Govern i operadors de telecomunicacions amplien mesures per a culminar la restauració de les xarxes danyades per la DANA

14/11/2024

• Aquest acord intensifica el treball que es fa per a restablir els serveis digitals i aconseguir la normalització de la situació per a la ciutadania i el teixit econòmic • Inclou també l'esforç addicional per a recuperar l'operativitat de les xarxes i serveis (actualment ja s'ha recuperat al 99% de la cobertura mòbil i el 98% de la cobertura fixa), i culminar les reparacions i reconstrucció de les infraestructures afectades • Han acordat noves facilitats com la possibilitat de duplicar de manera gratuïta les targetes SIM perdudes o avariades, l'ampliació de límits de capacitat d'ús temporal o l'accés a terminals en substitució per a aparells danyats • El ministre Óscar López ha agraït la col·laboració i la gran feina dels operadors des del primer minut davant els quantiosos danys soferts en les infraestructures digitals

El Govern d'Espanya, a través del Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública, ha signat un acord de col·laboració amb els principals operadors i associacions de telecomunicacions del país per a superar els devastadors danys de les infraestructures digitals provocats per la recent Depressió Aïllada en Nivells Alts (DANA), i amb especial impacte a la província de València. Amb sintonia i unitat d'acció, l'acord formalitza el treball coordinat que realitzen des de l'inici de les inundacions, i planteja noves mesures per a facilitar a la ciutadania resoldre problemes que han causat les riuades en els seus serveis de telecomunicacions.

Entre els principals compromisos està la recuperació de l'operativitat de les xarxes i serveis, restaurant les xarxes de comunicacions electròniques, infraestructures digitals i serveis de radiodifusió terrestre danyats per la DANA. Per a això, els signants s'han compromès a continuar desplegant els recursos tècnics i humans necessaris per a reparar i culminar com més aviat millor la reconstrucció de les infraestructures afectades.

En aquest sentit, el Ministeri ha apuntat que, a data d'ahir, 13 de novembre, ja s'havien recuperat el 98% de les 220.000 línies de telefonia fixa inicialment afectades, i en telefonia mòbil també estaven recuperades el 99% de les 300.000 línies afectades. Per a aquesta tasca de garantir la continuïtat operativa de les xarxes i serveis de telecomunicacions, que són fonamentals per als serveis d'emergència, els operadors han realitzat durant aquests dies un esforç excepcional que aquest pacte reconeix.

A més, els operadors s'han compromès a posar a la disposició dels usuaris afectats altres facilitats com l'oferta gratuïta de certs serveis o l'ampliació dels límits de capacitat contractada. També s'han compromès a duplicar de manera gratuïta targetes SIM als qui les han perdut o se'ls han avariat, i a oferir dispositius de reemplaçament en certs casos en els quals els terminals adquirits hagin resultat danyats pels efectes de la DANA, així com al manteniment de canals d'atenció al client tant de manera remota com presencial, garantint una capacitat mínima de resposta a la ciutadania.

Aquestes mesures s'uneixen a la ja anunciada pel Consell de Ministres fa uns dies per a la compensació automàtica i com a mínim proporcional al temps d'interrupció dels serveis. Aquests compromisos podran ser actualitzats i ampliats en funció de noves iniciatives que sorgeixin o noves entitats que se sumin a l'acord, reforçant l'esforç col·lectiu per a superar les dificultats ocasionades per la DANA.

El ministre Óscar López ha afirmat que “ens enorgullim de la immediata reacció i dels progressos aconseguits per totes les parts aquí implicades per a la reconstrucció de la connectivitat digital, amb una unitat d'acció que ve desplegant centenars de treballadors i funcionaris en el territori per a atendre amb urgència les sol·licituds d'ajudes dels afectats”.

López ha finalitzat destacant que “continuem treballant per a la reconstrucció total de València, i l'esperit de cooperació d'aquest acord amb mesures a tots els nivells en l'àmbit de les infraestructures digitals, cerca ajudar al fet que la ciutadania valenciana recuperi la normalitat al més aviat possible”.

El ‘Acord per a la ràpida recuperació de la connectivitat digital de persones i empreses després dels efectes adversos de la DANA’ ha estat signat per representants d'American Tower, Aotec, Cellnex, Digi, Digitals, Hispasat, Més Orange, Telefónica, Totem, Vantage Towers i Vodafone.