logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Portada de Ministeri
Portada de Organigrama
Portada de Ministro para la Transformación Digital y de la Función Pública
Portada de Secretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial
Portada de Secretaría de Estado de Telecomunicaciones e Infraestructuras Digitales
Portada de Secretaria d'Estat de Funció Pública
Portada de Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Portada de Participació pública en projectes normatius
Portada de Consulta pública prèvia
Portada de Projectes sotmesos a tràmit de consulta pública prèvia
Portada de Audiència i informació pública
Portada de Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Portada de Ocupació
Portada de Personal Laboral
Portada de Personal Funcionari
Portada de Concursos 2025
Portada de Funció Pública
Portada de La Secretaria
Portada de Captació de talent
Portada de Funció Pública
Portada de Qui som
Portada de Subdirectora General de Dades per a l'Ocupació Pública
Portada de Subdirecció General de Dades per a l'Ocupació Pública
Portada de Accés a l'Ocupació Pública
Portada de Resol dubtes
Portada de Coneix a fons l'Ocupació Pública
Portada de Butlletí Estadístic del RCP
Portada de Jornades de Captació de Talent
Portada de Convocatòries Personal Laboral
Portada de Ofertes d'Ocupació Pública
Portada de 2024
Portada de 2023
Portada de 2022
Portada de Convocatòries Personal Funcionari
Portada de Gestiona la teva vida professional com a personal empleat públic
Portada de Concursos de traslados
Portada de Personal laboral
Portada de Mobilitat de les persones ocupades públiques
Portada de Mobilitat del personal funcionari de carrera
Portada de Mobilitat del personal laboral
Portada de CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES
Portada de ANY 2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2024
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2024
Portada de ANY 2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2023
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2023
Portada de ANY 2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2022
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2022
Portada de ANY 2021
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2021
Portada de Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2021
Portada de CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO
Portada de CONVOCATÒRIES FINALITZADES
Portada de ANY 2022
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2022
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2022
Portada de ANY 2023
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2023
Portada de CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2024
Portada de CONCURS OBERT I PERMANENENTE IV CONVENI ÚNIC CAP 1 2025
Portada de Reingressos al servei actiu funcionaris i laborals
Portada de Reingresso funcionaris
Portada de Situacions administratives personal funcionari
Portada de Règim Jurídic
Portada de Comissió Superior de Personal
Portada de Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
Portada de 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Portada de 2. Carrera administrativa.
Portada de 3. Condicions de treball.
Portada de 4. Incompatibilitats.
Portada de 7. Jornada i horaris.
Portada de 10. Provisió de llocs.
Portada de 11. Reconeixement de serveis prestats.
Portada de Històric de BODECO
Portada de Altres
Portada de 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Portada de 2. Carrera administrativa
Portada de 3. Drets i deures
Portada de 4. Incompatibilitats
Portada de 5. Jornades i horaris
Portada de 6. Provisió de llocs
Portada de 7. Reconeixement de serveis prestats
Portada de 8. Responsabilitat
Portada de 12. Vacances, permisos i llicències
Portada de 13. Altres
Portada de 13. UNS ALTRES
Portada de Relacions Laborals
Portada de Diàleg Social
Portada de Negociació Col·lectiva
Portada de Negociació Col·lectiva de l'Administració General de l'Estat
Portada de Taula de Negociació de funcionaris, estatutaris i laborals
Portada de Negociació del personal laboral IV Conveni Únic
Portada de Comissió Paritària
Portada de Negociació V Conveni Únic Personal Laboral
Portada de Comissió Negociadora
Portada de Subvencions a organitzacions sindicals
Portada de Igualtat
Portada de Órganos de colaboración
Portada de Relacions Internacionals en matèria d'ocupació pública
Portada de Va unir Europea
Portada de Registre Central de Personal
Portada de Butlletí Estadístic del RCP
Portada de Documentació del Registre Central de Personal
Portada de Impresos Personal Laboral
Portada de Impresos de Personal Laboral Docent
Portada de Espai ISPA
Portada de ISPA 2025
Portada de ESTADÍSTIQUES ISPA
Portada de Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Portada de Concursos ordinaris provisió posats reservats
Portada de Concursos ordinarios anteriores
Portada de Concursos unitaris provisió posats reservats
Portada de Concursos unitarios anteriores
Portada de Canvis de situacions administratives dels funcionaris d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Portada de Excedències
Portada de Comissions de servei / Acumulacions
Portada de Inscripció mèrits generals
Portada de Altres procediments
Portada de Governança Pública
Portada de Simplificació administrativa i reducció de càrregues
Portada de Inspecció de Serveis
Portada de Qualitat en les Administracions Públiques​
Portada de Metodologia i Guies
Portada de Informes d'Avaluació de la Qualitat dels Serveis
Portada de Informes sobre la percepció ciutadana dels serveis públics
Portada de Informes sobre l'activitat desplegada per les Agències Estatals
Portada de Reconeixement: Certificacions i Premis
Portada de Certificació del Nivell d'Excel·lència de les Organitzacions
Portada de Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública​
Portada de Xarxa Interadministrativa de Qualitat dels Serveis
Portada de Conferències de Qualitat en els Serveis Públics
Portada de 7a Conferència Estatal de Qualitat en els Serveis Públics
Portada de Registres electrònics i notificacions
Portada de Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Portada de Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Portada de Info DANA
Inici  
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Ocupació
  • Portada de Ministeri
  • Portada de Ministeri
Digitalització i IA  
Telecomunicació i Infraestructures Digitals  
  • La Secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
  • Portada de Funció Pública
Comunicació  
Contacto  
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
  • Portada de Info DANA
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.

Revisió de la discapacitat durant un procés selectiu.

En aquells casos en els quals existís dubte sobre la correspondència entre la discapacitat acreditada i el torn sol·licitat, haurà de requerir-se a l'aspirant perquè, en el termini d'esmena d'errors, aporti la documentació necessària per a acreditar prou la seva condició.

La consulta versa sobre la possibilitat de revisió de la discapacitat durant un procés selectiu.

La Resolució de 9 de juliol de 2024, de la Secretaria d'Estat de Funció Pública, per la qual es convoquen processos selectius per a l'ingrés i l'accés en Cossos de l'Administració General de l'Estat, i s'encarrega la seva realització a la Comissió Permanent de Selecció, assenyala en el seu apartat 5 la següent regulació:

“5.1 En cadascuna de les normes específiques es recullen les places reservades per al contingent de persones amb discapacitat.

La Comissió Permanent de Selecció adoptarà les mesures oportunes que permetin a les persones aspirants amb discapacitat que així l'haguessin indicat en la sol·licitud, poder participar en les proves del procés selectiu en igualtat de condicions que la resta de participants, d'acord amb el que es preveu en el Reial decret 2271/2004, de 3 de desembre, pel qual es regula l'accés a l'ocupació pública i la provisió de llocs de treball de les persones amb discapacitat.

5.2 Les persones amb discapacitat igual o superior al 33 per cent podran participar pel sistema d'accés general o bé pel contingent de reserva de persones amb discapacitat (CRD/RD), havent d'indicar-ho en el formulari de sol·licitud de participació en el procés selectiu.

5.3 Amb independència del sistema d'accés pel qual es presentin, les persones que, com a conseqüència d'una discapacitat igual o superior al 33 %, presentin especials dificultats per a la realització de les proves selectives, podran requerir en el formulari de sol·licitud les adaptacions i els ajustos raonables de temps i mitjans oportuns en les proves del procés selectiu.

Les persones interessades hauran d'indicar expressament en el formulari de participació les adaptacions de temps i/o mitjans que sol·licitin per a cadascun dels exercicis del procés selectiu. Perquè la Comissió Permanent de Selecció pugui valorar la procedència o no de l'adaptació sol·licitada, les persones interessades hauran d'adjuntar necessàriament còpia del dictamen tècnic facultatiu emès per l'òrgan tècnic de qualificació del grau de discapacitat en el qual quedi acreditat de manera fefaent la/s deficiència/s permanent/s que hagin donat origen al grau de discapacitat reconegut, sense que sigui vàlid, a aquest efecte, cap altre document.

A tal fi, la Comissió Permanent de Selecció aplicarà les adaptacions de temps que corresponguin previstes en l'Ordre PRE/1822/2006, de 9 de juny, per la qual s'estableixen criteris generals per a l'adaptació de temps addicionals en els processos selectius per a l'accés a l'ocupació pública de persones amb discapacitat. Una vegada efectuada la valoració la Comissió Permanent de Selecció informarà de les persones aspirants interessades sobre la concessió de temps i mitjans atorgada en el seu cas.

5.4 En els processos selectius d'accés mitjançant ingrés lliure, les places reservades per a persones amb discapacitat que quedin desertes no es podran acumular al torn general. En els processos selectius d'accés per promoció interna, les places no cobertes en el contingent de reserva per a persones amb discapacitat s'acumularan a les del torn general d'aquesta promoció interna.

5.5 A les persones que participin pel contingent reservat a persones amb discapacitat, en els exercicis que superin amb una nota superior al 50 per cent de la qualificació màxima, se'ls conservarà la qualificació en la convocatòria immediata següent, sempre que aquesta sigui anàloga en el contingut del temari i la forma de qualificació, excepte actualització normativa. Per a fer ús d'aquest dret, hauran de presentar sol·licitud de participació a les proves selectives. No obstant això, si opten per realitzar l'exercici de què es tracti, quedarà sense efecte el resultat obtingut en la convocatòria immediata anterior.

​​​​​​​5.6 En el cas que algun de les persones aspirants amb discapacitat que s'hagi presentat pel contingent de reserva de persones amb discapacitat superés els exercicis corresponents, però no obtingués plaça i la seva qualificació fos superior a l'obtinguda per altres persones aspirants del sistema d'accés general, serà inclosa per la seva ordre de qualificació en el sistema d'accés general.”

El primer que ha d'assenyalar-se és que l'acreditació de la minusvalidesa no és un dels ‘requisits generals’ indispensables de l'article 56 del text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre per a poder participar en els processos selectiu; a saber: tenir la nacionalitat espanyola, capacitat funcional per a l'acompliment de les tasques, tenir compliments setze anys d'edat i no excedir de l'edat màxima de jubilació forçosa, no haver estat separat del servei ni trobar-se en inhabilitació per a ocupacions o càrrecs públics, així com posseir la titulació exigida en la convocatòria, en els termes allí exposats.

En aquest sentit, l'acreditació de la minusvalidesa és una condició per a poder accedir a les places reservades per al contingent de persones amb discapacitat i tenir una sèrie d'adaptacions destinades a compensar la minusvalidesa de l'aspirant.

Per tant, no és necessari que aquesta condició, o més aviat la situació acreditada, es mantingui des del termini de presentació de sol·licituds fins a la presa de possessió, sinó que únicament haurà d'acreditar-se en el moment de presentar la sol·licitud.

En aquells casos en els quals es produeixi una revisió de la incapacitat durant el procés selectiu que determini un grau d'incapacitat inferior al requerit per a participar pel torn de persones discapacitades, aquest Centre Directiu entén que l'aspirant podria continuar realitzant les proves pel torn de discapacitats i que, en tot cas, hauran de respectar-se les actuacions realitzades fins al moment.

En aquells casos en què un aspirant amb un grau de minusvalidesa inferior al requerit per a participar pel torn de discapacitats passés una revisió de la mateixa que tingués com a resultat un augment del grau de minusvalidesa igual o superior al 33%, aquest Centre Directiu entén que haurà de posar-se a la disposició de l'aspirant les adaptacions i els ajustos raonables necessaris de temps i mitjans per a assegurar la seva participació en condicions d'igualtat amb la resta dels aspirants, d'acord amb el que es preveu en el Reial decret 2271/2004, de 3 de desembre, pel qual es regula l'accés a l'ocupació pública i la provisió de llocs de treball de les persones amb discapacitat.

D'acord amb l'article 9 de l'el Reial decret 2271/2004, de 3 de desembre, pel qual es regula l'accés a l'ocupació pública i la provisió de llocs de treball de les persones amb discapacitat “una vegada finalitzat el procés selectiu, les persones que ingressin en cossos o escales de funcionaris o categories de personal laboral de l'Administració General de l'Estat i hagin estat admesos en la convocatòria ordinària amb places reservades per a persones amb discapacitat podran sol·licitar a l'òrgan convocant la pertorbació de l'ordre de prelació per a l'elecció de les places dins de l'àmbit territorial que es determini en la convocatòria, per motius de dependència personal, dificultats de desplaçament o altres anàlogues, que hauran de ser degudament acreditats. L'òrgan convocant decidirà aquesta alteració quan es trobi degudament justificat, i haurà de limitar-se a realitzar la mínima modificació en l'ordre de prelació necessària per a possibilitar l'accés al lloc de la persona discapacitada.”

Tenint en compte l'assenyalat anteriorment, en aquells casos en els quals, una vegada superat el procés selectiu, s'hagi produït un canvi en la situació acreditada de discapacitat que suposi bé una minoració del grau de minusvalidesa per sota del 33%, bé una nova qualificació de la discapacitat, l'únic dret que podria veure's afectat és el dret a sol·licitar la pertorbació de l'ordre de prelació de les places.

Finalment, en el que a la classificació de les minusvalideses a l'efecte de determinar el torn pel qual s'accedeix al procés es refereix, aquest Centre Directiu entén que aquesta qualificació s'acredita mitjançant el dictamen mèdic expedit pels òrgans competents del Ministeri de Treball i Assumptes Socials (actual Ministeri de Treball i Economia Social) o, en el seu cas, de la comunitat autònoma competent, conforme al que es disposa en l'article 2 del Reial decret 2271/2004.

En aquells casos en els quals existís dubte sobre la correspondència entre la discapacitat acreditada i el torn sol·licitat, haurà de requerir-se a l'aspirant perquè, en el termini d'esmena d'errors, aporti la documentació necessària per a acreditar prou la seva condició.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'aquest centre directiu, les respostes a consultes que emet aquesta direcció general posseeixen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es refereixin. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es correspongui amb el parer contingut en aquestes.

Les respostes a consultes contingudes en aquest butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seva emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Pla Estratègic de Subvencions del MTDFP

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies