logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Cover Ministeri
Cover Organigrama
Cover Ministre per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Cover Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial
Cover Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals
Cover Secretaria d'Estat de Funció Pública
Cover Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Cover Participació pública en projectes normatius
Cover Consulta pública prèvia
Cover Projectes sotmesos a tràmit de consulta pública prèvia
Cover Audiència i informació pública
Cover Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Cover Empleo
Cover Personal Laboral
Cover Personal Funcionari
Cover Concursos 2025
Cover Funció Pública
Cover La Secretaria
Cover Captació de talent
Cover Funció Pública
Cover Qui som
Cover Subdirectora General de Dades per a l'Ocupació Pública
Cover Subdirecció General de Dades per a l'Ocupació Pública
Cover Accés a l'Ocupació Pública
Cover Resol dubtes
Cover Coneix a fons l'Ocupació Pública
Cover Butlletí Estadístic del RCP
Cover Jornades de Captació de Talent
Cover Convocatòries Personal Laboral
Cover Ofertes d'Ocupació Pública
Cover 2024
Cover 2023
Cover 2022
Cover Convocatòries Personal Funcionari
Cover Gestiona la teua vida professional com a personal empleat públic
Cover Concursos de traslados
Cover Personal laboral
Cover Mobilitat de les persones ocupades públiques
Cover Mobilitat del personal funcionari de carrera
Cover Mobilitat del personal laboral
Cover CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES
Cover ANY 2024
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2024
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2024
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2024
Cover ANY 2023
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2023
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2023
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2023
Cover ANY 2022
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2022
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2022
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2022
Cover ANY 2021
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2021
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2021
Cover CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO
Cover CONVOCATÒRIES FINALITZADES
Cover ANY 2022
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2022
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2022
Cover ANY 2023
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2023
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2024
Cover CONCURS OBERT I PERMANENENTE IV CONVENI ÚNIC CAP 1 2025
Cover Reingressos al servei actiu funcionaris i laborals
Cover Reingresse funcionaris
Cover Situacions administratives personal funcionari
Cover Règim Jurídic
Cover Comissió Superior de Personal
Cover Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
Cover 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Cover 2. Carrera administrativa.
Cover 3. Condicions de treball.
Cover 4. Incompatibilitats.
Cover 7. Jornada i horaris.
Cover 10. Provisió de llocs.
Cover 11. Reconeixement de serveis prestats.
Cover Històric de BODECO
Cover Altres
Cover 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Cover 2. Carrera administrativa
Cover 3. Drets i deures
Cover 4. Incompatibilitats
Cover 5. Jornades i horaris
Cover 6. Provisió de llocs
Cover 7. Reconeixement de serveis prestats
Cover 8. Responsabilitat
Cover 12. Vacances, permisos i llicències
Cover 13. Uns altres
Cover 13. UNS ALTRES
Cover Relacions Laborals
Cover Diàleg Social
Cover Negociació Col·lectiva
Cover Negociació Col·lectiva de l'Administració General de l'Estat
Cover Taula de Negociació de funcionaris, estatutaris i laborals
Cover Negociació del personal laboral IV Conveni Únic
Cover Comissió Paritària
Cover Negociació V Conveni Únic Personal Laboral
Cover Comissió Negociadora
Cover Subvencions a organitzacions sindicals
Cover Igualtat
Cover Órganos de colaboración
Cover Relacions Internacionals en matèria d'ocupació pública
Cover Va unir Europea
Cover Registre Central de Personal
Cover Butlletí Estadístic del RCP
Cover Documentació del Registre Central de Personal
Cover Impresos Personal Laboral
Cover Impresos de Personal Laboral Docent
Cover Espai ISPA
Cover ISPA 2025
Cover ESTADÍSTIQUES ISPA
Cover Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Cover Concursos ordinarios provisión puestos reservados
Cover Concursos ordinarios anteriores
Cover Concursos unitaris provisió posats reservats
Cover Concursos unitarios anteriores
Cover Cambios de situaciones administrativas de los funcionarios de administración local con habilitación de carácter nacional
Cover Excedències
Cover Comissions de servei / Acumulacions
Cover Inscripción méritos generales
Cover Altres procediments
Cover Governança Pública
Cover Simplificació administrativa i reducció de càrregues
Cover Inspecció de Serveis
Cover Qualitat en les Administracions Públiques​
Cover Metodologia i Guies
Cover Informes d'Avaluació de la Qualitat dels Serveis
Cover Informes sobre la percepció ciutadana dels serveis públics
Cover Informes sobre l'activitat desplegada per les Agències Estatals
Cover Reconeixement: Certificacions i Premis
Cover Certificación del Nivel de Excelencia de las Organizaciones
Cover Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública​
Cover Xarxa Interadministrativa de Qualitat dels Serveis
Cover Conferències de Qualitat en els Serveis Públics
Cover 7a Conferència Estatal de Qualitat en els Serveis Públics
Cover Registres electrònics i notificacions
Cover Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Cover Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Cover Info DANA
Inici  
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Empleo
  • Portada de Ministeri
  • Cover Ministeri
Digitalització i IA  
Telecomunicació i Infraestructures Digitals  
  • La Secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
  • Cover Funció Pública
Comunicació  
Contacto  
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
  • Cover Info DANA
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.

Impossibilitat que un preparador d'oposicions puga formar part d'un òrgan de selecció.

Per al supòsit que es planteja, - inici de la preparació d'aspirants per a proves selectives amb posterioritat a la convocatòria-, sense embuts, no estaria dins de la prohibició establida pel Reglament en el seu article 13.2, sinó que s'enquadraria, com s'assenyala en la consulta, dins dels supòsits de l'abstenció i recusació, per aquest motiu no calga en este cas determinar si la previsió continguda en aquest precepte resulta d'aplicació sol als òrgans de selecció de personal funcionari, o si també, per extensió, s'aplica als òrgans de selecció de personal laboral. I això, perquè, en tot cas, les causes d'abstenció i recusació, que són el supòsit que ací procedeix abordar, són aplicables a tots els òrgans de selecció, sense excepció.

La consulta versa sobre la impossibilitat que un preparador d'oposicions puga formar part d'un òrgan de selecció; en concret, inici de la preparació d'aspirants per a proves selectives amb posterioritat a la convocatòria.

La funció pública és un element vertebrador del nostre model d'Estat, i consegüentment, l'accés a la mateixa es contempla en la Constitució Espanyola, a través del seu article 23.2, com un dret fonamental, a fi de garantir la igualtat d'oportunitats i no discriminació, de manera que només es tinga en compte el mèrit i capacitat dels aspirants, com així disposa l'article 103 d'aquella.

El mèrit i la capacitat, al seu torn, exigeixen que durant totes i cadascuna de les fases que comprenen el procés de selecció es garantisca tant la professionalitat dels qui s'encarreguen de la selecció, com l'objectivitat i imparcialitat de tots i cadascun d'ells.

Així el confirma el desenvolupament legal d'estes previsions constitucionals contingut, en primer lloc, en el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, i en concret, en el seu Capítol I, Títol IV (articles 55 a 62), d'ara en avant TRLEBEP.

Com indica l'article 55, les Administracions Públiques han de seleccionar al seu personal, tant funcionari com laboral, a través de procediments en els quals a més de garantir els principis constitucionals d'igualtat, mèrit i capacitat es garantisquen, entre altres, “la imparcialitat i professionalitat dels membres dels òrgans de selecció”, previsió esta última que es reitera en l'article 60, que preveu que “els òrgans de selecció seran col·legiats i la seua composició haurà d'ajustar-se als principis d'imparcialitat i professionalitat dels seus membres (…)”.

En el mateix sentit l'article 112.1 e) del Reial decret llei 6/2023, de 19 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en matèria de servei públic de justícia, funció pública, règim local i mecenatge.

Per part seua, per a l'àmbit de l'Administració General de l'Estat, la concreció d'estos mandats es troba en el Reglament General d'Ingrés i Provisió de Llocs de treball, aprovat pel Reial decret 364/1995, de 10 de març, en el qual s'inclouen diverses regles sobre els òrgans de selecció, òrgans en tot cas de caràcter col·legiat conformats únicament per personal funcionari de l'Administració Pública (vigent en l'actualitat de conformitat amb la Disposició final quarta del TRLEBEP).

En concret, i respecte a la imparcialitat dels membres de l'òrgan de selecció, l'article 13, apartat 2, disposa que: “No podran formar part dels òrgans de selecció aquells funcionaris que hagueren fet tasques de preparació d'aspirants a proves selectives en els cinc anys anteriors a la publicació de la corresponent convocatòria”.

Així mateix, l'apartat 4 d'aquest article preveu que: “Els membres dels òrgans de selecció hauran d'abstindre's quan concórreguen les circumstàncies previstes en l'article 28 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú [hui, Llei 40/2015, d'1 d'octubre]. Els aspirants podran recusar-los quan concórrega alguna d'aquestes circumstàncies”.

Per tant, dos són les previsions per a garantir la imparcialitat dels membres dels òrgans de selecció que inclou el Reglament: d'una banda, una prohibició, i per una altra, l'extensió del règim d'abstenció i recusació a tots i cadascun dels membres de l'òrgan de selecció.

Quant a l'aplicació de la previsió continguda en l'apartat 2 de l'article 13, és necessari destacar que es tracta, com s'assenyalava, d'una “prohibició” i en este sentit, s'entén que la mateixa ha de ser aplicada en els seus propis termes, sense dur a terme interpretacions que, en tot cas, puga suposar una modificació d'esta, de manera que s'amplie o restringisca, en el seu cas, la previsió que la mateixa conté.

En este cas concret, la prohibició té un límit temporal, “cinc anys anteriors a la publicació de la corresponent convocatòria”, per tant, podria dir-se que els supòsits que no estiguen dins d'este marc temporal no estarien afectats per la prohibició.

No obstant això, el que no s'estiga en l'àmbit de la prohibició no suposa que no resulten d'aplicació la resta de prevencions establides per a garantir la imparcialitat dels òrgans de selecció, com són les causes d'abstenció; causes contemplades en l'apartat 2, de l'article 23 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, en els següents termes:

“2. Són motius d'abstenció els següents:

a) Tindre interés personal en l'assumpte de què es tracte o en un altre en la resolució del qual poguera influir la d'aquell; ser administrador de societat o entitat interessada, o tindre qüestió litigiosa pendent amb algun interessat.

b) Tindre un vincle matrimonial o situació de fet assimilable i el parentiu de consanguinitat dins del quart grau o d'afinitat dins del segon, amb qualsevol dels interessats, amb els administradors d'entitats o societats interessades i també amb els assessors, representants legals o mandataris que intervenguen en el procediment, així com compartir despatx professional o estar associat amb aquests per a l'assessorament, la representació o el mandat.

c) Tindre amistat íntima o enemistat manifesta amb alguna de les persones esmentades en l'apartat anterior.

d) Haver intervenut com a perit o com a testimoni en el procediment de què es tracte.

e) Tindre relació de servei amb persona natural o jurídica interessada directament en l'assumpte, o haver-li prestat en els dos últims anys serveis professionals de qualsevol tipus i en qualsevol circumstància o lloc”.

De les causes transcrites, són diverses en les quals pot incórrer un membre de l'òrgan de selecció que realitze activitats o tasques destinades a la preparació d'aspirants a la participació en processos selectius, i sempre que no estiga ja afectat per la prohibició abans indicada. Així, “tindre interés personal en l'assumpte de què es tracte o en un altre en la resolució del qual poguera influir la d'aquell” (article 23.2.a); “tindre amistat íntima o enemistat manifesta amb alguna de les persones esmentades en l'apartat anterior” (article 23.2.c); o “tindre relació de servei amb persona natural o jurídica interessada directament en l'assumpte, o haver-li prestat en els dos últims anys serveis professionals de qualsevol tipus i en qualsevol circumstància o lloc” (article 23.2.e), i finalment, per obvi, “tindre un vincle matrimonial o situació de fet assimilable i el parentiu de consanguinitat dins del quart grau o d'afinitat dins del segon, amb qualsevol dels interessats, (…)” (artículo23.2.b).

A més, l'article 53.5 del citat text, regulador dels principis ètics aplicables als funcionaris i altres empleats públics, disposa que “s'abstindran en aquells assumptes en els quals tinguen un interés personal, així com de tota activitat privada o interés que puga suposar un risc de plantejar conflictes d'interessos amb el seu lloc públic”.

D'altra banda, tinga's en compte que la prohibició abans examinada, que suposa la impossibilitat de formar part d'òrgans de selecció als qui hagen fet tasques de preparació d'aspirants a la participació en processos selectius, s'estén fins a cinc anys abans de la convocatòria, és a dir, han hagut de transcórrer més de cinc anys des que va finalitzar tals tasques perquè el funcionari puga formar part d'un òrgan de selecció, i això, sense perjudici de poder incórrer, en el seu cas, en una causa d'abstenció.

L'establiment d'esta prohibició apunta al reforç que persegueix la norma per a garantir la irrenunciable objectivitat i imparcialitat que han de posseir tots els membres dels òrgans de selecció. D'esta manera, si bé les causes d'abstenció han de referir-se al procés concret i respecte de les persones que en ell participen, no és menys cert que la concurrència de la causa, en el cas dels processos selectius, ha d'examinar-se de manera que no es veja vulnerada la imparcialitat exigible en aquells; més encara, donada la transcendència que posseïx en l'Administració Pública la selecció de personal de caràcter permanent, com són els funcionaris de carrera.

En este sentit, i en bona lògica, la qual cosa suposa una prohibició que s'estén al període quinquennal anterior a la convocatòria -realitzar activitats o tasques destinades a la preparació d'aspirants a la participació en processos selectius- ha de ser, en tot cas, durant el temps subsegüent una causa d'abstenció, ja que en cas contrari mancaria de tota lògica admetre que no cal ser membre d'un òrgan de selecció si no han transcorregut cinc anys des de la realització de l'última activitat de preparació a aspirants, i que en canvi, sí que hi ha la possibilitat que algú que comença ama de casa o tasques de preparació amb posterioritat a tal moment, puga formar part d'un òrgan de selecció. No obstant això, el que un mateix suposat puga ser una prohibició i també una causa d'abstenció no suposa que tots dos instituts operen d'igual manera i amb la mateixa extensió.

D'altra banda, la norma no defineix que s'entén per tasques de preparació d'aspirants, si bé per mor de garantir la ja esmentada imparcialitat, s'entén que tota la preparació o formació ad hoc, és a dir, impartida de manera específica per a la participació en un procés selectiu, estaria inclosa dins d'este terme.

Així mateix, el supòsit que es planteja, - inici de la preparació d'aspirants per a proves selectives amb posterioritat a la convocatòria-, sense embuts, no estaria dins de la prohibició establida pel Reglament en el seu article 13.2, sinó que s'enquadraria, com ja s'ha assenyalat, dins dels supòsits de l'abstenció i recusació, per aquest motiu no calga en este cas determinar si la previsió continguda en aquest precepte resulta d'aplicació sol als òrgans de selecció de personal funcionari, o si també, per extensió, s'aplica als òrgans de selecció de personal laboral.

I això, perquè, en tot cas, les causes d'abstenció i recusació, que són el supòsit que ací procedeix abordar, són aplicables a tots els òrgans de selecció, sense excepció.

En este sentit, en tractar-se d'un supòsit inserit dins de l'abstenció i recusació, i no de prohibició, cal garantir que no s'incorre per part de cap dels membres de l'òrgan de selecció en alguna de les causes contemplades en l'article 23.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, havent de referir-se en este cas, com ja s'assenyalava, al procés concret i respecte de les persones que en ell participen.

Així mateix, i donada la forma de desenvolupament dels processos selectius, cal constatar que no es produirà cap relació o interrelació amb altres processos selectius en els quals de manera directa o indirecta puga produir-se la participació dels membres de l'òrgan de selecció (p. ex., elaboració de proves o exercicis, deliberacions, etc.), perquè, en este cas, també haurien d'aplicar-se llavors sobre estos les causes d'abstenció i recusació atés de l'altre procés selectiu.

Cal recordar, finalment, que l'article 23.4 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, disposa que els qui tenint el deure d'abstindre's, no el feren, incorreran en la responsabilitat que procedisca.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'este centre directiu, les respostes a consultes que emet esta direcció general posseïxen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es referisquen. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es corresponga amb el parer contingut en aquestes.

Les respostes a consultes contingudes en este butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seua emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Pla Estratègic de Subvencions del MTDFP

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Este lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies