logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Cover Ministeri
Cover Organigrama
Cover Ministre per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Cover Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial
Cover Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals
Cover Secretaria d'Estat de Funció Pública
Cover Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública
Cover Participació pública en projectes normatius
Cover Consulta pública prèvia
Cover Projectes sotmesos a tràmit de consulta pública prèvia
Cover Audiència i informació pública
Cover Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Cover Empleo
Cover Personal Laboral
Cover Personal Funcionari
Cover Concursos 2025
Cover Funció Pública
Cover La Secretaria
Cover Captació de talent
Cover Funció Pública
Cover Qui som
Cover Subdirectora General de Dades per a l'Ocupació Pública
Cover Subdirecció General de Dades per a l'Ocupació Pública
Cover Accés a l'Ocupació Pública
Cover Resol dubtes
Cover Coneix a fons l'Ocupació Pública
Cover Butlletí Estadístic del RCP
Cover Jornades de Captació de Talent
Cover Convocatòries Personal Laboral
Cover Ofertes d'Ocupació Pública
Cover 2024
Cover 2023
Cover 2022
Cover Convocatòries Personal Funcionari
Cover Gestiona la teua vida professional com a personal empleat públic
Cover Concursos de traslados
Cover Personal laboral
Cover Mobilitat de les persones ocupades públiques
Cover Mobilitat del personal funcionari de carrera
Cover Mobilitat del personal laboral
Cover CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES
Cover ANY 2024
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2024
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2024
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2024
Cover ANY 2023
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2023
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2023
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2023
Cover ANY 2022
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2022
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2022
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2022
Cover ANY 2021
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2021
Cover Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2021
Cover CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO
Cover CONVOCATÒRIES FINALITZADES
Cover ANY 2022
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2022
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2022
Cover ANY 2023
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2023
Cover CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2024
Cover CONCURS OBERT I PERMANENENTE IV CONVENI ÚNIC CAP 1 2025
Cover Reingressos al servei actiu funcionaris i laborals
Cover Reingresse funcionaris
Cover Situacions administratives personal funcionari
Cover Règim Jurídic
Cover Comissió Superior de Personal
Cover Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
Cover 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Cover 2. Carrera administrativa.
Cover 3. Condicions de treball.
Cover 4. Incompatibilitats.
Cover 7. Jornada i horaris.
Cover 10. Provisió de llocs.
Cover 11. Reconeixement de serveis prestats.
Cover Històric de BODECO
Cover Altres
Cover 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
Cover 2. Carrera administrativa
Cover 3. Drets i deures
Cover 4. Incompatibilitats
Cover 5. Jornades i horaris
Cover 6. Provisió de llocs
Cover 7. Reconeixement de serveis prestats
Cover 8. Responsabilitat
Cover 12. Vacances, permisos i llicències
Cover 13. Uns altres
Cover 13. UNS ALTRES
Cover Relacions Laborals
Cover Diàleg Social
Cover Negociació Col·lectiva
Cover Negociació Col·lectiva de l'Administració General de l'Estat
Cover Taula de Negociació de funcionaris, estatutaris i laborals
Cover Negociació del personal laboral IV Conveni Únic
Cover Comissió Paritària
Cover Negociació V Conveni Únic Personal Laboral
Cover Comissió Negociadora
Cover Subvencions a organitzacions sindicals
Cover Igualtat
Cover Órganos de colaboración
Cover Relacions Internacionals en matèria d'ocupació pública
Cover Va unir Europea
Cover Registre Central de Personal
Cover Butlletí Estadístic del RCP
Cover Documentació del Registre Central de Personal
Cover Impresos Personal Laboral
Cover Impresos de Personal Laboral Docent
Cover Espai ISPA
Cover ISPA 2025
Cover ESTADÍSTIQUES ISPA
Cover Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Cover Concursos ordinarios provisión puestos reservados
Cover Concursos ordinarios anteriores
Cover Concursos unitaris provisió posats reservats
Cover Concursos unitarios anteriores
Cover Cambios de situaciones administrativas de los funcionarios de administración local con habilitación de carácter nacional
Cover Excedències
Cover Comissions de servei / Acumulacions
Cover Inscripción méritos generales
Cover Altres procediments
Cover Governança Pública
Cover Simplificació administrativa i reducció de càrregues
Cover Inspecció de Serveis
Cover Qualitat en les Administracions Públiques​
Cover Metodologia i Guies
Cover Informes d'Avaluació de la Qualitat dels Serveis
Cover Informes sobre la percepció ciutadana dels serveis públics
Cover Informes sobre l'activitat desplegada per les Agències Estatals
Cover Reconeixement: Certificacions i Premis
Cover Certificación del Nivel de Excelencia de las Organizaciones
Cover Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública​
Cover Xarxa Interadministrativa de Qualitat dels Serveis
Cover Conferències de Qualitat en els Serveis Públics
Cover 7a Conferència Estatal de Qualitat en els Serveis Públics
Cover Registres electrònics i notificacions
Cover Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Cover Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Cover Info DANA
Inici  
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Empleo
  • Portada de Ministeri
  • Cover Ministeri
Digitalització i IA  
Telecomunicació i Infraestructures Digitals  
  • La Secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
  • Cover Funció Pública
Comunicació  
Contacto  
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
  • Cover Info DANA
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.

Plazos para la toma de posesión como funcionario de carrera en la Administración del Estado.

