Eginkizunen etendura irmoaren administrazio-egoeran ez litzateke aplikatuko Administrazio Publikoen Zerbitzuko Langileen Bateraezintasunei buruzko abenduaren 26ko 53/1984 Legea, eta, beraz, ez litzateke eskatuko jarduera pribatuetan aritzeko behar den bateragarritasuna.
Etenaldi irmoaren egoerako bateragarritasuna.
Herri Administrazioen Zerbitzupeko Langileen Bateraezintasunei buruzko abenduaren 26ko 53/1984 Legea etete-egoera irmoan dagoen XXX(e)ko Udaleko funtzionario bati aplikatzeari buruzkoa da kontsulta.
Adierazitakoaren arabera, XXX(e)ko Udaleko funtzionario batek, legelari-ofizial kategoriakoa, eginkizun-etenaldi irmoan, demandatzailearen letratu-zuzendaritza hartu du bere gain, udal horren aurkako administrazioarekiko auzi-prozesu batean.
Emandako informazioan, zehazki, kontsultarekin batera XXX(e)ko Udaleko Giza Baliabideen Zuzendaritza Nagusiak egindako txostenean, egoera horren aurrean, honako ohar hauek egiten dira:
- Administrazio publikoetako langileek, jardunean egon ez arren, lotura bereziko harremana mantentzen jarraitzen badute, bateragarritasun-baimena eskatu beharko dute, dauden administrazio-egoeretatik harago.
- Eginkizun-etenaldiaren egoera irmoa aitortuta egon arren, ezin dela baimendu langileak funtzionario-izaerari eusten dion toki-entitatearen interesen aurkako jarduera pribatuak egiteko bateragarritasuna, are gehiago kontuan hartuta langileak bere jarduerak garatu dituen zerbitzuarekiko izan duen mendekotasuna dela-eta gai batzuei buruz izan dezakeen ezagutza berezia.
Horri dagokionez, nabarmendu behar da administrazio-egoeren erregulazioak ez duela aipatzen Administrazio Publikoen Zerbitzupeko Langileen Bateraezintasunei buruzko abenduaren 26ko 53/1984 Legean aurreikusitako bateraezintasun-araubidearekin duen lotura.
Oro har, administrazio-egoera guztiek ez dakarte berekin abenduaren 26ko 53/1984 Legea aplikatzea. Izan ere, Zuzendaritza Nagusi honek interes partikularragatiko borondatezko eszedentziaren administrazio-egoerari buruz duen iritzia da ez dakarrela arau hori aplikatzea.
Eginkizun-etenaldiaren egoerari dagokionez, Enplegatu Publikoaren Oinarrizko Estatutuaren Legearen testu bateginak, zeina urriaren 30eko 5/2015 Legegintzako Errege Dekretuaren bidez onartu baitzen, honela dio 90. artikuluan:
“1. Etenaldian dagoen funtzionarioak, egoera horretan dagoen bitartean, ezin izango du bere eginkizunik bete, ez eta bere izaerari dagozkion eskubide guztiak ere. Etenaldi horrek lanpostua galtzea ekarriko du, sei hilabetetik gorakoa denean. (…).
3. Olaizola II Eginkizun-etenaldiaren egoeran dagoen funtzionarioak ezin izango du zerbitzurik eman inongo administrazio publikotan, ez eta administrazio horien mendeko edo haiei lotutako organismo publiko, agentzia edo zuzenbide publikoko erakundeetan ere, zigorra edo zehapena betetzen ari den bitartean”.
Manu horretatik bi alderdi nabarmendu behar dira: batetik, administrazio-egoera horrek irauten duen bitartean, funtzionarioari ez zaizkiola bere eginkizunak beteko, ez eta funtzionario izateak berekin dakartzan eskubide guztiak ere; eta, bestetik, sektore publikoan jarduerarik egin ezin bada ere, sektore pribatuan egin beharreko jarduerei dagokienez ez dagoela inolako debekurik.
Hau da, funtzionarioak, eginkizun-etenaldi irmoaren administrazio-egoeran dagoen bitartean, ez ditu hari dagozkion eskubideak, ez eta funtzionario gisa dituen betebeharrak ere; egoera hori, materialari dagokionez, interes partikularragatiko borondatezko eszedentzian dagoenaren oso antzekoa da, eta, beraz, egoera horretan ez litzateke aplikagarria izango Administrazio Publikoen Zerbitzuko Langileen Bateraezintasunei buruzko abenduaren 26ko 53/1984 Legea, eta, ondorioz, ez litzateke eskatuko jarduera pribatuak egiteko bateragarritasuna.
Beste kontu bat da dagokion lanbide-elkargoak zehapenak ezartzeko aukera, baldin eta gai jakin batzuetan parte hartzeak berekin ekar badezake abokatuen eginbehar deontologikoak ez betetzea Espainiako Abokatutzaren Estatutu Orokorra onartzen duen martxoaren 2ko 135/2021 Errege Dekretuaren arabera, edo, hala badagokio, toki-erakunde horrek diziplina-espediente bat irekitzea, behin zerbitzu aktibora itzuliz gero jarduera pribatuan jorratutako gaiak alde batera uzten ez baditu.
Aurreko guztia gorabehera, gogoratu behar da, zuzendaritza nagusi honen eskumenen araubidearen arabera, zuzendaritza nagusi honek egiten dituen kontsulten erantzunak informatzeko baino ez direla, eta, ondorioz, ez direla irizpide lotesleak, ez dutela ez eskubiderik ez eskubide-itxaropenik sortzen, eta ez dutela inolako loturarik sortzen dagozkien prozedura-motekin. Gainera, nahitaezko izaera edo izaera loteslerik ez dutenez, erantzun horien hartzaile diren organoek, hala badagokio, horietan jasotako iritziarekin bat ez datorren erabakia hartu ahal izango dute azkenean.
Buletin honetan jasotzen diren kontsulten erantzunek erantzuna emateko unean indarrean dagoen araudiaren arabera planteatutako galderei erantzuten diete, eta, beraz, erantzun horiek ondorengo lege-aldaketen edo ebazpen judizialen eragina jasan dezakete.