El BOE d'avui 31 de març, publica el Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics.

31/03/2021

El BOE publica avui, a proposta dels Ministeris d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital i de Política Territorial i Funció Pública, el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, en el qual s'aborda la regulació global i unitària del funcionament del sector públic per mitjans electrònics tant en l'àmbit intern de les Administracions com en les relacions interadministratives i amb els ciutadans i empreses.

El Reial decret unifica en un mateix Reglament el desenvolupament de tots els aspectes relacionats amb l'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics previstos en les dues lleis de capçalera en aquesta matèria (la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic). Amb això, s'aconsegueix una important labor de sistematització i ordenació, amb un notable esforç de simplificació de conceptes tècnicament complexos.

El Reglament aprofundeix en l'objectiu de comptar amb una Administració Pública digital, moderna, accessible i personalitzada a les necessitats dels diferents col·lectius socials. Aquest Reial decret consolida la normativa relativa a serveis electrònics a la ciutadania i empreses, i impulsa l'ús i els beneficis de la digitalització en l'Administració.

Amb l'aprovació d'aquest Reglament es compleix una de les mesures per a la transformació digital del sector públic inclosa en l'Agenda Espanya Digital 2025 i amb una de la reformes que es contemplen en el Pla de Recuperació Transformació i Resiliència per al primer semestre de l'any.

Aquest reglament té quatre objectius principals:

  • Millorar l'eficiència de l'Administració electrònica
  • Incrementar la transparència de l'actuació administrativa i la participació de les persones en l'Administració electrònica. Així, es desenvolupa el funcionament del Punt d'Accés General electrònic (PAGe), i la Carpeta Ciutadana en el Sector Públic Estatal.
  • Disposar de serveis digitals fàcilment utilitzables i accessibles de manera que es pugui aconseguir que la relació de l'interessat amb l'Administració sigui fàcil, intuïtiva i efectiva quan usi el canal electrònic.
  • Relacionar electrònicament les Administracions Públiques entre si, a més del funcionament electrònic intern de l'Administració.

Quant als impactes positius del Reglament:

  • Possibilita l'increment de la seguretat jurídica, així com la predictibilitat de l'actuació de les Administracions Públiques, contribuint a millorar el servei als ciutadans, la imatge institucional d'Espanya i la confiança.
  • Favorece la igualdad de oportunidades, la no discriminación y la accesibilidad universal de las personas con discapacidad, dado que los medios electrónicos proporcionan una vía alternativa de comunicación con la Administración.
  • Refuerza la defensa de derechos individuales. Es el caso del derecho a un acceso rápido, eficaz y eficiente a los servicios públicos a través de los medios electrónicos;
  • Satisfà les necessitats dels ciutadans amb uns serveis web de qualitat, la qual cosa permitie rebre una informació transparent i veraç i al mateix temps, el dret a preservar la privacitat dels ciutadans i les seves dades personals.

El Reglament té, a més, un impacte ambiental positiu en reduir la petjada de carboni de la tramitació tradicional en la qual s'empra massivament el paper, la impressió làser i la logística.

Consulta la pàgina del BOE aquí