El termini per a la presa de possessió com a funcionari de carrera en l'Administració de l'Estat és un termini de tipus procedimental, que vénen regit puix que disposa la llei 39/2015, d'1 d'octubre. Per tant, el dies ad quo serà, en tot cas, l'endemà del de la publicació de la resolució de nomenament del personal funcionari de carrera.

Es planteja consulta respecte al còmput dels terminis per a la presa de possessió com a personal funcionari de carrera en l'Administració de l'Estat sobre la base del que es disposa en l'article 114.12 del Reial decret llei 6/2023, de 19 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en matèria de servei públic de justícia, funció pública, règim local i mecenatge.

El artículo 114.12 del Real Decreto-ley 6/2023, de 19 de diciembre, dispone que “(…) la toma de posesión para el personal funcionario de carrera se deberá efectuar dentro del plazo de quince días naturales a partir de la publicación del nombramiento, que será de un mes cuando suponga cambio de localidad de residencia.”

Esta previsió normativa substituïx el contingut en l'article 36 del Decret 315/1964, de 7 de febrer, pel qual s'aprova la Llei articulada de Funcionaris Civils de l'Estat, que determinava que la presa de possessió es realitzaria en el termini d'un mes, a comptar des de la notificació del nomenament.

D'altra banda, l'article 114.12 del Reial decret llei 6/2023, de 19 de desembre, establix que: “En el cas del personal funcionari interí i eventual, la presa de possessió es produirà l'endemà al del nomenament”.

Han sorgit dubtes respecte al dies ad quo que es tindrà en compte per part de les unitats de personal i del personal recentment nomenat, i si la nova redacció implica un canvi d'eixe moment inicial del termini.

Per a dilucidar esta qüestió, en matèria de recursos humans ha de partir-se de la distinció entre terminis substantius i terminis processals o procedimentals. Esta distinció és la que s'establix, en l'àmbit civil, entre els terminis de prescripció, determinants en el gaudi de drets, i els terminis de caducitat, estrictament lligats a l'àmbit del procés.

Així, els terminis substantius són aquells que determinen l'àmbit temporal en el qual s'ha de desplegar el gaudi d'un dret, mentre que els terminis processals o procedimentals són aquells períodes de temps durant els quals es requereix a la part o a l'interessat perquè realitze una actuació concreta en el context d'un procés o d'un procediment determinat.

Els terminis substantius hauran de regular-se pel que dispose la norma especial, mentre que els terminis procedimentals s'imbriquen en les regles de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Tal com s'explica en l'Exposició de Motius de la citada llei, “Com a principal novetat destaca la introducció del còmput de terminis per hores i la declaració dels dissabtes com a dies inhàbils, unificant d'aquesta manera el còmput de terminis en l'àmbit judicial i l'administratiu”, és a dir, unificant el còmput dels terminis procedimentals que constituïxen l'objecte de la LPACAP amb els processals, però no necessàriament amb aquells que tenen un caràcter substantiu.

En l'àmbit dels recursos humans, que ara ens ocupa, existeixen tant terminis de caràcter substantiu com terminis de caràcter procedimental, sent els de caràcter substantiu aquells durant els quals els empleats públics tenen dret al gaudi d'un permís, per exemple, i els de caràcter procedimental, aquells que es fixen, en este mateix exemple, perquè es realitze la sol·licitud de gaudi del permís per l'interessat o perquè l'Administració haja de donar resposta a aquesta sol·licitud mitjançant resolució expressa o, en defecte d'això, mitjançant silenci administratiu.

En este cas ens trobem de manera indubtable davant un termini de tipus procedimental, que vénen regits puix que disposa la llei 39/2015, d'1 d'octubre.

Així doncs, davant la indeterminació de la redacció utilitzada en la norma, no pot deduir-se la voluntat del legislador de conducta a una derogació tàcita, o inaplicació de l'article 30 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, que fixa les regles generals sobre còmput de terminis en el dret administratiu.

Concretament, l'article 30.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, declara el següent:

“3. Els terminis expressats en dies es comptaran a partir de l'endemà d'aquell que tinga lloc la notificació o publicació de l'acte de què es tracte, o des del següent a aquell en què es produïsca l'estimació o la desestimació per silenci administratiu”.

Per tant, el dies ad quo serà, en tot cas, l'endemà del de la publicació de la resolució de nomenament del personal funcionari de carrera.

Además, el artículo 30 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, no autoriza al legislador nacional ni al Derecho de la Unión Europea a alterar las normas sobre el cómputo de plazos. Sin embargo, sí permite modificar la regla general de días hábiles por la utilización de días naturales, cuestión que el Real Decreto-ley 6/2023, de 19 de diciembre, ha aprovechado para determinar la regla especial de días naturales en relación con el plazo para toma de posesión.

Una interpretació diferent portaria al fet que en determinats casos en el qual el nomenament supose un cessament previ, per exemple, com a funcionari interí o funcionari en pràctiques, col·lidisca en el mateix dia el canvi de situació jurídica.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'este centre directiu, les respostes a consultes que emet esta direcció general posseïxen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es referisquen. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es corresponga amb el parer contingut en aquestes.

Las respuestas a consultas contenidas en este boletín atienden a las cuestiones planteadas a la luz de la normativa vigente en el momento de su emisión, de manera que dichas respuestas pueden verse afectadas por modificaciones legislativas posteriores o resoluciones judiciales.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Pla Estratègic de Subvencions del MTDFP

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Este lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies