El BOE publica hui, a proposta dels Ministeris d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital i de Política Territorial i Funció Pública, el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, en el qual s'aborda la regulació global i unitària del funcionament del sector públic per mitjans electrònics tant en l'àmbit intern de les Administracions com en les relacions interadministratives i amb els ciutadans i empreses.
El Real Decreto unifica en un mismo Reglamento el desarrollo de todos los aspectos relacionados con la actuación y funcionamiento del sector público por medios electrónicos previstos en las dos leyes de cabecera en esta materia (la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas y la Ley 40/2015, de 1 de octubre, de Régimen Jurídico del Sector Público). Con ello, se logra una importante labor de sistematización y ordenación, con un notable esfuerzo de simplificación de conceptos técnicamente complejos.
El Reglament aprofundeix en l'objectiu de comptar amb una Administració Pública digital, moderna, accessible i personalitzada a les necessitats dels diferents col·lectius socials. Este Reial decret consolida la normativa relativa a serveis electrònics a la ciutadania i empreses, i impulsa l'ús i els beneficis de la digitalització en l'Administració.
Amb l'aprovació d'este Reglament es complix una de les mesures per a la transformació digital del sector públic inclosa en l'Agenda Espanya Digital 2025 i amb una de la reformes que es contemplen en el Pla de Recuperació Transformació i Resiliència per al primer semestre de l'any.
Este reglament té quatre objectius principals:
- Millorar l'eficiència de l'Administració electrònica
- Incrementar la transparencia de la actuación administrativa y la participación de las personas en la Administración Electrónica. Así, se desarrolla el funcionamiento del Punto de Acceso General electrónico (PAGe), y la Carpeta Ciudadana en el Sector Público Estatal.
- Disponer de servicios digitales fácilmente utilizables y accesibles de modo que se pueda conseguir que la relación del interesado con la Administración sea fácil, intuitiva y efectiva cuando use el canal electrónico.
- Relacionar electrónicamente las Administraciones Públicas entre sí, además del funcionamiento electrónico interno de la Administración.
Quant als impactes positius del Reglament:
- Posibilita el incremento de la seguridad jurídica, así como la predictibilidad de la actuación de las Administraciones Públicas, contribuyendo a mejorar el servicio a los ciudadanos, la imagen institucional de España y la confianza.
- Afavoreix la igualtat d'oportunitats, la no discriminació i l'accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, atés que els mitjans electrònics proporcionen una via alternativa de comunicació amb l'Administració.
- Reforça la defensa de drets individuals. És el cas del dret a un accés ràpid, eficaç i eficient als serveis públics a través dels mitjans electrònics;
- Satisfà les necessitats dels ciutadans amb uns serveis web de qualitat, la qual cosa permitie rebre una informació transparent i veraç i al mateix temps, el dret a preservar la privacitat dels ciutadans i les seues dades personals.
El Reglament té, a més, un impacte ambiental positiu en reduir la petjada de carboni de la tramitació tradicional en la qual s'empra massivament el paper, la impressió làser i la logística.
Consulta la pàgina del BOE ací