció de Serveis
Portada de Qualitat en les Administracions Públiques​
Portada de Metodologia i Guies
Portada de Informes d'Avaluació de la Qualitat dels Serveis
Portada de Informes sobre la percepció ciutadana dels serveis públics
Portada de Informes sobre l'activitat desplegada per les Agències Estatals
Portada de Reconeixement: Certificacions i Premis
Portada de Certificació del Nivell d'Excel·lència de les Organitzacions
Portada de Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública​
Portada de Xarxa Interadministrativa de Qualitat dels Serveis
Portada de Conferències de Qualitat en els Serveis Públics
Portada de 7a Conferència Estatal de Qualitat en els Serveis Públics
Portada de Registres electrònics i notificacions
Portada de Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Portada de Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Portada de Info DANA
Inici  
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Ocupació
  • Portada de Ministeri
  • Portada de Ministeri
Digitalització i IA  
Telecomunicació i Infraestructures Digitals  
  • La Secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
  • Portada de Funció Pública
Comunicació  
Contacto  
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
  • Portada de Info DANA
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.

Terminis processos d'estabilització.

Les Administracions Públiques han de donar compliment als terminis legalment previstos, tant per a la convocatòria com la resolució dels processos d'estabilització. Sense perjudici de l'anterior, en casos en què per causes justificades no es pogués complir amb el termini de resolució dels processos, l'Administració podria continuar amb tals processos fins a portar-los a terme, a la major celeritat. En tot cas, l'incompliment dels terminis de resolució dels processos selectius no pot, en cap cas, comportar el decaïment dels esmentats processos.

Es planteja consulta respecte a l'aplicació dels terminis legals prevists en la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, en relació amb els processos d'estabilització. La citada llei inclou una sèrie de terminis temporals per a donar compliment al compromís d'Espanya amb la Unió Europea, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

L'article 2.2 de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública estableix que:

“2. Les ofertes d'ocupació que articulin els processos d'estabilització contemplats en l'apartat 1, així com el nou procés d'estabilització, hauran d'aprovar-se i publicar-se en els respectius diaris oficials abans de l'1 de juny de 2022 i seran coordinats per les Administracions Públiques competents.

La publicació de les convocatòries dels processos selectius per a la cobertura de les places incloses en les ofertes d'ocupació pública haurà de produir-se abans del 31 de desembre de 2022.

La resolució d'aquests processos selectius haurà de finalitzar abans del 31 de desembre de 2024”.

Aquest article es troba vigent, per la qual cosa l'esmentada disposició estableix un termini que no és possible modificar ni alterar des d'aquest centre directiu, ja que es tracta d'un deure legal, l'incompliment del qual haurà de ser, si escau, motivat per una causa o raó que el justifiqui.

La Llei 20/2021, de 28 de desembre, té per objecte la reducció de la taxa de temporalitat en el conjunt de les Administracions Públiques espanyoles, configurant-se l'habilitació de convocatòria de processos d'estabilització la mesura immediata “per a remeiar l'elevada temporalitat existent” a què es refereix el preàmbul de la Llei. En aquest marc, el propi preàmbul estableix que l'exigència dels terminis fixats té per objecte “evitar dilacions en aquests nous processos”.

En aquest sentit, si bé es parteix de la vinculació de totes les Administracions Públiques al compliment d'aquests terminis, és necessari destacar que la no observança d'algun d'ells no deixa d'habilitar per al compliment de l'objectiu finalista contemplat en la norma.

D'aquesta manera el termini del 31 de desembre, recollit en la llei, opera en una doble dimensió: quant a l'habilitació per a convocar processos selectius d'estabilització a l'empara d'aquesta, i quant al mandat per a resoldre'ls. Convé distingir, pels seus efectes, tals dos supòsits:

En relació amb la convocatòria dels processos d'estabilització, el termini previst legalment conté materialment una habilitació pressupostària, en habilitar una taxa d'estabilització, tal com recull el primer incís de l'article 2.1:

“1. Addicionalment al que s'estableix en els articles 19.Un.6 de la Llei 3/2017, de 27 de juny, de Pressupostos Generals de l'Estat per a l'any 2017 i 19.Un.9 de la Llei 6/2018, de 3 de juliol, de Pressupostos Generals de l'Estat per a l'any 2018, s'autoritza una taxa addicional per a l'estabilització d'ocupació temporal que inclourà…”

En conseqüència, finalitzat el termini previst per a la resolució dels processos selectius, el 31 de desembre de 2024, no hi ha habilitació pressupostària que doni cobertura a la convocatòria de nous processos que no haguessin estat convocats amb anterioritat.

En relació amb el termini previst legalment per a resoldre els processos ja convocats, estem davant un termini d'índole administratiu, que vincula a l'Administració convocant i que, en conseqüència, ha de complir-se, sense perjudici que, per causes justificades que poguessin impedir la seva realització dintre del termini i en la forma escaient, calgués concloure els processos una vegada finalitzat el termini.

En aquest sentit, l'incompliment del termini no implica que les places “decaiguin o caduquin”. Tal com disposa la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, en el seu article 48.3: “La realització d'actuacions administratives fora del temps establert per a elles només implicarà l'anul·labilitat de l'acte quan així l'imposi la naturalesa del terme o termini”, la qual cosa implicaria que es pugui esmenar el retard.

Atès que l'objectiu de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, és la resolució dels processos selectius degudament convocats en per a aconseguir l'estabilització d'ocupació temporal i d'aquesta forma reduir la temporalitat en totes les nostres administracions, tal objectiu va més enllà de la data estipulada legalment, permetent considerar que el seu incompliment no afectaria de l'essència o naturalesa del termini, i, per tant, no decau merament després de la data de finalització del termini establert. Així, el compromís adquirit en l'objectiu 150 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, al fet que porta causa l'habilitació legal, és a l'estabilització d'almenys 300.000 places, de manera que el compromís no finalitza aconseguida la xifra fixada.

En síntesi, es ressalta la importància que les Administracions Públiques donin compliment als terminis legalment previstos, tant per a la convocatòria com la resolució dels processos. Sense perjudici de l'anterior, en casos en què per causes justificades no es pogués complir amb el termini de resolució dels processos, l'Administració podria continuar amb tals processos fins a portar-los a terme, a la major celeritat.

En tot cas, l'incompliment dels terminis de resolució dels processos selectius no pot, en cap cas, comportar el decaïment dels esmentats processos, conseqüència aquesta que s'entén contrària a l'objectiu legalment establert de reduir la temporalitat i conducta a l'estabilització de les places temporals que compleixin amb els requisits.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'aquest centre directiu, les respostes a consultes que emet aquesta direcció general posseeixen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es refereixin. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es correspongui amb el parer contingut en aquestes.

Les respostes a consultes contingudes en aquest butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seva emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Pla Estratègic de Subvencions del MTDFP

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies