logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Portada de Ministeri
Portada de Organigrama
Portada de Ministro para la Transformación Digital y de la Función Pública
Portada de Secretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial
Portada de Secretaría de Estado de Telecomunicaciones e Infraestructuras Digitales
Portada de Secretaria d'Estat de Funció Pública
Portada de Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Portada de Participació pública en projectes normatius
Portada de Consulta pública prèvia
Portada de Projectes sotmesos a tràmit de consulta pública prèvia
Portada de Audiència i informació pública
Portada de Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Portada de Ocupació
Portada de Personal Laboral
Portada de Personal Funcionari
Portada de Concursos 2025
Portada de Funció Pública
Portada de La Secretaria
Portada de Captació de talent
Portada de Funció Pública
Portada de Qui som
Portada de Subdirectora General de Dades per a l'Ocupació Pública
Portada de Subdirecció General de Dades per a l'Ocupació Pública
Portada de Accés a l'Ocupació Pública
Portada de Resol dubtes
Portada de Coneix a fons l'Ocupació Pública
Portada de Butlletí Estadístic del RCP
Portada de Jornades de Captació de Talent
Portada de Convocatòries Personal Laboral
Portada de Ofertes d'Ocupació Pública
Portada de 2024
Portada de 2023
Portada de 2022
Portada de Convocatòries Personal Funcionari
Portada de Gestiona la teva vida professional com a personal empleat públic
Portada de Concursos de traslados
Portada de Personal laboral
Portada de Mobilitat de les persones ocupades públiques
Portada de Mobilitat del personal funcionari de carrera
Portada de Mobilitat del personal laboral
Portada de CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES
Portada de ANY 2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2024
Portada de ANY 2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2023
Portada de ANY 2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2022
Portada de ANY 2021
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2021
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2021
Portada de CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO
Portada de CONVOCATÒRIES FINALITZADES
Portada de ANY 2022
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2022
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2022
Portada de ANY 2023
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2023
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2024
Portada de CONCURS OBERT I PERMANENENTE IV CONVENI ÚNIC CAP 1 2025
Portada de Reingressos al servei actiu funcionaris i laborals
Portada de Reingresso funcionaris
Portada de Situacions administratives personal funcionari
Portada de Règim Jurídic
Portada de Comissió Superior de Personal
Portada de Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
Portada de 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Portada de 2. Carrera administrativa.
Portada de 3. Condicions de treball.
Portada de 4. Incompatibilitats.
Portada de 7. Jornada i horaris.
Portada de 10. Provisió de llocs.
Portada de 11. Reconeixement de serveis prestats.
Portada de Històric de BODECO
Portada de Altres
Portada de 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Portada de 2. Carrera administrativa
Portada de 3. Drets i deures
Portada de 4. Incompatibilitats
Portada de 5. Jornades i horaris
Portada de 6. Provisió de llocs
Portada de 7. Reconeixement de serveis prestats
Portada de 8. Responsabilitat
Portada de 12. Vacances, permisos i llicències
Portada de 13. Altres
Portada de 13. UNS ALTRES
Portada de Relacions Laborals
Portada de Diàleg Social
Portada de Negociació Col·lectiva
Portada de Negociació Col·lectiva de l'Administració General de l'Estat
Portada de Taula de Negociació de funcionaris, estatutaris i laborals
Portada de Negociació del personal laboral IV Conveni Únic
Portada de Comissió Paritària
Portada de Negociació V Conveni Únic Personal Laboral
Portada de Comissió Negociadora
Portada de Subvencions a organitzacions sindicals
Portada de Igualtat
Portada de Órganos de colaboración
Portada de Relacions Internacionals en matèria d'ocupació pública
Portada de Va unir Europea
Portada de Registre Central de Personal
Portada de Butlletí Estadístic del RCP
Portada de Documentació del Registre Central de Personal
Portada de Impresos Personal Laboral
Portada de Impresos de Personal Laboral Docent
Portada de Espai ISPA
Portada de ISPA 2025
Portada de ESTADÍSTIQUES ISPA
Portada de Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Portada de Concursos ordinaris provisió posats reservats
Portada de Concursos ordinarios anteriores
Portada de Concursos unitaris provisió posats reservats
Portada de Concursos unitarios anteriores
Portada de Canvis de situacions administratives dels funcionaris d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Portada de Excedències
Portada de Comissions de servei / Acumulacions
Portada de Inscripció mèrits generals
Portada de Altres procediments
Portada de Governança Pública
Portada de Simplificació administrativa i reducció de càrregues
Portada de Inspecció de Serveis
Portada de Qualitat en les Administracions Públiques​
Portada de Metodologia i Guies
Portada de Informes d'Avaluació de la Qualitat dels Serveis
Portada de Informes sobre la percepció ciutadana dels serveis públics
Portada de Informes sobre l'activitat desplegada per les Agències Estatals
Portada de Reconeixement: Certificacions i Premis
Portada de Certificació del Nivell d'Excel·lència de les Organitzacions
Portada de Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública​
Portada de Xarxa Interadministrativa de Qualitat dels Serveis
Portada de Conferències de Qualitat en els Serveis Públics
Portada de 7a Conferència Estatal de Qualitat en els Serveis Públics
Portada de Registres electrònics i notificacions
Portada de Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Portada de Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Portada de Info DANA
Inici  
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Ocupació
  • Portada de Ministeri
  • Portada de Ministeri
Digitalització i IA  
Telecomunicació i Infraestructures Digitals  
  • La Secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
  • Portada de Funció Pública
Comunicació  
Contacto  
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
  • Portada de Info DANA
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 3. Condicions de treball.

Situació administrativa dels qui ostenten càrrecs electius en organitzacions sindicals més representatives (LOLS)

D'acord a la doctrina del Tribunal Constitucional, la situació equivalent en l'àmbit de la funció pública, que atribueix l'article 9.1.b) de la Llei orgànica 11/1985, de 2 d'agost als qui ostentin càrrecs electius a nivell provincial, autonòmic o estatal, en les organitzacions sindicals més representatives, seria la de serveis especials, per ser aquesta la que més s'acomoda a les conseqüències derivades de l'excedència forçosa en l'àmbit laboral: reserva de lloc de treball i còmput d'antiguitat.

La qüestió plantejada versa sobre la situació administrativa que correspon reconèixer als qui ostenten càrrecs electius en organitzacions sindicals més representatives.

Així, en primer lloc, cal analitzar el marc jurídic d'aplicació, compost en aquest cas per la Llei orgànica 11/1985, de 2 d'agost de Llibertat Sindical (LOLS d'ara endavant), el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, aprovat per Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre (TRLEBEP, d'ara endavant) i normativa concordant, així com el criteri derivat de la Sentència número 18/2003, de 30 de gener, del Tribunal Constitucional.

La qüestió plantejada se centra en determinar quina situació administrativa correspon reconèixer a aquells funcionaris que ostentin càrrecs sindicals electius d'acord amb el que es preveu en la LOLS, tenint en compte les garanties previstes en aquesta.

Referent a això L'article 9.1.b) de la Llei orgànica 11/1985, de 2 d'agost, estableix que:

“1. Els qui ostentin càrrecs electius a nivell provincial, autonòmic o estatal, en les organitzacions sindicals més representatives, tindran dret: (…)

b) A l'excedència forçosa, o a la situació equivalent en l'àmbit de la funció pública, amb dret a reserva del lloc de treball i al computo d'antiguitat mentre duri l'exercici del seu càrrec representatiu, havent de reincorporar-se en el seu lloc de treball dins del mes següent a la data del cessament”.

No obstant això, ni el TRLEBEP, ni la normativa de desenvolupament estableixen expressament en quina situació administrativa quedarien aquells funcionaris que ostentin càrrecs electius a nivell provincial, autonòmic o estatal, en les organitzacions sindicals més representatives. És a dir, no concreta l'abast de la reserva de lloc de treball i còmput d'antiguitat per als qui ostentin càrrecs electius continguda en la Llei orgànica de Llibertat Sindical

No obstant això, el Tribunal Constitucional en la seva Sentència número 18/2003, de 30 de gener dictada com a conseqüència del recurs d'empara interposada per un funcionari de carrera al qual la hi havia denegat aquesta situació equivalent en l'àmbit de la funció pública, ha definit l'abast del precepte citat, establint, a manera de resum, el següent:

Primer. Integració del dret definit en l'article 9.1 lletra b) de la LOLS en el dret fonamental de llibertat sindical, com a contingut addicional d'aquest.

Segon. És un precepte que constitueix una norma completa en si mateixa, que no està necessitada d'un complement extern per a poder gaudir de directa i immediata eficàcia ordenadora. És a dir, no és una norma supeditada en la seva efectivitat a la seva recepció en l'estatut funcionarial.

Tercer. El fet que no existeixi una regulació en la Llei 30/1984, de Mesures per a la Reforma de la Funció Pública, actualment TRLEBEP i normativa concordant, de quin és la situació equivalent a l'excedència forçosa en l'àmbit de la funció pública, no pot constituir obstacle per a l'eficàcia actual d'una norma que inequívocament atorga als funcionaris que es trobin en el supòsit legal definit en aquest article, el dret a una situació que suposi la reserva del lloc de treball i el còmput d'antiguitat mentre duri l'exercici del càrrec representatiu.

Quart. Necessitat que s'apliqui la norma, en tant la mateixa romangui en l'ordenament jurídic, produint-se, en cas contrari, una vulneració d'un dret fonamental com és el dret de llibertat sindical.

A la vista d'aquesta Sentència, caldria entendre que l'expressió “situació equivalent en l'àmbit de la funció pública” prevista en l'article 9.1 b) de la citada Llei orgànica, seria la de serveis especials, per ser aquesta la que més s'acomoda a les conseqüències derivades de l'excedència forçosa en l'àmbit laboral: reserva de lloc de treball i còmput d'antiguitat.

No obstant l'anterior, ha de tenir-se en compte que, de conformitat amb el que es disposa en l'article 87.2 TRLEBEP (com també assenyala l'article vint-i-nou.2 de la Llei 30/1984), els funcionaris en situació de serveis especials rebran les retribucions del lloc o càrrec efectiu que exerceixin i no les que els corresponguin com a funcionaris de carrera, sense perjudici del dret a rebre els triennis que tinguin reconeguts a cada moment.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'aquest centre directiu, les respostes a consultes que emet aquesta direcció general posseeixen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es refereixin. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es correspongui amb el parer contingut en aquestes.

Les respostes a consultes contingudes en aquest butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seva emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Pla Estratègic de Subvencions del MTDFP

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies