El Boletín Oficial del Estado publica la Ley 20/2021, de 28 de diciembre, de medidas urgentes para la reducción de la temporalidad en el empleo público

29/12/2021

Esta norma, l'entrada en vigor de la qual es produirà el 30 de desembre de 2021, té el seu origen en el Reial decret llei 14/2021, de 6 de juliol, text que es va convalidar en el Congrés dels Diputats el 21 de juliol.

En la fase de tramitació parlamentària, la norma s'ha enriquit amb el diàleg entre els diferents grups polítics i s'ha negociat amb els representants dels treballadors del sector públic i també amb els diferents nivells de l'Administració. El text original prové d'un acord confirmat en la Taula General de Negociació amb els sindicats CC OO, UGT i CSIF, així com del debat dins de la Conferència Sectorial de l'Administració Pública i de les reunions de la Comissió Coordinadora de l'Ocupació Pública, en les quals participen tant les Comunitats Autònomes com la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP).

L'objectiu de la llei és reduir la temporalitat del conjunt de les Administracions per davall del 8%, un compromís que va adquirir el Govern amb la Unió Europea a través de les reformes contingudes en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i suposa també complir amb les sentències del Tribunal de Justícia de la Unió Europea i del Tribunal Suprem.

Conforme a esta norma, les Administracions Públiques hauran d'oferir, abans de l'1 de juny de 2022, les places de treballadors temporals que estan actualment ocupades i els processos selectius hauran de finalitzar abans del 31 de desembre de 2024. A estes places s'accedirà mitjançant concurs oposició, en el qual la fase de concurs ponderarà un 40% i l'experiència serà l'element determinant en la valoració. Els exercicis de la fase d'oposició podran considerar-se no eliminatoris.

D'altra banda, les places que hagueren estat ocupades amb caràcter temporal de manera ininterrompuda des d'abans de l'1 de gener de 2016 es convocaran pel sistema de concurs de manera excepcional.

L'aplicació de la norma aconseguirà tots els nivells de l'Administració, a totes les societats mercantils públiques, a les entitats públiques empresarials, a les fundacions i els consorcis del sector públic, per la qual cosa el procés de regularització s'efectuarà en tots eixos àmbits, sense perjudici que puga adequar-se a la seua normativa específica.